Fråga om hundar som inte skäms.
Jag tänker nu ta min Siberian husky hane som ett exempel då jag funderat en del på det här med om hundar skäms. Jag har aldrig trott det utan att de känner hur vi känner inför något som de gjort.
Då kan jag börja med att säga att jag haft min hund sedan han var 8 veckor gammal, han kommer från en dunderbra uppfödare och vi har aldrig bestraffat honom eller vart elaka på något vis.
Exempel 1.
Om han kissar inne springer han efter väggarna och går och gömmer sig någonstans och vill inte komma fram och beter sig som om han ''skäms''. Jag har aldrig ens känt mig lite sur på honom när han gjort inne utan tagit det neutralt då olyckor händer. Varför gör han så eftersom jag och ingen i omgivningen bestraffat honom eller ens känt sig arg eller besviken eller något?
Exempel 2.
Om han snor någonting som godis eller vad som helst så hoppar han upp och gömmer sig i sängen eller flyger till soffan och vill inte ens titta på mig på flera timmar. Det är ingen som har bestraffat honom eller känt sig arg för det han gjort tidigare. Jag är en sån som känner att "jaha, olyckor händer och nu är det för sent att göra någonting åt det så jag belönar hellre när han inte gjort något". Sambon och jag har vart särbo i flera månader nu men han är lika dan som mig om inte lugnare och mer accepterande. Varför beter han sig såhär?
Exempel 3.
Jag röt ifrån åt honom för att jag blev rädd att han skulle skada illern när han bet honom över ryggen i lek och illern pep till. Det visade sig att det såg värre ut än det var och illern var lika lekfull mot honom som innan men då flög Ezio under sängen och vägrade komma ut sen smög han närmare och närmare sängkanten för att bara ligga och titta på mig och veja bort blicken när jag tittade tillbaka.
Där har inte heller någon vart elak.
Alltså, vi tränar Ezio med snälla metoder och med klicker så vi använder aldrig bestraffningar mot honom. Han har växt upp harmoniskt sedan födsel tills han kom till oss och tills idag och i resten av livet och jag kan säga till fem miljarder procent att varken jag eller min sambo som knappt vart hemma har ens känt oss arga på honom. Varför gör han såhär när han gjort fel?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Kan lägga till att jag aldrig trodde att hundar skäms tills jag fick min nuvarande hund så jag börjar bli fundersam.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Att inte förorena i lyan, att inte sno saker från överordnade individer och att inte skada mindre, ömtåligare flockvalpar (som han kanske uppfattar illern) är ganska basalt inärvt i hunddjur, så det är kanske inte så konstigt att han automatskäms? Att han alls gör sådana saker tyder kanske på att han har högre skämströskel än många andra hundar, som aldrig kommer på tanken att göra sådant?
Om det sedan är skam så som människor känner det är en annan fråga. Men helt klart kan de känna att de har brutit mot regler, även om det är regler som finns i deras egna huvuden.
Tror inte det handlar om skam utan om att han är medveten om att han gjort något han inte får och därför fjäskar för er. Ni behöver inte ha skällt på honom för att han ska betee sig så, vissa är känsligare än andra. Så nej, tycker inte det handlar om skam, bara en hund som är väl inlärd med vad som gäller hemma hos er, medvetet eller omedvetet.
Man får ju se lite till vad "skamkänslor" innebär.
Skam är det man känner när man tappat sitt anseende, det handlar mycket om din egna föreställning om andras uppfattning om dig och den bild du vill porträttera av dig själv (ditt ideal).
Jag kan inte riktigt se att man kan applicera detta på en hund.
≧◔◡◔≦

Så han kan leka med illern? Maya bara skäller på mina så jag vågar inte låta dem leka. Hon skäller och ser hungrig ut. Hon leker ganska hårt med katten och biter honom i nacken och går över honom, sen har hon ju leksaker som liknar illrar i formen, så hur gjorde du för att introducera dem? Kanske är för sent för mig. Maya är ju 14 veckor och har haft en sovande iller på sig när hon sov en gång, men annars är hon skällig. Sorry för OT men första tråden någon annan kombinerade husky och iller :)
golf.ifokus.se
Haha jagkom på ett bra exempel som hände igår. Vi har ett stort vardagsrum som är avdelat med en hylla. Hundarna har sin egen soffa på andra sidan hyllan och vi har vår här (20000 kr skinnsoffa) därför får inte hundarna komma till vår sida. Och det brukar dom inte göra heller. Jag satte mig på vår sida igår och skulle äta en hamburgare. Men jag lämnade tallriken med hamburgaren på bordet och gick på toa innan. Närjag kommer tillbaka ser jag bara en hund som lägger öronen bakot och vågar knappt titta på mig och ligger ungiefär som i en ''ledsen banan form'' på golvet. Misstänkte redan då att något inte stämmer. Går in till vardagsrummet och mycket riktigt. Min hamburgare var borta. Jag kollade bara på henne och hon sladdade iväg till sin plats under trappan.
Likadant när hon brukar smita. Hon smiter då med svansen mellan benen och i ''skäms formen'' men ändå så springer hon iväg samtidigt. Vi försöker förstå att om hon vet att det är fel. Varför gör hon det då?
Hundar är en gåta ibland.
Skam i hundbeteende är väl egentligen underkastelse - hunden visar dig att den inte vill att du ska bli sur på den.