Öronhår och rengöring
Hej! Jag är ny här och ska se om jag lyckas med mitt första inlägg :)
Jag har en liten dvärgschnauzer på 4 månader som för en månad sen behandlades för öroninflammation, jästsvamp. Vi har gjort rent ca 1 gång i veckan efter behandlingen med öronrens som veterinären rekommenderade. Hur gör ni med era hundar, hur ofta gör ni rent öronen? Tänkte att det kan väl inte vara bra att göra rent varje vecka hur länge som helst.. eller?
Sen undrar jag också ni som har raser med hår i öronen, hur långt ner plockar ni? Plockade lite första gången igår, han tyckte faktiskt om det (ta i trä) !! Ska det liksom rensas bort alltihop ner i örat eller bara det värsta?
Tänkte eftersom han har haft problem kanske det är bäst att alltid hålla ohårigt och luftigt?
Vad tycker ni? Hur gör ni med era hundar?
/Sofia
På familjehunden, en coton de tulear, plockar jag tills det är rensat i princip. Det fick vi lära oss på valpkursen.
Har en Bichon Havanais med ganska mycket hår i öronen men plockar nästan aldrig. Bara om det blivit en klump med hår och öronvax vilket hänt en gång, då åkte den ut såklart. Ser ingen anledning till att vara och gräva i öronen om hunden inte har problem, uppfödare tyckte inte vi skulle hålla på och rycka, det kan snarare ge problem. Hon har aldrig haft öroninflammation.
Har också en bichon frisé som kan få skit i öronen ibland, inte inflammation men mycket vax. Så kör med öronrens ibland och torkar ur det värsta.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Ju mer du plockar bort desto mer luft kan strömma och desto mindre risk för öronproblem.
Jag behöver aldrig rengöra öronen, jag luktar regelbundet i öronen och om dvärgschnauzern börjar lukta annorlunda så plockar jag och så går det tillbaka till normalt igen. Ogillar att vara där och peta i onödan.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag plockar min pudels öron regelbundet.
-
Tack för alla svar! 😃 Lite olika åsikter hmm… Det KÄNNS som det kan vara bättre att hålla bort hår hela tiden, om nu man har en hund som haft problem. Eftersom han är så ung var det tydligen inte så vanligt enl. vet så allt man kan göra i förebyggande syfte är ju bra!
Så jag kör nog på att hålla hårfritt! Fortsätt gärna posta, hur ofta ni gör rent osv!
Nu har inte min hund hår ner i öronen men hon har hängande öron och får lätt problem. Jag rakar bort allt hår runt öronen som kort det går så det blir luftigt. Sen gör jag bara rent vid behov.
Så se du till att hålla fritt från hår så behöver du kanske inte ens rengöra så ofta :)
Mvh Linn
Jag har också ett litet "öronbarn", min bedlington terrier Dimma. Jag tog henne som omplacering när hon var lite drygt ett år och då var hennes öron helt igenvuxna (igentovat hår hela vägen ner i örat) och hon hade öroninflammation. Jag fick ta henne till vet och låta dom ge henne lugnande och sen fick jag rensa öronen med öronrens varje dag i en vecka sen en gång i veckan ett tag. Nu sedan dess har hon varit bra i öronen men dom växer igen fort så jag brukar plocka och rensa ca 1-2ggr i månaden. Dimma är också jätteduktig att ligga still när man plockar och jag plockar rent allt i hörselgången. Min wheaten terrier jag hade behövde jag i princip aldig varken plocka eller rensa. Hon hade friska och bra öron :) Kan nog räkna på en hand hur många ggr jag plockade hennes öron under de 11år jag fick ha henne hos mig och då var det bara några strån. Dimmas öra efter lite drygt en månad..
#6 Nä det är klart, behövs nog inte göras rent lika mkt om det är rent på hår! Nu ser jag fram emot att plocka bort allt, haha! Finns så mycket olika åsikter men det känns bättre att plocka bort allt om dom nu har haft problem.
#7 Oj vilken skillnad! Ja det är nog ett bra intervall, nu känner jag att jag har lite mer koll på läget! 👍 Hur ofta gör du rent nu? Gör du nånting i förebyggande syfte eller låter du det vara?
#8 jag brukar rensa när jag ryckt håren. Måste nog inte göra det kanske men vet sa att det kunde vara bra så vi kör på det.
Jag har aldrig rengjort öronen på min bichon havanais, dock så brukar jag plocka bort lite öronhår då och då, brukar även lukta i öronen rätt ofta för att "kolla läget" ;) Vi har *peppar peppar* aldrig haft problem med öronen men jag vill gärna ta bort lite hår i förebyggande syfte då det är en rätt lurvig ras med hängande öron :)