Info om raser?
Som jag tidigare skrivit på denna sidan så sitter jag i tankar om hund. Nu söker jag information om dessa 4 raser, beteende, sjukdomar, typiskt för rasen mm.
Shetland Sheepdog, Basenji, Dansk Svensk gårdshund och Beagle.
Tack på förhand!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Gå in på alltforhundar.com, rasforumet, och använd sökfunktionen och sök på en av raserna. Finns otrooligt mycket trådar om olika raser där.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Eller så kan man också använda sökfunktionen här 😃 Det finns sheltie.ifokus, gå in där och kolla? Spetsar och urhundar iFokus finns också, där kan man ju söka på basenji :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
och på jakthundar.ifokus kan du ju kolla beagle 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Absolut :) Tycker dock att det finns mycket mer info på forumet jag nämnde.
Jag önskade info och inte massa sök, jag har sökt om raserna.
#3: Så Beagle är en jakt hund?
-' Malin Hultman
Om du inte vet att Beagle är en jakthund så tycker jag att söka själv på grundläggande fakta om raserna är en bra början. T.ex gå in på rasklubbarnas hemsidor :)
#6: Beagle kom upp ganska spontant i huvudet på mig. Men om det är en jakthund är den utesluten då jag har kaniner och tror inte jag kommer lägga av med dem i första taget.
Jag har sökt om de andra raserna men skulle vilja ha mer personlig erfarenhet av dem, istället för att läsa om hur rasen är.
-' Malin Hultman
Håller faktisk med #6 här… Ja, beaglen är en ganska så extrem jakthund.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8: Då är den rätt utesluten ur mina tankar!
Skulle dock önska info om de andra hundarna som jag skrev i #7.
-' Malin Hultman
#9 men då kan du ju kolla in de forumen vi skrev upp, finns massa sådana här trådar om du bara letar :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10: Jag har letat massor, därför jag skriver en tråd där jag söker information om dem.
-' Malin Hultman
Jag tror Malin vill ha personliga åsikter och info om rasen. Alltså från människor med egna erfarenheter av raserna. Inte enbart fakta.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#7 Fast det handlar inte om dina kaniner, utan att för att äga en jakthund måste du kunna erbjuda den jakt - alltså vara en jägare.
Jag står fortfarande fast vid att du ska söka på forumet jag tipsade om, där finner du just personliga erfarenheter av många människor. Min personliga erfarenhet och uppfattning om raserna du nämnt är..
Sheltie: Lättlärd, aktiv hund. Ofta skällig. Finns rädslor inom rasen. Anses vara en frisk hundras(?). Perfekt att träna olika hundsporter med, men är inte lika krävande som en brukshund. Vallhund, brukar inte ha jättestor jaktinstinkt.
Basenji: Frisk. Stor jaktinstinkt. Användes förr till jakt men är numera en sällskapshund. Urhund. Envis. Ingen hund om man vill träna olika hundsporter. Självständig. Gillar närhet. Man brukar säga att den är mer som en katt än en hund. Kan inte skälla, utan "jollrar".
Dansk/Svensk gårdshund har jag aldrig träffat men verkar vara en trevlig och frisk hund, dock ganska ojämn ras.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dansk-svenska har jag träffat några, trevliga, pigga och aktiva hundar men med en del skärpa och vaktinstinkt, jagar gärna möss råttor och andra smådjur.
Shelties verkar vara väldigt mysiga hundar även om de kan vara skälliga (tänk på uppfostran) och rädda (tänk på linjer).
Basenji vet jag inget om och beagle har du ju redan uteslutit :)
Har du kaniner så skulle jag inte rekommendera någon av raserna förutom sheltien. Basenji är ene urhund och ganska självständiga, gårdshunden jagar råttor (och säkerligen kaniner) och beaglen är som sagt en jakthund.
Du har inte funderat på en Pudel? Lättränade och går att forma lite som man vill.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Sheltie har jag hört kallas skälltie med all rätt då de har lätt till skall, är veka och hariga (enligt mig) dock är den en bra allroundhund som hänger med på det mesta men det ställer krav att man söker bland bra kennlar.
Du skriver många olika raser verkar som du just nu går på utseende (?) vet inte hur mycket du redan läst men t ex på
kan du fråga sheltie ägare hur de är att äga och finns http://spetsarochurhundar.ifokus.se & http://jakthundar.ifokus.se/ om du vill titta närmre på beaglen.
Du har väldigt olika raser, basenji från rasgrupp 5, Beagle från rasgrupp 6 som drivande hundar mfl, sheltie från rasgrupp 1 och sen DSG i rasdgrupp 2
Tänk över vad du vill ha i en hund och återkom sen med vad du fått ihop, antar att du kommer få fram andra raser då.
#16 vet folk som har dansk-svenska ihop med kaniner. De är avlade för att fungera med andra djur på gården.
Jag kan skriva om Dansk/Svensk gårdshund!
Har en hane på 7 månader och känner mig ganska insatt i rasen trots att det är mitt första exemplar :)
När jag sökte hund ville jag ha en liten, smidig, tålig och sportig hund för sällskap och träning/tävling inom främst rallylydnad och agility. Jag ville att den skulle vara lätt att ha med överallt och kunna hänga med vår vuxna hund. Den skulle gärna få vara korthårig och absolut ingen avancerad pälsvård.
Jag funderade först på Sheltien men ärligt talat skippade jag den ganska fort. Sheliten verkar också vara en underbar ras men jag tror det är MYCKET lättare att få en mentalt stabil Gårdshund än en mentalt stabil Sheltie. Man behöver inte leta lika aktivt efter en uppfödare som föder upp BRA gårdshundar än uppfödare som föder upp bra shelties, om du förstår vad jag menar.
Så jag halkade in på gårdshunden och jag har inte ångrat mig sen dess! HELT rätt hund för mig och jag tycker att den är rejält underskattad även om jag såklart önskar att det inte blir någon massavling på den. Gårdshunden är en del av våra lantraser vilket betyder att den inte varit föremål för förädlingsavel eller liknande. Alla gårdshundar ska betraktas som viktiga för genetiken, självklart vissa mer än andra.
Man ska vara beredd på att gårdshunden både kan ha vakt och jakt i sig- oftast brukar den ha mer det ena av det andra så att säga. Deras ursprungliga uppgifter på gårdar i södra sverige och danmark var bland annat att vakta gården och hålla den fri från råttor och andra skadedjur. Tror inte det är några problem med kanin om man vänjer de vid varandra redan från början. Men sen bör du ju inte ha kanin och hundar själva tillsammans obevakade.
Våran kille markerar om det kommer någon med ett-två skall och sen är det bra.
Våran hund är extremt rastypisk- än så länge.
Han är pigg och alert, vänlig och har bra kroppskontroll.
ÄLSKAR värme och närhet- han ligger hela natten under mitt täcke och ska alltid sitta/ligga nära, gärna i knät.
Är väldigt aktiv och lättlärd- älskar att träna men kan ta det lugnt några dagar. Även om jag inte tycker att gårdshundar är rena sällskapshundar.
De behöver daglig mental och fysisk stimulans för att må bra.
Till sist- det finns ett avelsprogram och rekomendationer för avel från rasklubben. Jag tycker att det är viktigt att välja en uppfödare som följer dessa för rasens skull. De handlar bla om att avelsdjuren ska vara hd-röntgade med minst HD A eller B, vara utställda minst en gång efter 18 månader med minst very good och inte vara yngre än 24 månader när de används i avel för första gången. Bland annat. Mer info finns att läsa på www.gardshund.com och om du undrar något mer är det bara att fråga! :)
#19 riktigt bra inlägg! ::
#16: Ingen Pudel för mig.
#17: Jag har kollat en hel del på Sheltie och träffat 2 utav dem med, var av ena var lite mer husse glad och den andra var otroligt glad för mig. Tror att det är en hund som hade passat mig och mina "krav". Men var intresserad utav att veta mer om andra raser. Där av att jag frågar.
Sen vet jag att flera har en hel del olika raser med kaniner som fungerar fint. Ja, jag kanske går lite efter utseendet, men skulle tyvärr inte vilja skaffa en hund som inte tilltalar mig alls.
#19: tack så mycket för all information, var precis det jag letade efter! :)
Jag är inne på samma banor som dig. jag vill ha en aktiv hund som är lättlärd och lätt att ha å göra med. En lite mindre ras mot de raser jag varit inne på tidigare. Jag är också inne på att träna lydnad, agility och en massa annat. Sen är väl det viktigaste för mig en hund som vill följa med och är glad och positiv till nya saker.
Den rätta kenneln är en viktig sak för mig när jag väl ska skaffa hund. Väntar gärna tills den rätta än att ta första bästa eller den närmsta jag kan hitta. Och så länge jag vet att hunden jag skaffar mig är rätt hund för mig ser jag inga problem med att åka en bra bit för att skaffa den.
Att lämna kaniner och hunden på samma ställe när man inte är hemma är en ganska självklarhet. Vill inte att dem ska träffas då jag inte kan styra upp vad som händer. :)
-' Malin Hultman
Jag tänkte att jag kan skriva lite om sheltien eftersom jag själv har en sheltie tik på ungefär 7 månader.
Sheltie är en rätt så frisk hundras men något som kan vara rätt så vanligt är några ögonsjukdomar. Men sådant får man vara noga med att kolla upp innan man köper en sheltie så inte föräldrarna har det eller längre bak i släktledet.
Jag valde sheltien för att jag kände att en mindre hund skulle passa bäst just nu. Ville ha en hund som som var lättlärd och aktiv och som skulle kunna hänga med på det mesta.
Jag har hört, som många andra har sagt här ovanför att de kan vara skälliga och rädda. Min sheltie sheltie kan jag inte säga skäller extremt mycket men vissta kan det hända ibland och andra sheltiesar jag träffat har haft lätt till skall men med rätt uppfostran så tror jag inte att det är ett stort problem. Det här med att många säger att sheltiesar är rädda av sig fattar jag inte var de fått ifrån ;) Min sheltie Jackie är bland de modigaste hundar jag träffat. Aldrig att hon är rädd. På nya ställen springer hon direkt själv och undersöker allt, ny människor är inga problem hon älskar att hälsa på folk bästa hon vet. Hon blir inte rädd för ny ljud och oljud. Kanske har jag bara haft tur med Jackie men rädd är hon då inte, jag har hört folk säga "men så framåt och nyfiken hon är, inte alls rädd som sheltiesar brukar vara". Haha har aldrig riktigt förstått det, alla sheltiesar jag träffat har varit precis som Jackie. Har nog aldrig träffat en rädd sheltie men bara hört om dem……
Men jag är totalt frälst i rasen, de är enligt mig, nyfikna, glada, alerta, lätt lärda, följsamma och följer med en var som helst. Dessutom har de jag träffat och inte minst Jackie en så otroligt stor perosnlighet och Jackie charmar alla i sin väg ;) Något jag Jackie har som jag inte vet om alla sheltiesar har är en på och av knapp vilket jag tycker är super bra!
Ja det var lite om min erfarenhet av sheltien. Hoppas texten inte är allt för rörig, orkar inte läsa igenom den är allt för trött.
Mvh Sabine
#21 du verkar gå mycket på utseendet av blandningen raser att dömma, t ex vad får dig att fastna extra för beageln förutom utseendet? Vad är det du ska använda den till?
#22: Tack så mycket för informationen! :D
Det är precis det jag söker i en hund, som du berättade!
#23: Utseendet på ett djur spelar roll för mig. Skulle aldrig skaffat ett djur om jag inte gillar utseendet på det, min åsikt om saken.
Jag skaffar en hund för att jag vill ha ett djur man kan jobba med. Har kaniner idag men det är inget djur man direkt kan ut och gå promenader med. Jag håller på mycket med både hoppning och utställning med kaninerna idag. Men är på väg åt hållet med hoppningen.
Jag skulle vilja ha en hund som är lika aktiv som mig och även mer aktiv som får mig att ha motivation till att göra mer. (Mer ingående går jag inte in, då det handlar om privata saker.)
Folk får gärna ha synpunkter om vad jag väljer för ras, det har folk inom kaninvärlden också. Men i slutänden är det jag som kommer att ha hunden i de X antal åren den kommer att finnas vid livet, inte andra som har synpunkter på vilken ras eller vad jag ska ha hunden till.
-' Malin Hultman
#24 jo men jisses vet väl också att det är Du som ska äga hunden men välj för din egen skull en ras som passar dig och inte den snyggaste hunden och upptäcker att den är helt fel för dig. Sheltien är nog den enda rasen som passar av de du frågat efter mer info om, antar att du är en tjej som kommer bra som många andra unga idag, hålla på med agility osv. Vet inte vad du har för tidigare erfarenheter av hund men sheltie och nämner Pudel igen då den passar in bättre än sheltie egentligen men du väljer ju själv om du vill ta till dig andras tips vilket du inte verkar göra nu men lycka till med din framtida hund
Har inte läst alla svar. Jag har haft en jakttax ihop med mina marsvin och hamstrar och det var aldrig några problem, marsvinen hade inte något burlock ens. Den hunden visste mycket väl skillnad mellan vardag och jakttillfälle, man jagade helt enkelt inte husdjuren.
Och det går att lära in, men man får vara konsekvent som attan.
Tyvärr kan jag ändå inte rekommendera en beagle åt dig, min faster har en jättefin beagletik på dryga året, tyvärr var det dock helt fel ras åt min faster då de inte vill syssla med jakt eller spår av något slag, och det skär så i hjärtat på mig att se en hund med en sån stor jaktpotential få bo i en barnfamilj utan någon som helst stimulering. Det är väldigt tråkigt att se en sådan ledsen hund.
#24 Så lite så, kan tillägga att jag har kaniner också och det har bara funkat bra ihop :) Har även katter och det funkar bra, hon jagar dem inte förutom den ena men de brukar jaga varann för att de leker på så vis ;)
Mvh Sabine
Vi hade en DSG och råttor hemma utan problem.

De flesta som föder upp beaglar säljer inte till folk som inte jagar. Ses som en av de friskaste raserna, antagligen tack vare att den inte har "blivit" sällskapshund som många andra jakthundsraser har blivit. Den avlas på funktion och inte enbart utseende. Vår tik är fem månader och jag säger bara att det är tur att dom är söta..hon är ett monster jämfört med vår andra hund. Ska bli skönt när man kan börja motionera henne ordentligt så hon får utlopp för all sin energi.
Skynda långsamt så går det fortare.
Shetland Sheepdog - skällig, kan vara nervös. Skälligheten kan vara stressande för kaninerna, speciellt om sheltien försöker börja valla kaninerna.
Basenji - Urhund med starka vaktinstinkter och är mer katt än hund. Om du vill hålla på med tricks, lydnad, agility m.m. så är detta inte optimalt val för dig.
Dansk Svensk gårdshund ligger min röst på. Såg att du redan uteslutit beaglen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Om du verkligen är intresserad av Beagle så tycker jag inte du ska utesluta den helt. Det finns individer som inte är intresserade av jakt, bara att leta efter rätt :).
En vän till mina föräldrar skaffade en Beagle till jakt, efter bra jaktföräldrar. Nja hunden han skaffa va inte alls intresserad av jakt, överhuvudtaget 😉Knappt att han hade nosen i backen när de va i skogen. Han fick omplacera den eftersom han inte kunde jaga med den. Och ändå sålde uppfödaren endast till jaktintresserade.
Har sett många på blocket där dom säljs till sällskap då de inte är intresserade av jakt. Men hur vanligt det är att de händer vet jag inte. Men värt att kolla :).
Shetland Sheepdog köpte jag min första denna smmr och ångrar det inte en sekund, om du har någon specifik fråga får du gärna pm:a mig. Min vovve är inte reserverad mot nån hund eller människa utan väldigt framåt och pigg , hon älskar att busa och springa men hon är en riktig soffpotatis inne. Lättlärd och hur snäll som helst. Rekommenderar verkligen denna ras. Hon är jättesnäll mot andra hundar med:)
Hälsningar
Fredrika
# 13 sheltien kan ha problem med CRD på ögonen annars en frisk ras:)
Ts, skälliga kan de vara beror på individen men också på ägaren ( hur tidigt man jobbar med det) vissa skäller inget alls, min skäller när hon leker ibland och i mörker om hon blir osäker. Ofta är sheltien reserverad så som ja sa tidigare om min behöver dem inte va framåt mot andra än sin matte/husse :) Otroligt hängiven sin ägare!
Hälsningar
Fredrika

#31 Så kan man absolut göra men då får man vara beredd på att inte få en valp, vet man att den inte jagar så är den säkert runt ett år gammal iaf.
Skynda långsamt så går det fortare.