Eurasier är en urhund
Fick reda på av en tjej som forskar inom hundutfodring att hon hittat information som säger att Eurasier är en urhund, vilket är väldigt konstigt eftersom rasen är relativt ny. Hon dubbelkollade det på flera ställen och alla visade samma. Antagligen är Eurasier det för att Chow Chow och Samojed är det. keeshond är visst ingen urhund, men de två andra är det, så då blir antagligen Eurasier också det automatiskt.
Vad är det för "tjej"?
Olika rasbegrepp kan ju vara ganska svåra att definiera, vart drar man liksom gränsen? Eurasiern är ju som sagt en "modern" ras, har den dragen/egenskaperna av en "urhund"? eller räknar hon den som "urhund" enbart pga de påstådda raser som bidrog till rasen?
≧◔◡◔≦
#1 Hon läste det i flera olika "studier" och rassammanfattningar.
Det är bestämmelserna som gör att den är en urhund, jag tycker också det är kontigt, typ som att en banan är ett bär.
Nej, eurasiern som är avlad för att inte ha jaktinstinkt (även om en hel del har det ändå) mm är knappast en urhund🙂 där har tjejen nog rätt fel.
#3 Det var inte tjejen som hade fel. Hon forskar mycket om hundutfodring, och skriver även böcker kring det. Det hade nyss gjorts en forskning kring de moderna hundarnas nedbrytning av spannmål. Hon tyckte forskningen var bra, men även bristande då urhundar kanske reagerar och fungerar olika på spannmål än de moderna hundarna. Därför sökte hon upp vilka hundar som internationellt raknas som urhundar. Till sin stora förvåning hittade hon att Eurasiern räknas som en urhund, eftersom hon vet vem jag och Sheldon är så sökte hon vidare och ville få det bekräftat från fler föreskrifter och forskningar. Och hon fick det bekräftat också. Antagligen räknas Eurasiern som en urhund just för att 66% av raserna som man framavlat rasen med är urhund.
#4 - mycket skumt🙂
Min första tanke var att det kanske har något med "Rasgrupp 5: Spetsar och Urhundar att göra". Vet du var hon har hittat infon? Det skulle vara intressant att kolla upp :)
#4 Det är inte "Cutie pie polly"?
≧◔◡◔≦
#7 jo :P
Jag är nyfiken på om det finns några spetsraser som överhuvud taget klassas som en urhundar?
Vad jag kan läsa mig till på wikipedia så verkar spetsarna komma från stenålderns torvhundar. Dessa torvhundar finns väl inte kvar vilket då borde göra alla dagens spetsar är för moderna?
Bara spekulerar. Kunde vara kul att veta vart gränsen mellan urhund och vanlighund gick. :)
#9 Haha wikipedia är kanske inte den bästa sajten att läsa sig kring det :P