Barngrind
Jag ska sätta upp barngrind hemma då jag tröttnat på kompostgaller. Men jag vill ha en barngrind som dels inte går igen av sig själv (den ska stå öppen för det mesta) och tar så lite plats i dörrkarmen som möjligt…
Många hundmänniskor använder ju sig av barngrindar hemma, så tänkte att någon här kanske har tips att ge :)
Jag kan inte rekommendera nån grind men kan säga att Ikeas grind som är länkad i #1 är inte bra alls, speciellt inte om man också har barn. Den är lätt att sätta upp, och man kan välja själv om den ska vara öppen eller stängd MEN om man har en ful ovana att ta i grinden faller den lätt bort från öppningen man placerat den i. Vi tröttnade på grinden ochgick över till kompostgaller istället. Ikeas barngrid stoppar föresten inte våra hundar som är så små att dom tar sig igenom
minavitas.wix.com/kennel
Vi har IKEAS grind och den funkar jättebra. Faller absolut inte bort hos oss i varje fall.
Använder också IKEAs grind. Den klarar glädjehopp och klättringsförsök från 16+6 kg i alla fall. Den står öppen av sig själv, men av en knuff kan den gå igen och fastna i ett nästan stängt läge.
Om den lossnar kan det bero på att muttrarna spänts i fel ordning. Först spänner man de nedre och den övre fasta muttern med grinden öppen. Sedan stänger man grinden och spänner muttern vid handtaget.
#2 Här hemma har de stått pall för både vårt eget åbäke som inte är den försiktiga typen, dvärgpinschrar som inte kunnat klättra igenom, staffe som försökt stånga omkull och schäfrar som velat storma huset. Framför allt står de pall för sonen ;) Vet dock de vars plastramar för väggskruvarna gått sönder just för att någon hängt för mycket på grinden, de satte dit tegentillverkade ramar av plåt så inte väggskruvarna kunde glida runt. Funkar lika bra nu som när de testade knepet för 5 år sen.
#4 tro mig vi har spänt muttrarna på rätt sätt, spänner man dom fel rasar grinden av en vindpust, när man spänner dom rätt så klarade grinden av att stå ett par veckor i stöten
minavitas.wix.com/kennel
Vi har grindar av denna typ, de är iofs mer till för illern än hunden (har fäst en tunn plexiglasskiva på, kanske ett tips för små hundar med?), jag har köpt mina på blocket för ca en hundring styck. De åker nog inte igen helt, eftersom man måste lyfta grinden lite för att den ska hoppa i klykan.
http://www.barnvagnshuset.net/x.php?val=visainfo&produkt=1928
Jag har köpt en barngrind från Babyproffsen som stänger sig av sig själv men om man har dörren öppen helt är den alltid öppen vilket är så otroligt praktiskt! Den är liten och smidig och har funktionen att bara spännas fast i dörrkarmen eller skruvas fast.
Valparna som är rätt små kommer inte igenom den men när valparna har flyttat ska jag spänna fast en plexiglasskiva så att jag kan ha den till rummet där illern bor.
Den klarar hopp och knuffar från en 35 kilos hund utan att den öppnas eller rasar fast den bara är spänd och inte skruvad.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Vi har tre IKEA grindar i vårt hus. Dels för att valparna inte ska ha fri tillgång i hela huset och kissa och för att vi vill ha sovrummen ifred när vi inte är där. Men när vi är i rummen får även vovvarna självklart vara med oss.
Den trävita grinden är stabilare än den vita trägrinden. Den vita är lite mindre. Men annars inget fel på dom. Stabila och hållbara. Dom ska ju hålla för barn som klättrar. När Ikea råkar få varor som inte uppfyller kraven tar dom tillbaka den. Det gäller att läsa igenom instruktionerna ordentligt. Vi har oftast grindarna öppna och det fungerar utmärkt.
Hälsning från en stor djurvän
Jag har sådan här hemma (men inte uppsatta nu) http://www.barnnet.se/sidbilder/bildspel/745.jpg
Kommer dock inte ihåg vart jag köpte dom, men kostade inte mer än 200 kr styck. Lyfts upp och viks åt sidan.

#10 precis en sådan grind jag vill få tag i!
#11 - sök på vikgrind så kommer det upp en del sidor.