Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 788 ggr
Shelsy
0

Vinter - drag

Hej!

Tänkte nu när vintern kommer, ska jag köra drag m.m. med mina hundar. Men om man är ute länge på vintern ska man kanske ha nå tossor på tassarna? Jag vet inte, hur brukar ni göra?

Torin
0

Om hunden succesivt för vänja sig vid att vara ute så bör det inte vara något problem.

Undantag vägar där det saltas. Då måste man alltid skölja tassarna i vatten och sedan smörja in dem.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Vattnadal
0

Huskyna har vi aldrig sockor på när de drar på snö, om de inte är skadade ed. Min golden kan få ha sockor, men det är bara för att det inte ska bildas is mellan trampdynorna, då hon har päls som gärna samlar snö som blir is. Huskynas päls i tassarna har en annan struktur, och får så gott som aldrig isbildning.

Nu, när den förbenade snön aldrig kommer, måste vi socka nån av huskyna. Vi siktar på att köra 10 mil i veckan nu, och de dagar grusvägen är frusen, sliter det vansinnigt på klorna. 2 av hundarna nötte så att pulpan är framme på några klor i onsdags, så nu har de fått vila till idag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lathundarna
0

Beror på hur det är med underlaget. Vid skare dragtränar jag t ex inte alls. Allvar är van "året-runt-dragare" och vänjs att dra på vinterunderlag varje ny vinter genom kortare pass i början, vilket tassmässigt aldrig varit några problem. Denna säsongen ska vi dock testa sockor på baktassarna för första gången efter råd från fysion.