Bli less på utställningar?
Hej!
Jag har en valp på snart 7 månader. Dansk/Svensk gårdshund.
Tanken är att han ska gå till avel om allt ser bra ut. Det innebär bla att han ska ha ett bra temperament, vara utställd med minst very good på officiell utställning efter 18 månader, vara patellafri samt HD A eller B.
Till saken- jag har hitills varit på tre inofficiella. En i Augusti vid 4 månaders ålder, en i september vid 5 månaders ålder och en i november vid drygt 6 månaders ålder.
Kan tillägga att jag är helt nybörjare när det gäller detta!
Hur mycket vågar man gå på inofficiella utställningar när hunden är valp egentligen? Är ju rädd att han ska tröttna innan det är dags för att ställas officiellt :( Och den "debuten" är tänkt till Mars 2014 när han är 11 månader.
Som det ser ut nu finns det tre inoff till här i länet innan mars och det är 20/11, 28/12 och 25/1.
Han verkar tycka det är skoj med utställningar och det känns ganska kravlöst från min sida. Jag gör det ju inte för att vinna priser utan mer för att jag tycker det är kul och att det är bra träning för honom!
Vet inte riktigt vad jag ville få ut av detta inlägg mer än- tror ni det är ok att gå på de tre återstående inoff utan att han ledsnar eller bör jag sakta ner lite på tempot när det gäller utställningar? :)
Ställ ut bäst du vill du bara, bra träning inför officiella utställningar och ju mer träning desto bättre!
Det tror jag också. Jag tror det är bra att hunden vänjer sig vid situationen, hundarna och hela miljön på utställningen.