Kastrera AustralisLabrodoodle för att bevara rasen
Fråga: Din erfarenhet av kastrerad hane.
Jag inhämtar kunskaper inför mitt kommande hundköp. Man kastrerar valparna (inom 1 år)vilket krävs av den Australiska organisationen som avlat fram rasen under 30 år. När jag varit ute med en labbe och vi träffade kastrerade hundar sa ägarna att de doftar "fel" och det blir förvirrande i kontakten med andra hundar. Vad har ni för erfaranhet av detta?
Vg svara endast på den ställda frågan.
Kastrerade hanhundar blir ofta misstolkade ja - det är min erfarenhet.
Jag har en tik som avskyr främmande kastrerade hanhundar (dom hon växte upp med går bra) för dom doftar fel och hon skulle gladeligen klå upp dom om hon fick chansen. Även min förra supersnälla tik visade tydligt obehag när vi mötte kastrerade hanar.
Många intakta hanhundar kan uppvakta kastrerade hanar just för att dom inte luktar testosteron och detta missförstånd kan få den kastrerade att bli rätt irriterad.
Så ja, det kan bli problem med kastrerade hanhundar och deras "identitet" gentemot andra hundar. Min erfarenhet är att det fungerar bäst kastrater emellan. Det fungerar givetvis ofta även med intakta hundar, men man ska ha med i beräkningen att många hundar kan reagera annorlunda mot dom.