Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2797 ggr
sophiac
0

Ensamhund eller flock?

Jag har tänkt mycket på det här med att vissa anser att en del hundar trivs "bäst" ensamma. Alltså som ensam hund i en familj. Hundar är ju flockdjur= vill helst vara flera av samma art. Är det rasbundet, jag menar finns det vissa raser som trivs bäst att vara flera resp. ensamma? Eller är det mer individbaserat?

Karmatarerskanise
5

Familjen är flocken. Har man fler hundar ingår även dom i den. Känner inte till raser som behöver vara ensam hund.

[MinIda]
0

Slänger in en snabb fråga som jag undrat på väldigt länge.

Måste man ha två Siberian husky eller kan man ha en ?

sophiac
7

är inte erfaren av Siberian Husky men har hört att de är extremt flockberoende. Ingen hund man lämnar ensam ett par timmar..eller till vilken hundvakt som helst.

Frida B
0

Det kan vara rasbundet. Till exempel Akitan, som brukar ha svårt med andra hundar ska helst vara ensamhund (generellt sett).

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sophiac
0

#2 tror de vill vara två eller fler

[Cras]
0

finns väl hundar som är mer eller mindre flockberoende, ur- och polarhundar brukar ju vara mest kända för att verkligen vilja ha en hundkompis/flock om inte människan kan sällskapa dygnet runt.
men de som trivs bäst som ensamhundar tror jag mest är individer, inte raser, kanske mer förekommande i vissa raser?

Wellcraft
0

Siberian husky/alaskan malamute killen jag har hand om nu klarar av att vara ensam.
Han får seperationsångest de första minuterna när man lämnar honom men lugnar sig sedan.

Skulle inte funka att ha sällskap till honom då han är alldeles för dominant. Men jag tycker att de flesta hundar trivs i flock med andra hundar & människor, vet ingen hund som trivs alldeles ensam.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
0

På vilket sätt är han dominant?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SmileyMalin
0

Min äldsta jack russell mådde inte riktigt bra när han bodde här hemma med två andra hundar och fick tillslut bli ensamhund istället. Så visst finns det hundar som inte trivs i flock med andra hundar. Han har istället trivts bättre med människor och katter ;-)

Sofy
1

Jag har en Siberian husky som trivs bättre som ensam hund än i flock med flera hundar. Han finner sig i faktumet att det bor flera hundar här nu, men han är betydligt lyckligare som ensam hund och klarar av att vara ensam. Han kan få för sig att sno godis om man har sånt framme, men vilken tonåring gör inte det😊

Min förra Siberian husky kunde man inte ens gå på toa med utan att han började skrika och riva hemmet i strimlor trots att han bodde ihop med 2 andra hundar.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

hund_katt
0

den stövare vi haft ville vara mer ensamhund. hon hade inget problem med andra hundar, bara att hon ville ha husse för sig själv. när stövaren låg och kelade med husse t.ex. och en av våra andrahundar kom så morrade hon. vi omplacerade såklart henne. pappa sa att stövare kan vara lite mer 'ensamhundar'. dock är det individuellt också.

husky har jag hört att ska man skaffa en ska man helst ha flerr vad jag hört för att de ska trivas.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wenniz
0

Min Husky trivs bra som ensamhund då hon tyr sig mer till människor än hundar, men hon har inga problem med att dela med andra hundar då hon bryr sig ytterst lite om andra hundar. :) Har hört att flera Huskyägare har hundar som min hund.

• Nederlandse Kooikerhondje -
tjoopa
0

"Min" ras bichon havanais gillar att leva i flock, men dem klarar sig minst lika bra som ensamhundar :)

Elahraiah
1

Jag skulle säga att det är extremt få hundar som inte trivs i flock.

När någon menar på att deras hund är en ensamhund, så bildar de ofta den uppfattningen eftersom deras hundar inte gillar varenda hund de stöter på på promenaden.

Skulle hunden ges tid att i lagom takt lära känna en annan hund med likvärdigt kroppsspråk, så brukar det gå bra. Sedan kan det vara som med människor, att kemin mellan hundarna måste stämma också.

Idag har jag ensamhund, men jag ser hur han blommar ut när min systers hundar är på besök. De är "hans" flock, och han är lyckligast i världen när han får umgås med dem. Min är en Corgi, som normalt sett har lätt för att gå ihop med andra hundar, medans min syster har Basenji, som kan vara lite svårare vid första anblicken. Men de här hundarna har fått umgås sedan min hund var valp, och även om de inte alls beter sig på samma sätt, så tycker de idag om varandra och värdesätter varandras sällskap högt.