Trick
Söker roliga trick att lära Maya. Just nu kan hon sitt, ligg, high five och prata på kommando. Försöker just nu lära henne att vara snäll (lägga tassen över nosen). Tips på fler roliga tricks mottages tacksamt :)
golf.ifokus.se
snurra åt olika håll, "klappleken" dvs vänster tass på vänster hand, höger tass på höger hand, båda tassarna när man sträcker fram båda händerna sen sätter du ihop allt :) hämta saker är alltid kul också. stänga/öppna dörrar och luckor. finns massor man kan hitta på :D
Myrtorpets Möss och Kaniner
Hur lär du tassen över nosen? Det är jag sugen på att lära sen men det känns lite överkurs just nu! :) Senaste tricken vi kört är "buga" "slalom" (åtta mellan mina ben, den övar vi fortfarande på) och "backa" (den är också under konstruktion, inte så roligt trick men väldigt praktiskt!) :)

Jag frågar om hon är snäll upprepade gånger tills hon gör det, och om hon inte gör det så lägger jag dit tassen åt henne och ger beröm och godis. Någon gång borde hon ju fatta ^^
golf.ifokus.se
Började du så? Hur kan hon från att aldrig ha gjort det veta att "är du snäll" är just den rörelsen?Tänkte snarare att man skulle börja med att lägga upp tassen "manuellt" och sen klicka in varje tassrörelse han råkar göra fram till nostuch (vilket iofs också känns som det är svårt att lyckas med)… Min hund gör nästan aldrig den rörelsen så känns väldigt långsökt att jag ska upprepa ett kommando han inte kan tills han av en slump gör det? (detta är inte kritik av din inlärningsmetod utan bara funderingar för det känns svårt att få det rätt :) )

Hon gjorde så automatiskt någon gång, så då tyckte jag att hon såg snäll ut. Sen fortsatte jag fråga. Hon har inte lyckats helt, utan hon har mest random-gjort det, och då har jag sagt att hon var snäll så hon ska förstå att det är det jag vill åt. Håller ju på att lära in den nu, men det går lite trögt. Blir mest manuella tassläggningar nu :)
golf.ifokus.se

Det är så vi lärde in high five (fast då gör man ju en rörelse tillbaka, så då är det ju lättare för hunden att förstå) och prata, genom att upprepa kommando. Dem lärde hon sig på en kväll vardera :)
golf.ifokus.se
Ja precis, därför jag avvakatar lite med såna svårare trick som kan förvirra eftersom han är så liten.. har du klicker? känns bra att ha i en sånt trick där de ska förstå exakt när de gör rätt (när tass nuddar nos --> tass ligger kvar på nos en sekund ---> tass ligger 5 sek. osv..) high five kommer ju nästan automatiskt eftersom man interagerar :)
ett trick som är lätt att lära men som inte är supertråkigt är iaf buga tycker jag. och sitta kanin kanske? (den har jag dock misslyckats med än så länge för han är för ivrig och hoppar bara omkring :))
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här finns lite tips:
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)
Kan berätta hur jag lärde in det som ni kallar att vara snäll. Det finns två varianter jag har testat, det första var att sätta en tejpbit på hennes nos och när hon försökte skrapa bort den med tassen klickade jag (gäller att vara snabb). Dock funkade inte detta på min hund då hon inte brydde sig om tejpen så jag blåste på hennes ansikte, då tog hon upp tassen över nosen, jag klickade och belönade! När jag gjort så några gånger räckte det med att jag öppnade munnen för att hon skulle göra det och sen la jag på ett kommando! Tror inte på att det kommer funka med att säga ordet flera gånger tills hon gör nått, för hon förstår inte vad det är du menar och hon kommer inte förstå att det ordet betyder att lägga tassen över nosen…
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Smart med tejp och blåst, då blir det den där direkt effekten jag vill åt! :)
Jag har lärt min nio månaders Papillon att inte ta godis från "hundfångaren". Innan hade jag en Ceskyterrier och honom lärde jag att inte ta godis från Rune. Rune är en granne som hunden inte inte tyckte nåt vidare om.
Hundar älskar att lära sig saker, men det krävs lite tålamod.

Jag har en klicker någonstans so jag köpte till mina illrar, men var jag har den är ju en annan fråga ^^ Säger bara duktig sitt, duktig ligg osv och klappar/ger godis. Irritera nosen på något sätt var smart :) Borde jag testa. Fast upprepa kommando utan att hon fattade vad kommandot betydde funkade jättebra när hon skulle lära sig prata.
golf.ifokus.se
#12 leta upp klickern! :D tyckte det blev mycket roligare och effektivare med träningen då :)
Hmm ja så gjorde jag också på prata men då triggar man ju hunden "skall skall skall" och då eggas den och börjar skälla så jag tror det är lite annorlunda med andra tricks…