Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1200 ggr
onelittlespoon
0

Ni som importerat valp

Hej!

Jag vänder mig till er som har importerat en valp personligen. Om jag har förstått det rätt så måste valpen vara 3 månader och 21 dagar. För att rabies vaccinet ska gälla. Men jag har läst på ett par ställen att man måste vaccinera mot rabies 2 ggr. Måste man göra det i landet eller kan man göra det i sverige? och vad heter dvärgbandmask på engelska?

Mantissa
0

Det kanske är nya regler nu, men när jag tog in valpar från Tjeckien för snart 8 år sedan så gällde detta:

Valp yngre än 3 månader fick tas in förutsatt att landet var klassat "rabiesfritt" och att valpen inte varit någon annan stans än på kenneln. Uppfylldes inte det var man tvungen att vänta tills valpen var ca 6 månader och man fått svaret på rabies vacc
För att få dispensen och ta in valpen före 3 månader var man tvungen at uppge särskilt skäl till jbv

onelittlespoon
0

Det har ändrats rejält nu, kom nya regler 2012. Vet flera som har tagit in valpar vid 4 månaders ålder. Men vet hur det funkar med rabies vaccinet.

sarae
1

Om man behöver vaccinera två gånger beror på vilket vaccin man använder. Det är nämligen olika rekommendationer från olika tillverkare, dessutom är de godkända för olka intervall i olika länder. I Sverige räcker det till exempel att vaccinera en gång med Nobivac Rabies för att det ska ge godkänt skydd för utlandsresa i 3 års. Vaccinerar man med Merial rabisin rekommenderas att vaccinera två gånger med en månads intervall för att ge skydd under ett år. Men med de allra flesta vaccin räcker det med en vaccination för att sedan får lov att resa efter 3 veckor.

Mysisa
1

Om du ska vacciner två gånge så ska det göras i det landet där hunden är sen måste du vänta x antal dagar så att vaccinet hinner verka. För nobivac rabies räcker det med en spruta och efter den ska man vänta i 21 dagar innan hunden får lämna landet. Dvärgbandmask tror jag heter tapeworm. Hur reglerna ser ut beror på vilket land det gäller. Jag har bara hundar från Tjeckien. Amor kom som valp för 4 år sedan. Då fick han komma in i landet som 8 veckors valp förutsatt att han hade tagit alla sprutor och att uppfödaren kunde garantera att valpen inte träffat andra hundar än kennelns. Tror att man kan göra så fortfarande

minavitas.wix.com/kennel

Mantissa
0

har de tagit bort kravet på antikroppstest 6 mån efter rabies vaccinering? märkligt då flera hundar inkl två av mina egna inte uppnådde godkänd nivå antikroppar efter första vaccineringen

onelittlespoon
0

#5 Jag har läst jbv flera gånger, jag vet vilka regler som gäller. 

Dom innan dig svarade på den frågan jag ställde, tummen upp för er👍

Tackar så mycket för hjälpen!