Flexkoppel
Hej.
Jag har en fråga som min kompis sa till mig.
Hon sa att om man har flex koppel eller vad det heter så gäller inte försäkringen på hunden. Om den tex skulle göra sig illa på kopplet. Stämmer det?
Är det bra med flex koppel när dom är valpar?
Det stämmer inte. Finns ingenting ang användning av koppel i försäkringar, jag har då aldrig sett det eller hört om det. Låter bara konstigt tycker jag.
Jag använder aldrig flexikoppel, föredrar vanliga koppel eller långlina. Men är smaksak.
Ja man kan ha flexi på valpar men som sagt, föredrar koppel eller långlina. Man måste ju ha koll oavsett vilket koppel man har.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för tipset. Varför föredrar du det? :)
Flexi kan vara livsfarligt. Tänk dig att du går med din hund längs en väg. Hunden är framför dig och plötsligt händer något på andra sidan vägen; en ekorre springer längs vägen och uppför ett träd. Hunden springer över vägen och du har ingen som helst möjlighet att stoppa - och så kommer en bil och linan är tvärs över vägen….
I skogsmark är det väl bättre, så länge inte hunden trasslar in sig runt massa träd. Så det hela beror ju på hur man bor. Men ska man träna hunden att vara lös så är flexi ett urdumt sätt att träna på för hunden känner direkt om den är kopplad eller inte pga draget i halsbandet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Skönare att hålla i, lättare att gå med, stoppknappen kan haka sig samt flera andra anledningar.
För mig finns det inga fördelar med flexi mer än möjligen i skogen men inte annars.
Ja. Jag har ju då koll på min hund. Och vi bor i mosås, Vilket är typ på landet. Så jag ser inget problem med det
#5 Det är en valp du har som dessutom ni inte haft så länge. Med koll menar jag som går någelunda bra i koppel, som inte drar kors och tvärs över gata osv.🙂 Man som ägare kanske har koll.
Men som sagt, smaksak vad man väljer att ha. Men håller med #3.
Så man får helt enkelt bilda sin egna uppfattning om man gillar det eller inte 🙂
Jag anser att aldrig flexi på en hund som inte kan sköta sig och gå i ett vanligt koppel först och kan vissa kommandon som stopp/stanna, inte gör utfall osv.
Flexi själva varnar i sin bifogade lilla "broschyr" för att linan kan vara svår att uppfatta för t.ex. cyklister osv. Men håller man linan kort där risk finns för såna typer av möten kan jag inte se varför just det skulle vara ett problem.
Det jag tycker är en nackdel med den typen av koppel är att jag tycker att handtaget känns "osäkrare" att hålla i än t.ex. när man trär en ögla av kopplet över handen/handleden, om du förstår vad jag menar 🙂
jag kan komma på många anledningar till varför det inte är optimalt med flexi:
man tappar hållaren och hunden får panik av föremålet som förföljer den.
man tappar hållaren och den slår med hög fart i hundens huvud.
man är ouppmärksam 1 sekund, hunden får upp lite fart och snöret tar slut - whiplash.
hunden är en bit bort i sitt flexi och du blir uppmärksam på att en cykel,bil eller moppe kommer i hög fart - du hinner inte "rulla in den".
det kommer en lös hund som trasslar in sig i ditt flexisnöre.
det finns många anledningar att inte använda flexi på en hund, lär hunden gå fint i kopplel istället. kan hunden inte vara lös på promenaderna finns det hundrastgårdar i nästan varje kommun.
Ska tillägga att min hund hade nog varit avlivad nu om det inte vore för flexi så nog finns det bra saker med det med. Han var livrädd för folk och genom att koppla fast honom i ett koppel där han kunde hålla avstånd från mig så kunde jag lära honom att promenader var något positivt och att jag inte var ute efter att skada honom.
Man kan ha flexi om man har ett vardagligt vett och kan leva sig in i situationer och tänka ett steg längre.
Jag har ofta min hund i flexi då det är det mest praktiska, jag har alltid sele dock och går både på landsväg med mindre grusvägar, trottoarer bredvid bilväg och i skogen med det, att använda det på olika ställen kräver olika saker att tänka på, t ex går väl ingen människa med sitt flexi fullt utdraget på trottoaren? Jag skulle iaf aldrig göra det, och somsagt man ska känna att man har kontroll för att ''kunna'' använda ett flexi, känner man sig osäker över att hunden ska hoppa över vägen bör man inte ha flexi tycker jag, men jag tycker hunden borde ge tydliga signaler innan den sprungit över och blivit överkörd går det så långt har man varit väldigt ouppmärksam.
Flexi passar bra på hundägare som har sund förnuft och tänker på sin säkerhet, sin hunds säkerhet och även allmänhetens säkerhet såsom cyklister, bilister, gående, barn och andra hundägare. Känner man att man behärskar att kunna tänka så brukar flexi vara väldigt praktiskt, men kan inte tycka valpar ska ha det, min hund var över året innan jag satte flexi på honom första gången, och då hade vi tränat väldigt mycket innan på att vardags lydnaden skulle sitta.
Flexi på en valp - nej det skulle jag aldrig använda om det nu inte var en ovanligt lugn valp och definitivt med enbart sele i så fall!
Annars ser jag inga problem med flexi om människan som håller i det kan hantera det och vet att det finns en stoppknapp/går att hala in hunden. Det är dock under förutsättning att hunden inte tokdrar eller flamsar i koppel.
Jag använder flexi i stort sett alltid till min hund för att hon ska få lite mer rörelsefrihet under promenaden. Hon kan inte gå lös överallt och då det inte finns några rastgårdar här i närheten (inom de närmsta milen) så anser jag det vara ett bra alternativ för vår del.
Nu är jag kanske lite efterbliven, men jag fattar inte riktigt hur ett flexikoppel fungerar…. 😕 är det som ett rullkoppel så man kan bestämma själv hur långt kopplet ska vara? enligt min uppfattning så är det väldigt "töjbart" men går det att göra så det inte blir det? hoppas någon fattar vad jag menar… haha

#10 Det du har skrivit talar ju inte på något sätt för flexi. En långlina fungerar mycket bättre i ett sådant läge, och det är en metod som har prövats länge. Det funkade för femtio år sedan och funkar lika bra nu.
Flexi skapar fler problem än den löser.
#14 Jag valde flexi i den situationen för att ha en broms på linan och kunna guida och visa hunden bättre vad jag ville. Kombinerade med klicker och han lärde sig fort att koppel inte var livsfarligt vilket han innan det trodde. Vet inte hur många gånger han rymde och slängde sig i kopplet som en alligator. Flexit uppmanade honom att röra sig i rätt riktning så jag kunde klicka och belöna (kasta godis) istället för att alltför mycket locka, tjata och liknande då hunden hade noll förtroende för människor. Han var och är ett rätt rejält specialfall.
Med spetsen använde jag långlina, med dvärgschnauzern (första hunden) testade jag flexi först men gick över till långlina så jag föredrar långlina i de flesta fall men med just denna hund kände jag annorlunda och med tanke på att han snabbt fick att byta över till vanligt koppel och sedan lös så tycker jag det var ett lyckat val.
Jag skulle inte ha flexi på en valp, men inte av anledningen att den skulle kunna skada sig, utan att jag vill lära min valp att gå fint i kopplet vilket den aldrig kan lära sig i ett flexi.
#13 Kopplet är en lång lina som rullar upp sig själv i handtaget. Hunden måste alltså dra/hålla emot lite hela tiden. Det finns en knapp som man kan hålla in eller låsa som stoppar linan från att rulla upp sig. Så man kan hålla in hunden precis så mycket eller lite man vill.
Hittade den här domen. Den kanske har varit uppe här innan. http://www.dagensjuridik.se/2013/01/papillon-svart-biten-av-schafer-men-flexikoppel-far-hovratten-att-riva-upp-tingsrattsdom
Sammanfattning: En schäfer och en papillon möts på en väg. Schäferägaren sätter sin hund i diket. Papillonen har flexi. När papillonen kommer fram till schäfern blir papillonen skadad, vetrinärkostnaderna går på över 60 000. Papillonägaren får 30 000 från schäferns försäkringsbolag, men vill ha 30 000 kr till i skadestånd. Tingsrätten sänker det till 15000 kr pga av hunden värde. Tillslut dömer hovrätten att papillonägaren varit medvållande då papillonen kunnat röra sig fritt i flexit och ägaren får inget skadestånd, men får behålla de 30 000 från försäkringsbolaget.
Skadestånd och försäkring är ju inte samma sak, men jag tycker ändå att det är intressant att hovrätten inte tyckte att en hund i flexi var under tillräcklig kontroll.
#17 Stackars schäferägare. Gör allt rätt och så blir det fel ändå. 😕
Jag trivs ganska bra med flexi koppel. Jag ser inga problem med mitt flexi koppel
jag har flexikoppel till min hund men då är han väldigt lugn nör vi är ute och går, han drar aldrig utan han är väldigt följsam samt är jag alltid uppmärksam när vi är ute och går. Har haft flexikoppel i 7.5 år till honom och aldrig hänt något=)
när han var valp hade jag dock vanligt läderkoppel för då var han mer sprallig.
Jag hatar flexi.
För det första upplever jag att hundarna sällan vet hur långt de kan springa utan springer tills det rycker till ordentligt i sele eller halsband. Tycker ofta man ser ffa småhundar som springer järnet, får upp fart och helt plötsligt lyfts från marken för att linan tog slut. Aj.
För det andra är det betydligt svårare att få in hunden i nödfall, antingen så får man hålla på och "fiska" till sig hunden eller så får man försöka få grepp om linan och dra in den på så vis, vilket är betydligt svårare än med en långlina eller ett vanligt koppel eftersom linan är tunn och hal, den är inte skapt för att man ska hålla i den utan för att rulla fint inuti mekanismen.
En hund som drar i flexi är nästan omöjlig att få in på ett vettigt sätt. Visst kan man också kalla in sin hund (förutsatt att man inkallningen fungerar) men ibland behöver man få in hunden på sekunden och även den med lydiga hund har ett ögonblicks reaktionsförmåga. Jag vill i nödfall kunna rycka till mig hunden (helt utan tanke på hundens obehag) om det kommer en cyklist, en bil eller vad som helst som kommer mot hunden och kan innebära livsfara.
För det tredje har jag alltför många gånger sett flexi-linor som går av, speciellt i de fall då hunden är av större modell.
För det fjärde finns det verkligen ingen som helst anledning till att hundar ska gå så långt bort från sin ägare till vardags. I skogen, absolut! Men även där har man betydligt bättre kontroll med en långlina…. som dessutom syns ordentligt.
För det femte är linan, som någon redan sagt, omöjlig att se för en cyklist, hund eller fotgängare i mörkret. Det är en oerhört otrevlig upplevelse för både hund och människa att snubbla över linan eller köra in i den - för att inte tala om hur illa det kan gå för hunden som sitter fast i linan.
Slutligen så tycker jag att nio av tio hundägare man möter som använder flexikoppel är människor som inte tänker efter för fem öre. Den tionde har kanske goda skäl till att använda det och kanske gör det på ett vettigt sett, men de allra flesta tycks tycka att det är helt okej att hunden går fem meter framför sin ägare, sicksackar, hänger i kopplet och gör vad sjutton de vill. Dessa ägare har noll koll på sina hundar.
Det värsta jag sett var när en kvinna med en liten hund hade hunden i flexikoppel flera meter framför sig, mitt inne i stan. Hunden sneddade runt en husknut, där det satt en annan hund och väntade med sin ägare. Kvinnans hund hoppade rakt fram till den andra hunden, fortfarande fem meter framför sin ägare som alltså inte ens såg hunden längre, den andra hunden blev skitskrämd och det blev bråk. Kvinnan hade ingen chans att "fiska in" sin hund som drog som en idiot i linan efter den andra hunden. Kvinnans reaktion? "Oops," typ. Ingen av hundarna blev allvarligt skadade men et hade kunnat gå jädrigt illa.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
21# tråkigt att du bara har dåliga erfarenheter av flexikoppel och sett tråkigheter inom det.
# 10
Vad hade hänt om du tappat kopplet o de flyger efter honom eller träffat honom?
De har hänt så många olyckor med dessa koppel.
O ja e så trött på hundar som flyger ut i dessa koppel. För där jag bor används de på hundar som man inte har koll på, På trottoaren sett två bilar som fått nöd bromsa.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Jag har bytt koppel. men det är bra för mig att läsa vad folk tycker om det