Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1306 ggr
[[Månen@]]
0

svamp? vad gör man åt det?

Min valp har antagligen svamp mellan trampdynorna, vad gör man åt det?

Jag klipper håret där för att det inte ska bli svamp men det funkar tydligen inte?, hon är röd/rosa och hon slickar sig mellan dynorna

[fabienne]
3

På min hund fungerade det att ge kalktillskott i maten + badda på svampställena med lättsaltat vatten, torka torrt och smörja på ett tunt lager zinksalva. Man måste göra något åt grundorsaken också och inte bara ta bort symptomen på utsidan.

Karmatarerskanise
0

Det behöver inte vara svamp. Låter som tassarna är irriterande av slickandet. Bäst är att antingen sätta på strumpor eller krage så hon inte kommer åt och att hålla det rent. Låta det läka ut. Fortdätter det sedan är en koll hos vet på sin plats.kan handla om allergi.

Qepta
0

När min hund hade svamp köpte jag Pevaryl på Apoteket Kostade 79 kr. Finns i pulverform och i kräm. Köpte krämen och behövde bara smörja tassen i två dagar sen dess har han inte haft svamp.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Karmatarerskanise
2

Innan man behandlar med läkemedel ska man fastställa att det verkligen är svamp.

[[Månen@]]
0

Nu har pälsen runt könsorganet också blivit rött :/

Karmatarerskanise
0

6 är han där och skickar också? Tycker ni ska gå på undersökning.

oskartoller
1

Köp kalk och tillsätt.

Fenix_Chicci
1

Håller med om kalk, det hjälper många hundar med svamp. 

Det ska dock inte vara mjölksyrad kalk då det är farligt vid ett överskott, ge naturlig kalk tex. standardt kalk+ och fasa in långsamt så hunden inte får förstoppning.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

JasmiineN
0

min har likadant, började på ena framtassen, nu är där på en baktass samt runt könsorganet & under svansen. Jag tvättar med klorhexidin-schampoo några dagar i veckan nu, klådan på henne har börjat lägga sig, nu väntas bara att svampen ska försvinna också!

Sajtvärd på Collie

russin
0

Jag skulle inte tillsätta en massa extra kalk till en valp utan att först och främst se hur fodret ser ut och räkna på hur kalciumhalten blir med extra kalk. Riskerna är för stora med extra kalk till en växande valp som inte kan göra sig av med överskott på samma sätt som vuxna kan.

[fabienne]
1

Skulle min valp ha svamp skulle jag tillsätta naturligt kalk eftersom alternativet kalkbrist inte är så bra heller. Vad jag förstått kan även valpar göra sig av med ett överskott av naturligt kalk, och studien om att de inte skulle kunna det verkar vara lite tveksamt gjord. Studien jag hört om är den där de ökat kalkgivan och sedan analyserat bajset för att se om det innehöll mer kalk.

Det gjorde det inte så då antog man att valpen inte kunde göra sig av med överskottet, men det är ju ganska troligt att valpen faktiskt hade ett större behov av kalk under tandömsningen och tillväxten och egentligen behövde det där extra kalket och därför inte bajsade ut det.

Självklart löser inte kalk alla världens problem men det verkar vara en väldigt, väldigt vanligt brist hos hundar.