Malinois med mindre motor.
Finns det malinoisrar med mindre motor och inte så skarp mentalitet? Har länge varit intresserad av mallen, men vetat att dom är för aktiva för mig. Finns det några såna kennlar? Skulle ju själv klart aktivera hunden! :)
Vilka av Mallens egenskaper vill du ska finnas i hunden? Var mer specifik, så blir det lättare att svara :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Eller så kanske du ska titta på några andra raser, för uppenbarligen så passar väl inte malinois om du inte vill ha en krävande och skarp hund ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har hört att när man kombinerar t ex terv med malle får man mildare valpar, rätta mig gärna om jag har fel
Jag hade inte försökt hitta en mindre skarp mallevalp. Då måste du först hitta en uppfödare som inte avlar efter rasstandarden. Dessutom försvinner många positiva egenskaper med skärpan.
Möjligtvis kan du titta efter en vuxen omplacering. Men jag hade verkligen inte rekomenderat att ta någon ras "fast lite annorlunda". Risken är så stor att det blir fel.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#1 det är väl allt förutom att dom skyddar lite för mycket. ;) #2 en skarp och krävande hund vill jag ha, men en med så mycket motor i sig, som tjänste och skydd malle har, vill jag inte ha :) #3 haha, okej men jag vill helst ha en renras :) #4 skall börja söka efter uppfödare men måste ha mamma att hjälpa till eftersom jag bor i Finland och kan inte flytande finska, haha ;) ----- Så finns det nån som eventuellt har lugnare individer?
#5 men mallarna är skarpa med mycket motor, kanske ska du titta på en annan ras? Jag är lite emot uppfödning av en ras "fast lte annorlunda" då jag vill att vi ska bevara de raserna vi har i tjänst. Mallen funkar utmärkt i tjänst, och börjar man avla på de mer avvikande mallarna kommer det snart sluta med att man inte riktigt vet hur mallen blir. Eller att även den rasen är uppdelad, som till exempel labbe, golden, aussie och många fler. Eller så kan det bli så illa att det blir som cocker spanieln, att det är ganska ovanligt med det ursprungliga cockern och att det nästan bara finns utställningscockrar… Förstår du hur jag menar? Det finns ca 450 kända raser, någon borde väl passa dig mer än mallen fast med mindre motor? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 kombinerar du terv och malle får du fortfarande en renras med stamtavla ;)
Då skall du inte skaffa den rasen heller, man skall aldrig välja en ras man inte vill ha och inte klarar av och man skall heller inte försöka få tag i en orastypisk hund av rasen, varför skulle man välja en ras när man inte vill ha den som den är?
Hitta istället en ras som du vill ha som den är.
Att försöka hitta en orastypisk eller sämre Malle blir nog inte annat än katastrof, det finns en del problem inom rasen och det är viktigt att man hittar en seriös uppfödare, att göra på det sättet du menar kommer nog bara leda till en svår hund med många brister.
Instämmer med övriga, kolla på andra raser :) T.ex Kelpie. Mycket motor men är ingen skarp hund som Mallen.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Varför välja en ras som är för mycket och väldigt skarp? Då kan du lika gärna välja en bruksschäfer.
-
TS: Var det inte du som ville ha en sheltie förut? Vad hände med den planen i sånna fall?
#11 inte vad jag kan minnas iallafall :)
#12 då har jag nog blandat ihop dej med någon annan… ber om ursäkt
"Finns det malinoisrar med mindre motor och inte så skarp mentalitet?"
Svar nej, dessvärre inte. Är som att leta en stövare med lite jaktlust och mindre röst. Det liksom är för inpräntat i rasen för att det ska vara i princip möjligt. Sedan är det ju självklart relativt med vad man jämför med. Jämför man med en sällskapsras så är till och med en terrier skarp.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 det är okej ;) #14 "Finns det malinoisrar med mindre motor och inte så skarp mentalitet?" Svar nej, dessvärre inte. - det var därför jag frågade om det fanns nån sån kennel, nu vet jag, och jag tror jag skippar rasen tills vidare :)
#15 Aldrig fel att kolla sig för. :) Om man ingenting frågar får man ingenting veta. ;)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#16 Jepp :)