tappar päls
hej…
det är en massa shettisar som fäller päls nu. och det gör min hund med. hon fäller som en galning. allt underhår åker av typ, vad kan det bero på?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Byter till vinterpäls?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Eller så e din hund lika "miffo" som mammas hund som ALLTID fäller ;)
Hades fäller hela tiden, jag hoppas på den ringa åldern, 6 mån ;)
hunden byter nog päls bara, men du kan ge vetegroddsolja under fällning så går det fortare att få tillbaka den, och vacker blir den också ;-).
Lusse fäller också en hel del nu… d ligger hår överallt o drar man lite i pälsen så lossnar underullen väldigt lätt…
Vad skojigt malin ;-),snodden fäller också men det syns banne mig inte på honom, han byter pälsen så snabbt,så man ser aldrig att han är urfälld,det bästa är ju att det lägger sig som dammråttor, så det är bara att blöta sopborsten lite och gå efter gavlarna så har man snart,ett dammfritt hem igen :-))
Det är urjobbigt när dom fäller, allt är täckt med päls *urk* Jag har tur Skorpan fällde av sig allt i juni tacka och lov så nu är det bara den bannade katten men hon fäller jämt av någon anledning ¤&&%¤%&

men hon brukar inte fälla såhär annars! det är det som är så konstigt. hon fäller ju lite ibland. men inte allt underhår såhär. nu är pälsen jätteful. helt sträv vilket den inte brukar vara, inte lika glansig och så… vetegroddsolja låter bra, var köper man det?
Kan vara vitaminbrist och då kan det många gånger vara lättare o billigare att byta foder än att köpa vitmanintillskott. Vad äter hon för foder nu och hur länge har hon ätit det?

Har hört att det är många hundar som har tappat päls då dom inte ska denna sommar men det kanske kan bero på det omväxlande vädret?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
vete grodds olja finns på hundbutikerna ;-).
Lotta pröva det du med på katten, för jag gjorde det på min katt som vi hade förut, och den slutade fälla helt :-)
Jag ska ta och testa det, hoppas det finns en lite mindre flaska. Jag tror nämligen att hennes hårfällning beror på hennes hjärtfel för hon fäller jämt :/

Min katt Lillan är fullt frisk och ändå fäller hon lika mkt året om
_**/Mvh Anne
ja lotta det finns på tre olika flaskor, den lilla är riktigt liten, men du ska ju heller inte ha så mycket i maten till henne så det är drygt….

eros: vi ger lite olika. oftast änglamaks. men just nu är det coops. nån gång har det varit något annat. jag föredrar när vi har änglamarks för det är ekologiskt. å andra sidan är det lite för mjukt.
lena: okej, då ska ja kolla upp den där vetegroddsoljan imorron i hundaffären i tomelilla. :D funkar det på katter med? bra, då ska ja nog testa det på en av våra katter med, som har ful päls o fäller mycket.
Men då ska jag ta och testa det, fäller din också hela tiden Biobio så är det ju inte på grund av Doris sjukdom som hon fäller. Ska åka i väg i veckan och införskaffa en flaska =)

Funderar på att ge dom antigen vetegroddsoljan som ni pratar om eller viacitan som finns att köpa hos veterinären, det är jätte bra för både pälsen och klorna.
_**/Mvh Anne
#14 Om fodret inte är bra för hunden kan de bli dåliga i pälsen, som du beskriver. Eros åt Doggy när jag fick honom, men eftersom han fällde så mycket päls bestämde jag mig för att prova ett annat foder. Då började han äta Eukanuba och det blev genast enorm skillnad. Även skillnad på avföringen.
Nu ger jag ett foder som heter Carrier Lamm & Ris, ett mycket bra foder som inte är dyrt heller. Kostar 300 kr för en 15 kg säck, finns att köpa på Granngården.
Kan vara värt att prova byta foder om hon inte brukar fälla såhär annars..

nja.. vi brukar ha lite olika hela tiden. pappa köper det som råkar passa bäst i affären han är i typ… men alla kanske är dåliga iofs

Se till att köpa ett köttbaserat foder. Be om hjälp att hitta ett sådant i butiken (och då menar jag inte i daggligvaruhandeln, uutan detaljhandeln som djuraffär eller hundaffär). Hjälper det, så var det fodret!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
18, det är inte bra för en hund att byta foder för ofta,man ska helst köra samma foder alltid,dåliga magar pälsar och allt vad det kan för med sig….vill man ge något annat ändå så kan man ju ge dem ett mumsigt ben eller annat efter maten ;-).

mjo, får framföra det till pappsen. men jag tror att han är trött på att jag styr och ställer med katternas mat nu. och egentligen är det inte ens min hund så han struntar nog helt i vad jag säger. :/ änglamarks är bra har jag för mig. baserat på kött. och ekologiskt såklart! :D

Läs på innehållsförteckningen. Den största ingrediensen står först. Vissa luras genom att dela upp allt, men en innehållsförteckning får inte ljuga.
Vidare gillar inte jag när det står kött och köttbiprodukter sammaslaget, för hur stor det är vad? I och för sig så skulle inte hundar äta bara muskelkött om de fick välja, utan allt. Dock tror jag inte att det är bar med för mycket biprodukter, då det knappast är lika mycket näring i sådant…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter