Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1088 ggr
Kelin
0

Dogparkour

En allmän nyfiken fråga. Dogparkour verkar ha blivit ett väldig populärt ord att använda i hundträning.

Vad innebär dogparkour för DIG?

Sugar Mist
1

Nyttig balansträning för att göra vardagen roligare för hunden och att stärka både hundens självförtroende och bandet mellan hunden och ägare.

-

Kelin
0

Så hoppa på bänkar och klippor ingår i dogparkour? Springa i skogen klättra på stockar osv?

Sugar Mist
0

#2 Alltså, att balansera på stockar,, hoppa på bänkar och klippor är dp, japp :)

-

Mia
0

Jag kör det med min ena tik på promenader och så, hon tycker det är jätteroligt! Numera hoppar hon självmant upp på varje parkbänk hon ser i hopp om att få en godisbit 😛 Men hur stärker det bandet mellan hunden och ägare? Är det för att man peppar hunden till att våga hoppa upp/balansera? Eller helt enkelt för att man gör något tillsammans?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Sugar Mist
3

#4 Först och främst tycker jag inte att du ska belöna att hon hoppar upp på saker själv då det kan gå otroligt fel. Till din fråga: Det som stärker bandet är för att du hjälper hunden komma över rädslor m.m, det är min uppfattning. DP har stärkt min relation med min osäkra hund och fått honom mycket självsäkrare.

-

Mia
0

#5 Tack för svar 🙂 Vad menar du skulle kunna gå fel? Det är bara parkbänkar hon hoppar upp på själv, inget annat.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Sugar Mist
0

#6 Hala underlag och springor mellan brädor och en taggad hund brukar inte sluta speciellt bra :)

-

Maja2
0

Parkour betyder egentligen att flytande kunna röra sig mellan olika element. Det är alltså INTE att hoppa upp på tex en bänk och bli fotograferad.

Kelin
0

#8 Det var det jag också trodde..

Har nog pysslat med DP omedvetet då.. Mina hundar går på/över det mesta jag pekar på. Kanske dags att kalla det dogparkour då. Men trodde det skulle vara mer likt människans parkour.

Dogparkour verkar i folkmun vara typ promenad aktiviteter(?). Aja, intressant att veta anyway.

mingman
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6, Här har vi ett exempel på springor mellan bräder och en alltför ivrig hund. ;)

Nu snubblar han bara till väldigt lite, och ingenting händer, men skulle en tass fara ner däremellan och han skulle få panik kunde det sluta illa. Då villl man som ägare vara nära så man snabbt kan hjälpa till.

Dogparkour för mig är väl just lite "aktiv promenad". Jag använder inte begreppet själv om det jag och Fidel sysslar med. Jag tycker inte det är likt människors parkour, men det är också svårt att eftersträva en alltför stor likhet, då det skulle bli en säkerhetsrisk.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Zebra02
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.