Vilket färskfoder?
Funderar på att börja blanda torrfoder med färskfoder framför allt för att det verkar som en bra grej, för hundar som alltid tidigare ätit torrfoder. 1.Men båda mina hundar är extremt känsliga i magen. Ett foderbyte eller ett nytt tuggben innebär i regel diarré.hur funkar detta? 2.Sen har jag förstått att det finns kompletta foder samt de som saknar kalcium? Som då kräver tillskott. Fördelar/nackdelar? 3.Vissa märken går bort när man har små hundar och vill kunna ha lagom portioner infrysta, vilka alternativ finns för 8-10 kg hund? 4. hur upplever ni att tandhälsa och pälskvalitet förändrats sedan ni börjat med färskfoder?
Mvh Ellenfyrkant
1. Introducera låååångsamt. Matsked för matsked, höj mängden när magen har stabiliserat sig.
2. Jag gillar helfoder, det tar minst plats och är så gott som omöjligt att göra fel med.
3. Vom og hundemat, som anses vara ett av de bästa färskfodren, finns i 100 grams "hamburgare". Kanon till små hundar eller hundar som bara delvis ska äta färskfoder.
4. Sjukt mycket bättre. Pälsen glänser, får komplimanger för det jämt, och han har absolut noll tandsten trots att han inte fått sina tänder borstade sedan han bytte foder när han kom till oss för ett år sedan. Han hade, enligt förra ägaren, väldigt mycket tandsten innan och fick skrapas ofta.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#1 Äter han några särskilda ben för munhälsan? Vad hade han för foder innan?
Mvh Ellenfyrkant
#2 Nej, han får någon kycklingvinge i veckan som rekreation bara, och något grisöra ibland. Ingenting specifikt för munhälsan. Minns inte idag vad han hade för foder innan, men huvudingrediensen var majs så det var inget bra foder alls.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mush Vaisto är det bästa "färskfodret", det klassas egentligen som typ färdig barf men är helfoder så därför säger jag färskfoder.
Det är "köttbulleform", alltså bitar på 25 gram st. Busenkelt att ta upp mat.
Min ena hund äter endast Mush Vaisto, han har ätit torrfoder hela sitt liv förutom det senaste året och han är 15 år så tänderna är inte de bästa. Därför får han inga ben i princip, händer att han får nått köttigt att gnaga av köttet på. Sen får han tugga på bitar fryst lammfett ibland, det är gott!
Han var superkänslig i magen när han åt torrfoder och fick lätt diarré, jag gav lite färskfoder varje dag under en längre period tills magen klarade det, nu går magen som en klocka.
Han har som sagt blivit mycket bättre i magen efter övergången till färskfoder och fått en finare, slätare nos och har helt slutat fisa vilket han gjorde massor tidigare. Tänder och pälskvalitet har inte förändrats mycket på han tyvärr, men han har fått mycket bättre immunförsvar vilket är superpositivt. Han har lätt fått hudinfektioner tidigare som har tagit tid att få bort. Han hade en infektion nyligen men så fort han fick antibiotika så var han mycket bättre på någon dag och det tror jag absolut är den råa matens förtjänst.
Andra hunden barfas och får då en del ben att tugga på, hon har superfina tänder, alldeles vita utan någon tandsten alls, hon har även fått mjukare päls, starkare klor, mycket bättre aptit, mer energi, mindre rinniga ögon, svampen i mungipan har försvunnit.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag ger VoH och är nöjd. Hade kunna tänka mig att ge av vissa sorter av Mush, men tycker priset är väl högt.
Vad gäller fråga nr 2 så har alla färskfoder som är fullfoder tillräckligt med kalcium. Att det sedan finns vissa sorter som är tilläggsfoder är en annan sak. Behöver man av någon anledning ge av dom så får man ge kalciumtillskott, men i normala fall så duger dom som är fullfoder gott.
När det kommer till vilken storlek på förpackning så spelar det ju egentligen ingen roll tycker jag. Jag har själv en hund på 9kg och en på ca 6-7kg. Köper Nordic i 2kg korvar, delar dem en gång sen så tinar jag ett kilo i kylen i taget. Mycket smidigt tycker jag.
Annars så har Bravo burgare på 150g och Nordic, Klass, VoH har 500g korvar.
Jag skulle nog rekommendera att ge ett fullfoder till att börja med så att du slipper ge tillskott och så.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤