Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2254 ggr
nadilda
0

Australian kelpie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma finns det ju redan en liten lagottotik, och även om det är jag som tränar henne och tar det mesta ansvaret så är hon familjens hund och kommer stanna när jag flyttar hemifrån. Jag är nu mycket sugen på att skaffa en egen hund till nästa sommar. Då kommer jag vara 16 och Dolly 3. Jag kommer självklart fortsätta träna och förhoppningsvis tävla med Dolly för hon är skit skoj att hålla på med.❤️

Jag känner att jag vill vara ute i god tid och planera så jag har börjat spåna en hel del angående raser. Ett tag var jag väldigt inställd på en till lagotto, men ibland känner jag att jag vill ha lite mera go. Vill ha en hund som är i ungefär samma storlek som en lagotto, men med lite mera ös i och kom och tänka på kelpien. Jag är på brukhundklubben minst två dagar i veckan, lägger minst 2 spår och tränar rapport någon gång i veckan förutom de vanliga promenaderna. Jag vill sasta på att tävla hyfsat högt inom tävlingslydnad och även tväla agility och ev. spår eller rapport. Vill helt enkelt ha en hund som kräver en hel del men samtidigt kan koppla av någon-några dagar utan massa aktiviteter.

Vad tror ni om en kelpie åt mig? Kan ni berätta lie om era kelpie? Har ni något annat rasförslag?

monstermash
0

Aussie och kelpie är väl ungefär på samma nivå, har du kollat på den rasen?

nadilda
0

#1 Ja, jag har kollat lite på aussien. Men uppskattar kelpien mest av dom två 🙂

nadilda
0

Jag puttar upp denna tråden lite 🙂

Kan också skriva att andra raser jag har kollat lite på är tollare och lapsk vallhund.

[tiffitott]
0

Ja tror absolut en kelpie kan passa. 
Det är en trevlig ras om man vill jobba med den, dock tycker jag att avknappen är lite otydlig på dom flesta, det gäller att träna mycket passitivitet.
Jag upplever att man många gånger måste bromsa kelpien, något man måste tänka på när man skaffar en sån typ av hund.
Det är INTE kul när hela lydnadspasset går ut på att få hunden att sluta ploga i FF, det gäller flera raser.
Där ska man tänka om man hellre tar en hund man måste motivera lite mer, eller en hund som man måste jobba mycket med att få ner i varv. 

Kelpies är inte så jätteförtjust i andra hundar heller. Finns väl vissa som gillar andra hundar men min erfarenhet är att dom flesta blir bittrare när dom blir äldre, alltså att dom kan leka rätt bra med andra hundar första åren. De är inte helt ovanligt att dom hugger andra hundar i benen, detta kanske beror lite på linjer (?). Det är INTE uppskattat av andra hundar.

Fö tycker jag att kelpie och lapsk vallhund inte alls är samma ras så fundera lite på vilken typ av hund du vill ha först :) Lapska vallhundar är inte i närheten av samma typ av hund att träna. Där har du en hund du måste motivera rätt hela tiden.

nadilda
0

#4 Tack! 🙂 Var inne på lapsk vallhund ett tag, men den känns inte helt rätt. Då känns det betydligt bättre med kelpie, även om jag får jobba  mycket med att få en bra "av-knapp" och träna mycket passivitet. Det där med hur dom är mot andra hundar känner jag dock att jag får kolla lite på!

nadilda
0

Jag puttar upp den tråden en gång och ser om det är någon annan som har en åsikt. 

Tänkte att jag kan lägga upp "veckoplanen" som jag och Dolly håller nu och som antagligen skulle bli ungefär samma för nästa hund, även om jag självklart skulle anpassa den lite mer till den:

Måndag: Jag rider och kommer därför inte hem fören halv sex på då brukar vi gå en kortare tur och sedan träna 20-30 minuters lydnad på en upplyst inhägnad plan som finns precis vid oss.

Tisdag: Gör vi något lite mer fysiskt ansträngande som att jogga, cykla, eller gå långt.

Onsdag: Går vi kurs och när vi inte gör et är vi på BHK i allefall

Torsdag: Är veckans tråkdag där det inte händer någonting och jag är borta från halv åtta på morgonen till halv nio på kvällen, eftersom jag är gymnastiktränare. Men brukar försöka hinna med lite lydnad innan jag åker på morgonen.

Fredag: Åker vi ut till stugan och stannar oftast på BHK på vägen och tränar.

Lördag: Blir BHK här om det inte blev det på fredagen. Annars så lägger jag minst ett spår, går alltid en runda på ungefär en mil med henne lös, kör kanske lite rapport, eller tränar agility. Eller något annat kul, alltid fullt ös där.

Söndag: Ungefär samma som lördagen, ofta gör hela familjen någon utflykt till havet eller någon skog.

neapeaw
0

Jag har en aussie tik, fick hem henne i torsdags. så kan inte uttala mig om henne ännu. Men hittills har jag märkt att hon är VÄLDIGT lättlärd,lyhörd,uppmärksam och glad hund. Så aussien tror jag kan passa dig om det är något:)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
nadilda
0

#7 Tror minsann att jag får kolla upp aussien lite mer, har hört från flera att den verkar passa in på mig så borde nog kolla upp den lite mer! Dessutom hör det till en av de raserna som jag börjar hoppa upp och ner när jag ser för att de är så snygga. Det gör i för sig de flesta brukhundsraserna men jag har i alle fall inte något problem med utseendet 😉

neapeaw
0

Ja gör det! Dem är ju en allraound hund. Aktikv lättlärd och har ofta en på och av knapp. Om du letar på bra kennlar såklart! Annars kan du få skräck exempel om du inte är noga med kenneln ich uppfostran såklart:) men jag skulle absolut rekomendra rasen till dig!:) så kika mer på den är.mitt tips!;)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Ellenor123
0

Tycker det är en rätt stor skillnad på Aussie och Kelpie….

Iallafall, här är en blogg av en duktig tjej med Kelpie :)

http://rivstarta.wordpress.com

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

nadilda
0

#10 Ja är ju en hel del skillnad när det gäller temperamentet känns det som. Fniss, har redan läst den bloggen från början till slut + alla andra keöpie-bloggar jag kan hitta 😃

Ellenor123
0

#11 Om jag skulle beskriva Kelpiens temperament med ett ord så skulle det vara CLOWN 😃 Vad kul!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

nadilda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Då lär den passa ihop med vovven här hemma…😂

Det jag gillar med kelpien är att de verkar ha så mycket livsglädje och energi, jag är ju själv en väldigt, väldigt energisk person som rivet huset om jag inte får röra mig tillräckligt 😛