Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3917 ggr
swapp
0

Hund som skäms

Jag har läst att vissa här inte tror att hundar kan skämmas.
Kolla hunden i videon här: http://www.youtube.com/watch?v=B8ISzf2pryI
Jag tycker att det syns tydligt att hunden skäms?
Och om den inte gör det, kan ni inte förklara vad det är som gör att den beter sig som den gör?

inoperative
0

Min hund gör exakt likadant så fort hon gjort något dumt, skulle absolut tro att hundar skäms!

[Teddies matte]
9

Hundar reagerar på människors sinnesstämningar, ser inget konstigt med de hundarna, att vända bort blicken när något läggs i ansiktet eller i en lite olustig situation, en situation där hunden inte förstår vad som menas, är inget ovanligt. Hundar är inte så utvecklade att de kan känna skam.

Cahira
7

Min hund skäms redan då jag är i dörren om nån av dom gjort nåt fel. Jag kommer hem, glad som alltid och ser en hund som skäms och börjar undra varför. 

Och då har jag aldrig riktigt skällt på henne heller. Hon bara gör så. 

Hört samma story om en cockerspaniel för många år sedan som brukade vara lös på gården år efter år och en dag kom han in och skämdes ögonen ur sig. Visade det sig att han hade slaktat en av hönsen. Alla var inne så ingen visste varför hunden betedde sig så konstigt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
3

3 Nja du kan inte tänka på att dina hund skäms pga den vet vad som kommer hända? Allså den är osäker på om du kommer upptäcka vad den har gjort för fel. Den är med andra ord orolig för vad som kommer att hända när du väl ser vad h*n har gjort.

russin
5

Det räcker att jag pratar på ett speciellt sätt med min ena hund för att hon ska flina på samma sätt som hunden i videon. Pga ägarens tonfall, kroppsspråk osv så visar hunden oerhört tydliga "fjäsk-signaler". Hussen är inte speciellt diskret med att låta hunden förstå att han är missnöjd.

Cahira
0

#4 Men jag har aldrig skällt på henne så detta är nåt hon kommit på helt själv. Och när jag bodde i lägenhet med henne, en till hund och katt så "skvallrade" hon på samma sätt då andra hunden eller katten gjort nåt. Även om det innebar ylande, välta en blomkruka, kissa på fel plats osv. Jag har aldrig skällt på henne eller så och hon visar ändå enorm skam.

russin
6

Om man tänker på att vi människor pratar med endast 10% ord och resterande 90% med kroppsspråk samt att hundar är oerhört duktiga på att läsa av oss in i minsta lilla millimeterskiftning av nyanser i kroppsspråk, så förstår man varför hundar märker saker utan att vi ens behöver öppna munnen🙂

Även om vi inte säger något eller glatt försöker låtsas som inget, så märker hundar ändå den lilla "sucken" vi drar inombords för ännu en förstörd sak, ännu en olycka osv. Det räcker ibland med endast en tanke så märker hunden att något är fel.

Cahira
0

Förvisso men om nåt händer över en timme innan jag är hemma så skäms hon ändå. Så nog kan hundar skämmas alltid, oavsett hur det sker. :)

[Forest]
2

7 haha, oja här räcker det med att ena hunden hör mig sucka så vet hon tusan ingen ide att gå till matte just nu. Aldrig skällt eller höjt rösten ändå vet hon om när man är besviken,eller irriterad på något. Och då behöver det inte vara en hund eller djur inblandat.

[_annaH]
3

Är det forskat på att hundar inte kan skämmas? Och ni som säger att de inte kan, hur vet ni det och har ni källor till det?

[FridaGenborg]
5

Dom reagerar på människan, skulle mannen i videon själv ta fram en påse med kattmat och ifrågasätta hunden på samma sätt skulle hunden visa samma tecken på skam som när den hade tagit påsen. Ni som verkligen tror att er hund skäms kan ju testa det 🙂

mingman
3

http://www.quickanddirtytips.com/pets/dog-behavior/does-your-dog-look-guilty

Här är en ganska intressant undersökning som gjordes.

Kort-kort summerat (sidan är på engelska):

Ägarna sa åt hunden att sitta och stanna, och lämnade sedan hunden ensam med testledaren. När ägaren var borta gjorde testledaren en av två saker. Antingen gav han godisen till hunden eller så tog han bort den. Ägaren kom tillbaka, och testledaren sa om hunden ätit godisen eller ej. Om testledaren sa att hunden ätit godisen fick hunden en liten utskällning, om testledaren sa att hunden inte åt godisen hälsade ägaren på hunden som vanligt.

Inte helt oväntat visade detta lilla experiment att hunden direkt reagerade på sin ägares beteende, och att även oskyldiga hundar "skämdes".

Detta test var inte i så pass stor skala att man kan dra några vetenskapliga slutsatser, men det pekar ändå tydligt mot att hundar reagerar på oss snarare än att de vet att de gjort fel.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Cahira
0

Undrar fortfarande jag hur det kommer sig att vissa hundar skäms redan innan ägaren upptäckt att nåt är fel.

Frida B
1

#14 för att hunden kopplar ihop situationen och händelsen med ägarens reaktion. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
1

14, detta kanske är något att läsa http://biphome.spray.se/knodden/page6.html 

Vilken av dina hundar är det detta gäller? du har väl tre hundar? 

Sen finns det väl en drös böcker som även tar upp detta ämne minns jag inte helt fel så har jag läst det i någon av Anders Hallgrens böcker, ska klura vilken bok bara det var 🤔

Odd
0

Jag har en fråga, hur definierar ni en människas beteende när hon skäms?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
1

Men hunden som knep en höna hade aldrig gjort det förr, han var ensam hund och han skämdes ändå. Totalt ny situation och fortfarande så skämdes han långt innan ägarna märkt nåt. Fanns inget blod eller fjädrar på honom så ingen kom på vad hunden skämdes över förrän dom skulle ut och samla ägg.

Frida B
4

#18 men hundar är inte synska ;) man brukar säga at hunds interlekt är lika med ett 3 årigt barns interlekt, och inte skäms ett barn om det gjort någonting som det inte borde för första gången. För att dom vet inte att det är fel. Dessutom är det hundars naturliga beteende att döda bytesdjur, så hunden förknippade väl det med en annan händelse.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
0

#19 Nej det vet jag, jag bara finner det besynnerligt. 🤔

LinaLj
7

Många forskare menar att då de flesta djur saknar uppfattning om ego så kan de inte heller skämmas eftersom det krävs en viss form av självuppfattning för att uppnå skam. 

Skam är en enormt komplex känsla som kräver att individen kan greppa flera begrepp där vissa är abstrakta och som djur i försök har visat sig ha ingen eller väldigt begränsad förmåga att förstå.

Först måste individ A inse att x handling leder till negativa reaktioner. Det är en ganska enkel sak som man kan lära in snabbt genom repetition. 

Där efter måste individ A ha en känsla av att x handling på verkar individ B negativt. Detta är en mycket mer komplex tanke eftersom det kräver dels att individ A har en tydlig uppfattning om att individ B är en separat individ som inte har samma mål, känslor osv som individ A. Det låter simpelt men det är faktiskt väldigt svårt för djur att se skillnaden. 

Tänk tex på katter som kommer hemsläpandes med halvdöda möss till sin halvt hysteriska ägare. I kattens värld så är det en toppen present och det spelar ingen roll att ägaren varje gång blir hysterisk, katten kommer att fortsätta ge ägaren halvdöda möss för det är ju den bästa presenten någonsin. Till och med små barn har svårt att greppa att vi alla är olika. Om de tycker något är gott så är det självklart att alla andra också gillar det. 

Nästa steg är att individ A ska kunna projicera individ Bs känslor på sig själv och på så vis etablera att det inte vore kul om någon gjorde så mot mig som jag just har gjort mot B. Och A ska dessutom kunna urskilja att känslan kommer från B och inte från sig själv (vilket kräver väldigt väldefinierad förståelse för jag och du och skillnaden där emellan)  Här snackar vi verkligt komplexa känslor. Inte ens alla vuxna människor klarar av det, vi kallar den psykopater och andra liknande benämningar. Vi kallar det empati och mer bestämt kognitiv empati. Hos människor utvecklas den här förmågan under rätta förutsättningar runt 2 års ålder.

Den sista biten som behövs för att få fram skam är samla alla dessa bitar och bli medveten om dem för att sedan resonera sig fram till att jag kan lindra B's lidande genom att vara snäll/söt/bedjande osv.

Vad som är mer troligt är att ett djur lärt sig att jag får inte göra X, om jag gör X så får jag inget godis, men om jag gör X och sedan lägger huvudet på sned så får jag godis iaf. Men det är inte skam, det är inlärt beteende.

[Forest]
2

13, bara för att hundar inte bitit ihjäl eller tagit sönder något innan betyder inte att dom vet vad som är okej eller inte. Det låter verkligen underligt att ägaren inte sett denna hund visat något intresse innan till hönsen, själv tror jag dom nämligen har sett intresset och säkert sagt till hunden utan att den tagit någon höna innan.