Hjälp! Hennes tassar!
Hej!
Jag har sett något underligt med min hund Trixi's tassar, Jag har sett att hon har stått lite underligt med sina baktassar den senaste tiden, och första gången jag såg det trodde jag hon bara stod fel! Men nu har jag sett det varje dag i en vecka! Hon står lixom på halva trampdynan och hon trycker upp klorna på något sätt…. Vet ni vad det skulle kunna vara för fel? Jag börjar bli orolig när hon gör det med båda tassarna där bak!
En av mina hundar stod också ofta sådär när han var yngre, men nu verkar han har slutat med det. Vet dock inte varför han hade så.
Jag misstänkte att det var felvinklade ben/tassar pga han är blandning mellan schäfer/dobermann/rottweiler/alaska husky. Har aldrig sett en hund stå så innan.
Säker på att hon inte alltid stått så där? Aldrig sett nå liknande förut så min första tanke är att det är nån medfödd defekt som böjt tassarna på detta märkliga sätt på nåt underligt vis. Går det att böja tillbaka så att tassarna blir "platta" igen? Fast du kanske inte är sugen på att mecka själv.. Har hon haft nån sadistisk hundvakt? Undrar om jag inte skulle ta henne till veterinär o röntga om jag var du.. Verkar hon ha ont?
minavitas.wix.com/kennel
Det där verkar inte alls bra, jag rekommenderar veterinär. Jag har ingen aning om vad det kan vara.. Hoppas inte det är nåt allvarligt. Kanske att hon har sträckt en sena på baksidan av tassen (typ som vår hälsena) och att den inte orkar dra tillbaka tassen i sitt rätta läge? Ingen aning faktiskt, bara säger vad jag tror det kanske kan bero på. Men kolla med veterinär i alla fall, det är mitt råd 🙂
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Kan vara sträckning, kan vara att hunden har ont och fel belastar för att slippa ha ont, kan vara att nåt växer fel och behöver rättas till.
Men tycker iaf du bör ringa veterinär och boka tid omgående :)
Jag hade en hund som kunde göra så, men betydligt mildare. Han hade en ryggskada och var smärtpåverkad, så om jag vore du skulle jag söka veterinär omgående, ja inte akut kanske men så fort de öppnar hade jag bokat tid.
Oj vad märkligt. Kolla upp hos veterinär är mitt tips
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Så där stod min hund ett tag efter korsbandsoperationen, och så hade jag aldrig sett henne stå innan. När hon började stå så där hade hon ont i det opererade knät och hade nog ont även i det andra knät eftersom hon hade artros där. Kanske avlastade hon knäna på något vis genom att stå så? Jag såg det dock inte så ofta som du ser det på din hund.
En annan möjlig anledning till att hon stod så kan ha varit pga att hon enligt fysioterapeuten var överrörlig.
Jag gissar bara och fick aldrig veta varför min hund stod så. Ta hunden till en duktig fysioterapeut som får känna igenom henne. Kanske är det något tok med muskler eller leder. Lycka till!
Det där ser verkligen inte bra ut 😮 Hoppas det inte är något allvarligt med tassarna.
håller med föregående, gå till veterinär:)
lycka till
min blandis kille har/har haft likadant, upptäckte efter promenad när ja stod o väntade på en buss, verkade va mer när han stod på asfalten än på gräs…
Vet inte vad de berodde på..
:/
12# dags å kolla upp hos vet?=)
jag hade aldrig sett de innan på honom..
ja drog, kände klämde, o allt de där över hela hunden, han reagerade inte..
ställde ja tassarna "normalt" stod han kvar så.. tills han gått några steg ( stod nog i 30 min i väntade på bussen) han gick normalt, men när han stod still ställde han sig så…
De var ca 2-3 månader sedan, såg att han stod så dagen efter vid något tillfälle, sedan har ja inte sett de efter de…
13# jag ska be vet kolla på de nästa gång ja åker dit, dröjer nog tills efter årsskiftet.
dock ska ja ringa min vet för "rådgivning över tele", o prata om/lämna besked om resultat på en annan sak, o tänkte då även nämna detta för henne o se vad hon säger… ;)
14#märkligt de där att dom helt plötsligt kan få ett annat "beteende" kanske han stod så för det var skönt och avslappnande, men bra att du frågar de samtidigt som du ringer vet❤️
15# först funderade ja på att gå till vet när ja såg de ( hade precis varit hos vetten o va påväg hem (började på en allergi utredning)
Men bestämde mig för att avvakta( då de annars inte hade gått att komma hem :P )
ja jag vet inte varför han gjorde så, de "kändes" som att han hade mycket tyngd bak o bakbenen mer under sig en vanligt, för om ja puttade lätt på rumpan- framåt så hamnade han "i rätt possition", men ja vet inte, kändes som typ överrörlighet…
men vi får se vad vetten säger (:
får ju se lite när ja ringer, hunden har varit hos min mamma en månad nu, o ja får hem honom till helgen, så vill ju kunna se hurvida hans klåda lagtsig/förbttras eller om de är oförändrat innan ja ringer :P
Men som sagt, ska absolut ta upp de.Har precis bytt vet o trivs med denna o känner att man kan fråga vad som -den förra va inte alls trevlig, o framförallt inte kunnig(klarade inte ens av att lyssna på hjärtat xP )
Håller med om en veterinär kontroll, kanske också för att hon aldrig löpt :-/
Spontant gissar jag på att muskelaturen i tassen är svag eftersom tårna "fläker upp sig". Har dock inga ideer på hur man skulle stärka det i så fall. Balansövningar typ parkour kanske? Simning? Bakbenstricks? Drag?
Men att kolla hos veterinär eller hundfys är nog en mycket god ide.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.