Löper?
Min valp på snart 7 månader har börjat blöda från underlivet och blöder mer än ett par droppar antar att det beror på att hon löper?
Vad kan man göra för att det inte ska hamna blod överallt? vad funkar bäst enligt er?
tacksam för tips
Ja, det är ju bara att försöka få på henne ett tikskydd. Såna där "byxor", du vet. Jag säger "försöka" för jag minns hur min förra tik var innan hon kastrerades. Hon blev alldeles stel i hela kroppen och vågade inte röra en fena när tikskyddet åkte på.
Min nuvarande valp är snart 6 månader och jag antar att det sätter igång här också snart.
Okej!! slutar dem blöda vid någon ålder eller är de samma sak?
Min tik tvättar inte efter sig, så hon får ha trosa (med klippt hål för svansen) med binda och två trosskydd i (köper billiga från Ö&B).
De löper 1-3 gånger per år, vet inte om de brukar vara runt 8-10 år när de slutar (beror väl på ras). Vår äldsta tik trodde vi hade sitt sista löp för närmare två år sedan, men för bara några veckor sedan så löpte hon igen (är 11,5 år nu).
Tikar slutar inte löpa utan löper livet ut.
Jag använder inte tikskydd utan torkar golven där det råkar komma något. Nattetid får dom dock ha skydd då dom sover i min säng.
Okej hon hade blod-droppar över halva golvet imorse när jag vaknade så ska pröva tik-skydd.
Men läste man kan ha papper istället för binda i tikskyddet? dyrt med bindor.
Hur ofta blöder dem då? och hur länge per gång?
Agda använder du en vanlig trosa för människor? funkar det bra?
#6: Ja, jag hade några trosor som jag köpt till mig själv men som jag inte gillade 😉 Modeller som är lite högre i midjan fungerar bra, hipster glider bara ner.
Köper du bindor och trosskydd (Gunrys använder jag till hunden) på t.ex. Ö&B blir det inte så dyrt. En förpackning med 40 bindor - ca 20 kr och förp. med 30 trosskydd kostar nog ungefär lika mycket.
Min gråhund löper ca var 5:e månad, golden löpte ca var 10:e månad och stövaren ca var 7:e månad, så det kan variera en del. Varje löp pågår i tre veckor.
#4: Okej, jag hade fått för mig att de slutade löpa vid en viss ålder (min mamma som sagt det och då hon haft några tikar genom åren trodde jag att hon hade rätt😛).
okej
#7 Hur länge ett löp pågår är väldigt individuellt o de blöder inte hela löpet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men hur ofta blöder tikarnaa jag vet att det är olika men det är inte varje månad eller?
#10 De blöder när de löper, frekvensen varierar mellan ca 2 o 4 ggr/år.
okej tack för svar!
Jag köper billigaste trosskydden på ICA och det blir inte dyrt. Med papper lär det gå igenom och blöda ner själva trosskydden och hunden lär dra ut det rätt snabbt ur brallan.

Om du vill ha en hund som tvättar sig själv under löp så ska du inte sätta på tikskydd direkt utan då får du tåla att det blir mer blod på golvet de första gångerna. Vi har tikskydd på vår äldsta enbart när vi åker bort och hon måste följa med (om vi är borta länge) men hon löper bara en gång per år så det är inget större problem. Får se hur valpen blir när hon blir större. Det finns ingen garanti för att hon kommer att tvätta sig själv, vissa gör inte det men tar man på tikskydd direkt så får man garanterat en tik som inte tvättar sig. Då får man vara beredd att ta av och på varje gång man ska ut och byta trosskydd.
Skynda långsamt så går det fortare.
Huur menar du med tvätta sig själv?
Linnea

Har man ett tikskyd som hunden kommer åt att tvätta sig så är det väl inte alls helt säkert att hunden lär sig att inte tvätta sig?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#15 De flesta tikar tvättar sig mer under löpet. Hur dom tvättar sig? Ja så som hundar brukar göra..
#16 Ett tikskydd täcker ju hela grejen så jag vet inte hur tiken skulle kunna tvätta sig med skydd på?
Linnea men alla blodfläckar som blir över hela golvet då dem kommer väl fortsätta att komma utan tikskydd?

#18 Beror dels på hur mycket tiken blöder och hur mycket hon tvättar sig. Mest blod blir det där hon ligger mycket så där kan man lägga extra lakan tex. Blod på golvet blir det, är det väldigt mycket blir det såklart jobbigt men nån fläck här och där kan dom flesta leva med. Det är bara att torka bort. Blöder hon väldigt mycket och/eller inte tvättar sig så kan man absolut använda tikskydd jag ville bara säga att om man börjar direkt så lär dom sig inte att tvätta sig och det blir lättare om man slipper använda skydd.
Okej, ja jo hon blöder väldigt mycket imorse när jag vaknade hade hon vart på golvet o de var typ 10 blodfläckar på golvet som ja torkade bort o alla på olika ställen så blev lite jobb men vi får se :P

#20 Dom första löpen är oftast jobbigast, dom brukar lära sig efterhand. Men som sagt, inte alla.

#17 Har man ett stort tikskydd kommer dom åt iallafall. Går ju att flytta på skyddet:)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Min förra tik lärde sig inte. Hon gick och droppade och smetade av sig ogenerat på soffa, säng och mattor, och det var inte särskilt trevligt. Då är det bara en sak som gäller - på med tikskyddet.
Det finns olika storlekar på tikskyddet ofta mäter de midjemått måttet precis framför höfterna får att få fram rätt storlek. Min tik tvättar sig rätt bra men blöder rätt mycket har hon legat ner och reser sig blir det rätt stora fläckar, sen har vi parkettgolv…och det kan om har otur gå in i golvet..
Håller med Linnea här Stå ut det här löpet och nästa och hoppas att hon fattar galoppen o tvättar själv, tikskydd är bara ett onödigt krångel om man kan lära tiken att städa efter sig själv. Alla tikar slickar sig i vulvan när dom löper vissa så mycket att inget droppar andra så lite att det blir blod överallt. Många tikar slickar då upp blodet från golvet. Är det hennes första löp har hon så klart inte fattat det än. Peka på blodet på golvet (de flesta tikar slickar då) och beröm jätte mycket när hon gör det hon ska. Om du klickat in henne använd klickern. Det här är nåt som sitter i hundars instinkt så det är inte svårt att lära en tik att städa vid löp. Bästa är helt klart med en äldre städande tik som kan visa lillan hur man ska göra men det kan kanske vara svårt att få tag på. Står du ut nu så behöver du inte bry dig om framtida löp, sätter du på tikskydd nu så måste du göra det vid alla löp
minavitas.wix.com/kennel
#25 Eller så har man en artig gentleman som städar efter sin dam.