Hängande koppel
Nu har jag sett flertalet som låter kopplet hänga efter hunden istället för att hålla i det, även flera som låter hunden springa (läs även tokspringa) med kopplet släpandes.
Nu är jag först och främst nyfiken på det här när hunden springer med kopplet på detta vis, vad anser ni om det och om ni själva låter hunden göra det - hur kommer det sig att ni gör det?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag själv kan inte förstå meningen med det, men om det är någon som har en förklaring så skulle jag också gärna vilja veta. Tänk om hunden springer i full fart och kopplet fastnar i en rot eller någonting? Då blir det ett rejält ryck i nacken.
Nä, jag skulle inte låta hunden springa runt med kopplet släpandes.
Jag gör det på appellplanen, för att min hund är så pass grön att jag inte får in henne hela vägen till mig ibland.
Jag brukar ha så med långlina.
Använder det som kort långlina ibland där det inte finns något det kan fastna i.

Nej, jag gör det inte och har svårt att förstå varför när man möter andra hundägare som gör så när hundarna tex. ska leka.
>>>Malum domesticum<<<
Jag går så med Opsis till 90% av tiden, då i sele. Det för att OM han blir låst vid något kan jag trampa på kopplet/ta tag i kopplet. Säkerhetsgrej, typ.
-
Jag gör så på promenad ifall hundarna är dragiga. Jag klappar på benet att de ska komma, släpper kopplen och ifall de går så långt framför att kopplets ögla åker iväg från mig tar jag ett långt kliv och trampar på kopplet. Hundarna rycker till och vaknar upp, tittar på mig och då klappar jag på benet och de kommer tillbaka. Efter att jag klivit en eller två gånger går de perfekt och har koll på mig samtidigt som de får gå före, efter eller bredvid men inte dra iväg. På detta sätt är det aldrig någon risk att jag råkar låta hundarna dra i kopplet och bli belönade genom att de får gå framåt, för de kan ju inte dra i ett koppel som jag inte håller i, och det blir tydligt för dem när de gör fel. De stressar ner och fokuserar istället för att dra och fara fram och tillbaka framför mig.
Dock skulle jag aldrig låta hundarna springa runt med kopplen på detta sätt, utan detta är ju ett träningstillfälle i att gå vid mig och hålla koll på mig. Kanske ska tilläggas att mina hundar aldrig går ut i något annat än breda, fleecefodrade y-selar som sitter bra på dem och inte går upp på hals eller nacke. Denna övning ska inte göra ont eller vara obehaglig utan det ska bara vara tydligt för dem när de gått för långt fram (utan att det blir segt, som koppeldragande lätt blir, tjatigt, som när man använder rösten, eller jojo-effekten, som när man ger godis). När de kommer tillbaka till mig berömmer jag med rösten och de går oftast fint resten av promenaden.
Som en säkerhetsgrej, när vi tränar honom till att kunna gå lös. Är det en osäker situation, känns det bättre för mig att han fortfarande har koppel på sig och då litar jag mer på honom, vilket han ser. Men detta är bara när vi går där han inte kan fastna, gör inte så i till exempel skogen .
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bra inlägg och förklaringar!
Jag kan förstå er, och vid träningstillfällen med sele på ställen jag vet att kopplet inte kan fastna i något skulle jag också kunna göra så.
Jag brukade ha kopplet släpandes i backen förut på min hund. Dock bara när hon var vid mig och hon fick inte springa runt så.
Anledningen var för att hon ännu inte hade lärt sig hur man skötte sig när man gick lös, hon gick perfekt fot när hon var i koppel men inte när hon var lös, då sprang hon iväg så fort jag knäppte loss henne och ville inte gå bredvid mig. Men när jag släppte kopplet så skötte hon sig och vi avvande det successivt och nu kan hon utan problem gå fot och komma när hon är lös :)
Vi har sele och långlina på våra eftersom dom inte kan betros att vara lös. Det är en säkerhetsgrej så man kan få tag i linan om man ser att hunden drar iväg. Dock skulle jag aldrig ha en hund i koppel med halsband. Det rycket som blir kan ju skada ordentligt!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Aldrig hängande koppel om det är ögla i änden. Skulle hunden springa iväg och det fastnar, så kan det blir en gravt ryck i halsen och det kan gå illa.
I så fall ska det vara ett koppel utan ögla i änden.

Hängande vanligt koppel i halsband har jag lite svårt för. Har dock långlina hängandes efter aska när hon är lös. I sele.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Skade lyckas jämt fastna i saker i skogen med långlina utan ögla. Hon går ett varv runt någonting smalt, sedan ett varv till, när hon går iväg dras det åt och hon sitter fast. Jag skulle inte lita på att hon kunde få springa ifrån mig med linan på. För mig funkar det med hängande koppel eller lina så länge hon har en bekväm sele som inte skadar om det blir ett ryck, men hon ska vara så nära mig att jag kan ta kopplet eller linan.
Roligt att läsa era tankar och svar!
Jag själv har tidigare haft en långlina släpandes efter hunden vid spår, men då har hunden varit i sele och allt har gått lugnt och kontrollerat till. Den har med andra ord inte sprungit eller liknande och linan har alltid varit inom räckhåll, numer håller jag i linan dock om jag går i långlina. Har även tränat på detta vis för att successivt få hunden att gå bra även löst, så som #10 har gjort.
Det jag märker här är att de flesta svarar att risken finns att de fastnar i något, är det någon som råkat ut för det att hunden själv har trampat på kopplet?
En av de som jag sett och som låtit hunden springa med kopplet/linan hängande, den hunden trampade på det, vilket resulterade i en kraftig framstupa och framåt kullerbytta. Hunden skadade sig, lyckligtvis, inte allvarligt men en sådan olycka kan orsaka rejäla skador även på plan mark täckt av gräs.
Hunden ifråga tok sprang inte, den sprang helt lugnt men jag har sett flera hundar som verkligen sprungit det snabbaste som de kunnat och om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att de hundarna haft en enorm tur! Tänker bara på om de kliver på linan/kopplet och får en sådan framstupa, det kan ge riktigt jobbiga skador. Eller att de bränner upp trampdynorna? Usch…
Är det någon som råkat ut för något när de tränat med hängande koppel/lina? Om ni vill berätta så får ni givetvis det! =)
#15 Nej, aldrig hänt. En säkerhetsåtgärd man kan använda sig utav är att klippa upp öglan på kopplet så det inte kan fastna. Det används ofta när man har unga hundar och tränar påvis i söket, risken finns att de blir lite heta och att man inte orkar hålla emot, då kan det vara bra att kopplet inte kan fastna.
#16 Okej. Ja, det är ju bra om man klipper upp det så som du säger, minskar ju risken betydligt för att det ska fastna och därefter ge hunden ett ryck!
Den hund som jag såg och som sprang omkull sig själv, det fanns ingen ögla på det kopplet/repet utan denne trampade mitt i så det tog stopp. Syntes när de plockade upp repet att det bara var ett vanligt rep som, utan ögla. Den trampade helt enkelt bara rakt på repet så det tog tvärstopp.
Mina hundar får aldrig springa lösa tillsammans med någon hund som har hängande koppel eller lina. Det är så oerhört lätt att den med lina kanske tar ett varv runt en hund och dras linan då åt, så kan det gå illa även där. Känns som ett onödigt risktagande. Bättre då att den med lina får vara lös själv i så fall.
Vi är just nu i en situation där jag inte Vågar lita 100% på min hund lös, dock har vi tränat i långlina väldigt länge nu o känner att jag måste ju gå vidare någon gång, därför kan jag om det är plan mark och vet att inga hundar kommer som ska leka eller ens hälsa på min hund, då är kopplet bara en liten Säkerhetslina, lättare att kunna nå kopplet om hunden inte skulle lyssna än att behöva slänga sig efter själva hunden;) är Jag i lekplatsen kan jag ha kopplet släpandes efter och ska vi hoppa över något eller köra lite lekparksköättring så kopplar jag bara bort kopplet :) Så vid tillfällen då hunden ej kan fastna och inte träffa andra hundar så tycker jag att det är ok.. Annars ska man inte ha det
gör inte det själv, men om jag får säga(ni får ta bort detta om det inte är okej) så tänker jag att, man känner sig tryggare med kopplet så, då kan man träna den att gå löst, och man litar mer på hunden. plus att man 'lugnar' sig när man har det så. om det kommer t.ex. en hund, och man tänker på att den är där, så reagerar ju hunden på att hunden är där. men om man har kopplet släpandes efter, så tänker man mer på att vara beredd på att ta det, än att tänka på den andra hunden. om ni förstår… blev kanske lite rörigt.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#15 Min hund har ett par ggr klivit på kopplet, när hon har gått bredvid mig. Aldrig när hon sprungit. Men bara det blir ju ett ryck i nacken. Har man sele som man knäpper kopplet uppe på ryggen är det betydligt mindre risk för skada i nacke hos hunden vid hängande koppel.
Jag brukar ha det på Dolly ibland när vi är ute på promenad runt våran stuga. Anledningen är att hon får totalt fnatt ibland och det är helt omöjligt att få tag på henne om man måste, hon springer i cirklar runt en. Men då har jag alltid sele på knäppe på ryggen och jag har inte koppel hängande efter utan en lina på tre meter som är typ en flaggstångslina. Den har alltså ingen ögla eller något som kan fastna.
// Nadja
Inget koppel, halsband/sele på lös hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.