Löptik!
Jag tror att jag blir tokig!
Alfons har det säkert ännu jobbigare. Det luktar så gott av grannens löptik.
Han är stressad, killen! Det finns ingen möjlighet att avleda hans uppmärksamhet.
Det måste ju vara fler som har haft dessa problem. Några tips?
Flytta bort ett tag eller kemisk kastrering. Såvitt jag vet så hjälper inget annat i världen. :P

Blir han väldigt stressad av löptikar, så skulle jag rekommendera kastrering. Hanhundar mår inte bra av detta stressande.
Har samma problem. Och eftersom kastrering inte är något alternativ, brukar han få åka och bo hos min moster när det är någon väldoftande tjej i farten..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Zebben, jag har flera ggr varit inne på att kastrera Alfons inte bara för just detta problemet.
Men jag känner ingen hanhund som är kastrerad och vill gärna veta mer om fördelar och nackdelar.
Han är 3 år killen.
Här är det också löptikar nu, tror alla tikar är på gång samtidigt. Man kan köpa en sprej och spruta på fläcken, hjälper medans man går förbi. Eller blanda ättika o vatten och spraja på. Hjälper också, så att de inte fastnar i backen. Ett tredje sätt är att "lägga beslag på fläcken" att helt enkelt ställa sig på den, och "tala om för hunden" att den är "min". Löpperioden varar ju inte så himla länge ändå. Och blir de inte överstressade så kan man använda dessa lösningar. Men är det en hund som blir flåsig, rödögd och vankar runt utan ro, ja då ska man nog tänka över det där med att kastrera den, för då mår den riktigt dåigt.

min hanhund är inte kastrerad…..då får man se hur han mår sen då när någon tik i närheten löper och låta det avgöra då om han ska kastreras eller inte. Vad kostar det att kastrera en hane?
#5 Ja, nu bor ju löptiken dörr i dörr med oss, så jag tror inte att det är så lyckat att börja spruta ättika. 

Jag kan säga att jag egentligen är emot kastrering. Men i dessa fall då hanen stressar även när tiken inte ens är i närheten (samma hus tex) så är det en negativ stress och inte alls bra.
Fördelar: Du slipper oftast tikintresset.
Nackdelar:
De får svårare att hålla hull, blir lätt tjocka. Mkt svårt att stävja.
De kan bli mobbade av både tikar och hanar. Jag har sett det många gånger på jobbet. Har kastrerade hanhundar som inte fngerar med andra hundar längre.
De blir om de finns osäkerhet i hunden, ännu mer osäkra.
De kan, men mest vanligt på kastrerade tikar, bli inkontinenta. Visserligen liten risk, och om det blir går det att medicinera.
Hunden kan bli rejält mkt lugnare = riktigt slö.
De kan få försämrad pälskvalite.
Ja, det är vad jag kommer på så här på kvällskvisten. Inför en kastrering skulle jag tänka igenom det många gånger och prata med fler både erfarna hundägare, instruktörer och veterinärer. Känner många hundägare som fått sina hundar förstörda genom kastreringen. Men jag känner många som även fått fina, trevliga kastrater. Så det är svårt att ge råd. Tänkt 2 gånger innan Du bestämmer Dig.
Lycka till!
#7: Nej det är nog inte så bra. Men "skvätter" de ute på gräsmattan o så, så brukar det fungera. Hm, alltså möts ni i uppgången? Eller doftar trappan löptik? Det kan vara jobbigt. Mina killar märker när hanhunden högst upp har gått ut en stund före oss. Han har en "speciell" doft som de reagerar på. Så det kan vara knepigt med dofter i uppgången.
Som du skriver; De kan bli mobbade av både tikar och hanar. Jag har sett det många gånger på jobbet. Har kastrerade hanhundar som inte fngerar med andra hundar längre.
Det är väl det som gör mig osäker. Alfons är ingen tuff hund nu och jag kan inte tänka mig att göra något som förstärker hans osäkerhet.
Risken är då att jag skulle få en farlig hund i mina händer.

#10 Tyvärr är ju risken att han blir mer osäker vid en kastrering.
Har Du testat kemisk kastrering? Det ger visserligen inte samma resultat som en riktig kastrering, men en liten hint kanske. Vet inte hur länge man får ge hundar kemisk kastrering heller. Låter inte så nyttigt i längden.

Min vetrinär sa till mig när tyson fick sin kemiska att den får man bara ge 1 gång, med risk sedan att hunden blir blind om man ger den fflera gånger.

Jag håller med Zebben när det gäller kastreringar. jag har aldrig mött en kastrerad hane som blivit bättre efter kastrering. Men jag har hört om dem som blivit bättre. Känns lite som ett lotteri att kastrera dem, kan gå bra men det kan gå dåligt med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag säger som dom andra…på vissa hjälper det men absolut inte alla. Skorpans bror vart kastrerad men vart inte bättre. Hoppas Töntbull mår bättre, snart han måste vara helt slut om han har det så där jobbigt.
Han ska åka med gubben till torpet i morgon, så han får lite lugn o ro. Skulle åkt idag men bilen gick sönder.
Nä, det kommer nog aldrig att bli någon kastrering på honom. Han har fortfarande olater i sig som beror på osäkerhet. Å inte 17 vill jag chansa och kanske förstärka det som beror på osäkerhet.
En ännu mer osäker töntbull skulle kunna bli en farlig pitbullblandning.

Jag har en kastrerad hanne och hans syster. Hon har nyss löpt och man ser ingen skillnad på honom. Han äter som vanligt och är lika gossig mot mig som vanligt.
Ville bara tala om det.

har precis gett min sexgalna hane en hormonspruta o tänker om han blir bättre av den kastrera honom, onödigt att låta hunden stressa ihjäl sig pga av löptikarna om det går att råda bot på, tycker iaf jag

Det finns olika hormonsprutor nu har jag fått lära mig. En som man tillsätter östrogen och en som man dämpar testosteronet. Den första förstår jag inte vitsen med, då man inte får ge sprutan så många gånger och den säger heller ingenting om hur hunden blir om man kasterar den på riktigt sen. Men däremot den andra sprutan där man ger den ett medel som dämpar testosteronet i kroppen verkar ju vara ok. DÅ ser man ju ungefär hur en kastrering kommer att påverka hunden.
jag har nyss haft löptik i trappen,och visst syns det på snodden att det är en sådan, men han får inte snosa(fastna) förrän han kommer ut, och även ute då han eventuellt fastnar så är det stopp direkt, sedan viker jag gärna av om det bli jobbigt för honom ändå, jag har mina ställen där det inte går hundar alls ;-). Äter gör han som vanligt, men förr så kunde jag se att han började vanka lite av och an, då sade jag till honom att gå och lägga sig, eller plockade fram aktivitets bollen, och den tar han oavsett löptik eller ej :-))).idag lägger han sig som vanligt och det märks inget på honom inomhus alls..

Jag kan tala om att Tyson kastrerades när han var 1½ år.
han har blivigt en fin, mysig, harmonisk kille, som bara älskar livet.
Jag kunde gå på apellplan på klubben och träna i lugn och ro när dem andra hanarna höll på och gå åt bara för att det luktade tik.
Tyson har fungerat ihop med andra hundar helt toppen.
Han leker med vem som helst hur som helst och vad som helst.
Till och med Tikar.
Det kan bli så, men behöver inte bli så, att andra hundar har svårt att stoppa en kastrerad hund i ett fack, men en kastrerad hund blir alltid automatiskt längst ner i rang, tack vare kastreringen.
Jag ångrar inte att jag kastrerade Tyson när han var 1½ år.
Han var stressig hela hunden innan, han visste inte alls vad livet handlade om eller ar han hade sina 4 tassar.
Han är en lugn harmonisk kille, som till och med har skaffat flick vän :-)
(men jag har inte talat om för honom att han inte är duglig)
Kerstin
jag skulle rekomendera dig kastrering.
Du har inget att förlora.
Din Töntbull och du, kommer att få många fina härliga promenader och er harmoni tillsammans kommer att bli mer samman svetsad.
Lycka Till !
Tycker ni att tyson är tjock och att kastrerade hanhundar inte går ihop med tikar….
så titta på detta kortet. =)