Svårt dilemma
Jag jobbar i hemtjänsten. Vi har sekretess = tystnadsplikt. Har nyligen upptäckt att en gammal man inte sköter sin hund som han ska pga ålder o sjukdom. Hunden som verkar rätt gammal får gå ut endast morgon o kväll, alltså 2 ggr/dygn. Flera dagar har nu hemtjänstpersonal gått ut med hunden på sin lunchrast pga att mannen ej varit ute med den på morgonen. Detta kan inte fortgå. VAD GÖR VI? Eftersom vi har sekretess kan vi inte kontakta djurskydd eller andra myndigheter.
Men får man verkligen hålla tyst om ex. barn och djur far illa?
Kan du tala med din arbetsgivare?
≧◔◡◔≦
Har ni verkligen tystnadsplikt om sådana saker??
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tog reda på det själv.
Hade det varit ett barn hade det varit ok att bryta tystnadsplikten, men för ett djur så måste brottet leda till fängelse.
http://www.1177.se/Skane/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/?ar=True
≧◔◡◔≦
Jag hade talat med arbetsgivaren som #1 säger.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Ni kan göra en anmälan utan att bryta tystnadsplikten. Anmälan kan göras anonymt om ni så vill och ni behöver inte lämna några känsliga uppgifter mer än namnet på manen och att han inte tar hand om sin hund.
Man är heller aldrig bunden av tystnadsplikten om det begås ett brott som kan leda till ett års fängelse eller mer och man gör undantag om barn råkar illa ut. Jag tror därför att ni ska kunna göra en anmälan utan att råka illa ut.
Det måste väl kunna gå att lösa utan anmälan? Kan man resonera med mannen eller hans anhöriga? Antingen att hemtjänsten utökas så att ni hinner rasta hunden (om det går) eller så att han anlitar en hundrastare. Behöver inte bli krångligare än att en granne eller två turas om att ta ut hunden morgon och kväll så kan han själv ta en tur vid lunch och en på eftermiddagen.
Med gamla hundar kan man behöva ha lite extra koll på hälsan. Om mannen är lite hemmablind kanske en anhörig ska ta på sig att titta till hunden en gång i månaden eller så och se till att den kommer till veterinären om den behöver det.
6 en gång i månaden? Om det är så att mannen inte kan ta hand om hunden får man se till att hunden hamnar i ett hem som kan det. Inte ska man blanda in grannar och liknande. Ägaren måste vara kry nog.
#7 Jag menar att någon som inte bor med hunden har lättare att se om något kommer smygande. Eftersom mannen ändå bor själv måste han ju kunna agera vid något uppenbart fel.
Jag har några äldre släktingar som bor i hus med mycket pensionärer och de har jättebra sammanhållning. När en granne blev sjuk var det nästan slagsmål om vem som skulle få rasta hunden ^^ Jag tycker i alla fall att man ska se över alternativen innan man anmäler en person i beroendeställning.
8 min farmor bodde ensam trots svår demens och hon hade aldrig kunnat ta hand om ett djur. Så att man bor ensam säger ingenting.
jag jobbade i hemtjänsten och hade ett liknande fall men var då en kvinna som både slog sin hund och knappt var ute med honom, hemskt och se.
jag tog tag i saken och ringde arbetsgivaren och berättade det och hon ringde djurskyddet som åkte och hälsade på hos tanten och sedan tog bort hunden därifrån
#6 Man kan inte få utökad hemtjänst för att man behöver hjälp att rasta hunden…
Har man inga anhöriga eller vänner/grannar som kan hjälpa till med hunden bör man överväga om den kanske ska få flytta. Att ha djur är ingen rättighet och klarar man inte av det pga ålder/sjukdom/annat så måste man se till djurens bästa hur tufft det än känns.
#11 Beror på orsak o vilken kommun man bor i.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Jobbar åt hemtjänsten och i våran kommun får man det absolut inte. Kan inte riktigt se hur man skulle kunna få det någon annanstans heller? Hemtjänst har man ju när man inte själv kan/orkar olika delar av sin vardag, tex städ, tvätt, inköp, dusch osv. Att rasta hunden räknas ju knappast som ett "måste" för att upprätthålla skälig levnadsnivå (inte av kommun iaf…) :/
12# där jag jobbade så ingick det i våran schema att gå ut med någons hund, morgon,eftermiddag och kväll,alltså det som ägaren blev beviljad från biståndshandläggaren,tycker det var perfekt:)
#13 Jag jobbar också i hemtjänsten och har själv aldrig varit med om att vi har gjort det men jag har hört att det kan bli beviljat (beror säkert på lite från fall till fall och vilken biståndshandläggare man har). Vi har till exempel några vårdtagare som har blivit beviljade att vi tömmer kattlåda och ger katterna mat två gånger om dagen.
Jag har dock hört att (här i alla fall) kan man endast bli beviljad något med djur om djuret fanns där innan hjälpen behövdes.
T.ex. "Asta" lever ett "normalt liv" med sin hund när hon plötsligt blir mycket sämre och kan inte gå ut med hunden, då kan det bli beviljat. Det blir dock inte beviljat om "Asta" känner sig ensam och vill skaffa en hund trotts att hon från start inte kan gå ut med den.
Däremot om vårdtagaren är beviljad promenad får vi, om både personal och vårdtagare vill ta med hunden då. Dock är det ju promenad inget man har dagligen, inte här i alla fall :p
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
#12 Det är borttaget. Gäller inte längre vad jag förstår.
Kan man inte vara anonym när man ringer till djurskyddet? Säga att man är en granne som är oroad över att hunden inte får komma ut så ofta som den ska? Eller att man ber någon som inte jobbar inom hemtjänsten att ringa djurskyddet? När det handlar om djur/människor som far illa, så tycker jag att det handlar om civilkurage att säga till!
Men som någon annan sa, man bör nog föreslå för mannen att omplacera hunden, först och främst innan man gör en anmälan.
Gör man en anmälan i din situation riskerar man att bli av med jobbet. Men som andra skrivit kan det vara en bra idé att tala med din chef så får hen ta ställning till vad som ska göras.
Annars kan man ju, som nån annan skrev, göra en anonym anmälan och hävda att man är en orolig granne.
Jag skulle rösta för anonym anmälan.. :)
"På natten är alla katter svarta"
Äntligen har vi fått tillbaka vår internetuppkoppling.
I vår kommun kan man inte få bistånd(Hjälp med) att ta hand om djur. Ringde biståndshandläggare i torsdags för att kolla. Vi tar INTE hand om djur i vår kommun, endast människor. Däremot kan vår chef tillfälligt utöka tiden hos mannen och då låta personal gå ut med hunden. Så vår chef tillåter /tillät att vi gick ut med hunden tom idag. Jag har varit ledig 3 dagar och vet inte hur det har gått.
Mannen kan knappt ta hand om sig själv, och är troligtvis dement, så hunden skulle ju behöva bo någon annanstans. Men det inser inte mannen. Han tycker inte det går någon nöd på hunden och hunden är det enda han har. Inga släktingar finns i närheten, och vi får ju inte kontakta dem heller om mannen inte tillåter….
Vi i personalen är bundna av sekretessen, så är det bara. Men det blir nog så att vi måste ringa anonymt och anmäla, låtsas att man är en granne.