Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3253 ggr
Imasy
0

Vart hittar man en nomesläde?

Någon som har tips på vart man hittar en släde?

Tror det är en aktivitet min hund skulle älska, men det känns lite trist att beställa en helt ny för 3000 kr om det verkligen inte skulle gå eller om han hatar det.

VildaVittra
0

Måste det vara en släde då? Vi är ju många söderut som kör med spark med snömedar på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

En spark som ser ut lite mer som en släde: http://www.cykelimporten.se/produkter/80330.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
0

En spark skulle iof kunna funka, men det jag inte gillar med spark är att den är så "ranglig" och jag vet inte om en spark skulle stå pall för det den skulle utsättas för 😃

Hittade ju denna: http://www.kickbike.se/artiklar/kategorilfullpost.asp?ID=970&flik=219&acc=

Den verkar ju jätterolig, men jag vet inte om jag är så lockad att lägga ner de pengarna på den mer bara för att prova. Och skulle inte den hunden jag har nu kunna använda den kommer det inte bli fler hundar här hemma man kan använda den till heller.

Därför kände jag att jag ville testa med en begagnad till ett lägre pris, och senare avancera om det blir aktuellt.

VildaVittra
0

#3 Det är "rangligheten" som gör att du kan styra, en nomesläde har också en viss rörlighet, annars skulle den gå sönder när man kör på buckligt underlag.

Kicksparken är inte lika lätt att styra, det som är positivt med den är att det finns broms som tillbehör (även om det är lätt att göra en själv).

Du har väl barn om jag minns rätt? En spark kan de faktiskt ha kul med, med eller utan hund och på blocket säljs begagnade för en spottstyver.

Imasy
0

Ja en spark kan man ju hitta till ett bra pris, det råder det ju ingen tvekan om, jag bor ju till och med i "spark-landet" 😃 Enda nackdelen med en spark är att de sandar/grusar alla gator här, så man kan inte ens sparka sig någonstans.

Men den hunden jag ska testa med är broms ett måste. Nackdelen med sparken är väl att den inte går att baxa in i bilen lika lätt, och jag har inga rails/räcke på den bilen jag har nu.

Vart hittar man sådana där skenor/skidor till en spark så den kan köra på snön?

VildaVittra
0

#5 Fast just gruset blir det ju samma problem med en nomesläde.

Jag bromsar genom att jag har snökedjor på ena foten, men jag är ganska stark, ett annat beprövat knep om man vill nödbromsa är att styra ut sparken i snövallen, då tar det stopp och jag kör ändå 3-4 hundar i 20-45 kg klassen. Men många bygger bromsar av skotermattor, som släpas med på backen och så ställer man sig på den.

Snömedar kan du köpa här: http://www.cykelimporten.se/produkter/80318.html

Den finns smalare, men de breda är bättre på skoterleder. Moderna sparkar är fällbara, så de tar mindre plats än en släde.

Kelin
0

Har du provat att dra vanligt när du springer bakom? Man kan ju börja med canicross om man inte vill köpa grejer direkt :)

Imasy
0

Jo, fast det jag menade var att om de inte grusade hela gångarna kunde man ju faktiskt låta bilen stå och åka spark till affären. Men jag skulle inte köra hundspann till Willys 😃

Men använder du en riktig släde eller spark till dina hundar? För hur fäster du isåfall linan mellan hunden och sparken?

Min hund är ju ganska hög och en spark blir ju lite för låg, iaf om man ska fästa längst fram?

Imasy
0

Vi brukar vara ute och springa i skogen emellanåt, men det blir ju mer joggingtakt där han lufsar bredvid mig. Han skulle helt klart kunna lägga i ett par högre växlar om jag säger så, men där brister ju jag i fart och ork 😃

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör enbart spark då slädar här nere är sjukt dyra, sen väger de massor också.

Många fäster hundarna i sig själv i ett midjebälte, men jag gör som bilden visar, med ett rep och en metallring.

Imasy
0

Men blir inte linan att ligga och släpa/skava på ryggen på hunden om man bara kör med en hund, eller tänker jag fel nu?

För om man har två eller fler så går väl "mittenlinan" mer på sidan om dem?

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Jag kör med nomeselen enbart.

Det finns flera olika anspänningar, kör jag på skoterled kör jag solfjädern, kör jag på allmän väg så anspänner jag enligt nomestil, där har de två längst bak egna linor. Sedan finns det flera.

Klaga nu inte på mina fina hundar.

Mantissa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kör med "ljusdalssparken". Den är ihopfällningsbar om man skulle vela så går den in i en kombi utan problem Finns dessutom att välja med flak istället för det vanliga sätet.
Har provat flera olika sätt att fästa draglinorna (den mellan sparken och rygglinorna/stamlinan). Det som var klart stabilast och som jag fortsatt med är att fästa lågt och långt bak. Alltså där styrhandtaget fäster mot medarna.
Som broms har jag en bit skotermatta som sitter med (splitsat)rep från samma stag. Den kan jag lyfta upp och hänga mot sidan av sparken när den inte behövs eller om den är i vägen när man ska sparka.

Imasy
0

Vad använder ni för typ av lina mellan sparken och hunden? Koppel? Vanlig löplina? Repstump som fanns hemma?

Mantissa
0

Jag har en vajer som är gjord för ändamålet, en som skulle kasseras som jag fick av några bekanta som kör turister. Men Jag skulle kunna tänka mig att använda ett koppel för körning på min nivå. Vajern är bra för den är lite styvare och trasslar inte (samt att om man har tuggande hundar så tål den ju betydligt mer). Kör man med ett koppel eller rep får man ha lite mer koll så inte repet lägger sig runt ett ben eller något.
Linan som är mellan sparken och mittenlinan är en bit bogseringslina som jag splitsade ihop (det håller bättre)

VildaVittra
0

Rep och en förtöjningsfjäder.

Koppel går bra om det är av god kvalitet, bara du har något som fjädrar.

Imasy
0

Så en sån där vanlig draglina med expander skulle alltså kunna funka att koppla ihop hund med spark?

VildaVittra
0

Jadå. En sådan är helt perfekt.

Mantissa
0

Två av mina hundar var väldigt känsliga för ryck i linorna. Jag körde dem med sånna där gummiband med krokar som man fäster last med istället för vanliga rygglinor. Håller inte en evighet, men funkade om man tryckte ihop kroken ordentligt.