Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1016 ggr
swapp
0

Frågor om ben

Jag har en mops som luktar ganska illa i munnen och han har lite gult på några tänder så jag misstänker att hans munhygien inte är så bra. Jag vill inte gärna att han ska behöva sövas i framtiden för att ta bort massa tandsten så jag funderar på att börja ge ben. (Färska råa ben antar jag att man ger?) Han går just nu på en viltfoder-diet så det kan bara vara ben från såna djur.
Var köper man det?
Hur ofta ska man ge det för att hålla tandsten borta?
Är det farligt att ge det, kan dom sätta bitar i halsen eller liknande?

lambero
1

Japp det går bra att ge färska, råa ben. I början är det bra att hålla koll på hunden så att man ser att de tuggar ordentligt och inte sväljer stora bitar.

Var du kan köpa beror ju lite på var du bor.

Angående tandstenen så brukar råa ben kunna hjälpa men det fungerar inte alltid på alla hundar. Så tandborstning kan vara ett bra komplement!

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Fenix_Chicci
0

Ge rejäla ben som tex. köttiga älgnackar så kan du vara rätt så lugn. Det skulle jag kunna ge även till en ovan hund och hunden kan inte svälja benet och få i halsen. 

Känner du någon jägare eller vet någon du kan kontakta så är det ju perfekt att fråga om du kan få lite ben som blir över efter slakt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

swapp
0

Vet ni om det finnas att köpa i vanliga djuraffärer?

Karmatarerskanise
0

3 få djuraffärer säljer färska obehandlade ben. Tex citygross säljer märgben. Men märg är fett och vissa hundmagar tål inte det. Då får man gröpa ur märgen.

LindaBlue
0

Båda mina djuraffärer jag brukar gå till säljer ben. Kolla efter en djuraffär som säljer t ex Mush, de har säkert ben de säljer som komplement. Mina djuraffärer säljer t ex hjortnacke, hästnacke, kalkonhals mm

Karmatarerskanise
0

5 säljer de färska obehandlade ben från kyldisk?

LindaBlue
0

Nej, inte kyl, frysta.

Fenix_Chicci
1

#4 Det blir allt vanligare att djuraffärer säljer olika sorteras råa ben i takt med att barf blir mer och mer populärt. Så det är ju knappast konstigt. De är ju inte sämre bara för att de är frysta. Märgben från mataffär är ju dock dels stenhård och kan ha sönder tänderna och kommer inte från ett vilt djur så är ju uteslutet. Förstår inte ens varför du tar upp just märgben när TS särskilt frågar efter ben från vilda djur. Visst finns det märgben från älg men knappast på CG.  

#3 Om du har frysutrymme men inte får tag på viltben i närheten så har zoo.se tex. fryst rå hjortnacke som man kan beställa hem.
Men håller med #5, hittar du en djuraffär som säljer Mush så kan du nog få tag ben från både älg och ren.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[fabienne]
0

Förut köpte jag Mush-ben i påsar (älg, ren, häst och nöt) men då var det väldigt mycket märgben i dem… Kändes inte värt det ganska höga kilopriset. De kanske har ändrat nu till mer ätbara ben eller?