Finns (tyvärr) ingen begränsning enligt lag, men rekommendation om högst 6 timmar, vilket många gånger ändå är för länge.
Jag själv anser att 6 timmar är för länge att lämna en hund ensam dagligen, lämnar inte min ensam mer än max 5 timmar, oftast kortare tid.
Vi har tänkt skaffa en hund jag går i skolan i 6 timmar :( och min pappa är hemma på helgerna och min mamma kommer ibland hem på lunchen Men man vill ju inte att hunden mår dåligt
Max 6 timmar/dag rekommenderas.
Är man borta så länge per dag och inte har hundgård så behövs hundvakt/dagmatte/hunddagis för hundens skull.
#2 Dock om ni skaffar valp, behövs någon hemma hela tiden första månaderna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 En valp får inte lämnas ensam alls den första tiden, skaffar ni valp måste någon vara hemma de första månaderna, eller iallafall en tid och sedan skaffa dagmatte.
Ni får nog lov att skaffa dagmatte, hyra hundrastare eller ha hunden på dagis om ni skall skaffa hund.
det beror helt på individen, träning och så vidare. jag har själv en tvååring hemma som måste passas eftersom han inte klarar av det, så du kommer märka vad just din hund klarar. men ha en backup om det inte fixar sig med ensamheten för hunden, så ni har dagisplats eller en dagmatte/husse som de andra skrivit :)
jag håller med om att 6 timmar, speciellt om det blir flera dagar i veckan, är för mycket och inte snällt mot hunden även om den klarar det.
Jag kan säga att det där beror helt på individ, min hund är ofta inte själv mer än ca 4 timmar i stöten och jobbar bara 80% så blir inte så många timmar per dag, men det här med att man ska inte lämna hunden själv osv tror jag inte på.. Jag har tom en hund med otroligt mycket motor, men de timmarna hon är själv hemma på förmiddagarna tycker hon är helt underbara och på helgerna kan man nästan tro att hon önskade att hon fick de extra timmarna själv på morgonen som hon får i vanliga fall.. Självklart kan man få en hund som inte vill vara själv alls och då måste man ha dagmatte ellr hunddagis för då mår ju hunden dåligt.. Men det finns dr hundar som även trivs med att vara själva ett par timmar, tror att det är egentligen enda gången min hund är helt avslappnad som då när hon är hemma, hon bryr sig inte ens om att vakta när det kommer någon ;)