Mardrömmar och panikattack?
Jag har haft min schäferkorsning sen han var 5 månader och idag är han drygt 6år. Han har alltid drömt mycket när han sover, speciellt mardrömmar. Nu på senaste upplever jag att det har blivit värre, och jag vet inte vad jag ska göra. Han gnyr och springer i sömnen och ser fruktansvärt ledsen och olycklig ut när han vaknar, jag brukar väcka honom när det är som värst, och jag tror faktiskt han uppskattar det.
För två nätter sen låg jag och pojkvännen och tittade på TV i sovrummet och Nisse sov i sin bädd som vanligt. Han drömde lite men inte så högljudt att jag gjorde något åt saken. Sen vet jag inte riktigt vad som hände men han kom över till min sida, och var helt knäckt. Han lät jätte konstigt, som om han inte fick någon luft, samtidigt som han hypervetilerade och var halvt panikslagen. Jag tog upp honom i sängen, och pratade med honom tills det att han lugnat ner sig. Det gick i vågor ett tag, han lugnade ner sig men stressade upp sig ett par gånger och började låta igen, jag fattar inte riktigt hur men jag behöll lugnet och till slut lugnade han ner sig också. Min pojkvän var helt säker på att han hade en panikattack, och jag är böjd att hålla med.
Är det nån som haft liknande problem och vad ska jag göra? Jag tycker så fruktansvärt synd om honom och är rädd att han är olycklig. Har ni några idéer på vad man kan försöka med? Jag har funderat på att åka till vet. men jag vet inte vad dom ska kunna göra åt saken. Några förslag?
*Förvirrad matte*
Är det enbart efter han sovit oroligt?
Rent spontant tänkte jag smärta, att han bli orolig pga att han har ont och vet inte vad han ska göra.
Det finns ju även lugnande "doft" saker man kan sätta i väggen för hundar, kan ju prova nåt sånt också.
Men tycker du bör börja med en veterinär undersökning för att utesluta smärta någonstans :)
Epilepsi? Hjärntumör? är det första jag kommer på. Kontakta vet, skriv upp varje tillfälle det händer o filma gärna.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag håller med #1 o #2 ring vett och uteslut fysiska besvär. Filma honom i sömnen är inte heller tokigt. Hoppas det ordnar sig!
Våran vuxna omplaceringshund drömde ofta mycket oroligt första året. Hon vakna ibland o verkade förvånad vart hon befann sig andades konstigt o nästan så man trodde att hon slutade andas bitvis och då längre tid. Vi kontakta veterinären och gjorde olika tycker av hälsoundersökningar allt var bra. Det kan vara så att omställningen av nytt hem o ny miljö tar tid att smälta dom sover mer oroligt.
Men jag håller med undersök hunden hos veterinär för att titta så allt är bra, efter 3 år hos oss så upptäcktes det att våran kära hund hade cancer i magen och togs bort innan hon hann lida av det. Det var troligen inget hon hade första 2 åren hos oss sa veterinären utan det kom snabbt sista tiden. (men man vet ju aldrig)
#1#2 Jag tycker att han alltid sover oroligt och jag är också väldigt rädd att han ska ha ont någonstans. Men han är och har alltid varit en väldigt glad och aktiv hund vilket gör att jag också har svårt att tro att han har ont.
Jag tror vi kan ha såndär "lugnande doft spray" nånstans, ska se om det hjälper.
#3 Bra ide! Då är det ju också lättare att se om saker förändras. :)
#2 Vi har alltid varit lite orolig för epilepsi, en gång när han var ca 1år så hörde vi en smäll på övervåningen när vi var på nedervåningen. Vi hann aldrig se vad som hände men han verkade omtumlad och lite rädd. Jag tror han hade råkat skada sig också, men jag minns inte säkert. Jag minns som sagt inte idag exakt vad som hände, men jag minns att vi trodde att han hade haft ett epilepsianfall, men efter det så har vi aldrig märkt av något liknande.
Jag ska boka tid hos vet. ganska snart ändå. Han har haft fettknölar sen han var ung men har nu fått en konstig utväxt på halsen. Väldigt liten, men jag är som vanligt väldigt hönsig och vill kolla upp det. :/
jag läste ju helt fel jag trodde det stod att ni hade haft honom 5 mån men han var 6 år nu 🤓 Så där vart mitt svar lite fel mot tråden 😉