Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1436 ggr
carolinepetersson
0

Omplaceringshund

Hej

Någon som kan hjälpa mig med lite frågor om en omplaceringshund?

Ska ta över en hund, har haft henne på prov i en vecka nu och allt känns bra. Det jag funderar på är hur man ska göra, hon är registrerad i jordbruksverket. Måste hon veterinärbesiktigas innan ägarbytet? Jag tycker det hade varit tryggt. Om så inte är fallet, kan jag åka till en vet med henne och göra det själv trots att jag inte äger henne än?

Jag litar fullt på förra ägaren men vill ändå inte stå där sen med massa veterinärkostnader för att hon visat sig vara sjuk..

Fridaaaa
2

Nej, man måste inte veterinärbesikta innan man gör ett ägarbyte, men jag hade tyckt att det hade känts tryggt ändå. Antingen hade säljaren fått stå för det eller delat helt enkelt (bara min egna åsikt hur jag tycker att det borde vara).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carolinepetersson
0

#1. Nej jag tänkte väl det. Tror du att jag kan göra det eller måste ägaren göra det. Tänkte eftersom jag har henne hos mig just nu hade det varit smidigt. Ja det hade känts mycket bättre med en besiktning!

Fridaaaa
1

#2 Tror du får ta det med ägaren, vad H*n tycker är ok, vem som ska betala det mm, helt enkelt komma överrens 🙂

[Teddies matte]
2

Jo, se till att hunden är vet. besiktad senast 7 dagar innan ägarbytet, det skall man alltid göra.

Fridaaaa
0

#4 På valpar ja, men inte på omplaceringar finns det väl inget som säger att man måste ha det? (tänke eftersom du skrev att man alltid ska göra det.)

[Teddies matte]
4

#5 Man skall alltid be om vet. besiktning oavsett ålder på hund man tar över. Kanske inget måste enligt lag, däremot en oskriven lag kan man säga, bara att gå in och läsa ex. på SKK så sägs det att även omplaceringar ska vet. besiktas.  Dumt att strunta i det, så står man där med en sjuk hund sedan som man inte kan lämna tillbaka. Kan även behövas när det gäller försäkringen.

Fridaaaa
1

#6 Ja jag tycker med att man ska be om veterinärbesiktning oavsett ålder på hunden och så, alltså en ny 🙂
Men menade bara att man inte kan kräva det om ägaren till hunden inte vill innan 🙂 Men såklart, ansvarsfull om man gör det.

[Teddies matte]
2

#7 Vägrar ägaren göra det ska man inte ta den hunden heller, alt. om man verkligen är intresserad av hunden och känner sig lite snäll och beredd på att ev. lägga ut pengar på en besiktning i onödan om man sen inte vill ha hunden efter besiktningen, kan man ju betala ägaren för att göra en besiktning.

Maja2
0

Ts, tycker att du ska fråga den nuvarande ägaren, och komma överens med denne i frågan om vet. besiktning.

carolinepetersson
2

Ja, jag har frågat nu, väntar på svar. Jag vill gärna ha en besiktning. Hunden är nästan 4 år så vill ju att hon är fullt frisk om jag ska ta henne :)

carolinepetersson
3

Det blir besiktning imorgon, var inga som helst problem! Gud vad skönt, då slipper jag oroa mig! :)

Maja2
0

Oftast är det allra bästa att prata med den det berör, precis som nu :)  Va bra ! :)