Tips på ras
Hej!
Jag skulle jättetacksamt ta emot förslag på hundras, som kanske skulle passa mig.
Hade en weimaranervalp tidigare, som tyvärr fick somna in p.g.a sjukdom.
Jag har i dagsläget ingen jägarexamen, men planerar att ta den nästa år.
Jag hade velat ha en relativt arbetsvillig och "lättlärd" hund, som jag ska aktivera genom att spåra och (vatten)apportera, i första hand och i framtiden gärna en hund som kan användas inom jakt.
Kommer lägga ner mycket tid på hunden och aktiveringen.
Har mest varit inne på stående fågelhundar, men är öppen för allt!
Svårt att säga angående hälsan, då man givetvis aldrig har någon garanti… Men en ras, som överlag är frisk.
Tack på förhand!
Beror ju vad för jakt..
Men jaktlabrador & jaktgolden är ett säkert kort för apporten ialla fall.
Jämthund skulle enligt mina erfarenheter också passa.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har mest varit inne på fågel.
Tack för tipsen! Ska kolla upp jämthunden lite mer! :)
Worsteh?? ☝️
Har varit inne lite på Vorstehn, faktiskt! Men har ingen erfarenhet av rasen, så tänkte besöka uppfödare… :)
Tack för tipset!
Så lite så, hoppas att du finner dem underbara för de e en bra ras. 👍🙂
Tack så mycket! :)
Har du någon erfarenhet hur vorsteh är, jämfört med weimaraner? :)
Jaktlabbe
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Weimaraner vet jag knappt nånting om annat att de inte är en första gångshund. 🙂 Men Vorsteh har jag haft med att göra några gånger samt att några jag känner har Vorsthrar. De är snälla följsam stor jaktinstinkt och är mentalt väldigt stark.
Man ska vara man för sin hund, men aldrig att man behöver bryta ner dem eller vara sträng utan konsekvent och fast. Man ska ha respekt för dem, inte för att de skulle göra någon illa utan för att de är så himla bra hund, klok o smart, lyhörd. De älskar att vara med familjen och sitter gärna med i soffan när det är tv-dax. 🥳
Men kan vara matvakter, så helst ska man låta de äta ifred.
Måste träna inkallning annars sticker de o kommer tillbakas när spåret är kallt.
Detta är min erfarenhet av rasen. 🙂
#7 - Tack för tipset!
#8 - Tack så mycket för att du delar med dig av din erfarenhet! Låter som en trevlig ras!
Ska ta reda på mer! :)
Jag rekommenderar också jaktlabbe 🙂
#10 - Tack för tipset!
Har du kikat på tollare?:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-

Har du kikat på Pointer, Ungersk vizzla och Breton ( otroligt rolig och lättlärd ras )
#12 - Bara som hastigast, men ska kolla lite till! Tack! :)
#13 - Pointer har jag tittat på lite och tänkte besöka uppfödare, så jag kan träffa några!
Breton lät intressant! Ska kolla upp mer!
Tack så mycket för tipsen! :)
Jakt engelsk springer spaniel? Annars kanske jaktlabbe eller flatcoated retriever 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Breton är väldigt rolig ras, träffat flera stycken här i staterna! ☝️ Att jag inte tänkte på den!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Springer Spaniel, träffade en väldigt trevlig nu i helgen och de används till precis den jakt du beskriver :)
Springer spaniel, Jakt labbe, Engelsk setter, Gordon setter, Vorsteh, Irlänsk setter & Kleiner Munsterländer, Hade jag nog valt mellan.
Jakt cocker eller irlänsk setter är Mitt tips:)
Jag tycker också Breton :)
-
Om det är jakt med vatten, fågel, aportering skulle jag direkt välja bort jämthunden. Jämthunden är en ställande älghund och av min erfarenhet så hatar de vatten :P (i alla fall de jag träffat). En bra fågelhund med mycket fart i är ju finsk spetsen. Sen är väl inte den heller direkt vatten intresserad utan mer en trädskällare. Men annars har du ju fått många fina förslag på hundar i tråden. Jaktlabrador och springer spaniel är väl de raser som jag känner passar in på din beskrivning. Roliga att jobba med och lättlärda.
Jag tycker inte heller att Jämthund passar, de ska ställa älg. De kan apportera visst men vill du få en riktigt riktigt bra apportör är inte en jämte ett säkert kort. Du ska kolla främst på spaniels och retrievers och andra avlade apportörer :)
Tack så jättemycket för alla tips!
Har kontaktat några kennlar och det blir, med största sannolikhet, en vorsteh! :)