Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1103 ggr
[Majbot]
0

Giftiga ben?

Har fått höra av en vän att råhudsben eller andra hudben ska vara giftiga för hunden, stämmer detta? Brukat ge Teemo ibland så det känns ju lite sådär helt ärligt om det verkligen är så att det är gift i dem.

Blev länkad till en artikel/blogginlägg där mycket av faktan var lite lullig i min mening…

Michaela-N
2

Nej :-) Det kan du ge.

[Majbot]
0

#1 Rädsel propaganda då i princip eller? haha

detta var texten hon länkade till mig:

http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html

[Daniela1983]
1

Skulle själv inte ge ben från Kina.

FannyGoldfish
0

OT men åh vilket underbart namn, Teemo! 🙂

Maja2
4

Vore tuggben giftiga, så skulle massor med hundar blivit sjuka. Skrämselpropaganda? - ja, mest troligt.

[Wraith]
0

Är riktigt glad över att min hund ratar dess tuggben.

Sen massor med hundar som blivit sjuka om de vore giftiga? Många gifter verkar långsamt, så vem vet hur stor bidragande orsak dessa ben har till dagens sjukdomar hos våra hundar, tex cancer osv allt behöver inte synas som rena förgiftningsfall, utan kan komma efter år av intag i form av andra sjukdomar, precis som det gör hos oss människor. Men om ingen forskning bedrivs så är vi ju inte klokare, men jag köper inte dessa ben längre och kommer inte göra det i framtiden heller. Satsar hellre på råa ben, märgben. Och från asien köper jag aldrig ätbara produkter till hundarna.

[Majbot]
0

Nej ben från asien skulle jag aldrig ge, har läst artiklar om hundar som har dött av dem så nej tack :s

#6 tänker som dig, med tanke på alla kemikalier det är i 'vår' människomat så är det en del skräp i hundarnas med garanterat. Men hur farligt är ju frågan…

#4 !🤗