Hundras till min kompis..
Hej!
Min kompis funderar på att skaffa hund, hon är inte så intresserad av att tävla eller så med hunden. Mer som sällskap och som kan följa med henne ut och springa ( hon springer maraton). Hon är ute efter en mellan-stor hund som inte kräver alltför mycket.
Någon som har något tips? Hon har hundvana då hon växt upp med golden retriever och även en goldenblandis :)
Whippet? 😉 Älskar att röra på sig och kräver inte så mycket hjärngympa 🙂
- Nederlandse Kooikerhondje -
Håller med föregående :)
Håller med #1 men om inte whippet så kan långhårig collie kanske vara nåt. Atletisk ras som är lagom storlek och kräver "lagom". Även storpudel skulle kunna funka fint med. Pudeln kan man spara ut pälsen på vintertid och hålla lagom kort att det inte tovar överdrivet om man inte vill ha mycket pälsvård. Långhårig collie kan ha lite problem med värmen medans whippeten har problem med kyla. Så beror på hur hennes årstider ser ut, hur mycket pälsvård hon vill hålla på med och om hon kan tänka sig klä hunden (whippet och ev Pudel beroende på hur kort pälsen är)
Eventuellt dalmatiner men vågar inte säga säkert på den, hur det ser ut med aktivering och jaktlust, vaktlust etc.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för tipsen, ska höra lite mer vad hon tänker om pälsvård osv:) hon bor ju här uppe i Norrland å vintertid har vi de ganska så kallt.. Men det finns ju kläder:)
Finsk lapphund, svensk lapphund, keeshond och eurasier kan funka med men de klarar kyla bättre än värme, även om norrlandsvärmen inte är sådär överdrivet extremt så är det ju skönt med raser som klarar både och. Vet inte om samojed kanske skulle kunna funka med. Slädhund som inte har lika enorm jaktlust som tex husky.
måste tyvärr motsäga dig på dalmatiner.
Det är en otroligt skarp ras som behöver mycket aktivering, så TS jag skulle inte rekommendera en dalmatiner för din vän.
Men annars kanske en lite större sheetland sheepdog kan vara någonting?
Okej, ingen dalmatiner alltså! :)
Slädhund kan ju vara något:) Hon är lite kräsen och vill gärna ha en snygg hund.. när hon såg min aussie så tyckte hon att han va så snygg så hon började fråga om kennlar osv. När jag sen frågade vad hon hade för ambitioner så var jag tvungen att sätta stopp.
Skulle en golden eller typ labrador funka tror ni? Flatte kanske, eller kräver de också väldigt mycket?
Jag tror att en labbe skulle kunna passa bra!
#7 Det är ju aussiens förbannelse, att de är så förbenat snygga. Varje dag får jag berätta hur jobbig Fidel kan vara för att avskräcka alla "åh, en sån vill jag ha!".
On Topic;
Min första tanke var flatte eller golden också. Jag tror att det kunde funka. Alla hundar vill ju ha lite mental aktivering också, men det känns som en bra lagom-ras.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Ja, verkligen!!
Tror faktiskt att de raserna skulle passa henne, hon har ju växt upp med en golden så dom vet hon ju hur dom är. :) Men nu har jag iaf ett antal raser som jag ska presentera för henne!
TACK för hjälpen, supersnällt verkligen!
Nog kan labbe eller golden funka men då får man verkligen välja en hund från toppenlinjer så hon inte dras med en hund med AD eller HD eller andra ledsjukdomar just eftersom hon vill springa med hunden.
Om hon väljer slädhund så får hon ha i åtanke hur mycket jaktlust hon orkar med och välja därefter. Dom är ju rätt så starka då dom drar iväg efter en hare liksom. 😛
Hur äre med flattarna? Har de bättre hälsa?
Ja, då vare ju de också.. inte lätt det här med hundraser alltså;p När jag hittade att jag ville ha en aussie så googlade jag på alla saker jag ville ha hos en hund och Aussien tog mig med storm eftersom det är en så mångsidig ras!