foder
för och nackdelar när man ger hundarna bara Torrfoder!!!!
tror min är allergisk mot det jag har nu.. Bozita Robur.. fast nu har han fått gå på vanlig mat som jag äter….
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
Fördelar med torrfoder är väl att det är smidigt att ge hunden, och man kan ta med det när man reser osv. Nackdelen är väl att det inte är naturligt för hunden, och många hundar tycker färskfoder och barf är mycket godare. Och det är väldigt mycket skit i torrfoder, vilket kan orsaka till exempel allergi.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jo det är smidigt.. jag vill barfa men har för tillfället inte råd med det=(
han har gått på bozita i över ett år. men nu är hans mage otroligt och det är sås som kommer och inte korvar…
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
Enda fördelarna är väl egentligen att utbudet är stort, det är lätt att förvara och att det går att hitta överallt. Smidigt att slippa tina, smidigt att ta med.
En klar nackdel med torrfoder, utöver att man betalar mycket pengar för skräp som bara kommer ut i andra änden, är att den glupske hunden lätt sätter maten i halsen eller äter för fort och får magomvridning. Potentiella livsfaror. Man pratar ibland om att det finns risk för att ett ben kan skära upp hunden inuti vid råfodring, men man talar sällan om den farorna med torrfoder.
Ser man till näring per kilo är det klart sämre än färskfoder och barf, och ser man på fördelarna med råfodring (fin päls, minskad tandsten, allmänt god hälsa) så bleknar torrfoder väldigt fort.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ziwi peak är en av mina favoriter inom torrisar. Om det är en mindre hund, typ under 10kg, överstiger färskfoderkostnaden oftast inte 300kr:månaden.
-
#2 Det behöver inte bli dyrare, sen finns ju också färskfoder.