Gäster VS. Hund
Vi ska ha gäster om drygt 1 vecka och vi har det lilla vanliga problemet där vår hund bli jäätteglad över att det kommer nytt folk och ska hoppa.
Nu är det så att jag och mamma har bearbetat fram en diskussion om hur vi ska göra.
Jag tycker att vi får säga till gästerna att ignorera honom helt när dom kommer in i vårt hus, att inte trigga upp honom. Sen när han lugnat ner sig kan dom hälsa.
Mamma säger istället att vi ska ha honom kopplad inomhus. Det känns hur konstigt som helst. Han kommer att hoppa och andas alldeles segt när halsbandet drar åt.
Vilket tycker ni verkar bäst?
/ Ellen Bajsnåmi
Jag hade haft honom kopplad eller stängt in honom.
(Min hund gör likadant…)
När vi har haft gäster har jag satt in Zuki på mitt rum så länge (dock ser hon ändå när dom kommer bli blir glad och uppspelt) men sen när alla kommit in och fått av skor och kläder och liksom kommit in i huset, och hon lugnat ner sig, så får hon komma ut och hälsa, men säger till gästerna att dom inte ska stirra upp henne, och om dom inte vill hälsa så får dom ignorera henne och hoppar hon på någon, så är det oftast för att dom låter henne, vilket kan vara rätt irriterande, och då tycker jag det är bäst att dom bara låter henne va.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tränar med min valp som var ditt förslag. Jag ber gäster att totalignorera honom fram tills dess att han lägger sig ner själv och slappnar av. Då uppmuntras det beteendet (lugnt beteende). Att koppla honom/stänga in honom är bara en 'quick fix' som funkar för stunden, er hund kommer fortfarande ha problem uppenbarligen. Bättre att börja träna så fort som möjligt och när tillfällen ges för det :)
Jag skulle också be gästerna ignorera honom helt tills han lugnat sig. Precis som #3 skriver, han kommer då märka att det lönar sig. 🙂
Gästerna är väl vuxna nog att förstå instruktioner? Jag hade en lapp uppsatt på dörren när min hund fortfarande tränades på hälsa-biten. Det stod typ "Hej! Vi tränar vår hund på att hälsa fint, så vänligen ignorera hunden helt och hållet tills vi säger att det är ok att hälsa. Bry er inte om hunden alls, det är jätteviktigt. Tack för hjälpen!"
Då är gästerna lite inställda på vad som väntar redan innan de klivit in, hellre än att man i allt ståhej som kommer uppstå ska försöka förklara det.
Sedan kommer hälften av gästerna ÄNDÅ att inte kunna låta bli för att hunden är söt, eller gillar just mig extra mycket, eller han får för mig osv osv… så även med lappen upprepade vi muntligen när gäster kom in. Ett tag hade vi även kompostgaller uppställt så hunden inte kunde komma in i hallen där gästerna tog av sig ytterkläderna, men däremot se dem. Detta underlättade för både hund och gäster och gallret plockade man sedan bort när alla parter hunnit landa lite. Oftast blir hunden lite upphetsad på nytt igen då den plötsligt får mer tillgång till gästerna, men dessa har då oftast hunnit sätta sig osv och allt är lugnare. Man har även själv hunnit ge mer instruktioner i lugn och ro om detta behövs. Jag gav frikostigt ut godis i början. "Ge den till hunden när han sitter och tittar på dig, men du får inte säga åt honom att sitta, utan han ska själv klura ut vad som är hemligheten för att få den". 😉
Kopplad hund inne är en nödlösning, men hunden lär sig troligtvis inte så mycket på det, så personligen tycker jag att det är bättre att utnyttja gäster när de kommer på besök snarare än att bara försöka lösa den akuta situationen genom att begränsa hunden totalt. Om man inte är nöjd med det förstås, allt måste ju inte tränas och alla har olika prioriteringar och tycker man inte att det är viktigt att hunden kan hälsa lugnt på gäster, då kan man ju lika gärna sätta den någon annanstans de gånger man har gäster och slippa bry sig mer så att säga. 😉
//Lina
Jag hade inte kopplat min hund inomhus eller stängt in honom pågrund av att han skulle nog bli ännu mer uppspelt. Jag hade istället låtit hunden vara lös i huset och så fick gästerna ignorera honom tills han lugnat ner sig helt.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag hade antingen bett gästerna ignorera eller lära in och befästa ett plats-kommando, du platsar hunden någonstans medan gästerna får komma in och ta av sig, och först när hunden är lugn och gästerna fått komma in i lugn och ro ger du fri-kommando.
Låter bra att be gästerna att ignorera hunden, men jag tycker inte den ska få komma fram så att den kommer åt att hoppa på de. Personligen blockerar jag hunden med kroppen, typ ställer mig i vägen i en dörröppning så att de inte kan smita förbi om den slutar lyssna. Tycker inte man får kontakt med en ivrig hund med koppel. Man står bakom medans hunden studsar runt, det blir ju liksom noll kommunikation då. Inte så bra om man vill lära hunden något :)
Om gästerna är ointresserade eller rädda för hundar får de ligga i ett annat rum med varsitt ben. Jag vill inte hjälpa min kompisars ungar med läxorna, så jag tar inte för givet att alla vill träna mina hundar.
är det inte olagligt att ha hunden kopplad inomhus? eller har jag läst något falskt eller missuppfattat? :)
ditt förslag är bäst! som de andra skriver så kommer det inte hjälpa heller om hunden är kopplad/instängd.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Nej, men du får inte binda fast den.
Från Jordbruksverket: "Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan."
jaha, då förstår jag ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Jag brukar ha koppel på min vilding i början när jag har gäster. Sen när hon lugnat ner sig och lagt sig låter jag henne hälsa. :) Passar även på att belöna henne när hon tittar på mig. Blir hon för uppspelt tar jag bort henne.
Tycker inte det är någon nödlösning att använda sig av koppel. Man kan ju träna även fast man har koppel. Kan vara svårt att ignorera en stor hund som flänger o far. Lättare att ta bort henne om hon är kopplad, om hon blir för "på" mot gästerna. Sen fäller min hund miljoner vita korta hårstrån, så tycker det är trevligast mot gästerna att enbart låta henne hälsa under kontrollerade former ;)
Fast eran hund kanske är lite behändigare än en överexalterad vorsteh. Då kanske det fungerar bättre att bara ignorera :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999