köra in hund
jag har funderat länge på om jag ska köra in Tess eller inte. men har bestämt mig för att genomföra det hela nu. någon användning ska man väll ha av hunden.
så nu undrar jag om det finns andra som har kört in sina hundar och hur du gick till väga. sen vill jag veta var man hittar en bra sele, vill ha en bra från början. finns det några böcker om detta?
om du har får du gärna lägga in en bild på din hund när den drar en vagn eller liknande ^^

Kanske denna artikel kan vara till någon hjälp
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
e det ingen som har en bild på när de kör hunden eller låter den dra?

kolla yotube där kan du hitta mycket kanske inte just om detta man ja mycket hittar man ju där :)

#3 I länken i #2 finns det foton på våra huskyn och golden när de drar släde. Barmarkssäsongen drar de 4-hjuling, cykel och ibland skrinda.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det är jättesvårt i början, det bästa vore om du fick hjälp av nån som redan har ett gäng draghundar, så din hund får springa med andra rutinerade hundar i början.
Din hund kanske inte fattar att den ska dra, (de flesta hundar gör inte det från början) så då vore det bra om hunden fick springa med andra hundar som redan kan så hon/han ser hur man gör.
Ska man ha en bra tävlingshund så tar det tid, jag har kört hund i snart 7 år och jag har ännu inte nog snabba tävlingshundar.. Man brukar köra in valparna när dom är ca 6-8 månader, det beror på hur "valpiga" dom är.
Lycka Till!

jag började med att hon fick vänja sig med selen som då var lånad. när hon var van den fick hon dra en madrass bara för att vänja sig med att nått var bakom henne. Sen fick hon dra en stolpe osv.
puttar till denna tråd lite
Jag skulle vilja veta vad alla ni som kör/drar med era hundar har för kommandon till höger/vänster? En lärare till mig har olika visselljud till sina vallhundar, och tänkte om det är typ något liknande ni använder er utav? :)
Min hund går på "yee" (höger) "haw" (vänster) :)

Jag kör med höger och vänster, funkar strålande. Vissa förstärker genom att säga Vä Vä Vänster, och Hö Hö Höger, men mina kan ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter