Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 953 ggr
takykardi
0

välja ras

Min sambo och jag har börjat fundera på att skaffa vår första hund men vi kan inte bestämma oss för ras! Jag vill skulle vilja ha mellanstor-liten hund men inte så liten som en t.ex Chihuahua. Min sambo vill bara ha schäfer efter som hans pappa alltid har haft såna. Men jag tycker det känns för stort och jag har aldrig varit intresserad av schäfrar heller. Jag vill börja träna lite agility och lydnad och sånt och vill ha en hund som passar för det. Helst ska den vara lättlärd då det är första hunden. Men även en som kan ta det lugnt där emellan. Vi har katter och en hamster så helst ska den inte ha så mycket jaktinstinkt heller. Någon som har några tips på vilken ras som skulle passa? :)

Sugar Mist
0

De flesta raser passar. Corgi kanske vore något?🙂

-

Alex
4

"De flesta" skulle jag absolut inte säga. Vem är det som ska ha hunden mest, så att säga? Den personen borde väl få ha lite större åsikt om ras. Så har din sambo planer på att träna något speciellt, eller bara du? En schäfer är ju en brukshund och inget jag skulle rekommendera som sällskapshund och pga höftproblemen som finns i rasen är den ju inte alltid lämpad för agility.

Kanske någon av de "större" spetsarna kunde vara något? Ex. finsk lapphund, isländsk fårhund eller eurasier? Lapsk vallhund kanske också skulle funka, om utseendet har stor betydelse för din sambo.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Silverlight
2

Shetland sheepdog kanske? Vi har en sån och det var våran första hund. Han är otroligt lättlärd och verkligen älskar agility! Det skiljer ju sig från individ till individ självklart men överlag är Sheltien en lättlärd ras. De kräver ju "lite" pälsvård men är en otroligt underbar hund överlag enligt mig! :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

[Teddies matte]
0

Kommer ni satsa på träningen eller bara lite ibland när ni känner för det? Om ni kommer vara rätt så aktiva så kanske någon vattenhund kunde vara intressant? Finns både mindre och större, kanske även sambon kunde vara intresserad av någon av dessa, på samma gång som alla inte är så stora så är de ändå lite mer "rejäla" hundar, pälsvård kommer ju till då, beror ju på om ni är intresserade av att hålla på med pälsen.

Annars som någon nämnde finns ju även flera spetsar i mellanstorlek.

isabellam97
0

Jag tycker det låter som en bichon havanais skulle passa dig jätte bra. Dom är små, men inte jätte små utan väger upp till 8 kg. Dom är lättlärda och älskar både att leka osv men också att ta det lugnt. Hör ofta att det är en jätte bra första hund!