Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1637 ggr
[Boston123]
0

1st Choice någon?

Har tittat lite på 1st Choice torrfoder. Någon som har erfarenhet av detta? Jag har speciellt tittat på Sensitive skin. Det är till en valp :)

Sugar Mist
2

"Lammjöl, sillmjöl, brunt ris, torkade potatisprodukter, korngryn, havregryn, kycklingfett (en omega-6 fettsyrekälla) naturligt konserverad med blandade tokoferoler (en vitamin E-källa), sockerbetsfiber, torkad tomatpuré, lecitin, cellulosapulver, helt linfrö (en omega-3 fettsyrekälla), kycklingleverhydrolysat, natriumfosfat, sillolja, kalciumpropionat (som konserveringsmedel), kolinklorid, jästextrakt, askorbinsyra (vitamin C), taurin, cikoriaextrakt (en inulinkälla), järnsulfat, glukosaminsulfat, zinkoxid, alfa-tokoferolacetat (en vitamin E-källa), kondroitinsulfat, Yucca Schidigera-extrakt, järnproteinat, grönt te-extrakt, torkad grönmynta, torkad persilja, L-cystin, kopparsulfat, kalciumjodat, pyridoxinhydroklorid, manganoxid, manganproteinat, ingefärsextrakt, nikotinsyra, d-kalciumpantotenat, vitamin A-supplement, kopparproteinat, kolekalciferol (en vitamin D3-källa), folsyra, riboflavin, menadionnatriumbisulfitkomplex (en källa till vitamin K3-aktivitet), biotin, vitamin B12-supplement, koboltkarbonat" 

Jag vet inte ens vad hälften av allt i innehållet är för något så jag hade inte köpt det🤦‍♂️

-

Ariess
2

#1 Oj, det var inte lite det fodret innehöll! Samma här, ingen aning om många av ingredienserna är för något. Jag brukar resonera så att jag (i grova drag) vill ha så få ingredienser som möjligt i fodret jag ger min hund, och så mycket kött som möjligt. Själv hade jag valt bort det här fodret.

[Boston123]
0

Har provat acana, blev hur mycket klåda som helst som försvann då vi gick tillbaka till det förra.. Hans mage fungerar tyvärr inte på det men fungerade jättebra på acana. Så min slutsats är att proteinhalten var för hög och att han var känslig mot det. Därför ville jag prova något annat.

Sugar Mist
1

#3 Funderat på färskfoder? Annars är Standardt och Ziwi Peak några av mina favoriter inom torrfodersvärlden.

-

Cerrolyn
0

En hund jag känner tålde inte det fodret, han fick klåda och Ceasar blev lite konstig i magen av det.

**MVH Cerrolyn

[Boston123]
0

Okej, vilka färskfoder rekommenderar ni? Har kikat lite på Vom och nordic. Erfarenheter?

Sugar Mist
0

#6 VoH och ett "färskfoder" som kallas Mush.

-

[Boston123]
0

#7 Okej, kan bli så att vi provar på voh så fort vi kommit hem från semestern. Känns lite tråkigt för min hundvakt att få hem 20-talet vom korvar att ha i frysen ;) Nu undrar jag om du vet något om det här med deras valpfoder. Är det ett helfoder? Det är en boxer jag har så vill ju att han får i sig tillräckligt med näring för att växa som han ska.

Sedan det här med mängden.. 2-3 % av hans vuxenvikt? Ska han alltså äta samma mängd mat hela tiden? Han förväntade vikt är väl 30 kg alltså 600-900 gram per dag.

Sugar Mist
0

#8 Valpfodret är ett helfoder :) Jag har för mig att valpar ska ha ungf. 10% av deras kroppsvikt men det får någon annan svara på x)

-

russin
1

Hälften av innehåller dom skrivit är ju vitaminer av olika slag - varför dom nu skrivit ut namnen på dom ?!

Dock tycker jag det är mycket skräp i fodret, som jag inte vill se en hund.