Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 3339 ggr
Anna4077
52

hund ifokus attityd

Nu kan jag inte hålla tyst längre. Jag tycker det är dags att folk börjar tänka på hur dom uttrycker sig här på forumet. Jag sitter på en hel del sajter här på iFokus och detta är över lag de mest otrevligaste jag varit på. Att folk inte håller med är en sak men jag tycker att man kan tänka på HUR man uttrycker sin åsikt. Varannan tråd man läser har otrevliga/kränkande/onödigt hårda kommentarer. Jag har nästan slutat skriva eller läsa här för jag blir bara upprörd över hur folk uttrycker sig och klankar ner på folk. Åter igen det är en sak att inte hålla med och komma med kritik och en annan med otrevliga påhopp eller annat som gör stämningen fruktansvärd. Mitt inlägg nu kommer inte göra saken bättre men vill att folk ska tänka lite på hur dom uttrycker sin åsikt det finns många unga som hänger på iFokus och det kan bli väldigt fel. Jag vågar knappt själv skriva en tråd och fråga om saker eftersom man så lätt blir påhoppad. Det kan vara allt från "varför väljer du skit mat till din hund" eller "så du vill hellre förgifta din hund". Istället för att skriva tex "du ger din hund skitmat" så kan man skriva "personligen föredrar jag denna maten pga ditt och datt". Eller istället för "du förgiftar din hund med läder rester! " så kan man skriva "jag brukar ge detta istället för det eftersom jag har läst/hört att man tillverkar det på detta sett så jag vill rekommendera detta istället". Så snälla tänk på hur ni uttrycker en åsikt och vad personen ni skriver till kan känna när ni ger eran kommentar. Självklart behöver man inte hålla med och ge kritik. Tänk bara på Hur kritiken ges. Ingen går ju in för att göra sin hund illa. Oftast gör man så gott man kan med den informationen man har.

Anna och taxen Max

Sugar Mist
21

Sedan är detta ett diskussionsforum och man får självklart ta det med en nypa(om än en stor nypa) salt. Vad jag hört är detta forumet som rosa sockervadd om man ser på andra hundforum och jag tycker det är ganska bra stämning här överlag. Såklart finns det sajter har som har bättre attityd men jag tänker iaf inte linda in mina åsikter i bomull.

-

Mapel
18

Jag håller med. Jag har slutat göra inlägg och kommenterar här väldigt sällan då allt man säger snedvrids och allt man skriver måste klankas ner på. Väldigt tråkigt tycker jag… :(

[Bolten]
6

#1 Håller med!

Anna4077
8

#1 klart att man inte ska men man behöver inte vara otrevlig för att få fram sin åsikt (menar inte att du är det). Sen det där med andra forum, bara för att någon annan är värre gör inte att det är mer ok att vara elak eller otrevlig. Hur hade världen sett ut då? Bara för att någon dödar någon är det ju inte ok att jag slår någon? #2 jag tycker också det är tråkigt då jag inte har många hund människor i min närhet och ibland vill man ha råd. Men samtidigt så är det ofta jag är ledsen eller känner mig som en hemsk person dom gångerna jag faktiskt vänt mig hit så jag har slutat. Men det är som sagt inte mina inlägg som jag tröttnade på utan ungefär 2 av 3 trådar har något typ av på hopp i sig. Det är så tråkigt eftersom jag älskar iFokus och hade velat dela mitt hundintresse här med folk.

Anna och taxen Max

[elmaek]
21

Visst att man ska få ha en åsikt, det kan man aldrig rubba på. Men man kan alltid framföra sin åsikt på ett trevligt sätt.

Jag har slutat lyssna på/ta åt mig av vissa medlemmars kommentarer vars formulering är hård och otrevlig. Det är nåt att tänka på: om man är hård och otrevlig i sin formulering så lyssnar oftast inte TS av inlägget på ens råd och tips osv.. men formulerar man sig på ett trevligt sätt så lyssnar man garanterat på det ;)

Djurälskaren87
9

hålller helt med dig TS, jag tycker absolut man skall kunna uttrycka sin åsikt men man kan uttrycka sig på en bra sätt! ❤️

Mysisa
18

Jag ser inte den där otrevligheten som du och många före dig påstår finns här. Det jag ser är kunniga människor som delar med sig av sin kunskap som sen blir påhoppade och kallade för mobbare och dylikt av folk som inte vill ta till sig av kunskapen. Säger någon "du ger din hund ett skitfoder som hunden kommer att bli sjuk av/ som är orsaken till din hunds sjukdom, testa detär istället, det innehåller inte cyanid så din hund kommer garanterat må bättre" Så tar folk det som "du är en skitnänniska som gör din hund sjuk, ät cyanid och dö" Det är en naturlig reaktion att försvara de valen man gjort,jag ser det varje dag i mitt arbete…. Men det går inte att linda in alla svar i sockervadd på ett diskutionsforum. Nyanserna kommer inte fram i text. Därför kan det vara bra om folk lär sig att läsa det som står istället för att läsa mellan raderna. I mitt arbete, när jag faktiskt pratar med folk så lindar jag in i sockervadd för att få dom att förstå varför det jag erbjuder är bättre än det dom redan har. Men det går inte i text, inte utan en massa smilegubbar överallt som gör att man tappar 10 poängs trovärdighet och en massa tid.

minavitas.wix.com/kennel

Sugar Mist
5

#4 Så, bara för att man inte lindar in sina åsikter i bomull är man en person som hoppar på och är otrevlig? Jahopp, då är jag otrevlig och taskig😃 Nä, jag tar hellre och för fram min åsikt som jag tycker, istället för att mjuka upp allt.

#7 👍

-

Djurälskaren87
8

förstår inte  varför det skall vara så svårt att bara kunna uttrycka sig lite bättre och schysstare än vad många inte gör idag på detta forum, det är min åsikt:)

Cahira
8

Jag har märkt vilka användare som äter taggtråd till frukost och vilka som fiser regnbågar. Man får försöka sålla mellan svaren och läsa med ett spamfilter mellan ögonen. :) 

Visst, det vore trevligt om otrevligheterna kunde minska men många gånger så är det mest bara missförstånd. Om texten saknar smileys helt kan man utgå från att personen faktiskt menar väl, det är inte säkert att personen gillar att använda smileys. Det finns ju inte smileys i t.ex. böcker och böcker är ju inte alltid otrevliga direkt. Så om man tänker på det och har positive reinforcement sinne och ignorerar dåliga beteenden och belönar bra beteenden även på forumet så tror jag att trollen tröttnar fort.

Mata inte trollen är ju inget nytt precis. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Noa-Nisse
7

Tycker också att det kan vara lite hårt här inne! 

Ni som också tycker att det kan bli lite väl hårda kommentarer här. Bara ignorera de inläggen och kommentera bara de som har något vettigt att komma med. Då får de negativa medlemmarna ingen bensin till elden :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Anna4077
6

#7 och #8 jag tror att man kommer längre med att vara lite ödmjuk och trevlig än en "tuff" attityd. Jag tolkar det som okunskap. Tror också att man kan få fram sin åsikt bättre om man är trevlig. Inget som säger att man man pjoska eller dadda med människor för att man är trevlig. Sen är människor olika och uttrycker sig olika men jag tror mycket bra information försvinner pga att folk är otrevliga och då gör man mer skada än nytta. Det tycker iallafall jag och som jag skrev, om någon inte kan uttrycka sin åsikt utan att vara otrevlig så tar jag det som en person som är osäker och okunnig.

Anna och taxen Max

Mysisa
8

#12 När jag skriver så (oftast) ödslar jag ingen tid på att varken vara tuff och hård eller ödmjuk och trevlig. Jag skriver fakta punkt slut Tycker folk kan vara lite mer tacksamma för all den kunskap som erfarna hundmänniskor delar med sig av i forum som det här istället för att kräva att kunskapen ska lindas in i sockervadd och doppas i honung. Läs texten,utan att övertolka, så ser du att säkert 99% av dom som du tror är "hårda och tuffa" helt enkelt bara skriver fakta rakt av.

minavitas.wix.com/kennel

Djurälskaren87
7

13# men varför se det som svart eller vitt? jag påstår iallfall inte att kunskapen måste lindas in i sockervadd och doppas i honung, men däremot tycker jag att man kan få fram exakt det man vill och dela med sig av den kunskapen man har utan att låta varken tuff eller jätte snäll,finns mellanting:)

Mysisa
2

#14 Ja det är det jag menar, det finns ett mellanting, folk använder sig av de mellantinget. Jag har inte sett en enda här som är hård och otrevlig i sina svar, antingen är det sockervadd eller neutrala svar jag ser. Men sockervadds människorna tar de neutrala svaren som hårda.

minavitas.wix.com/kennel

Djurälskaren87
4

15# hmm jo, självklart är det svårt att veta hur personen i fråga tolkar sitt svar men bara man själv vet om att man inte har för hård ton eller menar på ett visst sätt så ser inte jag det som något problem däremot så finns det ju uppenbara saker som man kan lära sig av gällande hur man skall uttrcycka sig i just skrift utan massa smileys om man inte vill använda det

tex en trådskapares fråga

Jag vill köpa en rottweiler med labrador i sig några tips på vad man bör tänka på?

istället för att svara detta: nej den rasen skall du inte köpa då jag läst i dina tidigare trådar så tycker inte jag du har dne kunskapen som man bör ha om man mixtrar dom raserna ihop!

istället svara: jag rekommenderar dig att kolla på andra raser eftersom den rasmixen inte är för nybörjare utan kräver verkligen en med stor erfarenhet så mitt råd är att istället kolla på en renrasig labrador.

typ så=)

Sugar Mist
4

#16 Jag ser sällan(om någonsin?) någon som skriver som den första delen utan oftare som den andra delen.

-

Djurälskaren87
6

17# jag själv har sett det

Mysisa
4

#16 Jag har sett exempel nr två många gånger där den som svarar fått försvarssvar från trådstarten som tagit det som påhopp

minavitas.wix.com/kennel

SaraC
12

Några tankar från mig som medarbetare;

Vår tanke med Hundar iFokus har varit att nå ut till alla och att alla ska kunna trivas här. Vi vet att vi har många yngre medlemmar till exempel, och har därför försökt få ett klimat där det inte förekommer svordomar, personliga påhopp och liknande otrevligheter. Om sådant kommer upp så tar vi till nödvändiga åtgärder (som ni medlemmar många gånger inte märker av då vi gör mycket i det dolda). Ser man något som bryter mot våra skrivregler så är man alltid välkommen att kontakta någon av oss bakom sajten eller använda det automatiska anmälningssystemet om man har möjlighet till det.

Sen ser vi det lite som så att medlemmarna själva får välja sina trådar efter vad som passar dem. Har man svårt för heta diskussioner kanske man inte ska ge sig in i en sådan tråd. Tycker man att det är löjligt med lektrådar kan man bläddra förbi den tråden bara. 

Tänk på att det är vi alla som skapar forumet!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lilllens
8

Jag ser sällan otrevliga kommentarer här, men då är jag också en sån person som inte tar åt mig personligen hela tiden och tror att alla människor vill mig ont. Fler borde lära sig det. Man är inte elak eller otrevlig för att man inte använder smileygubbar i varje mening, till exempel. Jag har sett mer av dessa inlägg än hemska personangrepp.

LinaK
3

Tycker Sara´s inlägg i #20 förklarar saken bra!

Det bästa är att kontakta oss bakom sajten om man tycker att någon eller några beter sig illa och bryter mot skrivreglerna.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Djurälskaren87
0

21# jag själv tar inte heller åt mig men jag ser mer på helheten inte att personer just har varit otrevliga mot mig men utan mer i allmänhet mot andra medlemmar.

[TeamGolden]
1

Gav detta inlägg ett bra inlägg då jag kan hålla med om att personliga invändningar inte hör hemma på detta forum, att skriva fakta tycker jag är bra, och att nån faktiskt får skriva ''Jag tycker såhär om det här'' utan att bli påhoppad för vad man tycker. 
Så bra inlägg ts, det behövs såna här inlägg ibland tycker _jag_.

[Daniela1983]
4

Mm visst, man möts inte sällan av oförståelse och/eller en besserwisser attityd. När jag gör det skiter jag i att läsa de skribenters svar, eller skiter i dem.
Ibland gör man bäst i att inte starta trådar öht och hålla saker för sig själv. Är det nog många som gör.

Kitten86
9

Håller med TS i att attityden som jag upplever härinne överlag har gjort att jag mer eller mindre valt bort hundar.ifokus just på grund utav detta. Jag tittar in ibland och läser lite trådar men kommenterar sällan och jag startar inga egna trådar utan väljer då hellre att ta den på ett andra forum härinne på iFokus som jag upplever är generellt trevligare.

Absolut är detta ett diskussionsforum och man ska inte behöva linda in allt man säger i bomull eller ens skriva ut i texten "menar inget illa" eller vad det nu kan vara… Det finns olika sätt att framföra samma åsikt på, där vissa är mer hårda och önödigt dumma medans andra är bättre formulerade!

Anna4077
2

#13 vad menar du exakt när du skriver "Läs texten,utan att övertolka, så ser du att säkert 99% av dom som du tror är "hårda och tuffa" helt enkelt bara skriver fakta rakt av."? Jag förstår att du menar att man inte ska övertolkar texter utan se vad som faktiskt står i texten. Men samtidigt som "jag" har ett ansvar att faktiskt läsa det som står på har personen som skriver ett ansvar att faktiskt tänka på vad som sägs eller skrivs. #16 det är precis det jag menar. Har själv sett liknande exempel som du precis skrev ut. #20 jag hade tänkt att vända mig till någon av er innan jag skapade tråden men eftersom det inte är några specifika regelbrott eller direkt annat än taskig attityd så kände jag att jag mer ville dela med mig av min åsikt på ett allmänt plan och mer försöka iallafall göra folk lite mer eftertänksamma på vad dom skriver. Menar verkligen inte att ni inte gör eran uppgift vilket jag tycker ni gör. Det är mer än allmän känsla och attityd. Det jag tycker är intressant är hur vissa skriver att det aldrig upplevt något otrevligt medan många håller med. Jag kan också hålla med om att ibland kan man, även jag, överreagera men att så många håller med om min känsla och iakttagelse tycker jag säger väldigt mycket. Hoppas att det iallafall når fram till någon.

Anna och taxen Max

Praefatio
13

Jag håller faktiskt inte riktigt med dig, TS. Tvärtom. Jag är en riktig "forumråtta" och har sett både det bästa och det värsta. Hundar.ifokus är troligen ett av de trevligaste hundforumen jag varit inne på. Vi har extremt många oerhört kunniga personer här inne, som gärna delar med sig av kunskaper man annars brukar få köpa sig till genom böcker och kurser. En källa av kunskap, fakta och erfarenheter.

Däremot är det så, att djur är ett hett ämne. De är levande och vi är många som bryr oss och vill att alla hundar i hela världen ska ha det bra. Tyvärr ser vi dagligen människor som är okunniga, både IRL och på nätet, som på ett sätt eller annat sköter sina hundar/planerar att sköta sina hundar på ett vis som vi tycker är fel. Det är klart att det blir en debatt då, och det är klart att folk kommer att säga till på skarpen. Personpåhopp är aldrig okej, men det tycker jag att jag i princip aldrig har sett här. På andra forum däremot…

Sedan är det ju också så, att mycket av det som sägs här är ren fakta. Jag upplever att diskussionerna ofta ser ut så här:

TS: *lägger upp en bild på en blå boll* "Titta, vilken fin röd boll!"
Person X: "Ptja, fast bollen är ju blå?"
TS: "Nej, den är ju röd!"
Person X: "Njä, den är blå."
Person Y: "Ja, jag ser också att den är blå."
Person Z: "Den är helt klart blå."
TS: "Nej, den är faktiskt röd!"
Person Y: "Nej, den är blå."
Person A: "Nu tycker jag att ni är sjukt besserwisseraktiga. TS, det är en jättefin boll och den är röd om du tycker att den är röd!"
TS: "Just det, usch vad ni är elaka mot mig, fy fasiken, att man alltid ska bli så påhoppad, jag la ju bara upp en bild på en röd boll och så går alla ihop mot mig, fattar ni inte att jag tar illa åt mig nu!"
Person A: "Jaaa, fy vilken mobbargrupp det är, bollen är ju röd om du vill att den ska vara röd!"

…och vad gör man då, tycker ni?

Anna4077
2

#28 jag är mycket på andra forum tex relation eller folk med psykisk ohälsa. Även andra djur forum tex hästar eller hamster. Och jag håller fast vid det jag skrev. Ditt exempel tycker jag är.. Tja jag tror jag förstår din poäng. Som sagt, Jag tror. Du får gärna förtydliga eftersom folk oftast har frågor och inte konstateranden har jag lite svårt att hänga med i ditt exempel. Sen ser jag inte riktigt problem om nu någon skulle lägga upp tex en bild på en blå boll och kalla den röd. Varför inte påpeka att bollen kanske är blå och om nu person envisas med att den är röd, låta person tro att den är det? Just i konstaterande ämnen. Den är ju annorlunda, iallafall i mina ögon om en person skulle skriva "jag tänkte låta min valp stå ensam, bunden i solen utomhus utan skydd och vatten när jag jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Vad tycker ni?" . Ingen blir ju skadad av att en person tycker sin boll är fin eller koppel eller filt.

Anna och taxen Max

SaraC
1

#27 Du/ni är varmt välkomna även med funderingar :) Man behöver inte ha ett specifikt exempel att luta sig emot. Vi hjälper så gärna med vad vi kan och försöker att hela tiden hänga med i forumet och göra våra bedömningar rättvist. Tittar på allt vi får rapport om. Men! Vi kanske inte alla gånger tycker exakt samma sak som den som "anmäler" tycker.

Jag tror faktiskt att det handlar väldigt mycket om hur man själv väljer att läsa ett inlägg, att det är därför det är så olika uppfattning om inläggen på sajten.

Praefatio
19

#29 Relation och psykisk ohälsa är väl forum där det rätt enkelt blir trevlig stämning för att alla som sitter där sitter i samma båt.

Mitt exempel är inte relevant i sig, utan är till för att appliceras på någonting som gäller hundfakta. Jag kan skriva om det:

TS: "Titta, jag har köpt en lina som min hund kan sitta fastbunden i när jag är på jobbet åtta timmar om dagen!"
Person X: "Man får enligt lag inte lov att ha hunden varken ensam eller i lina så länge."
TS: "Joho, det får man väl! Det är ju jättebra för hunden."
Person X: "Nej, det är olagligt."
Person Y: "Nej, hundar får max vara ensamma sex timmar om dagen men ska egentligen inte vara ensamma ens så länge för att må bra."
Person Z: "Precis, och de får inte hållas på lina. Det är inte okej."
TS: "Jo, det är faktiskt visst okej! Det kommer bli jättebra! Min hund älskar att vara på lina!"
Person Y: "Nej, hundar mår inte bra av att sitta i lina eller vara ensamma åtta timmar om dagen. Det är därför det är olagligt. Du får inte ha din hund på det sättet."
Person A: "Nu tycker jag att ni är sjukt besserwisseraktiga. TS, det är ju en jättebra lina och jag tycker att du får lov att använda den om du tycker att det är bra!"
TS: "Just det, usch vad ni är elaka mot mig, fy fasiken, att man alltid ska bli så påhoppad, jag la ju bara upp en bild på min nya lina och så går alla ihop mot mig, fattar ni inte att jag tar illa åt mig nu!"
Person A: "Jaaa, fy vilken mobbargrupp det är, du måste ju få göra som du vill, det är ju din hund!"

Det jag försöker visa är att de som känner sig påhoppade ofta gör det för att de möts med fakta de inte tycker om. Det är inget påhopp att presentera fakta. Att säga "Du är dum i huvudet som håller din hund på lina" är inte okej, personpåhopp är inte okej. Men det är sällan personpåhopp i trådarna här, utan bara fakta som presenteras utan smileys, sockervaddsomskrivningar etc. utan kort och koncist. När flera människor presenterar samma fakta (och motargument mot TS) så känner sig TS ofta lite överkörd och tycker att hen blir mobbad, fastän det egentligen bara är fakta.

[Bolten]
5

#31 Klockrent exempel!

SaraC
3

#31 Väldigt bra exempel.

[Daniela1983]
5

# 31 Fast vad sägs om att inte blanda sig i för mycket i någon annans hundägande? Och så behöver inte 10 + pers komma med samma kritik, räcker med att två tre säger det. Visst känner sig medlemmar påhoppade då.

Anna4077
5

#31 jag håller helt med dig där. Men tyvärr är det inte alltid så det ser ut utan reaktionen är ibland "men du förstår väl att du inte kan ha din hund i lina i 8 timmar!! Det är olagligt!" Istället för att skriva som du skrev vilket är ett svar jag personligen hade kunnat ta utan att känna mig påhoppad. Men sen är det också så som #34 skrev att det börjar kanske med att någon säger "fast det är olagligt" och en annan person skriver "men det är ju olagligt!!" En tredje "det förstår du väl?! Det är djurplågeri!" Eller en fjärde "varför skaffa hund om man inte tänker ta hand om den?" Och så kan det fortsätta. Trots att personen ifråga ibland kanske ändrar sig och skriver efter andra kommentaren "men han gillar ju lina? Fast är det olagligt så får jag komma på någonting annat" Självklart finns det människor som vid minsta kritik reagerar som en ninja igelkott som slår sig omkring med taggarna utåt. Men det finns också dom (jag anser mig vara en av dom) som faktiskt vill ha information och råd om saker, lyssnar och gör en bedömning av fakta och information och sedan tar ett mer aktivt beslut. Jag vill gärna ha kritik och bli bättre, men inte så att det känns som att man är den sämsta ägare som gått i ett par skor. Vilket tyvärr är fallet ibland. Jag kan själv bli väldigt ledsen om någon är onödigt hård. Jag vet att jag gör fel ibland och vill ärligt bli bättre. Jag kan ta kritik, tycker jag, men jag vill gärna ha tex exempel på vad jag kan bli bättre inte bara att jag gjort ett dåligt val. Hur ska man då kunna förbättras? Hehe vad mycket jag det blev med kan ju inte riktigt tala för någon annan. Mitt syfte med tråden va mest att få folk att kanske bara tänka lite på hur man uttrycker sig åt båda hållen. Man kanske inte behöver brusa upp vid minsta kritik som några har nämnt. Samtidigt kanske man kan försöka att på ett mer pedagogiskt sätt tala om för någon när dom gör fel istället. Inte linda in saker i bomull utan mer försöka att uttrycka sig på ett bättre sätt och ge konkreta exempel på vad personen kan göra istället. Kanske länka lite fakta?

Anna och taxen Max

[Majbot]
7

Är lite rädd för att göra inlägg/trådar då jag är rädd för att bli stämplad som dålig djurägare, då det finns många olika syner på uppfostran t.ex. Synd att man inte kan skriva som anonym på alla iFokus sidor.

Anna4077
3

#36 jag förstår hur du menar.

Anna och taxen Max

[Bolten]
3

#36 Fast om du är en bra djurägare borde du inte oroa dig? 🤪

minbebis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår vad du menar #0 :) Jag är en person som är lätt sårad för minsta lilla grej, får alldeles för lätt "klumpar" i magen osv. Eftersom jag själv vet att en smiley kan göra en stor påverkan på en likasinnade person så är jag villig att offra 0-2 sekunder till att lägga till en smiley, men helt klart det är ju inte elakt att inte lägga till en smiley. Hade nog undrat vem fanta som sysslade med mammas mobil om hon la till en gubbe i slutet av ett meddelande, kanske till och med ringt polisen eller något. Det någon skrev ovanför där dom förde en dialog eller vad det nu heter (alldeles för borta i huvudet för att orka skilja på ord) är ju helt okej, jag själv hade nog inte orkat svara på ett inlägg om flertal redan hade påpekat det till TS men vill man så får man. Men det är inte sådär som ofta uppfattas som "hårt" :) Och där typ dog min hjärna, är sjuk och lite försent för mig så hjärnan kopplar ur, men försöker tappert förklara mig ändå. Varnar bara i förebyggande syfte :P Jag tror att mycket som uppfattas som hårt är orden man använder och hur man egentligen väljer att skriva. Nu ska vi se hur man kan förklara.. Tex om någon gör ett inlägg där man frågar kanske "Om man parar en svart Chihuahua med en vit/brun Jack Russel, vilken färg skulle valparna nog få?" Så kommer kanske 2st "Varför ska du ens blanda dom raserna för? En parning ska vara väl genom……." Och kanske 5 st där dom förklarar väldig utförligt att "Jag stöder inte den typen av avel. Blandrasavel sker oseriöst i bakgårdar och man vet aldrig vad man får. Sen……" och då blir man typ "nämen oj vad trevligt att du har starka åsikter, men var fanta är svaret på min fråga? För TS har inte sagt något om att hon äger någon sån hund, att en sån blandning ska hon avla på utan troligtvis en nyfiken fråga kanske på hur färgerna blir till. Kunde säkert lika gärna varit en vit och en svart Chihuahua men TS kanske hade tittat på två hon kände och tagit en funderare bara :) Att få hjälp gör ju absolut ingen skada, det är ju det folk ofta efterfrågar. Tycker även det förekommer mycket att folk tycker sig veta exakt allt, att dom är erfarna nog att rätta och skriva "såhär är det" istället för "jag tycke eller tror det är såhär". Mycket petighet i ord även det, men ingen sån där hemsk stämning har det nog inte varit riktigt på tal om. Jo en gång var det någon, riktigt uselt minne men kommer ihåg att jag skickade ett inlägg till en person för att jag tyckte att folk betedde sig riktigt illa mot henne och sånt är sällan något jag nog gör :) Men har varit med om ruskigt dåliga sidor ändå, på en vågade ja knappast göra ett inlägg för även om man lusläste till minsta detalj och försökte hitta saker som kanske skulle kunna inleda till påhopp så hände det ändå. Pinsamt men en grupp fick mig till och med att gråta just för att jag blev påhoppad av administratörerna där när dom ville avsluta en diskussion och jag inte förstod varför för att på infon hade det stått att all diskussion är tillåten så länge kränkningar och påhopp hände typ. Så frågade bara artigt varför och dom blev sura för tydligen fick man inte föra diskussioner där. Och när jag då frågade snällt om dom kunde tänka sig att skriva det på informationen för att underlätta för nykomlingar så att det inte händer igen så blev dom riktigt arga, sa att jag hoppade på dom osv. Men ofta tycker jag det förekommer att folk skriver som att dom vet exakt hur det ligger till, dom skriver inte en åsikt utan verkar ofta vara som en ren fakta även fast personen i fråga kanske bara hört av någon annan bara och att många här verkar inte vara öppensinnade att ta emot information, känna efter och kanske inse att Jo den där personens idéer är inte så tokiga. Man tar lite av varandra. Men ofta blir det mycket att man tycker sig ha rätt tycker jag. Och petigheter i ord ;) Och tror mitt inlägg lät som att alla sitter och är besserwissrar, så även om det här säkert är mega långt ska jag bara säga lite till. Även om det är så jag uppfattar saken, så är dom personerna i fråga säkert inte så man uppfattat dom i verkligheten, man skriver nog ganska olika än hur man pratar. Jag själv vet att jag med lätthet kan skriva information här men jag glömmer mycket för att ens kunna argumentera i verkligheten, tror inte folk är som mig men sån är jag. Och en person som skriver för långa kommentarer. Iaf, påhopp förekommer ju inte såååå ofta heller, oftast är det nog bara personer som skiter i smiley och gör en punkt istället, vilket inte är det ju som uppfattas som hårda ord. Den dialogen eller whatever som kom där uppe tyckte jag var en sån som var normal, inga påhopp där utan det verkade mer vara ett sällsynt fall där någon kanske inte läst lagen eller något för något där måste vara olagligt :) Sen vill jag bara säga att om någon vågar kommentera det här så får ni med min ruskigt farliga hund att göra med. Ett oroligt ansiktsuttryck från matte och hon springer till närmsta data, hittar vart ni skriver från och rusar dit. Så fort hon slutar lata sig, folk bestämmer sig för att bli blinda och tekniken kommit så långt att en hund faktiskt medvetet kan göra något sånt. Men det tar vi då! Nu tycker jag bara att alla kramar om sin hund och behandlar alla som om det vore din egna hund du talade till. Men inte för många hjärtan bara ❤ "Dogs never bite me. Just humans." - Marilyn Monroe

Anna4077
2

#38 fast om man oroar sig så betyder ju de att man bryr sig och vet att man inte är perfekt och kan förbättras. Betyder ju inte att man slår sina hund eller något. Ett tillägg är ju att det är såna kommentarer som gör att folk inte vill skriva. Det är inte elakt och kanske skrivet i all välmening men förstår inte vad det har med tråden att göra eller för syftet med en sån kommentar. Nu låter jag kanske känslig men ja. Tycker sånt är onödigt.

Anna och taxen Max

[Bolten]
6

#40 De behöver inte betyda de dock. Ingen är perfekt och alla kan förbättras. Vet man om att ens djur har de bra, inte bryter mot några lagar osv så behöver man inte oroa sig. Har folk åsikter om ens hundhållning får man välja att antingen diskutera de och tåla andras åsikter (befogade åsikter) eller inte diskutera de alls. 

Om man tar åt sig av allt så anser jag dock inte att man hör hemma i ett diskussions forum. Allt kan inte vara gulligull och inlindat i bomull.

Sugar Mist
2

#41 Håller med till 100%.

-

Anna4077
3

#41 jag bryter inte mot några lagar, använder inga bestraffningsmetoder mot min hund, skämmer bort honom med kärlek även om han inte får tex bitas eller något. Överlag vet jag att jag är en ganska bra djurägare för både hamster och hund. Jag kan ta jobbiga beslut om det behövs, tar mitt djur en gång för mycket till veterinären istället för en gång för lite. Jag borstar min hund varje dag trots att det inte behövs. Får ofta höra från alla möjliga håll att jag är en jätte bra ägare som älskar och tar hand om mina djur. Läser fakta på olika ställen och olika källor. Ändå oroar jag mig varje dag om jag är bra nog, om jag gör saker fel. Samma sak så oroar jag mig för att min familj ska dö, att min sambo ska lämna mig eller att jag i allmänhet inte duger. Det säger ju inte att jag saknar något grundläggande i min djurhållning utan att jag har sjukt kass självkänsla. Säger ju inget om mig som djurägare. Vissa människor lider av oro och vill ständigt bli bättre. Jag är faktiskt glad för din skull som verkar ha en bra självkänsla och inte känner några tvivel.

Anna och taxen Max

Cazzos
1

Jag håller med om att det kan bli en taskig stämning på forumet, men det är helt hur man själv uppfattar det.

Jag kan förstå att om man inte är "van" vid stränga kommentarer från andra så tar man illa upp, det gjorde jag själv i början som amatör på forum, men som tidigare nämnt så får man ta allt som skrivs med en nypa (eller hur mycket mängd det krävs för respektive person) salt. 

Personligen så kan jag också ha väldigt hårda åsikter när det kommer till djur överhuvudtaget, jag har mitt sätt att tycka och tänka om djur och jag tycker att det är rätt, men jag tänker även ofta ur andras perspektiv så jag brukar tänka två gånger innan jag kommenterar. Vissa gör så, andra gör det inte.

På forum så gäller det att man är lite hårdhudad för att kunna ta kritik, men även om det kommer en oväntad "hård" kommentar på hur man har sina djur etc, då får man helt enkelt stå upp för sig själv och inte börja tjafsa på dagisnivå, utan att man försöker förklara mer genomgående att t.ex. MINA djur trivs såhär osv osv. 

När det gäller ens djur så är det ju extra känsligt men man får helt enkelt försöka tänka på att personen menar väl.

Dock om personen håller på och kränker den som frågar ang sitt djur, då är det en annan femma.

Det var "värre" förr tycker jag, nu har jag märkt en avsevärt trevligare stämning men det kanske dels är för att jag inte kikar in på alla trådar. 🙂

mingman
12

Frågan är väl hur uppstyrt diskussionsforum vi vill ha. Ska det vara en begränsning att max tre personer får kommentera en jämtemot ts negativ åsikt? Ska vi införa obligatoriska smileys? Eller ännu bättre, automatiska smileys. En smiley efter varje inlägg, så att alla alltid ser att det är positivt? Ska admin sen få lägga väldigt mycket mer tid på att sålla bort, rensa och censurera allt som på något sätt kan uppfattas som stötande?

Ni får ursäkta mina överdrifter, men det känns lite så ibland. Jag tycker inte man bör befinna sig på ett diskussionsforum om man inte tål kritik och kan stå upp och föra talan för sin sak. 

Var människa har ansvar för sitt egen välbefinnande. Jag har ansvar för att jag mår bra. Du har ansvar för att du mår bra. Vi kommer aldrig kunna diskutera hund fritt utan att det blir heta åsikter. Den som inte klarar detta utan att ta det personligt måste tänka till och fundera över vilka diskussioner de skall deltaga i, samt om de över huvud taget är mogna att vistas på ett internetforum.

Medlemmar här är över lag väldigt trevliga och pedagogiska. De svara gång på gång på uttjatade frågor och det är oerhört sällan jag ser inlägg av direkt dömmande eller påhoppande karaktär. Utöver detta gör admin ett superjobb att faktiskt gå in där det behövs och påminna om Skrivregler som vi har.

Så mycket bättre kan det inte bli, när vi faktiskt har så olika åsikter som vi har.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Cazzos
1

#45 Håller med!

Har man olika åsikter så har man som skyldighet, tycker jag, att var och en vet om att man får acceptera att alla tycker och tänker olika. 

Det är som att alla skulle klaga på att alla ser olika ut, vilket ingen gör, inte vad jag har hört iallafall.

Anna4077
3

Jag har inte sagt något om olika åsikter utan HUR dessa åsikter och kritik framförs. Självklart är det diskussioner forumet är tillför men måste man vara otrevlig för att man inte håller med? Kan man inte vara vänlig även om man kritiserar? Jag har fått lära mig att alla människor, online eller inte, pappa sina egna bagage med erfarenheter. Kan man inte bara ta en sekund och tänka på personen man skriver till att kanske vara lite vänlig. Nu är jag medveten om att tråden blev provocerande för en del, det visste jag mår jag skrev. Därför försöker jag att vara trevlig mot den kritik. Varför kan man bara inte tänka på sin omgivning? Tyvärr tror jag inte att mitt syfte nådde fram. Nej jag är inte arg/ledsen för att folk inte håller med mig. Det bryr jag mig inte om. Jag vill bara att folk ska tänka lite och använda lite vänlighet och försöka att undvika otrevligheter så att även andra som inte kan allt eller är hårdhudade på ett visst plan kan få vara med. Bland annat för att det finns unga ute på forumet och alla sajter.

Anna och taxen Max

Cazzos
0

#47 Som jag skrev tidigare så håller jag med om att många är hårda i hur de uttrycker sig, personligen så har jag bara fått anpassa mig, jag har själv varit i en sits där jag inte visste lika mycket om hundar som jag gör idag, och i början av min ifokus-tid så fick jag säkert en massa snea blickar. 

Jag kommer inte ihåg mycket då det var 3½ år sen jag blev medlem, men som med allt så anpassar man sig och lär sig av sina misstag, dessutom så lär man känna medlemmarna utifrån sättet de skriver på och sättet de yttrar sig.

De som är otrevliga på detta forum får fortsätta vara det, för att då är det deras fel och det är de som skapar en dålig bild av sig själva, oavsett hur erfarna de är.

Det tar olika lång tid för respektive personer att anpassa sig men inom sin tid så gör man det, sånt händer i skolan också om man blir mobbad, när man har problem hemma etc. Om man väljer att ta ett steg in i diskussionen och försvara en person man anser bli påhoppad så är det ingen som stoppar en.

[Majbot]
5

#38. Det har hänt många gånger att jag har skrivit på detta forum om min valp och om annat och då blivit överöst med skit för att folk inte höll med om att mitt sätt är rätt väg att gå. Folk litar inte på att jag vet vad som är bäst för min hund, väldigt tröttsamt och tråkigt. Jag bryter inte mot lagar eller liknande, uppenbarligen, men det kan ändå kännas tråkigt att bli kastad till vargarna för att någon får för sig att man har gjort ett åt helsike fel misstag när det kommer till sin hund. Attityden är problemet på folk.

Som du skrev i #40 så behöver det inte innebära att man oroar sig och därmed bryr sig om sin hund, men samtidigt är medveten om att man inte är perfekt. men det kan också innebära det och det gör det i mitt fall.

[JeanetteK]
2

#0 Håller med dig TS. Kunde inte skrivit det bättre själv. 👍

Anna4077
0

#48 jo visst får man anpassa sig med det borde väl vara åt båda hållen?

Anna och taxen Max

[elmaek]
0

Det är tråkigt att det ska vara varken eller. Ingen kan säga ''Ja, jag kan nog verka lite hård pga mitt skriv-tonläge, inte meningen!'' och ingen kan säga ''Ja, jag kanske tar åt mig lite extra mycket när det är rak på sak.. ska tänka annorlunda.''

Jag är den som kan ta åt mig av rak på sak-ton. Tycker den skriv-tonläget är så tråkig och jag blir smått irriterad ibland.. men man lär sig att se bortom sånt och bar vifta undan det. Man svarar på det, sen är det bra.. om man ens vill svara på det dvs :)

Cazzos
0

#51 Absolut, det har du rätt i! Men jag tror att det är svårare för en person som är hård i sin ton att tagga ner än att en person som tar lätt illa upp att lära sig att vifta bort det, med tanke på att många på detta forum är så säkra på sin sak och vill inte ändra sin åsikt i första taget. 

Det är de mest självsäkra åsikterna som är hårdast i tonen när folk skriver, tror jag, och det är det jag menar med att de personer som är så pass säkra på sin sak, att de har svårast att tagga ner.

Praefatio
4

#53 Fast att säga att folk har svårt att "tagga ner" bara för att de är säkra på sin sak och uttrycker det, tycker jag är ett typiskt exempel på att ta åt sig för hårt. För att "tagga ner" krävs det att man från början är väldigt hetsig och aggressiv. Det är sällan de som är just säkra på sin sak.

Cazzos
2

#54 Bara för att man tycker en sak och vet att det är rätt så behöver man inte låta mer överlägsen än någon annan, alla tänker som sagt olika. 

Man måste kunna visa hänsyn till andra och att alla inte viftar bort ens hårda ton, behöver inte vara att personen är hetsig och aggressiv. Jag menar mer att om man gång på gång, kommentar efter kommentar, är hård i tonen och pratar som om den vore överlägsen och smartare än någon annan för att den gör på ett sätt, ska man tagga ner. 🙂

fellfrosch
9

Man kan faktiskt välja att inte ta åt sig och att dessutom lära sig skilja mellan sak och person.

[Bolten]
8

#56 Så sant!

Är fruktansvärt trött på allt gnällande. Finns ingen anledning att de ska lindas in i bomull och gulligullas på ett diskussionforum.

[TeamGolden]
2

Kan hålla med om att pussigull diskussioner där alla skriver ''jag förstår'' och håller på med massa smileysar och aldrig säger emot varandra blir väldigt tråkig och forumet lär dö ut fort om det ser ut så, det är vad jag skulle kalla ''inlindat i rosa sockervadd'' så skulle absolut inte kalla Hif för en sida där alla behandlar varandra bra hela tiden. 
  Diskussioner där de går lite vilt till och människor som inte håller med är ofta de mest spännande, det tycker nog alla. Jag kan tycka det är okej att hålla det på en nivå där man faktiskt inte håller med varandra, och det hålls faktiskt OK till viss gräns här på hif. 

Själva diskuterandet funkar, det är när en av parterna börjar få slut på saker att skriva det blir tråkigt, eller när en BARA vill provocera, då kan det komma saker/kommentarer som faktiskt är riktigt opassande och BARA för att just reta upp andra för att låta diskussionerna få nytt liv, det är där hif sätter käppen i hjulet på sig själv för det är absolut inte rosa sockervadd, vilket det inte behöver vara men alla dessa personangrepp och åsikter där man gräver sig in i varandras liv för att härja med sina åsikter är too far.

[Tiara05]
3

Ja de jag stör mig mest på som gör mig riktigt less är att man inte får ha de åsikter man har, då uppfattas man som elak och aggressiv:/

htt
6

Jag tycker också det är lite hård ton här ibland. 
Visst, detta är ett diskussionsforum och självklart ska alla få föra fram sina åsikter men jag tycker det är lite "sparka på den som redan ligger"-attityd härinne. Någon nybörjare inom hund frågar en fråga som för andra, mer kunniga kanske borde vara självklart och då börjas det. 

Jag tycker inte att allt ska vara gulligt och inlindat i bomull men ibland känns det som att vissa går igång på att trycka till den mindre kunnige lite extra. Och det är alltid samma personer! 

Jag tar lätt illa upp om andra skriver med onödigt hård ton till mig. Samtidigt som jag själv kan komma på mig själv att vara onödigt hård i vissa trådar. Jag upplever att "gamarna" triggas lite av varandra också :)

[Daniela1983]
2

# 55 Instämmer. Jag är dessutom övertygad om att det finns folk som skriver med hård ton med avsikt att vara elaka, och vara besserwissrar. Jag menar att folk är elaka med uppsåt. Man har aggressioner i brist på bättre ord, som man behöver ta ut över någon, lättast att göra det anonymt på nätet mot de man inte känner. Även jag har varit hård i tonen tillbaks ibland då man lessnar på andras ton.

Men jag tycker även att man får försöka ha lite distans till det folk skriver, att man lämnar sin hund hemma x antal timmar, har den i lina i trädgården, väntar med veterinären, ger den tuggben av lalala, och ta ett djupt andetag eller nåt, innan man ger "kritik".

Anna4077
2

#60 det är det där "sparka på någon som ligger jag har problem med.

Anna och taxen Max

Fejhn
2

Men ärligt, har ni varit på andra forum än iFokus
Jag som ofta hänger på helt andra sidor tycker att dethär är en jättetrevlig sida, nästan på gränsen till att bli mesig ibland där det nästan alltid ska gullas med TS när denne känner sig "påhoppad" eller "mobbad". 

På ett DISKUTIONSforum måste man kunna DISKUTERA, vilket betyder att man måste tåla att bli motsagd och lära sig att man inte alltid har rätt! 

Man ska inte behöva skriva med en massa smileys hela tiden för att folk inte ska ta illa upp, lär er googla om ni inte vill diskutera!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Lathundarna
3

Antingen tillhör jag de som kallas "gamar", eller är jag klok nog att inte ens bry mig trådarna där det lätt kan hetta till, eller så har jag heeelt och hållet missat nåt.

Anna4077
0

#64 tror inte du är någon "gam" då vore ditt svar mindre trevligt. #63 ja..

Anna och taxen Max

[Bolten]
1

#63 Håller helt och hållet med!

htt
0

#64- Du är ingen gam ;)

nlinds
1

Håller med TS. Men jag tycker det har blivit lugnare här på Hund i fokus. Myyycket lugnare än för 1 år sen, eller till och med ett halvår sen. Sen försöker jag ignorera folk som skriver tykna kommentarer, för att undvika konflikt, för det leder ingen vart. 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi