Mörka ringar under ögnen?
Hundar kan få mörka ringar under ögonen och jag undrar vad orsaken är och hur man får bort det. Jag har hört att ringarna är fylda med bakterier.
Om ni inte förstår vad jag menar med mörka ringar under ögonen menar jag mer bruna ringar som inte behöver vara som ringar det är svårt att förklara.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
putt
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Ser mer ut som missfärgningar det blir när hunden har rinnande ögon. Foderbyte kan i vissa fall hjälpa. Men det beror såklart på vad orsaken är till att ögonen rinner. Om hunden är ögonlyst UA skulle jag kolla över fodret om det kan bero på det. Har dock inte så jättemycket erfarenhet av rinnande ögon då mina djur har mörk päls.
Mvh Linn
Okej tack så mycket
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Läste här någonstans att det kan vara poryferiner (?) som bildas naturligt när kroppen bryter ner gamla röda blodkroppar som färgar tårarna. Men jag har inte kollat upp det. Svamp har jag också hört att det ska vara.
Det brukar bli så när all tårvätska inte får plats i tårkanalen och kan rinna bort den vägen. Kan bero på att tårkanalerna alltid har varit lite trånga, att ögonen står ut lite/mycket och trycker på kanalerna, att de har blivit igentäppta eller att det rinner mycket tårvätska som när det blåser mycket eller är dammigt i luften.
Det lättaste är att torka så fort det rinner med en bomullstuss. Veterinären sålde svindyra specialvåtservetter, men jag har inte testat det. Vanliga våtservetter är inte bra för ögonen.
#5 Kan man inte fixa typ koksaltlösning eller några ögondroppar på apoteket eller nått och hälla på en bomullstuss och tvätta lite? :)
Mvh Linn
Såg ut ungefär sådär då familjens hund hade ögoninflammation
okej tack så mycket.
Med vänliga hälsningar,
Elvira