Fäller päls konstant
Hej!
Våran lilla hund som är en blandras mellan Jack Russell & Chihuahua fäller päls konstant. Han har gjort det i 2-4 månader nu. Det går inta att klappa honom utan att det följer med jätte mycket päls.
Det börjar bli för mycket då det måste dammsugas överallt där han ligger och sover för att det är för mycket päls.
Vad skulle ni rekommendera så att han slutar att fälla päls?
Har läst att man ska ge äggula, men vad tycker ni?
Tycker du det är onormalt mycket som fälls? Det är inte bara så att han fått en fällande pälstyp? Eller så kanske hunden är inne i en fällperiod? Furminator kan vara en idé att testa.
Furminator kan jag rekomendera.
Vi har provat Furminator och det fungerade i 1 vecka men sedan så började han igen.
Ja, Jag tycker att han fäller mer än vad han ska göra. Eftersom detta har aldrig hänt dom 6 åren jag har haft honom. Om det gäller att han är inne i fällperioden så tycker jag att det ändå är konstigt då detta har pågått ganska länge.
#3 Kanske dags för ett veterinärbesök?
#4 Vi ringde till vår lokala veterinär och dom rekommenderade bara att vi skulle kamma honom varje dag. Men som sagt så fungerade det bara i 1 vecka.
#5 Kanske ni skall ringa på nytt då.
Finns sjukdomar som kan ge onormala håravfall hos hund.
Borsta med furminatorn varje dag tills han slutar fälla :-)
Vad äter han för foder? :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
är hunden intakt eller kastrerad ?
Har ni bytt foder ?
Något annat som är annorlunda ?
Det är många hundar som kommit lite i ofas med sina fällningar pga den långa varma hösten.