Schäfer, Groenendael eller Terv?
Som rubriken säger.
Jag går hundköpartankar och funderar på vilken ras som jag ska köpa.
Jag vill ha en långhårig, rakryggad schäfer, en groenendael eller en Tervueren. (Egentligen alla men vet inte vilken som blir först ^)
Vilka för/nackdelar har dessa raser?
Jag kan mycket om schäfer men kan mindre om "vallhundarna".
Ni som har dessa raser får gärna skriva lite om era individer och eran uppfattning av raserna :)
Ni får gärna tipsa om seriösa uppfödare med fina individer :)
Jag kommer inte att köpa en hund än på ett tag då jag redan har 2.
Ska spara ihop en ordentlig buffert och planera massa innan också :)
(Denna tråd finns även med på brukshundar i fokus)
Det beror på vad du vill ha hunden till och vilka mål du har inom träningsgrenarna :) Finns det kennlar som föder upp långhåriga schäfrar? Är bara något insatt i bruksvarianten.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Vad är det du vill veta? Något specifikt? 🙂
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Nja jag vet inte så mycket om uppfödare för långhåriga schäfrar. Det som är viktigt för mig egentligen med schäfern är att den ska vara från friska föräldrar, rakryggad och ha ett bra psyke :)
Jag vill gärna veta hur terv och groenendael är i psyke och hur de är att träna dem?
Är de lättlärda?
För och nackdelarna med raserna?
Vad tränar/tävlar ni med era hundar eller känner folk som gör?
Vilka grenar skulle de inte fungera så bra i?
Är de friska raser? Vilka sjukdomar finns det?
Det är ungefär det jag vill veta och sen är ju mer info alltid bra :)
Men vad vill DU göra med hunden? :) Om du är ute efter en superb brukshund så är ju en bruksavlad Schäfer det säkraste kortet. Tyvärr utställningsavlas Terv och Grönisar en hel del, och det finns inte så jättemånga bruksinriktade uppfödare kvar. Terv och Grönisar är även svajiga mentalt. Ljudrädslor, vakt, osäkerhet mot människor förekommer. Jag tycker de Belgiska Vallhundarna är jättefina men i dagsläget så skulle jag bara kunna tänka mig en Malle. De andra raserna är alldeles för ojämna enligt mig. Om du verkligen är jättenoga, så kan du säkert hitta en bra Terv eller Grönis men som sagt, ingen risk jag skulle ta om jag var på jakt efter en tävlingskompis inom bruks.
Ja, dom är lättlärda? Älskar att jobba. Brukar vara skitjobbiga under unghundsperioden. Ofta "jaktidioter" = älskar att jaga efter vilt/katter. Folk som jag känner eller är bekant med som har Belgiska Vallhundar tävlar/används till lydnad, rapport, sök, skydd, drag, bevakning och specialsök. Två av dom är tjänstehundar.
Om man vill komma långt i agility så hade jag inte skaffat en Schäfer eller BV, lite för stora. Annars kan man nog prova de flesta grenarna med dom.
Varför är du intresserad av dom här raserna? Vad är du ute efter i en hund? Har du läst om dom? :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag kan berätta lite om min Tervuerenhane.
Han har som individ både för- och nackdelar. Fördelarna är att han älskar människor, rasen är känd för att vara reserverad men min hund glömde helt klart att läsa standarden. Han skulle släppa in vem som helst i vårat hus så länge dem gosade lite med honom.
Han fungerar även fantastiskt bra med andra hundar oavsett storlek, kön och ålder. Han undviker konflikter och är väldigt stabil i sitt hundspråk.
Han är en genomsnäll hund, jätterolig att träna och ställer upp på det mesta.
Men, han är en väldigt osäker individ i sig själv, är otroligt känslig och rädslor släpper han inte i första taget. Han är skotträdd och väldigt vek, samtidigt som han känns tjockskallig och trög.
Han är lätt att träna om man vet precis hur man ska hantera honom, men han klarar inte av att jobba under press så det läggs ner otroligt mycket tid på att få honom att hålla ihop under träning vilket inte resulterar i några direkta framsteg i träningen, men han blir bättre på att hålla ihop men han kommer liksom aldrig bli bra.
Kort och gott så är han en helmysig kille men som behöver otroligt mycket styrning och stöd i allt man gör, oavsett om det är i vardagen eller i träning.
Jag hoppas att Qepta kommer och skriver i tråden, då hennes hund är raka motsatsen till min på nästan alla sätt och vis, så du får mer inblick i hur olika det kan vara och att det faktiskt är ett ganska osäkert kort om man inte vet vad man håller på med.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag vill ha en väldigt aktiv hund som inte tröttnar i första taget när man tränar. Jag älskar att vara ute året runt, långa promenader i skogen, vara ute och cykla och jag rider ganska mycket. Jag vill ha en hund som jag ska kunna ha lös utan problem (Efter träning såklart) både vid ridning, promenader och träning.
Jag älskar att träna in olika trick så fort jag får chans till det, mest för skoj. Annars gillar jag att hålla på med agility, jag bryr mig inte om jag kommer långt i det utan det är bara kul :)
Jag har ganska nyss börjat med sök & spår med min nuvarande hund och det vill jag fortsätta med framtida hundar då det är riktigt kul.
Jag är väldigt intresserad i bruks och vill ha en hund jag kan träna i det. Drag är också något jag tycker är kul att hålla på med, främst på vintern.
Som ni märker vill jag ha en hund jag kan prova på det mesta med och som tycker att det är kul att arbeta. Jag har länge vart inne på att skaffa mig en schäfer men man blir lite avskräckt av sjukdomar. Jag kommer iallafall att skaffa mig en fin bruksschäfer någon gång, vet bara inte om det blir min första hund eller om den blir lite längre fram.
Tervar och grönisar är sjukt vackra men jag vet inte så mycket om dem. Vill lära mig mer och se om det är något att ha eller om de har problem med temperament, och om de är mentalt stabila.
Jag har aldrig träffat någon av raserna men vet bara om en som haft en grönis. Schäfrar har jag däremot träffat många och det vet jag är en hund jag vill ha när jag vet från vilken uppfödare.
Jag kommer aldrig ha endast en hund, utan de hundar jag kommer ska ska kunna fungera med andra hundar och människor.
Jag kommer inte skaffa mig en ny hund än utan vill lära mig så mycket som möjligt om lite olika innan det är dags så jag verkligen vet att jag väljer rätt. Jag läser mycket på internet om olika raser på rasstandarder och andra sidor men vill höra olika erfarenheter också :)
Jag vill lägga in också att jag har haft många hundar, hjälpt att träna många hundar och även jobbat med hundträning/hundpassning.
När jag säger att jag vill skaffa min första hund menas det att det blir min första egna och inte familjens :P
#6 Får du tag i en bra terv så passar den absolut in på det du vill göra, rasen är otroligt mångsidig och lämpar sig till så gott som alla hundsporter. Att dem är för stora i agility stämmer inte, belgare är överlag väldigt smidiga och lätta i kroppen och lämpar sig bra till agility.
Får du tag i en bra terv/grönis så har du en toppenhund, men du bör ha i åtanke att det inte är det säkraste kortet om du är ny med rasen och vill komma långt inom brukset.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Är det någon skillnad på grönis eller terv?
Är någon av dem enklare att få tag på en bra hund? Eller är de ungefär lika?
Är det någon skillnad mellan hanar och tikar?
Är bellgarna friska om man bortser från de svajiga mentaliteterna?
Anibaz- har du lust att visa en bild på din terv? :)
Jag är väldigt förtjust i schäferns allsidighet och har själv köpt en just för att ha en hund som ställer upp på allt, och gör det med glädje. Vad det gäller att absolut hålla sig till den långhåriga varianten hade jag varit mer försiktig, köp en hund ur en kull där du tror på bägge föräldrarna, oavsett hårlag. Det är mitt tips!
#8 I mitt tycke är Grönisen mer utställning och mycket "rörigare" än Terven. Tror det är lättare att få tag på en bra Terv än en bra Grönis.
-
En riktigt rolig hund att jobba med, en arbetsnarkoman. Han har en tydlig av och på knapp och kan jobba 7 dagar veckan utan några som helst problem men det är någonting jag inte gör. Vem som helst kan träna med honom. Han har inga som helst problem att jobba med främmande personer eller folk han känner. Han har kört bla agility med främmande människor då de velat ha en lite mer utmaning på plan.
En mer lättlärd hund får man leta efter, han lär sig fort och vill lära sig nya saker hela tiden. Det negativa är att han lätt kan bli frustrerad vid träning när vi kör ex shejping. Men han har fått blivit mycket bättre med koncentrationen det senaste året. Vi tränar i princip allt, jag och Anibaz går på samma gymnasium och tränar ihop rätt ofta. Han är inte mammig för 5 öre vilket jag tycker är väldigt skönt. Däremot har han svårt med passivitet som vi tränar mycket på. Han funkar bra i alla miljöer och börjar landa i sig själv. Under hans "spökålder" var han riktigt jobbig och jag kan säga att han varit billig många gånger. Blinkar Han är reserverad mot främlingar och visar smått intresse för nya människor, men så fort han luktat på dem går han därifrån. De människor han tycker är intressanta och som han accepterar har fått en vän för livet. Izor älskar verkligen människorna har känner och träffar ofta. Speciellt Anibaz på forumet. Han blir mer glad över att få träffa henne än hennes hundar.
Vaktinstinkt har han så det skriker om det, inte så passande i lägenhet men vi får inte några oinbjudna gäster iallafall.
Vi har prövat på de flesta sporter och han tycker ALLT är roligt. Det spelar ingen roll om det är reteriverjakt eller uppletande vi kör. Allt är roligt i hans värld.
De vanligaste defektrna hos rasen är att de kan födas krypa avkommor (min hane är krypt) samt en hel del HD fel förekommer. Rasen har även ögonproblem samt tandproblem.
Izor kan vara rätt mycket ibland, han är väldigt mycket hund som vill ha uppmärksamhet hela tiden och blir lätt uttråkad om vi är ute. Inomhus däremot tar han det lugnt. Han har en väldigt tydlig av och på knapp. Är det träningsdags är han redo på ett raketskott.
Han kan vara rätt skarpladdad när det kommer till andra främmande hundar och har mycket nerver. (han är inte nervös för 5 öre)
Pga några händelser har han blivit lite osäker på främmande människor men han är mycket mer framåt idag än vad han var för 1 år sedan. Men han är inte i närheten av Anibaz terv som gör allt för en klapp.
Osäkerheten mot hundar kom efter ett par attacker av en hund men vi har jobbat jätte mycket på det men vi har lång väg kvar.
Enligt mina erfarenheten mognar tervar väldigt sent. Min hane fyller 3 år och man kan tro att han är en dryg liten unghund. Anibaz terv fyller 7 år och börjar nu coola ner sig så skaffar man sig en belgar får man räkna med att håll igång i många, många år!
Kan tillägga att han är efter blandlinjer. Tack och lov kommer han inte att bli ett pälsmonster som de rena utställnigsvarianterna är.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
När det gäller schäfern måste det inte vara en långhårig. Det är viktigare att den är rakryggad, frisk och från bra föräldrar :)
Sen är ju "vanliga" schäfrar otroligt snygga de också :)
Jag tror nog att jag är mer inne på terv än grönis. Men vill inte bestämma mig för fort :P
Anibaz- Vilden snygging! Han var riktigt fin :)
En till bild på Izor nu när han har blivit rödare i färgen. Även en he. del svart döljer sig i pälsen så vi får se hur han ser ut om några år. 🙂
(Tervar blir mörkare vid varje fällning)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Qepta- Va vacker han var! :)
Det är roligt att höra skillnader på era individer och det är roligt att ni berättar så mycket om dem :)
Jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa hund nu ^^
Vilket gymnasium går ni? :)
Realgymnasiet i gävle
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Anibaz: du får gärna skriva lite om dwras motsatser. Eller ALLA deras motsatser haha.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Schäfer helt klart! Är uppväxt med schäfer samt har en grå schäfer nu. Underbara hundar. Hitta en bra seriös uppfödare så lär du inte bli besviken alls!:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Om du vill ha en hund att jobba med skulle jag säga att schäfern är det säkra kortet. Jag har en av bruksmodell. En extremt rolig hund att jobba med om man är intresserad av det :) dock ska man nog vara medveten om att de kräver sin förare. De kräver mycket fysisk och mental stimulans, dagligen. Jag skulle därför inte rekommendera den till en person som vill ha en hund att gå långpromenader med och följa med på ridturer och sen tro att hunden är nöjd med det. Då blir de rent ut sagt jävliga att hålla på med. Min hund kan vara som ett monster, efter lite ordentlig träning (spår, sök mm) är han sitt normala jag igen :)
Men jag tror man ska vara medveten om just det där. Man ska leva med hunden alla dagar i veckan, orkar man med en driftstark hund även i vardagen?
Sen som sagt, en nöjd och "tömd" schäfer är annars rätt enkel i vardagen, tycker jag. Är dom inte det kan de dock förvandlas till monster ;)
En sida där du kan kolla lite schäferkennlar: http://www.svenskbruksschafer.com/
Här är en bild på min herre :)
En till bild och en video på när vi tränar lite lydnad :)
Haley- Vilken snygg och duktig herre du har!! :)
Jag gillar mörka/gråa schäfrar ^^
Jag spenderar mycket tid på olika träningsformer till min nuvarande hund. Den andra hunden här hemma är brorsans så försöker få han att göra mer med henne än vad jag gör :P
Men den hunden kräver mycket arbete varje dag (inte så konstigt när det är en vit herdehund/laika på snart 1 år!) Men hon blir sjukt jobbig att ha och göra med om hon inte får arbeta, hon biter sönder allt hon hittar och får väldigt svårt att slappna av när hon är inne. Så jag vet hur det är att hantera en understimulerad hund. :P
Men så fort jag är hemma arbetar jag med båda hundarna varje dag, ute i trädgården och slänger ut godis de får hitta, gömmer godis inne i olika nivåer, spårar, tränar tricks, tränar agility, låter hundarna springa lösa ute på gården och leka, jag kampar med dem, spelar boll, tränar drag och gör massa mer saker. Är det kallt eller kasst väder ute så gör vi så mycket som möjligt inne men oavsett vad så tar jag ut dem på gården och på promenader. :)
Det är ganska ofta som jag har energi kvar till träning när min hund har tröttnat ^^
Så det är skönt att ha brorsans hund med sig eftersom hon orkar myycket mer än den andra :)
Ja, men förutom att hunden kan reagera genom att tugga sönder saker så kan den bli mer reaktiv ute. På ALLT. Barn som springer, fladdrande kläder, flaxande/plötsliga rörelser triggar lätt jakt och kamplusten. Men är man medveten om att hunden kan vara jobbig i vardagen, och man får styra den vid många tillfällen och ändå tycker det är värt det + orkar aktivera den tillräckligt så kör :)
Det är ju det där att man måste öka svårighetsgraden, längden, variera osv så träningen fortfarande ger effekten nöjd/trött hund. Men vill man verkligen träna hund på riktigt, och orkar, så är det en toppenhund! :)