Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1076 ggr
Princesseen
0

Zylkene, banan, DAP?

Min hund är jätte stressad och skäller på allt. Vi håller på med klickerträning men tänkte om det finns någonting lugnande för honom under tiden så han blir mer kontaktbar och inte bara stressar upp sig mer och mer så fort han skällt en gång. Har testat zylkene tre månader. Verkar inte funka. Tänkte testa banan och DAP också. Har ni några andra förslag?

[Teddies matte]
0

Det första du behöver göra är att ta reda på varför hunden är så stressad och jobba utifrån det, du får inte bara försöka dölja stressen, du måste jobba med den.

Lästips; "Släpp kontrollen lös" - Leslie McDevitt

Princesseen
0

#1 han är rädd för hundar, det vet jag. Oh efter ett hundmöte skäller han konstant även fast det inte finns någonting där. Sen har han varit stressad sen jag fick honom. Jag vet inte varför han är stressad men han är inte stressad när vi är ensamma i skogen. Boken ligger redan i min ska läsa lista.

[Teddies matte]
0

#2 Du måste jobba utifrån det, du har inte möjlighet att fråga tidigare ägarna vad han varit med om eller om de känner till något? (Eller menar du sen valp?)

Börja fundera över om det kan finnas något annat som stressar, är han rätt aktiverad? Lämnas han ensam för mycket? Lever han i en stressig vardag? o.s.v.

Börja med skvallerträning när det gäller hundmötena; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

Princesseen
0

#3 det är skvallerträning vi håller på med på hundar och människor. Det funkar jätte bra men ibland blir det för nära och då skäller han till och sen eskalerar det bara. Fick han som valp. Mammans andra kull. Mamman va en foder hund. Första kullen var hon jätte stressad av att föda hos uppfödaren så andra kullen fick hon föda hos fodervärden. Han lämnas inte så ofta. Högst 3-4 timmar nån gång ibland. Oftare bara nån timme när jag handlar varannan/var tredje dag eller nått. Han behöver aktiveras mer. Senaste tiden har varit lite dålig. Höll på med spår förut men nu vet jag inte vart jag ska dra dom. Vet inte vart man får. Sen valpen kom har det bara blivit värre. 5 månader sen.

[Teddies matte]
0

#4 Ja, där kan du ju ha en anledning, är de understimulerade får de lätt överdrivna beteenden/problembeteenden. Försök aktivera mer, samtidigt som hunden kanske behöver passivitetstränas också i vissa situationer. Har du någon klubb i närheten? Där kan du säkert både få hjälp med vardagliga situationer och hjälp med aktivering.

Princesseen
0

#5 han har varit så här sen jag fick honom och han har inte varit understimulerad i tre år.