Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2184 ggr
MaddeL89
0

Överviktig hund, mat

Hej!
Jag har en hund som är en fd rumänsk gatuhund så jag vet inte vad det är för raser i henne men ser ut att kunna vara, schäfer, collie, terrier. Hon är kastrerad och ca 8 år.

Hon har dom senaste åren lagt på sig lite mer och mer och har inte reagerat så mycket då hon har mycket päls. Men efter ett vet.besök för ett par månader sen fick jag ett slag i magen. Hon hade gått upp mer än bara ett kg som jag trodde. Vi var där för att Dess börjat halta och fått väldigt ont. Så nu går hon fortfarande på smärtstillande/antiinflammatoriskt och jag bytte foder som vet. sa till Hill's Prescription Diet Canine - j/d. Hon har slutat halta så gott som helt och har gått ner en del, men det är ju en bit kvar.
Nu klarar hon fint 30-45 minuter i skogen i upp och nedförsbackar och över och under träd som ligger ned.
Hon har tidigare ätit BARF och sen Acana och lite andra märken. 

Anledningen till hennes övervikt är nog mest för lite motion. Hon har aldrig fått godis och så för hon tycker helt enkelt inte om det. Hon har kunnat få en liten bit som blir över om jag skär kycklingfiléer som inte är ofta men inget mer. Har även gett rätt mängd mat tidigare också men dock inte vägt det så har väl blivit lite plus minus några gram.
Nu är det totalt strikt med 97 g två gånger per dag enligt förpackningen och det vet. sa. 

Så nu till mina frågor. Kan medge att det kan vara en del "dumma" frågor men vill fråga er som har bra koll. Vill hellre verka dum än att göra fel. Och vet. har en förmåga att alltid rekommendera bara dyra foder, tillskott och mediciner vilket jag inte gillar.

Hon har lite tandsten och morötter är ju bra för att tugga på vad jag har hört och undrar om det är okay att ge det utöver maten eller är det dumt när hon ska ner i vikt?
Fick rådet att borsta hennes tänder vilket jag rent spontant känns fel men kanske inte?

Jag vill helst byta till någon bättre mat då dom större märkena har en förmåga att vara fulla med spannmål. Men jag vet inte vad jag ska välja.
BARF hade ju varit det allra bästa men pengar är det ont om och jag bor så dumt till att det blir svårt att få tag på (så vitt jag vet). Plus att jag måste vara realistisk och det tar för mycket tid och är för krångligt för mig nu. Jag är Bipolär och kämpar mycket med depressioner vilket gör allt jobbigt och gör mig okoncentrerad och vill absolut inte riskera att det blir fel i utfodringen.

Anledningen till hennes hälta var som tur var inte artros som första vet. trodde. Fick träffa en på rebah sen som sa att det är musklerna på vänster sida av ryggraden som spökar förmodligen. Dess är så snäll så hon säger inte ifrån även om det gör ont så det är såklart svårt att säga exakt vad problemet är.
Men därför vill jag vara noga med att välja ett foder som hjälper till att få ner henne i vikt och också håller henne fortsatt rörlig.

Såg att många har rekommenderat VoH och det finns faktiskt en återförsäljare inte långt ifrån mig men vad kostar det?
Skulle dock vilja ha henne på torrfoder som bas men det är ju inget som säger att man inte kan blanda lite ibland. Vill bara inte riskera att hon går upp i vikt igen.
Hon har inga problem med att byta foder lite då och då, det enda hon inte kan äta är lövbiff (rå såklart) och Icas foder :P

Förstår att det blev lite rörigt skrivet och mycket text men hoppas att någon orkar läsa och komma med lite tips.
Som sagt så vill jag ha så ren mat som möjligt och så lite extra som mediciner eller kosttillskott som möjligt. Men det kanske knappt går om man vill ha henne på torrfoder och inte har så mycket pengar?
Skulle även vilja ha tips på billigt foder man kan ta till om det skulle bli riktigt illa med pengar någon månad.

Och jag vet alla risker med övervikt och att det hatas väldigt fort. Och jag håller såklart med om att det är väldigt fel av mig att låta det gå så långt, ingen tvekan om det. Men jag håller på rätta mina fel nu och göra så gott jag kan och ber er om hjälp med det :)

Maja2
2

Färskfoder.

[fantasi]1
0

jag tror precis som du säger att det är motionen och muskelbyggande åtgärder som måste tas vid. Hundar brukar landa ganska fint i hull och muskelmassa om de får arbetas ordentligt och på rätt sätt oberoende hur mycket eller lite foder de får.

att veterinärfoder och många stora hundmatsmärken inte är så bra håller jag med dig om. när mina hundar får torrfoder ger jag dem Halla, det är ett svenskt märke som ligger ganska bra i prisklass och mina jyckar mår toppen på det.

lycka till =)

Cahira
0

Se om du kan simträna med henne, det avlastar leder och är toppen motion om hunden har ont. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaddeL89
0

Tack för svaren :)

Har ni några bra tips på träning som man kan göra som inte bara är att promenera. Tycker det är så tråkigt så vi går mest i skogen men när snön kommer blir det nog svårt. Sen så vill jag inte att hon går så mycket på asfalt just nu heller när musklerna äntligen börjar bli bättre och hon inte haltar nästan alls. Jag har trädgård och så så jag har plats att göra diverse träningsgrejer med henne :) Agility kanske inte är bästa men jag vet inte, vad säger ni? Hon tycker ju om att studsa omkring som en valp :)

Ska läsa på lite om Halla, tack för tipset :)

Simträning tror jag tyvärr inte är så populärt från hennes sida, hon tycker om att leka lite i vattnet men inte för djupt. Men jag har tittat lite på water walk som dom har som rehab på smådjurskliniken. Och har ju försäkring med rehab till henne men det är ju fortfarande rätt dyrt tyvärr. Så fortsätter det såhär bra nu att hon inte haltar nå mer så kör vi vidare på skogspromenaderna tills det blir för mycket snö. Annars ska jag kolla upp det med water walk mer.

Tack igen för svaren! Det uppskattas verkligen! :)

Sugar Mist
0

Drag är skitkul, att pulsa i snö är toppen också, både för människa och hund.

-

MaddeL89
0

#5 Drag har jag inte tänkt på faktiskt. Eftersom hon är bättre nu och om det håller i sig kanske man kan testa lite när snön kommer.
Har du några bra tips till någon som aldrig testat det förr?
Hon är lite lättskrämd och misstänksam och blir hon det lägger hon sig ned :P Men hon har också haft en förmåga dom senaste veckorna att dra mycket i kopplet i skogen (vilket är ovanligt för henne), kanske är något man kan vända till något positivt?
Pulsa gör hon, hon ääääälskar snö :) I år får väl matte bli bättre på att pulsa med henne då även hon behöver motion ;)

MaddeL89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag kan ju lägga upp en bild på henne också från någon dag sen i skogen :)

MaddeL89
0

Hon har en sele förresten, fick en av mamma för något år sen när vi skulle bygga en lite vagn till henne (som för övrigt aldrig blev klar :P).
Ja inte till mamma då ;)

Cahira
0

Om du ska dra behöver du en dragsele annars riskerar du felbelastning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ms-mee
1

När jag började ge killen Standardt tog viktuppgången stopp nästan direkt. Fodret är billigt och bra och han kan äta sig mätt utan att gå upp i vikt :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[fantasi]1
1

Att tänka på när du introducerar din hund för draget är att ta små små steg! Först kanske hon måste vänja sig vid nomeselen, kanske ha den på sig under kissrundorna utan att du fäster kopplet i den. Steg två kan vara att du fäster kopplet i nomeselen korta stunder under promenaden, så hon vänjer sig vid känslan. Efter det kan man testa lite starter i selen, lägga ut en bit godis eller en boll några meter framför henne och lägga lite motstånd med kroppen så hon får jobba sig fram till belönigen. Är hon ljudkänslig kan du jobba fram en positiv inställning där också genom att succesivt höja svårighetsgraden, du känner din hund bäst :) Lite lätt träning med klövjeväska kan också stärka hennes rygg! Och samma gäller där, öka svårigjet och tyngd med tiden!