Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2129 ggr
[Trickhunden]
0

Rasval

Funderar på olika raser inför nästa hund men har svårt att bestämma mig. 
Jag velar mellan ett par och de jag är mest intresserad av är Australien Shepherd och Vit herdehund (just nu iaf) 

Jag är en aktiv människa och går promenader i dagens läge på ca 1.5-2h helst, ibland blir det mindre ibland blir det mer. 
Jag åker gärna runt till olika naturreservad och sånt för att gå på lite nya platser som inte är det ''gamla vanliga'' så rör mycket på mig i den kommunala för att ta mig till olika platser. 

Jag kan aktivera hunden på så vis att jag gärna går kurser som är tävlingsinriktade på brukshundsklubben då jag i dagens läge inte har stor erfarenhet av att träna seriöst, det är dock ingenting jag är rädd för att börja göra men vill ha lite hjälp på traven iaf i början. 
Vill satsa på lydnad och mycket mer, jag testar gärna det mesta med hunden och varierar träningen enormt. 

Jag vill komma upp i tävlingsnivå iaf och tävla i agility och lydnad, sen skulle jag gärna vilja lära mig mer om spår, sök och uppletande osv. 

Har inga problem med att handskas med stora hundar som är rätt skarpa jag jobbar med mycket belöning och försöker locka och shapa fram rätt beteende, skvallerträning är nånting jag gärna testar med nästa hund. 

Hunden ska vara mentalt stabil (iofs en uppfödarfråga) vill gärna genomgå MH kanske MT också och kommer ha intresse av att ställa ut. 

Skulle vara till enorm hjälp om kanske nån som äger en Aussie eller Vit herde kan bedöma om rasen passar mig. 
Andra rastips är också varmt välkomna.

Tillägg: Denna hund/ras ska gärna passa framtida jobb då jag börjar jobba inom hund, antingen tull (beror på om jag läser vidare) annars terapihunds prov och jobba inom Vården, senare har jag intresse av att specialutbilda till möjligtvis Räddningshund)

Cahira
0

Vit herde av de två, alternativt bruksschäfer tror jag skulle passa dig. Annars jaktlabbe eller liknande för mer fart i agility. Upplever aussies som, i överlag, rätt ojämna. Working aussie är toppen men de har ju mer vallinstinkter intakta. Australian cattledog kan vara ett alternativ med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

Aussien passar bättre om du vill komma långt i agilityn, även lydnaden är de verkligen toppen i, samt de övriga grenarna.

-

Sjöstjärna
0

Jag tänker direkt på någon av de belgiska vallhundarna, vit herdehund har jag väldigt begränsad erfarenhet av och de aussies jag har träffat har inte imponerat, de har varit i mina ögon överspända och svårhanterade. Beroende på hur intresserad du är av vårdhundsbiten även storpudel vara ett bra val då de brukar uppskatta en hund som inte fäller och som är mer allergivänlig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Trickhunden]
0

#1 Bruksschäfer kan absolut vara ett alternativ, dock vill jag ha lite mer än vad en jaktlabbe kan ge mig och ACD är tyvärr inget alternativ inte träffat en enda som är bra och är inte alls insatt i den rasen. 

Men kan hålla med dig om att aussien är relativt ostabil det är svårt att hitta en bra aussie, som dessutom ska passa till arbete. 

#2 Jo fått uppfattningen om att i agility är iaf aussien ledande rätt bra, men just i lydnad ses de ju inte jätteofta. 

#3 Mjo en BV vore ju nice men ville inte ha en hund som slår över heller i sitt arbete, därför är iaf Malinios borträknad, dock terv och groenendael har jag funderat lite på. Det krävs ju av hunden utöver ''träning'' att den i grunden kan ta det lugnt i sitt arbete,  t ex i terapi får den ju inte sitta och gapa om hur tråkigt den har för resten av världen utan den ska ha kontrollen att vara lugn på sitt arbete om du förstår.

Känner inte tills nån bra Belgisk Vallhund och vet inte mycket om dem så om nån som äger en BV helst terv eller groenendael kan skriva ett par rader om den eller om den överhuvudtaget skulle passa. 

Storpudel är inget alternativ tyvärr.

Qepta
0

Det finns en tråd där jag beskrivit hur min tervueren är, även min vän beskrev sin terv och de är rena motsatserna till varandra. Ska se om jag hittar tråden, länkar isånnafall!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Majken!
1

Jag föreslår att du kikar på kelpien och schäfern för att få ganska säkra kort. De är raser som presterar i alla de grenar du radat upp, så länge agility inte är superviktigt för dig. Om det är så, stryk schäfern.

Sugar Mist
0

#4 Min aussies halvsyrra är dansk mästare i lydnadsklass III samt tävlar aktivt, samma sak med hans andra syskon.

-