Cesar Millan
Har hört lite olika åsikter om Cesar Millans sätt att träna hundar (kallas även hundmannen och mannen som talar med hundar) och undrar vad ni tycker om honom :)
Vad jag tycker om honom kan nog inte skrivas på ett barnvänligt forum. 😎
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är inget stort fan av honom och hans metoder och ser många skräckexempel där vanliga svenssons försöker efterlikna honom på promenaderna eller använder hans vedervärdiga "halsband".
Som hundrehabilitör: Kanon! Som hundtränare: Både bra och sämre sidor.
Mvh Jenna
Innan jag skaffade hund var han typ… bäst i mina ögon. Jag visste ju inte bättre, hade inga kunskaper om hundar och allt som rör dom. Jag trodde även att Doggy var perfekt hundfoder och att ben bara var godis och inget som skulle ges regelbundet för bra munhälsa och för att ha en nöjd hund samt att det stärker kontakten mellan ägare och hund. Jag trodde även korta promenader och noll hjärngympa för en Jack Russel var perfekt för den hunden.
Nu har jag haft hund i 7 månader och allt jag skrev ovanför avskyr jag. Skulle aldrig ge Doggy som hundfoder, ben ges regelbundet och har insett att en JR behöver mer än det jag skrev ovanför (inte för att jag har en JR men en bekant hade, av fel anledning uppenbarligen).
Angående CM… well, mitt hat mot den människan finns inte att beskriva i ord. Okej att han kan säga och lära ut kloka saker (att man ska ha kontakt med sin hund, samt att kroppsspråk är a och o) men allt angående misshandel får mig att gråta, seriöst. Jag vill ta dom stackars hundarna under mina armar och pussa ihjäl dom och ge dom ett värdigt liv. Inga slag, inga elhalsband osv. Sånt förtjänar ingen hund.
Oj va konstigt det va att läsa att någon tycker att han är dålig. Jag har inte sett att han har vart fysisk och misshandlat någon hund? Vad är det jag har missat?:s När min hund fortfarande levde testade jag hans gå fint i koppel grej och det funkar, man är ju inte elak mot hunden? Man ska bara slappna av och vara bestämd i sig själv? Nu måste någon säga vad jag har missat
Det som är bra är att han har fått folk att fatta att man ska motionera sina hundar och att man kan söka professionell hjälp om man har problem med sin hund.
Det som är mindre bra att program som egentligen säger "så här gjorde vi med just denna hunden" kan tolkas som "så här fixar du din hund". Man lär sig inte bra hunduppfostran från ihopklippta, lagom dramatiska feelgood program.
Angående hans metoder vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Vissa grejer verkar bra, vissa känns helt främmande för mig. Det går så mycket rykten och jag tycker inte går att bilda sig en bra uppfattning utifrån programmen.
Tycker det är hemskt att se hur han alltid sätter kopplet uppe vid öronen och ska rycka bort allt fel en hund kan göra, istället för att titta på de underliggande problem. En hund som morrar vid matskålen litar uppenbarligen inte på sin ägare och det blir knappats bättre av att "kicka" och rycka i strypkoppel i de lägena.
Sen kan jag också säga att jag provade ett elhalsband på mig själv idag (av en bekant som hade köpt halsbandet från Kina och använder det endast som vibrationshalsband). Satte det mot halsen och tryckte av - det gjorde ont och kändes i en kvart efteråt. Jag kan inte ha förtroende för någon människa som kan vilja utsätta en hund för något sådant..
#5 Här finns det en hel del läs och sevärda länkar om CM: Mannen som inte kan tala med hundar
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 Finns många CM-hatare. Folk överreagerar och hävdar att han misshandlar hundar. Att bryta hundens sinnesstämning genom att nudda hunden med foten vid sidan är tydligen att sparka hunden. Och sen stryper han tydligen hundar. Och hans hundar har tydligen ingen fri vilja. Och folk hänger upp sig på att han ett par gånger använt elhalsband.
Fast Cesar är fysisk, det kan du inte ha missat. Men misshandla hundar gör han inte.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag gillar CM. Jag gillar hans tänk. Och jag har läst hans böcker till skillnad mot många som enbart kollat på hans program och kollat på ihopklippta snedvridna videor på Youtube och dömmer honom utifrån det.
Gillar honom inte, har sett många gånger hur han gör saker med hundar som jag inte skulle vilja att någon hund blev utsatt för.
Orkar inte gå in på allt nu, men ja, han är inte min cup of tea helt klart. Han har säkert vissa bra saker att säga men det är skillnad på att vara duktig på hundar i teorin och att vara det i praktiken och i praktiken brister han många gånger ordentligt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Några citat från mina intervjupersoner när jag skrev mitt specialarbete på instruktörsutbildningen om etik i hundvärlden och intervjupersonerna fick se några klipp från bland annat the dog whisperer. I det här fallet Shadow. Personerna intervjuades separat. Det var veterinärer och etologer, alltså högutbildade, yrkesaktiva människor.
Vad noterar du, utifrån din profession, när du studerar den här hunden?
Veterinär1: Hunden har vissa andningsproblem hela tiden, speciellt på slutet när han ligger ner… då ser man hur han drar efter andan där. Jag bedömer det mer som en hund som har panik på grund av syrebrist. (Min följdfråga för förtydligande är om det inte är en lugn andhämtning som det påstås i klippet). Nej, det syns tydligt precis när han lägger ner hunden att ¤visar att han drar efter andan¤, nej… den håller på och kvävas, helt enkelt.
Veterinär2: Sedan så börjar han strypa hunden, det var därför han fick ner hunden, det var ingen som såg det, men det syntes ju på andningen och bakbenen, det var litelite på gränsen där… Han var nära att bli riktigt strypt.
Etolog1: Inlärningsmässigt så kan all möjlig respondent betingning till obehaget ske. Han kanske associerar föraren, platsen, halsbandet eller vilket för oss obetydligt stimulus som helst till smärtan och kontrollbristen. Vilken som helst av dessa stimuli kan alltså trigga en oförutsägbar respons hos honom nästa gång han utsätts för dem. Oklart också för mig vad syftet med hela övningen är. Vill man minska något beteende, bestraffa?, eller öka något, förstärka?. Framgår säkert mer i sitt sammanhang; här ser man mest en person utsätta ett djur för ett obehag, och som en konsekvens av detta en reaktion hos djuret.
Etolog2: Jag upplever att hunden känner kvävningskänslor, vilket är oerhört stressande. Han är mycket stressad och upplever sannolikt panik inför det som händer.
Är detta säker hantering av en hund? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej. Säker hantering, alltså… Han håller ju på och stryper hunden.
Jag skulle reagera, absolut. Han håller på och kväver hunden. Det är djurplågeri i allra högsta grad.
Veterinär2: Nej. Han blir ju biten. Hunden blir inte bättre. Det kommer hända nästa gång igen, tror jag.
Enligt din professionella åsikt, löper hunden någon risk för skador? I sådana fall; vilka och varför?
Veterinär1: Både och (fysiska och psykiska skador, min anm.). Kvävning. Här är dragen lite hastigare, risk för whiplashskador och andra typer av nackskador.
Veterinär2: Ja. Strypningsskador. Han hade väldigt lång återhämtningsperiod när han låg där på sidan och försökte få luft. (Jag påpekar att showen meddelar att hunden hade valt att bli avslappnad där) Nej, inte med den andhämtningen.
Är det etiskt försvarbart att behandla en hund såhär? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej.
Veterinär2: Nej, de vet att han tänker reagera sådär och då bör de ta det mer försiktigt, mer stegvis, nu gick de rakt på. De hoppade över en massa steg. Det kändes jättefel. Om man får säga ”kändes”, men… Det såg inte… det blir inte bättre om man gör sådär och man vill ha det bättre.
Etolog1: Inte under några förutsättningar. Det finns andra alternativ om man vill ändra ett djurs beteende. Det är oklart vad han vill uppnå – det är inte ens så att ändamålet helgar medlen, tycker hela syftet med övningen verkar vara att plåga hunden. Risken är dessutom att denna hantering är förstärkande för människan eftersom det ger makt – vilket är berusande. Risken är att man tar till denna lösning snabbare nästa gång.
Etolog2: Nej. Det handlar mycket om vilka värderingar man har, men det vore också intressant att få fler domar i domstol där det avgörs om det är förenligt med svensk lag att träna en hund på detta sätt. Även om detta inte utspelar sig i Sverige, sänds det i svensk TV och det är stor risk att människor tar efter.
Är det etiskt försvarbart att till människor lära ut detta som ett sätt att träna (rehabilitera kallas det i denna show) hundar? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej. Alltså, det är ju misshandel av djur. Det här är misshandel.
Veternär2: Nej, det blir ju fel. Inte strypa hundar, nej! Man kan ju använda namn (syftar på att showen kallar det ”rehabilitering” istället för ”träning”, min anm.) för olika saker, men att saken är ju den att hunden håller på att bli strypt och det är aldrig rätt.
Etolog1: Absolut inte. Det blir ett sätt att legitimera denna hantering. Om Cesar Millan kan göra det, så kan väl jag? Okunskap i kombination med den berusande effekten av att få bestämma kan dessutom leda till att detta blir default-approachen. Om det ska visas i TV så ska man dissekera det utifrån ett etiskt perspektiv och dessutom visa upp alternativen, vad det nu var han ville uppnå.
Etolog2: Nej, definitivt inte. Den påverkan som det kan medföra av människors syn på hundar och hur vi får träna och uppfostra dem är skrämmande. Det handlar inte längre om bara värderingarna hos den som utför det hela, utan också om propaganda för metoder som borde undersökas om de är förenliga med våra svenska lagar om hur djur får behandlas.
//Lina
Lämpar sig ej för tryck.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Oj, så mycket fördomar! Jag känner honom. Han är en mycket speciell person och har ett också mycket speciellt , fantastiskt , inflytande på hundar, som ingen annan ska försöka efterlikna vare sig honom själv eller hans speciella stil.
Så fort någon blir känd för han/hon har framgång brukar det bli så här.
Det Cesar gör ska ingen annan försöka göra , eftersom vi inte är Cesar.
Står ju också i varningstexten på TV programmen, att man inte ska försöka själv och att allt inte är förenligt med svensk lag.
Däremot kan vi få hum om hur vi INTE ska göra, vilket ofta är orsaken. Understimulerade hundar, får vi då.
Han är absolut INTE djurplågare.
Boris
#14 Så det är inte djurplågeri att strypa och sparka på hundar? Det är inte djurplågeri att sätta på dom skakel, eller halsband som flertalet kunniga personer säger kan orsaka allvarliga och permanenta skador?
Det är inte djurplågeri, för det ät Cesar Millan som gör det? Men ingen annan ska göra det..?
Och det handlar inte om att han är känd. Jag hade tyckt lika illa om honom om han hade varit min granne. Hans idéer om rang och varför hundar beter sig som dom gör är förlegade och hans metoder är grymma.
//Lamina
Jag tycker han har ett bra tänk. Vi ska vara lugna i alla situationer och slappna av. Hundarna känner av hur vi mår och snappar snabbt upp våra känslor. Har man en osäker hund är det jätteviktigt att själv vara lugn så man inte förstärker deras osäkerhet.
Att peta hunden i sidan med benet eller fingrarna ser jag inget problem med, har man en väldigt ofokuserad hund som inte lyssnar på tilltal kan kan behöva röra vid dom fysiskt för att de ska hajja till. Inget plågeri med det så länge man inte verkligen tar i. Att hundarna reagerar aggressivt mot Cesar när han gör så är inte så svårt att förstå, de blir bara väldigt förvånade och rädda, här kommer en okänd man som är väldigt bestämd och säger åt dem vad de får och inte får göra.
Jag har även sett många avsnitt där han jobbar mycket med positiv förstärkning, med mat, tex när hundarna är väldigt rädda för något. Eller när de ska lystra till lite extra.
Tyvärr finns det ju dåliga saker med alla hundtränare, som även det är väldigt individuellt hur människor ser det. Att använda stackel och elhalsband är väl inte ett bra sätt öht tycker jag. Tycker även inte om när han rycker jättehårt i kopplet, eller den där överdrivna rollen om att hunden alltid ska gå bakom på promenader.
Ändå tycker jag att han gör en stor insats att hjälpa människor att inse vad hundar verkligen behöver. En hund kan inte leva på kärlek till sin ägare. De behöver uppfostran och regler för att må bra och även fysisk och psykisk motion, vilket allt för få människor förstår.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Så bara för att han lär ut viss saker som vilken annan (vettig) hundtränare som helst också skulle lära ut så ska vi förbise att han misshandlar hundar?
//Lamina
Jag tycker han är bra.

No, I don't like him. Klart att han har en del vettiga åsikter om ett och annat, men det har väl dom flesta människor.
Men hans metoder? Nej, tack. Inget för mig.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#17 Absolut inte. Men som sagt, smaken är som baken. Det finns någon dåligt med ALLA hundtränare. Jag tycker han gör vissa saker väldigt bra och andra helt åt skogen fel. Men jag väljer att blunda för de och bara följa de metoder han gör bra.
Så man ska inte säga att jag följer vissa av Cesars metoder. Jag följer metoder från tränare jag tycker verkar vettiga, sen spelar det ingen roll vad tränaren heter. Vill man inte uppfostra sin hund på ett visst sätt då skiter man i det.
Om man någonsin ska få Cesar att sluta uppfostra hundarna fysiskt, tror jag inte. Sålänge han ser att han hjälper folk tror jag att han kommer fortsätta.
#14 Ja visst är han fantastisk! På PR, hundar kan han däremot inte så mycket om.
http://www.nosvisklickerkunskap.se/CesarMillanhundviskarenvadsagerhanmellanraderna…..htm
Du kan ju förklara för oss icke troende vad Shadow lärde sig när han hängdes upp i ett strypkoppel tills han blev medvetslös, o när du ändå är igång förklarar "tänket" bakom att sätta på en schäfer ett elhalsband, hålla upp husets katt över hundens huvud o varje gång hunden tittade på katten fick den en stöt. Tror du verkligen att hunden förstod att den var lägre i rang än katten?
O hans egendesignade halsband är bra för vad?
Jag gillade honom förr men inte nu.
Stänger av så fort han kommer på tv.
Ogillar att han använder t.ex skackel, och en hel del annat.
Jag skiter ärligt talat i om ägarna har det hemma och använt det men en bra hundtränare rehabiliterar och tränar hundar utan sådan skit!
Vissa saker är bra med honom men majoriteten är dåligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finns många såna här trådar om vad man tycker om CM, och alla har spårat ur.
Men jag tycker om honom, kommer inte använda hans metoder dock.
Vad jag anser om honom kan liknas med en sopptipp.
Satt och kolla på ett av hans program här om dagen där han skulle hjälpa en familj med en hund. Som vanligt flytta han det där halsbandet (stryp) högt upp i strupen när familjen skulle lära sig att återta sin säng. Sen drog han till i halsbandet och drog ner hunden från sängen på så vis och som den stackars kraken skrek högt för det gjorde ju ont.
Sen på promenaden kom hans egen desginade halsband in i bilden och hunden slängde sig, skrek, gnällde, bet i kopplet osv när den skulle gå på promenad i det halsbandet. Sket han fullkomligt i utan gick vidare med en hund släpandes i marken och sa bara att hunden måste få en chans att ge upp. Hunden gav upp men såg därefter väldigt låg ut.
Jag och min man satt vid det laget framför tvn och spotta på honom. Fy fan säger jag bara.
Nog för att han säger att hundar behöver motion och att man ska vara lugn, men vilken hundtränare säger inte det?! Bara för att han säger två bra saker betyder inte det för mig att det väger upp allt lidande han skapar. Det är för mig plågsamt att se honom misshandla de stackars hundarna och jag förstår inte att en del människor inte kan se att det är fel.
Jag såg ett program där han hade strypkoppel på en hund.. när hunden gjorde fel drog han åt ordentligt tills hunden visade sig underlägsen.
Hunden kunde inte släppa sina saker utan morrade. Och när hunden låg där och vart strypt så tog CM den där förbaskade tidningen han använde och viftade den framför ansiktet på hunden.
Om någon tycker det är okej så vet jag inte vad jag ska säga..
Usch och fy, jag skall nog heller inte uttala mig om vad jag tycker. Även om han kanske har några få poänger så gör inte det det hemska han gör acceptabelt, det finns massvis med tränare som har samma bra sidor och så mycket bra därtill.
Träffade honom en gång när jag var i LA. Riktigt trevlig och rolig människa.
Blir så trött på alla som kritiserar honom. Varför har han ett program på NatGeo om han nu är så dålig och okunnig? Finns få hundtränare som är lika bra som han. Tänk också på att djurlagarna i USA är annorlunda.
Kan väll tillägga att jag sällan kollar på hans program för jag faller bara i tårar och ilska samt att våran hund blir riktigt orolig när hon hör en hund skrika hjälplöst och springer direkt till tvn och slickar hunden på skärmen. Bara vår hunds reaktion säger allt.
#28 Lyckos dig!! :)
Håller helt o hållet med dig.
Kollar man på te.x Barbro Jönsson ellr vad hon heter så kasta hon en påse med någon burk i på hunden när den försökte springa mot en bil eller attackera den, i slutet fick man se "förbättringen" o när de kom en bil sprang hunden långt bort o gömde sig. Det kallar jag bra träning ;)
#28 Alla gillar inte alla tränare eller deras metoder. Sånt får man acceptera helt enkelt.
#28 Jag kritiserar folk som stryper hundar för att få fram rätt beteende. Oavsett om det är Cesar eller om det är min granne eller bror. Spelar ingen roll vem det är i världen.. det är fel metod och kommer alltid vara i mina ögon. Oavsett om det skulle vara presidenten av USA eller vår kung. Fel metod är fel metod, i mina ögon.
Alla ni som gillar CM, och stödjer hans sätt att strypa hundar.. då gillar ni att dra i kopplet också, och då använder ni förstås halsband? Det är ju i stort sett samma sak; tryck mot halsen, strypläge osv osv. Hemskt, hemskt och bara hemskt.
#33 Jag använder halsband till våran hund, men är emot strypande av hundar och kraftiga ryck i kopplet.
#34 Jag använder också halsband ibland ;). Men menade mest att de som stöttar CMs metoder antagligen gillar att dra i kopplet när dom har halsband på sina hundar.. så det blir tryck mot halsen.
#35 aha du menar så.
Ja sele är inte heller så bra när det tycker ect heller, beroende på vilken sele man har osv. 🙂
#36 Precis. Men syftade mest på att dom som stödjer CMs metoder drar som galningar och skapar strypläge hos sina hundar (eller skadar hundarna i sele). Annars känns det lite dubbelmoral om dom säger emot detta :).
#33 Så du använder inte halsband?
Strypkoppel är inte fel, om man vet hur man ska använda det, och är medveten om att man inte kan rycka o dra hursomhelst.
Jag har använt det på min hund, och kan säga att den har hjälpt oss, och det va de sista jag ville använda då jag provade andra metoder. Men eftersom hon va så ouppmärksam så testa jag stryp och då blev hon mer uppmärksam och lättare att jobba med. Men självklart läste jag om det och var försiktig med användandet. Nu använver vi sele och kommer nog inte ta fram strypkopplet mer då hon går super bra i koppel :) (tycker inget fel mot halsband men y-selen vi har tycker jag är bättre, lättare att ta tag i ifall de skulle hända något.)
Man får tycka precis som man vill och alla kan inte tycka lika :)
#37 Jo det var jag 😉
#38 Hon skrev det i #35 att hon använder det ibland🙂
#39 Oj de såg ja inte 😛
Jag tänker redan nu be alla att tänka på att hålla diskussionen på en bra och trevlig nivå. Jag vet hur trådar liknande denna har slutat, därför kommer jag in med denna lilla uppmaning.
Tänk på att Alla har olika åsikter och det bör man acceptera och respektera, och givetvis är det tillåtet att argumentera emot så länge som man håller sig till sak och inte person.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nu gjorde du tyvärr det vanligaste misstaget folk gör angående Mr. Millan, och det är att tro att han har något med träning att göra (ang. trådens kategori), men never mind. (Tyckte bara det var nödvändigt att påpeka.😎)
Det här har tagits upp många gånger förut (där jag även skrivit), som här: http://hundar.ifokus.se/discussions/501e500ad3b4fd1cbd00377c-ceasar-milan
I alla fall, den korta versionen av min åsikt är - Han är min idol. (Och det säger jag efter att ha läst tre av hans böcker, sett nästan alla episoder ur hans show och sett flera långa tal/intervjuer med honom också, och efter fem år i den här debatten.)
Den långa versionen: http://terriermandotcom.blogspot.se/2012/06/cesar-millan-is-not-going-away.html
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur kan man på allvar tycka att en människa som gör något sånthär ens borde få gå i närheten av en hund?
//Lamina
#43 Shadow är hunden som går att läsa om i mitt inlägg #12 också.
//Lina
Ja, Shadow är ett ganska känt fall. Har försökt luska lite i hur det gick för honom sen. Tydligen så tog föreståndaren för omplaceringshemmet han kom ifrån tillbaka hunden med hot att dra ägarna inför rätta. (Om det sen gjordes eller inte vet jag inte.) Numer bor han hos en duktig ägare som med possitiva metoder har fått honom att fungera med andra hundar.
//Lamina
Jag tycker inte alls om hans metoder, men samtidigt kan man ha i åtanke att han får ta sig an extremt svåra och ofta oerhört understimulerade hundar. Det kan inte vara helt lätt (men om man inte klarar av det ska man inte heller kalla sig "dog whisperer") och jag hade aldrig ens vågat närma mig de hundarna som han tar sig an.
Håller med! usch blir illamående av att se honom och att folk fortfarande kan tycka att han är bra och att han använder bra metoder 🤐Skulle det vara en svensk hundtränare som använde stackel, elhalsband eller använde strypmetod för att få hunden att lyda så skulle det bli ett jäkla ramaskri men så fort det handlar om CM så är det applåder och han höjs till skyarna 😡
Skulle vilja se hur många andra tränare som klarar av att ha ett 20-30tal hundar tillsammans där majoriteten av raserna är av kamphund/bullhundstyp. Där dessutom de flesta haft nåon form av problem. Speciellt när de flesta som äger dessa raserna säger att man absolut inte ska räkna med att dom någonsin kan komma överens med andra hundar. Tycker personligen att alla resultat man ser talar för sig själv :)
Mvh Jenna
#48 Hur vet du hur resulteten blir?
Det vi ser i tv är sk quick-fix, dom flesta av hundarna börjar nog med samma problembeteenden igen.
Har kopierat texten ur ett blogginlägg jag skrev om CM i augisti.
CM utbildar människor enligt vetenskap som är ungefär 50 år gammal. Han lurar i hundägare runt om i världen att hunden behöver en stark flockledare och minsta lilla vink hunden gör på eget initiativ är ett försök till en högre rank. Går hunden före dig i kopplet - visa den vem som är alfahanen. Hoppar hunden upp i soffan betyder det att den försöker ta din plats som ledare och du måste genast ta tillbaka din plats och visa vem som bestämmer.
Här är en nyhet för dig CM, hunden kan inte tänka så. Hunden är ett extremt domesticerat djur, ja det härstammar från vargen, men det är ingen varg. Det är en hund, en art som levt bredvid människan i hundratals år. Det han säger om flockrank, ledarskap och alfrarullningar är inget annat än bullshit. Det här är vad man trodde för 50 år sedan. Då trodde man att hunden ville klättra i rang hela tiden och levde för att bli flockledare.
Nu är det 2012 och jag kan glatt meddela att forskningen har kommit framåt och bevisat motsatsen. En hund är, inlärningsmässigt, på samma nivå som ett två årigt barn. Skulle du sparka ditt barn för att denne kissar på sig? Skulle du trycka ner barnets ansikte i kisset för att visa vad du vill? Eller skulle du hjälpa barnet och visa var pottan finns och att det är där vi kissar?
Om man tittar på den här videon ser man att CM säger att han lugnar ner hunden genom att sätta halsbandet och kopplet så högt upp som möjligt. Visar inte det att han är helt okunnig i ämnet? Hunden får ont om den rör sig och är därför stilla, tittar man på kroppspråket är hunden allt ifrån lugn. Den är stressad, rädd och vill förmodligen bara därifrån. Jag blir ärligt talat illamående när jag tittar på vissa delar i den här videon.
Han säger även att han lugnar ner hunden genom att trycka ner den i golvet och bära den i nackskinnet. Den som håller med honom om att hunden är lugn får gärna räcka upp handen och sedan skriva en rad eller två om varför du tycker att den verkar vara det. Alla som vet hur en avslappnad hund ser ut borde hålla med mig i detta.
Hans användning av stackel och elhalsband behöver jag inte ens ta upp, det är fel. Det spelar ingen roll om det bara är vibration i halsbandet eller en stöt på 1000 volt, man ska inte använda sånt. Det skapar ett obehag, ibland kanske inte ens smärta, men jag tycker att det är fel. Dessutom är det ju olagligt.
Enligt mig ska hundägandet vara roligt och avslappnat. Jag vill träna och leva med min hund på ett sätt som både jag och min hund trivs med och känns trygga i.
Jag vill ha en hund som vågar göra saker på eget initiativ och som vågar tänka och vågar vara en egen individ. Jag vill inte ha en rädd, úndergiven och osäker hund som är rädd för att bli misshandlad så fort denne tittar åt ett annat håll. Och ja, jag tycker att han misshandlar hundar, och det står jag för. Det är inte sunt att göra så mot sin hund och jag tycker inte att det är "lösa kickar för att korrigera hunden"
För att sammanfatta det hela då. Forskning har motbevisat CM's teori, det stämmer inte. Jag tycker att det är hemskt att han fortfarande har det ryktet som "Hundarnas Gud" bland mindre kunniga hundmänniskor eftersom att det bara blir en ond cirkel av det hela. Människor tror ju på honom tyvärr eftersom att dom inte vet bättre.
Kort och gott, jag blir mörkrädd när jag tänker på CM.
Här kan ni läsa inlägget och se filmen jag refererar till.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#49 I svåra fall tar CM hem hunden till sig och rehabiliterar hunden ett antal veckor. På vilket sätt är det ett quick fix? Och att de flesta hundar skulle falla tillbaka till samma problembeteende tvivlar jag på. En del hundar gör det säkert. Men då är det troligtvis ägarna som inte använder sig av de "verktyg" som de fått av Cesar. Och med verktyg menar jag tänket och de tips de fått.
Det man ser i tv är endast ett par minuter av varje fall. Allt är ihopklippt för att det ska passa tv-tabellen. Du kan inte döma utifrån hans program. Hundarna han rehabiliterar och ägarna han hjälper får mer hjälp än det som syns i programmet.
#51 Om dom visar så lite som du menar, så hur kan du ens uttala dig om resultat i så fall?
Vad dom säger i tv om flera veckor, kan lika bra vara en dag. 😃
I tv är allt annorlunda än det är i verkligheten. Det är något man alltid fått höra från alla möjliga håll. I tv kan man trixa till det ordentligt för att få bra tv och lura hela jordens befolkning. Varför ska Cesars äckliga program (kunde inte låta bli) vara ett undantag?
Sedan går inte allting så snabbt som programmet vill få det att se ut, alltså att han rehabiliterar och gör framsteg så snabbt. Det är ihopklippt osv,
#43 Håller helt med om att det där inte ser särskilt, ''trevligt ut'', men jag undrar bara hur du/ni andra skulle ha gjort om det var ni som höll i andra änden av just det kopplet?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag tycker han är toppen och han kan hundar och även människor! Vet folk som tycker att han plågar hundarna och "misshandlar" dom. Men det är metoder som man plockar bort efter hunden slutar med de felande beteendet. Jag och min familj fick ta hand om en schäfer när hon var 6 mån för hon hade blivit slagen och var alltid instängd i lägenheten. Hon var rädd för smällar, om man hörde rösten, var JÄTTE rädd för män, skämdes när hon skulle göra sina behov och gick och gömde sig när hon skulle bajsa eftersom hon hade fått gjort allt sitt inne även om hon var rumsren. Hon drog i koppel, och första gången jag var ute och gick i trafiken med henne så blev hon så glad för bilarna att hon skulle jaga dom, och sen kom det en man på rullskidor och hon blev så glad att hon viste inte var hon skulle bli av och börja yla. Vi fick bort mycket av hennes "dåliga" beteenden, och mycket med hjälp av att kollat på Cesar! Tyvärr var hon så nyfiken att, när grannarna släppte ut sina hästar på bete på andra sidan vägen så sprang hon över för att se vad de var som gjode ljud ifrån sig. Och just då kom där en lastbil och hon avled kort efter hon blivit på körd..
#43 Fy fan!! Hunden biter ju inte honom för att den är aggressiv, den biter för att han stryper den och inte ger den luft. I slutet ser ju hunden helt medvetslös ut.
Har sätt en dokumentär där han CM blev intervjuad kring Shadow och där sa han att hunden var aggressiv, den hade ett dominant beteende och att det han gör i videon är i syfte att lugna hunden och få hunden att se honom som flockledaren. Sen babbla han om hur vargar kommunicerar med varandra och hur hundar språk är och jämförde det med den metod han använde på Shadow.😮
Inte fasen visste jag hundar och vargar tar och stryper varandra till döds.😟
Här är en samlingsvideo med diverse otrevligheter med CM, shadow är med där bla.
Inte nog med allt hans sparkande så anser jag inte hunden i 0:15 som aggressiv utan glad förrän han drämmer till hunden, då går den till attack mot honom.
I 03:00 lyfter han hunden direkt i skinnet medan den morrar på honom.
04.44, ja varför inte sparka hunden så den hugger klubban?!^
Sen går videon över till mer positiva metoder med en annan hundtränare, Victoria Sitwell.
#43 Hur hade du gjort i en sådan situation? Hunden blir aggressiv och riktar aggressiviteten mot personen som håller i kopplet, hur ska man på bästa sätt skydda sig själv och hjälpa hunden?
#58 Jag tror han "drämmer till" hunden i 0.15 för att den är så fixerad vid skateboarden
Alltså, hur kan ni som gillar CM komma med bortförklaringar och säga att det bara visar en liten del på tv. Eftersom de visar programmet för att visa att CM är en bra hundtränare borde de ju isåfall visa de bättre sidorna men faktum är att detta visas på tv och verkar helt okej så kan man ju undra vad han gör mot hundarna när kameran är avstängd. Och en sån här video ljuger inte, du kan försöka snedvrida det hur mycket som helst men faktum kvarstår, han beter sig inte snällt mot hundarna. Det syns ju tydligt på videon hur han nästan stryper hunden och även om detta vore en engångsföreteelse så är det fortfarande något som får mig att rygga starkt inför honom. En bild säger mer än tusen ord, och en video säger massor. Hur mycket än CM försöker berätta om hur han är tvungen att göra sådär så SER man tydligt på hunden att han plågar den.
#61 Om jag kunde skulle jag gilla ditt inlägg tusen gånger om.
Det är ALDRIG okej att strypa en hund, vilka metoder man än väljer.
Många av er som gillar CM hade reagerat starkt om det hände framför ögonen på er, men nu är det en hundtränare och då är det okej? Ni kan aldrig säga att ni är emot djurmisshandel om ni stöttar CM.
Man kan slå barn till lydnad också. Borde det också vara tillåtet? Och kvinnomisshandel, där kvinnorna lyder sin pojkväns/sambos minsta vink och alltid försöker vara till lags. Det borde väl vara ok? Jag menar, man får ju dom resultat man vill ha.
//Lamina
#63 😕 Blir så ledsen att folk anser det är okej att slå ett djur..
#61 #62 Jag är emot alla träningsmetoder där man stryper, sparkar, provocerar, dominerar, skrämmer, skadar hunden m.m, men är det då fel av mig att titta på CM program och säga att VISSA grejjer han gör är bra? Jag ser gärna inte upp till och tar efter hundtränare, utan bara vissa delar av deras metoder jag tror fungerar med min hund. Sen spelar det absolut ingen roll vad tränaren i fråga heter.
#65 Men nej.. jag har skrivit i detta inlägg att vissa saker gör han bra. Att han förmedlar att kroppsspråk är väldigt viktigt. Men all brutalt han gör väger starkare än det lilla bra han gör.
Det är en sak att tycka små saker han gör är bra och att verkligen avguda han. Jag koncentrerar mig på att tala om min åsikt till dom som avgudar han. Det är dom jag inte förstår.. dom som inte ser nåt fel han gör i sin s.k träning. Men dom som du och jag, som ser att han har lite vett i huvudet (när han förmedlar om kroppsspråk) är väl helt okej, haha.
Men pga all fysiskt han gör mot hundarna gör att jag inte klarar av att se ett program med han. Jag såg mycket förut, därav det jag vet. Men efter jag skaffade Molly slutade jag kolla.
Pga det fysiska han gör kan jag inte stötta han alls, på nåt sätt. Men att han gör lite kloka saker kan man inte undgå från att erkänna. Precis som vilken människa som helst som har bra och dåliga sidor, hans dåliga råkar vara väldigt dåliga enligt mig.
#66 Okej, då förstår jag dig. Jag tycker det är fruktansvärt att han har så mycket fysisk uppfostran. Men(nu försvarar jag ingen, bara en kommentar..) jag förstår inte att många tycker att all fysisk uppfostran är misshandel. Har jag en 50kg+ hund ute som vill döda andra hundar kan man behöva "ta tag" i hunden för att den verkligen ska fokusera på mig och bryta sitt beteende. Men jag förstår hur fel det kan se ut i andras ögon(jag har varit med om detta själv). Så istället står jag verkligen för att avleda och distrahera och belöna rätt beteende när hunden tar eget initiativ att söka kontakt med mig. Men ibland kan man faktiskt behöva ta tag i hunden(aldrig slå).
#67 Ja, man kan behöva ta tag i hunden såklart.. alla är olika individer. Men man kan ta tag i en hund på olika sätt: bestämt i selen, ta tag i nackskinnet, trycka ner hunden, slå hunden, sparka hunden, strypa hunden, blockera hunden osv osv. Nu blandade jag dåliga metoder med bra metoder. MEN, allt som gör hunden illa i form av smärta och obehag är aldrig okej. Sen kan hunden bli skraj vid plötslig rörelse eller sådär men det är en annan femma.
Okej om CM hade använt sig av en mild metod. Men stackel, elhalsband, sparkar, strypläge? Kom igen.. det är aldrig okej och det har jag tjatat om tillräckligt idag, haha.
Jag tar tag i Molly, hon som älskar att äta allt och inget ute. Lyfter upp hennes huvud och fyar lite lätt. Det är inte misshandel, det är fysisk beröring som inte skrämmer henne eller gör henne illa. Alltså ingen misshandel. Så det är ju klart att det finns olika metoder av fysisk där ute men gränsen mellan okej fysisk och misshandel är tydlig.
#28 Mig veterligen kan alla som har en intressant ide och kan betala för sig, skaffa ett program. På samma sätt som att vem som helst kan skriva en massa böcker.
Måhända att han är trevlig och rolig, men de två egenskaperna betyder ju inte att man är bra med hundar.
Nej, jag tycker inte att man är bra med hundar om man måste strypa dom medvetslösa nästan, slita i koppel, ha stryphalsband precis bakom öronen, använda elhalsband (spelar ingen roll om det bara skulle vibrera lika mycket som en mobils vibrator, blir hunden livrädd så tar man bort det…)… Och sedan alla dessa jäkla sparkar eller ''touch' som han kallar dom för. HUR lätt är det egentligen inte att måtta fel och ta i för hårt?
Hur kan man egentligen blunda för allt det dåliga han utsätter hundar för, och tycka att han är bra?
Det är en sak att tycka att vissa grejer han gör är bra, men att säga att han är bäst eller helt enkelt lovorda honom på andra sätt..
#69 Ta hänsyn till att det är tillåtet att ha för exempel ett lejon som husdjur i USA. Bara det säger mycket. Djur i Sverige behandlas med mycket respekt och beskyddas av djurskyddslagar.
Ja, jag håller med. Elhalsband and andra extrema metoder är bara fel.
Cesar började som en hemlös invandrare utan pengar, han kunde inte ens tala engelska.
#70 Vad har hans historia med hans syn på uppfostran att göra? Det är inte en ursäkt för att han sparkar, slår, stryper hundar osv.. om det var det du menade? 🤔
Cesar är heller inte vad jag läst någon certifierad hundexpert utan har bara gett sig den titeln vilket vem som helst kan göra. Visa just videon på Shadow till min man och han började gråta och blev förbannad över hanteringen.
#72 Japp.. än en gång bevisat att CM inte är så klipsk.
Undrar hur hundägarna tänker också…. vem vill se sin hund må dåligt och bli illa behandlad? Och sen utföra det hela själv också? Jisses.
#70 Oavsett om lagarna är annorlunda så borde en människa förstå att man inte ska skada djur eller plåga dom genom strypningar och liknande för att få dom att göra det man vill.
Jag förkastar allt Cm gör just eftersom han använder så kassa metoder många gånger. Att han förespråkar motion får mig inte att glömma allt det dåliga.
Vissa saker han säger och gör är okej. Ser många som gör fel med sina hundar som han hjälper. Men i vissa situationer använder han fel hjälpmedel. Saker som jag aldrig ens skulle tänka mig att göra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vissa saker han säger och gör är okej. Ser många som gör fel med sina hundar som han hjälper. Men i vissa situationer använder han fel hjälpmedel. Saker som jag aldrig ens skulle tänka mig att göra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ingen som tänkt på att det är i USA han jobbar. Helt andra lagar och annan syn på hundfostran där… Vi använder hans grundideér tillsammans med sunt förnuft i förhållande till vad som är lagligt. Vill inte skryta men ta mig tusan, våra amstaff/pitbull-tikar är tryggare och lydigare än de flesta andra jyckar vi mött. De är lösa på tomten, inget staket. Går fot utan koppel. Kommer på inkallning. Tuggar på samma ben, osv, osv. Trygga, harmoniska och väldigt älskade. 😍
#77 Lagar borde inte vara starkare än det sunda förnuftet och är inte heller det som tur är ens i USA. Det finns dom som kommit längre än CM.
Vill bara tillägga till alla som tjatar om att USA har andra lagar. CM blir kritiserad av väldigt många i USA också och är hatad hos många hundtränare bla. Mig veterligen är USA emot djurmisshandel och det är dessutom olagligt att göra ett djur illa även i USA. Det är till och med straffbart precis som här. Håller inte att tjata på om att lagarna är annorlunda . När det gäller djurmisshandel är inte lagarna annorlunda, varje stat har egna lagar men vad gäller djurmisshandel är de eniga.
Så mycket hat i den här tråden. Okej om man inte gillar hans metoder eller whatever. Men den här mannen har räddat så många hundar och det är kanske något man bör ha i åtanke innan man spyr galla över CM.
#80 Och det finns folk som räddar hundar med samma problem utan att hunden behöver få ont eller lida. Ha du det i åtanke.
Blir så konfunderad över att folk verkligen förespråkar så föråldrade metoder.
#80 Om dessa hundar ständigt behöver gå omkring och vara rädda för att bli sparkade, halvt strypna m.m. så kanske de mått bättre av att få somna in.
#81 Få ont och lida? Sluta överdriva och överdramatisera.
#82 Den kommentaren orkar jag inte ens svara på.
Att bli strypt och sparkad gör ont. CMs metoder gör så hunden lider.
#83 Ja, jag definierar det som lidande då hundar tex stryps till nästan medvetslöshet. Varken överdrivet eller överdramatiserat.
skrämmande om du verkligen inte ser något fel i sådan behandling.
Men vi är alla olika. en del vill ha kuvade hundar, andra inte.
Själv vill jag inte ha en hund som gör saker av rädsla.
Detta tycker jag är konstigt. I många trådar har väldigt många gnällt på folk som använder fysiska metoder som tex lägga hunden på rygg, rycka i kopplet, dra i nackskinnet eller sparka till hunden i sidan. Samma personer tipsar andra om mjuka metoder men när det kommer till CM så blir de metoderna helt plötsligt acceptabla. Jag förstår inte hur en del här inne tänker. Personligen kommer jag aldrig acceptera fysiska hårdhänta föråldrade metoder på en hund vare sig det är CM eller inte.
Han sparkar dom inte i sidan, testa själva att peta en hund i sidan när den har full fokus på något så ska ni se att hunden hoppar till. Visst ser de ut som han sparkar till dom så dom "flyger" iväg, men de gör han inte. Jag har själv testat att peta eller röra vid dom i sidan och dom blir överraskade och får fokus på mej istället som dom borde ha.
#88 Kolla lite fler avsnitt, det är då inga små tillpetningar han gör, inte ovanligt med faktiskt sparkar, även sett när han sparkat mot käften på hundar.
#88 Oavsett hur löst eller hårt han sparkar hundar så gör han andra metoder som är grymma och vidriga. Går inte direkt att ''beskydda'' han från vad han gör.
Jag kan acceptera ett pet, ett löst litet pet för att få hunden att fokusera på annat. Men en fot rakt i sidan? Nej. Man har oftast mer kraft i sin fot än i fingrarna.
Fick höra idag att hans "pysch" ljud som han gör i TV ska påminna hundarna om elhalsband, som han använder mellan tagningarna. Jag har ingen aning om detta är sant.
Själv tycker jag han är fascinerande på det sätt han talar till ägarna, vilket låter som kloka saker. Däremot förstår jag inte varför han är så fysisk mot hundarna? Det rycks i koppel, dras, nyps osv. Såna metoder använder inte jag. Sen påstås det ju att han använder både stackel och el å i sådana fall får han ingen respekt av mig. Ser inte på hans program.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#91 tror inte det är sant, utan bara någonting som CM hatare hittat på för att få honom se ännu hemskare ut. Jag använder det ljudet på mina hundar jag tränar, dom tittar jättekonstigt på mig (alltså får jag deras uppmärksamhet)
Asså ursäkta, men det är ganska underhållande såhär en söndagskväll att kolla en sån här tråd. Haha. Ni gör min dag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#91 - Komplett och fullständigt bullshit, lever den myten fortfarande?
Hans "tsst" är ljudet hans mor använde för att disciplinera honom eller hans syskon - ljudet var för att påminna dem om att de gjorde något fel, men till skilland från deras fars högljudda "HEY!", som gjorde dem spända, så gjorde tsst-ljudet dem lugna och fick dem att lägga av genast.
Han har bara använt elhalsband (och då bara med vibration, de testade det även på ägaren vid ett tillfälle och han sade att det kändes mindre än hans egen MOBILTELEFON) vid två eller tre tillfällen vad jag vet - ett var för att förhindra att hundarna skulle bli bitna av skallerormar. Hunden tittar på skallerormen - stöt, hunden tittar på skallerormen, stöt.
Två små stötar/vibrationer och hunden undviker sedan skallerormar för resten av livet och kommer aldrig (i Kalifornien, där det vimlar av de livsfarliga ormarna) behöva dö i plågorna ett skallerormsbett innebär.
Att locka på hunden och ge den godis så fort den inte tittar på ormen, eller vad nu er "snälla" metod skulle vara, skulle inte alls vara lika säker eller gå lika fort = en förgiftad och kanske död hund rätt snart.
http://www.perfectpoochpettraining.com/wp-content/uploads/2012/04/Dog_Bitten_By_Rattlesnake-257x300.png
Hund biten av skallerorm. Det eller två vibrationer i halsen?
Den andra gången han använde elhalsband var för att förhindra en hund från att slita familjens katt i stycken. Jag har inte sett det avsnittet, så mer kan jag inte säga.
#43 - Läs detta. http://terriermandotcom.blogspot.se/2010/03/canine-bully-has-temper-tantrum.html
Hela inlägget (en detaljerad genomgång av klippet med Shadow), innan du svarar mig igen eller tar upp klipp utanför sitt sammanhang (något Millan-hatarna älskar att göra) igen.
Hela episoden finns här nedan.
Angående hans "pysh"-ljud, så är även det förklarat i programmet. Och det är inte för att påminna hunden om elhalsband eller annat skit. Allt sånt påhittat gör att man inte längre orkar föra en vettig diskussion med folk som är helt anti. Men alla tror vad dom vill. Kan inte göra mycket mer än att sucka och skaka på huvudet :)
Mvh Jenna
Det Cesar gör är att bestraffa hundens beteende istället för att ta reda på orsak och istället förebygga att beteendet utlöses.
Läs: http://www.dogma.nu/artiklar/bedomning-av-farliga-hundar
Anders Hallgren som skrivit, en mycket bra hundtränare.
#93 I Cesar's rules kan man läsa att e-collars har använts i 8 fall.
Mannen du hänvisar till via blogglänken, Patrick Burns, terrierman, presenteras också av Cesar, så det är inget under att han själv talar för Cesar. Av den information jag kan hitta om "terrierman" verkar han inte ha någon särskild utbildning. Tror du allvarligt mer på det han säger än det (exempelvis) de veterinärer och etologer jag intervjuade (citat gällande just Shadow i inlägg #12) säger om Shadow? Veterinärer och etologer - åratal av utbildning och praktiskt arbete och specialisering inom sina respektive fält. Skulle du lyssna mer på om din kompis säger "det är bara finnar" än läkaren som säger att du har vattkoppor?
"Notice that the dog is NOT leaping away from Millan like a dog might if it were hurt." (Ja, eller så attackerar han FÖR ATT det gör ont/är obehagligt, alla djur flyr inte, vissa kan fäkta)
"Most of the folks who hate Millan and who point to the tape of Shadow as evidence of abuse, do not know very much about dogs, and are not competent to judge what is going on." (Vilket ju inte stämmer, eftersom olika proffs ((veterinärer, etologer, andra hundtränare osv)) världen över, inkluderat USA, opponerar sig över vad de ser)
Denna "terrierman" kampanjar dessutom också för att man ska slå ner mobbare som en lösning, som en parentes, och att det är pga kvinnor som barn är miserabla och blir mobbade. Right. Verkar vara en man med vettiga åsikter… "The reason so many kids are miserable in grade school is because their mothers and their teachers (all women) tell them to "just ignore the bully" or else to "try to move away."
"Notice too that bullying tends to fall off pretty quickly after grade school. Ever wonder why? Simple: Police.
The cops do not click and treat. They hit you over the head with a nightstick, throw your ass in jail, remove your driver's license and fine you a month's wages. They may put you in a cage and leave you there for years.
And guess what? That works! Most young men have a run-in with the law at some time or other, and that run-in is not designed to be a fun experience. It is designed to pull you up short and get you to re-examine the way you have been doing business."
Hög brottslighet i USA, much? Just eftersom det sällan ger effekten att "jag ska aldrig begå brott mer, för det var inte kul att sitta i fängelse, jag har lärt mig min läxa". Tvärtom så börjar man i USA mer och mer överge den filosofi som tror att hårda tag hjälper mot brottslighet - vilket den inte gjort och som lett till en total överbelastning av det amerikanska fängelsesystemet. Det är dyrt att hålla folk i fängelse lång tid och inte heller effektivt, brottslingarna är många gånger strax tillbaka igen efter att de kommit ut. Fler och fler stater går istället över till rehabilitering, exempelvis Missouri. Fängelse (straff) har däremot en funktion som en slags upprättelse för offren.
//Lina
#93 Ok, nu har jag sett hela avsnittet. Vet du vad jag ser? Jag ser CM komma och snacka massa skit om dominans. Gamla förlegade idéer baserade på idiotiska studier genoförda på djur i hägn; där dom inte haft möjlighet att leva ut sitt naturliga beteende utan hela tiden hamnar i konflikter.
Sen sparkar han (hårt eller inte spelar ingen roll) på hunden bara för att den råkar titta åt fel håll. När hunden reagerar på detta stryper han den. Redan innan detta ser man tydligt att hunden har svårt att få luft. (kolla efter kräkreflexerna) Och i nästan 1 minut kämpar stakars Shadow för att få luft. Men CM släpper inte efter för en sekund, ens när hunden faktiskt sitter ner och inte visar minsta tendens att vilja fortsätta slåss (vilket han ändå tvingas till då han ju faktiskt blir strypt och vill komma loss från strypsnaran.) Tillslut tuppar han av och blir nedtryckt på marken där han flämtande försöker återhämta sig. Sen ligger han kvar, för han är alldeles utmattad. CM börjar återigen dra sin bullshit om dominans och skit och påstår att han har fått hunden att lugna ner sig. För vilken vettig människa somhelst är det tydligt att hunden är helt slutkörd och inte orkar ställa sig upp. Good job CM!
Sen fortsätter dom promenaden, och visst kan man se att CMs metoder har gett resultat. Men om det är för att hunden inte har ork att bråka längre, eller om CM genom att strypa hunden hart lärt den att den inte får göra så vet jag inte. I vilket fall har jag sett flertalet människor fått fram samma resultat utan att på något sätt göra hunden illa. Och ja, jag snackar om hundar med riktiga problem. Så CM är inget geni på något vis.
När CM har snackat klart sin goja går dom in och tvingar hunden att springa på ett löpband. En alaskan malamute, på ett löpband?!? Det är en draghund för guds skull, den behöver komma ut i naturen och jobba hårt flera dagar i veckan! Att trava lite på ett löpband räcker inte på långa vägar! Inte konstigt att hunden har beteendeproblem…
Sen har vi deras skitsnack om att hunden bits. Dendär hunden bits inte! Man kan se flertalet gånger under programmet hur hunden har käkarna om någons arm eller ben och ändå inte biter tag. Han biter inte ens CM när han stryper honom! Vad hunden gör är att försöka värja sig mot obehaget som halsbandet ger och slänger iväg käkarna åt både höger och vänster. Han är inte ute efter att bita, utan vill bara varna vad det nu är som orsakar obehaget att sluta, annars… Det är en jäkla skillnad på att försvara sig och att aktivt gå till attack.
//Lamina
#93 Du kanske skall titta på avsnittet med schäfern o katten innan du uttalar dig? Bara vibrationer, my arse, du får inte den reaktionen av en hund med bara vibrationer.
#93 Fast om en hund får panik av vibrationerna i halsbandet, varför då fortsätta använda det, även om det bara vibrerar lätt?
Dessutom… tycker ändå inte det är rätt om en hund får panik och blir rädd av vibreringar/stötar i halsen, även om det gäller giftormar. Då är det ju ägarna det är fel på, som låter hunden gå lös om den har intresse av ormar.
Jag har läst bloggen, och det är ju BS…. Ta en titt på 09:20 i klippet du bifogade… Tungan är knappast skär där. Den är ju helt utan färg.
Sedan stycket i bloggen där författaren skriver att hunden är avslappnad och andas lugnt… Hunden tar snabbare, djupa andetag, det är inget man gör om man är avslappnad och lugn, det är snarare något man gör när man blivit berövad på luft..
Man behöver inte vara en expert för att se vad det är som triggar igång Shadows anfall. Det är ju Cesar som trycker hunden över gränsen med stramt stryphalsband och sina ''kickar''.
Jag ska erkänna något jag skäms över. Jag har använt helstryp på min korthårscollie, och han brukade göra utfall mot andra hanhundar. Det jag gjorde var som Cesar, jag höll kopplet kort och stramare. När min hund då gjorde sitt utfall mot den passerande hanen, så blev han strypt, och, han riktade det han kände då, mot mig och mina händer.
Dock så insåg jag ju att det var pga halsbandet, så jag bytte och han har ett vanligt ''bälte'' runt halsen. Han gör visserligen utfall mot hanhundar fortfarande, vissa värre än andra, men det som oftast hjälper är att hålla kopplet stramt, och även lägga en hand nedanför halsen på honom, utifall han gör utfall så hängs han då inte i kopplet enbart, utan får stöd av min hand/arm. Vid vissa utfall behöver jag ställa mig gränsle honom och hålla fast honom vid midjan med benen för att han inte ska fara omkring.
jag har väldigt mycket att säga om CM och hans metoder, skulle kunna skriva en hel uppsats. det känns som han hjärntvättar folk för det han säger i programmen LÅTER kanske bra i andras öron och han är väldigt övertygande. här kommer en liten sammanfattning av hur jag ser på CM:
innan jag skaffade hund tittade jag på CM (säkert en tio år sedan) och trodde att det var så man fostrade sin hund. på grund av det ville jag inte ha egen hund för allt verkade så himla komplicerat. man fick inte visa för mycket kärlek, för det kom sist på hans "lista" och folk runt omkring mig hade också uråldriga metoder. det verkade bara som man var tvungen att vara jättesträng och hård mot sina djur och jag kände att jag inte hade den personligheten.
men så skaffade jag hund ändå och vet så mycket bättre idag! jag vill ha en glad och lite busig hund som vill lyssna på mig för att han VILL lyssna på mig.
jag vill inte ha en hjälplös hund, för det är det jag tycker cesar skapar- en hjälplös hund - en hund som gett upp och inte vågar ta egna initiativ eftersom det finns risk att den blir korrigerad. istället blir den passiv… detta kan upplevas som hunden är lydig och nöjd men jag betvivlar faktiskt det. jag tror den har gett upp. och vem vill att ens hund ska förlora livsgnistan? och så utmanar han redan osäkra hundar vilket känns helt befängt.
det viktigaste som jag tycker CM missar är belöningar. hur ska hunden veta att den är duktig om den aldrig får ett "bra" (händer otroooligt sällan att han använder det ordet). allt handlar om korrigeringar… jag tycker det är bättre att göra tvärtom- betydligt fler belöningar än korrigeringar.
den sk sparken han gör känns så himla onödig. hunden stannar upp och avbryter kanske sitt beteende för en millisekund men man kan faktiskt avbryta på mer skonsamma sätt. tror det är väldigt lätt hänt att sparka för hårt… och varför skulle man vilja "sparka" sin hund? eller ens använda foten. det ser så respektlöst ut. om man måste röra hunden i ett sånt fall förespråkar även jag att man petar med ett finger.
såg att någon undrade hur man skulle agera i fallet shadow om man hållt i kopplet: jag skulle först och främst arbeta mycket med kontakt med den hunden och få hans tillit och ha skoj innan jag gett mig på en sån utmaning. för det andra hade jag inte utsatt honom för ett så svårt moment som att gå förbi en hund så nära i det stadie då han uppenbarligen inte klarar det än. och för det tredje hade jag vänt håll om jag mött en hund och försökt avleda min hund genom att börja springa/leka/kasta godis (eller det hunden gillar). hade min hund hunnit göra utfall hade jag inte gjort någonting mer än försökt få med mig honom åt det andra hållet och förstås berömt när han avbrutit.
jag hade i alla fall gjort vad som helst förutom strypa/skada/skrämma min hund. jag hade valt den långa vägen istället för att hoppas på en mirakelkur.
Tror inte att Ceasar Millan är något för oss svenska som försöker få ordning på hundar.Många av hans metoder är olagliga också. Sen ser jag inte elchocker och munkorg som ett alternativ.En hund ska bara bära munkorg om den bits och en hund som bits kan man inte ha bland folk.Med andra ord bara att göra sig av med.
Inte bara nog med att CM använder skitmetoder som skadar hundarna både psykiskt och fysiskt. Han kan dessutom ingenting om hundars signaler. Han är väldigt uppmärksam på dem, men tolkar dem helt fel. Tex, i ett program jag såg så snackade han massa om att en hund som uppenbarligen var sjukt osäker var dominant osv för att hon var aggressiv. När hunden kom in i ett hägn med massa hundar så satte hon sig ner och blev helt passiv för att hon var så rädd. Då sa Ceasar att hon inte ville ta kontakt och puttade på henne hela tiden för att tvinga henne att gå medans hundarna flockades runt henne och gjorde henne ännu mer nervös. Sen när hennes husse kom in i hägnet så lyfte hon på ena tassen (underkastelse-signal) och då påpekade CM direkt att hon var väldigt dominant och beredd på att attackera för att försvara sin husse.
Och sen ptja, det är ju inte för inte så det sitter en massa meddelanden programmen igenom om att man inte bör praktisera detta på sina egna hundar.
Dom har tydligen förbjudit träning med CMs metoder i Österrike, med dryga böter som följd. Tydligen kan försäkringsbolag t.o.m. neka kunder som tränar med hans metoder då det ökar bitrisken. Det säger ju faktiskt en hel del…
//Lamina
#101 Munkorg kan vara bra.
Vi har det på våran ibland (sällan) men är bra faktiskt, om det används rätt. plus att det skadar absolut inte hund. Det beror ju på av vilken anledning man använder det. Anser inte att man ska göra sig av med sin hund bara för att man väljer att använda munkorg ibland. Det är skitsnack i mina ögon.
Men håller med för övrigt.
Här är annars ett väldigt bra arbete som handlar om CM och hans metoder, gjort av Rasmus på R+, mycket läsvärt!
Precis som flera redan sagt, såfort nån blir känd blir människan utsatt för väldig många otrevligheter.
Inte ska vi sitta och diskutera en människa hurvida personen är eller inte. Han är fortfarande människa för det, lika mänsklig som ni, och tänk om det gjordes en tråd om en själv där man blev hatad på, hur kul skulle det vara tro? 🤔
TS frågar efter vad vi tycker om honom inte hur han tränar hundar, alltså är detta den kompletta mobbnings tråden där vi ska sitta och dömma personer.
Blir lite förbryllad över att Sajtvärd eller moderator inte sätter lite stopp för såna här trådar, även om han är väldigt stor och känd och allt är världen liten, ingen hade väl förväntat sig att nån kände honom här på forumet? (Tänkte mig Boris som skrev att hon kände honom)
Ren mobbning är detta.
106 det är inte mobbing att förkasta en människas metoder och sätt gällande hunträning luka lite som det är mobbing att tala om för en ute på promenaden att man anser att personen skadar sitt djur och använder en förlegad metod.
#107 Fast TS fråga är ju vad vi tycker om honom, inte om tränings metoderna han använder.
+ att det är så onödigt att sitta och spy galla över andra, träningsmetoderna kan man kritisera om man vill, men många går in här på att ''Vad jag tycker om honom kan nog inte skrivas på ett barnvänligt forum. '' (citerat ur #1)
Nä låt honom vara, kritisera hans träningsmetoder (som inte jag heller är det stort fan av) men nån måtta får det väl vara.
Ingen ska behöva bli utsatt för sånt här. Vare sig han ser det eller ej.
108 hade syftet varit att trycka ned cm hade jag sett det annorlunda.
#108 Folk har kritiserat hans sätt att hantera hundar, inte han som person. Så mobbning kan jag inte kalla det, bara stark kritik.
#108 Vad skulle du säga om jag sa exakt samma sak om en terrorist, våldtäktsman eller mördare? Vad skulle du läsa ut av mitt uttalande?
//Lamina
#111 Ska CM jämföras med en mördare? 😕
http://www.youtube.com/watch?v=kcmGGXxNsAQ
Sett det här avsnittet? När han stänger i en hund i en husvagn och utsätter henne för alla hennes rädslor utan att hon kan komma undan. Så jävla hemskt. Började nästan gråta.
#112 Nej, det sa jag inte! Jag frågade vad du hade tyckt om jag hade sagt det om en mördare, terrorist eller våldtäktsman. Men ok, jag omformulerar frågan, så kanske du kan svara på den?
Vad skulle du tycka om jag sa exakt samma sak om…
- En terrorist?
- En mördare?
- En pedofil?
- En våldtäktsman?
- En barnmisshandlare?
- En kvinnomisshandlare?
- En djurplågare?
Vart går gränsen för när man får säga något sådant? Hur ansvarig är jag för hur andra väljer att tolka det jag sagt? Hur väl tror du din tolkning stämmer överens med vad jag egentligen menade..?
//Lamina
104 jag ser bara 1 hållbar anledning till att ha munkorg och det är om den bits. Sen vad andra tycker om det bryr jag mig inte så mycket om. Många tycker ju man ska ha kläder på sina hundar för att dom fryser det gillar jag inte heller så :D
#115 Varför skall man inte ha kläder på en hund som fryser, skall man låta den frysa istället?
#115 Så man ska låta sin hund frysa då? Det är ju inte att ta hand om sin hund. Man tar ansvar som hundägare att ha på hunden kläder om den verkligen inte behöver det (alltså inte för att det är sött).
Samma med munkorg, man tar ansvar som hundägare om man har det på sin hund.
Det kan vara i förebyggande med, om man t.ex ska träna en osäker hund, eller en hund från dåligt hem och mycket annat.
Att denna diskussion fortfarande är igång? Är fasen ingen idé att diskutera den mannen. Alla har ju redan sin bestämda åsikt.
#118 Är det inte nästan alltid så att man har en åsikt i olika frågor som tas upp?
#119 Detta ämne plus blandrasaveln är ämnen som jämnt spårar ut och inte leder nån vart. Tröttsamt.
#120 Det är helt fritt att läsa trådarna ;) Rubriken i tråden borde ge en hum om vad tråden handlar om ;P
#121 Absolut, men nu dök tråden upp i "uppdaterade trådar" eftersom jag skrivit i den. Förstår inte poängen med att diskutera ett så uttjatat ämne som inte leder nån vart. Samma ramsa i alla CM-trådar. CM-hatarna postar ihopklippta videos och gnäller om djurplågeri och CM-supportrarna försöker förklara varför CM gör som han gör.
Men visst fortsätt ni diskutera. Lämnar tråden nu.
#122 Visserligen har du lämnat tråden, men känner ändå att jag vill/måste kommentera det du skrev.
Jag ogillar CM, och jag kan, hur kan än försöker komma på ett enda argument till hur/varför man kan försvara en del metoder som han använder. Som i det senaste klippet som länkades till av #113
Man tvingar inte någon till att möta sina rädslor på det sättet. Att dom sedan smällde ballonger fick mig nästan att gå i taket.
Tänk om någon människa som är skotträdd blir tvingad att befinna sig på en skjutbana där folk skjuter på måltavlor? Ska man träna bort rädslor så är det ju självklart at man tar det långsamt och ser till så att den som blir hjälpt känner trygghet. Och om någon undrar… trygghet är inte synonymt med daltning…
Lite gammal tråd… Men blir så intresserad av hur ni som endast jobbar med positiv träning, där man absolut inte får "strypa" en hund, absolut inte vara fysisk. Vad skulle ni då göra om hunden riktade sitt beteende mot er. Då är ni väl ganska körda, med tanke på att ni kan ju inte dra bort hunden, eller hålla i kopplet så den inte kommer åt er för då stryps ju hunden..
Sen att allt han gör självklart inte hinner visas i programmen som har 45 min tid, förstår nog de flesta. Men hur tror ni man blir känd från början ? Ryktet sprider sig till fler som behöver hjälp med sina hundar, det är ju endast nöjda kunder som får någon att få fler kunder.
Jag är inte ute efter jidder, och alla får tycka precis vad dom vill i det här landet. Men skulle jätte gärna vilja veta hur ni skulle göra annorlunda med dessa otroligt svåra hundar CM många ggr får ta tag i.
Han blev antagligen hittad av TV bolaget för att någon tipsade. Det säger ingenting om hur duktig han är. Att andra gillar honom visar inte mig att han är bra, det visar mig bara att hans metod fungerar.
Och den metoden förkastar jag.
Självklart får man hålla i kopplet även om man använder positiva metoder. Att man inte vill bete sig som cm betyder att man inte använder bestraffning i sin träning. Att man inte använder obehag och smärta som träningsmetod.
#125 Visst blev han nog tipsad till tv bolaget, men man måste nog vara populär och "känd" innan man får sig ett eget tv program. Det jag syftade på att han antagligen blivit "känd" som hund rehabliterare som vilken annan hundtränare som helst. För jag menar alla hundtränare har ju inte ett eget tv program.
Förstår helt klart att många inte vill använda hans metoder. Men tex video inlägget högre upp har det ju blivit ett väldigt liv om, drf undra jag hur andra skulle gjort på ett annat sätt ifall hunden hoppar/biter efter än.
#126 Fortfarande säger popularitet ingenting om hur duktig en människa är. Det visar bara hur många som går på snacket.
En del gillar att utdela obehag, anda väljer att vara större.
Det finns många hundtränare som inte brukar obehag och våld i sin träning, som får sådana hundar att sluta bita.
#126 så du tycker inte det finns ett mellanting mellan att inte ens säga nej till sin hund och sparka och strypa den till lydnad som han gör?
#127 nej fanns man rekommenderar väl inte något till andra människor om man inte själv tycker att det är bra ?
Det är ju precis det jag frågar om. Vad gör de tränare som blir attackerad av en hund, utan våld och obehag ?
#128 Om ditt svar på frågan är att du säger nej till hunden när du blir attackerad och biten, då tackar jag för ditt svar. Men tror att det blir svårt in real när det händer :/
#129 Det får du fråga dom om.
Men till att börja med får man ta reda på VARFÖR hunden gör som den gör. Hitta grundproblemet och ta tag i det.
#131 Det var den frågan jag ställde här :) Antog att du hade ett svar på frågan eftersom du besvarade min fråga. Men tack ändå!
#132 Kommenterade endast eftersom in kommentar var så konstig.
"Då är ni väl ganska körda, med tanke på att ni kan ju inte dra bort hunden, eller hålla i kopplet så den inte kommer åt er för då stryps ju hunden.."
Man rör sin hund även om man väljer positiv träning.
#133 då förstår jag! Jag syftade på att många som kommenterar här verkar tycka att man inte får röra hunden fysiskt eller "strypa" oavsett situation. Jag är nyfiken och vill lära mig hur andra tänker :)
#130 nej om du läser det jag skrev så frågade dig om du inte tycker det finns ett mellanting mellan att inte ens säga nej till hunden och att strypa och sparka den? Det stod ingenting om att jag säger nej till en hund som biter mig så va du har fått det ifrån har inte jag en aning om. Eftersom att du sa att "vi" som ogillar cesars metoder inte ens kan dra bort en hund eller hålla bort den enligt dig så frågade jag om du inte tror det finns ett mellanting mellan att låta hunden bita klart och öra som Cesar gör. Klart du inte bara kan stå där och vänta tills hunden har bitit färdigt för att sen klicka med en klicker när den slutar. Nog som fan hade jag tagit bort hunden om den bet mig. Men jag hade inte utsatt den för situationer som Cesar gör och sen sparkat och strypt hunden för den inte är lugn i dom.
Att "släcka" ett beteende i en akutsituation gör man självklart även om man använder sig av positiva metoder. Men man ser det inte som träning. Man bryter beteendet (t.ex genom att dra bort hunden) och sen funderar man över vad som gick fel. Pressade man hunden för hårt och borde kanske sänka ribban eller har man kanske missat något/tänkt fel etc. Med hundaggressiva hundar kan det t.ex innebära att man måste backa och utöka avståndet till andra hundar, att man minskade avståndet för snabbt helt enkelt. (Skriver från mobil så ursäkta ev konstiga meningar)
#124 Jag tycker att man ska göra sitt bästa med positiv träning, men många tror ju att det enbart innebär att kasta köttbullar till hunden stup i kvarten och ''nej fido så gör man inte'' och hyttar med fingret.
En frisk hund sund vänder inte sin irritation från ett objekt till den som håller i kopplet utan anledning.
Som Shadow. Han gjorde utfall mot en hund, varpå hans känner ett tryck mot halsen och får det svårare att andas. Och inte nog med det, den främmande människan som leder honom petar även till honom i sidan med hälen. Och trycket runt halsen försvinner inte. Klart hunden vänder sin frustration mot Cesar… Och att mannen sedan har mage att påstå att hunden är avslappnad, när den i själva verket är utmattad efter att ha kämpat för sitt liv…
Jag har ingen utbildning inom hundar, så jag kan inte uttala mig hur jag skulle göra med svårhanterliga hundar, men jag skulle ju verkligen inte ha halskedjor uppe vid öronen och dra åt, eller provocera fram det som hundarna går igång på för att sedan verkligen tvinga dom till att inte reagera på det som dom finner läskigt etc.
Som Hera skrev, hans metoder fungerar, men abra för att dom fungerar betyder inte det att dom fungerar på ett bra sätt.
Nu är det här exemplet bara påhittat: Men säg att en person har en valp som älskar att tugga på soffan. Personen i fråga slår till valpen bakifrån när den tas på bar gärning, så att valpen inte ser vad som orsakar smärtan. Det slutar med att valpen så småningom inte går i närheten av soffan. Lösningen att slå valpen fungerade. Därmed inte att det var rätt eller bra.
Liknande kan sägas om Cesars metoder.
#135 Jo men min fråga var från början hur ni positiva tränare agerar i en situation där hunden går till attack mot er, även nyfiken hur ni agerar efter.
Alltså uttalar jag mig inte nu om CMs "sparkar" och ordet nej. Utan jag pratar om hundar som kanske helt oväntat går till attack :)
#136 Tack för ett jätte bra svar! :)
#134 Enligt mig så tar man reda på det grundläggande problemet. Sätter upp vart hunden klarar av nu och vad den ska. Sen börjar man med någonting så lätt så hunden lyckas och gör det svårare och svårare. Misslyckas man har man gått för fort fram. Sen beror det väll på vilket fall det handlar om. Sen handlar det ju om att visa hunden att det inte är farligt om det är någonting den är rädd för. Men inte fan hade jag tvingat in en hund i den värsta situationen och blivit arg och skylld på hunden för att den beter sig som den gör.
Jag har alltid vart kluven till om jag gillar en del av CM metoder, jag gillar just det där med att det är bra att ha fasta regler för hunden och att vara lugn. Med fasta regler menar jag som varsegod till soffan eller sängen men jag tror vår hund ser det mer som "hundträning" än ledarskap då jag använder samma ljusa tonläge:p. Jo ni kanske undrar varför vi har sånna regler, det var mest för att vi hade katten innan i huset och vi fick honom när han var 10 månader och han var inte van vid katter i fall det skulle bildas konkurrens. Nu gjorde det inte det men vi har det kvar, jrt är enormt duktiga på att sno sängplats och vill ligga nära människan som sover;). Vi har världens bästa hund som inte har hundaggression eller så men vi märkte då vi hade ett retriverkoppel att han drog flåsade pga hans energi. Jag fick aldrig känslan av att min hund som får gå lös i skogen som följer oss med oss och kommer på inkallning trots störning av andra hundar( okej har hänt 2 tillfällen att han blivit nyfiken att hälsa jag medjer) inte jagar katter och som man kan stoppa om han fått spår av en flygande fågel. Inte skulle väl hans drag i koppel bero på att han vill ta över rangen, så jag gick med detta retriverkoppel studerade hunden, för han kunde morra i bland i koppel när det blev sträckt och han var uppspelt över den andra hunden( vilket alla vet att det är normalt med unghundar). Dock gick han alltid fint i koppel efter mental träning och vara fri en stund i naturen med olika lekar. Vart tror/vet jag att problemet ligger idag? Jo dvs på det strypande koppel jag hade som jag nu har bytt till sele och fungerar kanon för (. Ni som inte missat CM vet ju att han hatar selen). Det andra problemet ligger kring så många andra hundägares problem, när vi kommer ut vill Alvin leka göra roliga saker/kontaktövningar/söka upp den försvunna leksaken. Som vilken annan hund vill;). Har vi då rätt att göra en quick-fix för att americanerna är lata( ja man är lat om man promenerar max 30 min per vecka eller 2 promenader pervecka)? Neej absolut inte det är så själviskt ! Sedan efterlyser jag mer hund/kontaktträning i programmet, att han ger sånna alternativ. För jag får känslan av att han sätter hundarna på löpbandet innan han visar andra mer stimulerande alternativ. Såklart saknar jag även kontaktövningar mellan hund och människan. Så nee jag tror vi inte är helt överens;)
#138 Man måste ju veta varför hunden gör det för att kunna arbeta med hunden, man får aldrig bara försöka få bort konsekvenserna (som CM gör ifall vi skall gå in på det) utan man måste jobba med problemet och få bort själva problemet, det finns alltid en orsak. Smärta/sjukdom, eller sådan hög negativ stress som hunden inte kan kontrollera t.ex.
# 137 Jo visst är det så att Cesars sätt gjorde att hunden vände beteendet mot honom, vilket gjorde att han var tvungen att hålla ifrån hunden från sig med kopplet.
Det jag mest försöker komma fram till är hur gör hundtränare som använder positiv träning med hundar som faktiskt är människo aggressiva…För visst finns det hundar som det faktiskt gått så långt utför…Jag är som sagt nyfiken och vill lära mig :) Eller är det då avlivning..
Jag har inte läst kommentarerna.
Jag gillar honom inte och håller inte med i speciellt mycket av det han säger. Verkar dock som att många inte har insett att det är ett TV program, inte en dokumentär utan en serie.
#142 Hmm måste väl finnas fall där de inte går att få reda på orsaken ?
Tex hunar från hundstallet osv
#143 Då tar man reda på orsaken och arbetar utifrån den.
#145 Njä, rätt långt går det att ta reda på orsaken, och vet man inte den direkta orsaken så börjar man absolut inte ta till några orättvisor och grymt beteende gentemot hunden. Då måste man arbeta utifrån vad det troligen kan tänkas bero på. Är man insatt så är det inte så svårt att hitta en orsak.
#146 Tänkte om det inte går, om man inte vet något om hundens bakgrund..
#147 Jag har inte frågat om man ska ta till orättvisor och grymt beteende. Jag är nyfiken på hur man gör det på ett positivt sett med extremt svåra hundar :)
#149 Och vad man gör är alltså att arbeta utifrån hundens egentliga problem. Beroende på varför hunden gör som den gör så arbetar man med dessa hundar på olika sätt.
USA har inte samma kunskap om hundar som en vanlig medelsvensson. Amerikaner går inte ut med sina hundar mer än ett par gånger i veckan om de är "aktiva" och aktiva raser rekommenderas "dagliga promenader i minst 20 minuter". Det är lättare att köpa ett stackel för stora och små hundar än det är att köpa en bra klosax.
Med detta sagt så förstår jag att CM "behövs" då det är så högfrustrerade hundar han jobbar med.
MEN! Jag gillar inte att det ska vara quickfix och med det kommer högextrema metoder. Men eftersom amerikanerna lämnar in hundarna för trim även om det är borstning och bad och köper färdig is och lämnar in hundar o hästar för att bli "färdigtränade" så är jag kanske inte helt förvånad att de vill ha en quick fix.
Personligen så föredrar jag Zak George och jag hoppas att han syns mer med tiden då han har mycket hälsosammare syn på hundägande och hunduppfostran och förespråkar mer om motion, aktivitet, och att kommunicera med hunden. Prata med hunden, ha kul, och ta sig tid att lära känna sin hund. Jag kan inte minnas att jag sett CM prata om hjärngympa med nån av de högaktiva raserna han jobbar med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker han väldigt ofta tar med sig hundarna till sitt center, inte många gånger de använder quik fix tycker jag, om det inte är lätta problem som typ ''han hoppar över grinden''-problem typ.
Så fort det går över till hundar med större problem så tar han hem dem och erbjuder att ta över hunden (ofta pitbulls och andra bullhundar som i många fall inte passar familjerna) och ber dem kolla på andra hundar på centret som skulle kunna passa dem.
Nånting han säger bra är att ''det är inte en speciell ras, det är ägaren''.
Och han är bara en människa, så hur hemsk som helst kan han inte vara, så ta det lite lugnt.
Och måste säga att en stor dröm är att få träffa honom face 2 face, det ska varken vara på fangirl nivå eller kasta tomat nivå, det ska vara på intresse nivå för jag vill prata med karln när kamerorna är av.
#152 Fast stämningar, massvis med folk som ogillar en, ifrågasättningar i diverse media och att ett land förbjuder allt som har något att göra med en (för att bara nämna några saker) är nog inte något som händer om det inte är något vidare hemskt man håller på med.
#154 Självklart är människan inte skuldfri, och jag ramlar alltid av stolen när jag ser att han använder t ex stackel, då vill jag bara slå av TVN för det är så otroligt onödigt att han förstör för sig själv såpass mycket. Samma sak med hans mystiska scarfar, blir alltid lika putt, han verkar vara mästare på att förstöra för sig själv.
Det ändrar dock inte faktot, att någon väääldigt högt upp i tråden satte pricken över i:et genom att skriva ''som hundrehablitör: kanon, som hundtränare: både gott och ont''.
Vet att detta är en grymt gammal tråd. Att nudda sin hund med fot/hand är inte misshandel, tycker ni är lite nojiga med synen på ''misshandel''. Hundar är inte gjorda av porslin, ni verkar tro att bara att nudda hunden så är det misshandel. Vildhundar och vargar biter och nuddar varandra ganska hårt, misshandlar dom varandra då? Ni får det att låta som om han står och sparkar och slår hunden blodig. Tycker inte att man kan springa runt att säga att han inte kan någonting om hundar bara för att ni inte gillar hans sätt, det är som om jag skulle säga att ni inte kan ett dugg om hundar för att jag inte gillar erat sätt. Så fort man tar i sin hund här i Sverige så är det misshandel, använder man ett sånt koppel, ja då stryper man hunden. Vet inte vart ni får det här med misshandel ifrån då han inte alls nuddar hundarna hårt. Plus han får hundarna att backa utan att ens nudda dom. Jag gillar Cesars sätt. Jag säger inte att ni måste älska honom bara tänk efter innan ni slänger ur er att han inte kan någonting om hundar och att han misshandlar dom. Hur skulle ni känna om någon skulle slänga ur sig att ni inte kan någonting om hundar för dom inte gillar ert sätt att hantera er/era hund/hundar? För man kan inte säga så bara för att min inte gillar sättet. Nu kommer säkert någon bli förbannad för att jag putta upp en sådan gammal tråd men var tvungen att skriva, tack och hej!
May the spirit of the wolf guide me in life.
Så typiskt att uttala sig, som många gör, av fördom och okunskap- Och ev. avundsjuka.
Man har sett video -T.V. filmer, men inte sett honom arbeta med hundarna i verkligheten. Känner inte till vilka skillnader, som finns, mellan lagar i Californien och i Sverige, som har "det bästa djurskyddet i världen".
Så enkelt att ha negativa åsikter om en person, som man förmodligen inte kommer att träffa någonsin ("undrar vad ni tycker om honom" i TS introduktion). Naturligtvis gäller TS första fråga: Hans metoder. Något ytterligare kan ju knappast någon yttra sig om, som aldrig träffat honom.
Sådana här ämnen är dömda att urarta, eftersom människor,vissa, tycks gilla att gnälla över andra, hellre än att behöva fundera över sig själva.
Eftersom jag känner honom och känner till hans metoder och också de resultat han uppnått med dessa metoder anser jag att flera uttalanden är just sådana "gnälluttalanden".
Håller med dig #156!
För min del yttrar jag mig inget ytterligare i denna tråd.
#156 För mig handlar det absolut inte om att "nudda". Jag personligen vet (och vet att många här inne också vet) att hundar inte är "porslin" men på många video ser man klart och tydligt att det handlar inte bara om att "nudda". Och som då t.ex sankt bernharden som ska upp för trappan, som han praktiskt taget drar upp för trappan = helt fel i mina ögon. Så man se själv vad man anser är bra, sund hundträning eller inte.
Undra om folk hade reagerar om den stora hunden som dras upp för trappan var en dvärgpudel istället. Då hade det inte sett lika "brutalt" ut. Självklart måste man ta i mer när det är en hund på 30kg.. Och ser mer hemskt ut. Sen hade han klart kunnat ha halsband OCH sele på under övningen.
Mvh Jenna
#159 Jag anser att man inte gör det med någon hund, oavsett storlek på hunden.Tror det ser lika "hemskt" ut vilket som om jag ska vara ärlig, att dra upp en hund för en trappa oavsett storlek, men är så jag tänker.
#158 Har du ens sätt någon sparka någon nån gång? Om du kallar det misshandel så är nog din gräns för vad misshandel är extremt låg. Jag tycker man ser tydligt att han bara nuddar vid dom bestämt, inte hårda slag som ni vill få det till. Det där med att han drar i dom ibland är oftast dom hundarna som är rädda för att gå på vissa saker, trappor/glänsande golv, han drar lite i dom för att bryta rädslan för det objektet. Har många gånger sätt när han använder mat för att få dom att gå framåt, men det väljer ni att kolla bort från. Att vara en ledare för sin hund och inte behandla dom som människor är inte elakt, i min åsikt är det elakt att behandla dom som människor då dom inte får dom behoven ett djur och en hund behöver. Jag säger inte att ni måste tycka om honom men tycker inte om när man kastar fördomar och personliga påhopp som ''Han kan ingenting om hundar!'', ''Han misshandlar sina hundar!''. Visst, han gör säkert misstag men det gör alla, ni också, men det är naturligt. Om man inte gillar honom så kan man argumentera utan att använda påhopp. Jag är inte så förtjust i att använda rösten med hundar vilket jag vet många i Sverige gör, men jag respekterar att det finns dom som tycker det funkar och jag säger inte att ni inte kan någonting om hundar för att ni har en annan syn på hundar än jag. Men jag tänker inte skriva någonting mer nu då det är svårt att försöka förklara när personerna redan är så anti.
#161 Du behöver absolut inte idiotförklara, jo det gör du just nu till viss del.
Ja självklart har jag sett det.
Alla ser saker olika. Nej min gräns för misshandel är inte låg, så du behöver inte dra dina egna slutsatser, ta reda på fakta istället.
Jag ser att han inte alltid bara "nuddar", syns tydligt i mina ögon och verkar flera se. Som sagt, alla ser saker och ting olika.
Nej han "drar inte lite", när jag ser videon (även vissa andra), så är det itne "lite" han drar. Till viss del: OK; men verkligen inte dra som han gör, på det sättet, för mig är det helt fel, finns andra sätt plus att det gör inte hunden mindre samt visar inte mer att man är ledaren.
Olika syn på hundträning helt enkelt.
#162 Jag idiotförklarar inte, säger min åsikt vilket är något helt annat. Det jag vill få fram är att använda argument utan påhopp, man kan inte säga att han misshandlar och inte kan någonting om hundar för att just du inte delar hans syn. Jag delar tydligen inte din hund syn men säger jag att du inte kan någonting om hundar? Nej. Att idiotförklara är att säga att någon är korkad och dum osv vilket jag aldrig gjorde. Tack och hej!
#163 Vissa delar av din text kan tolkas så i alla fall att du gör det. Men det är vad jag läser när jag läser vissa delar av din text i alla fall.
Varför säger du detta enbart till mig? Många fler som delar samma åsikt och syn som jag, vi ser vad vi ser, med våra egna ögon. Ingen synvilla eller påhitt.
Jag har aldrig påstått/antytt att han inte kan något om hundar, om det är det du påstår/menar. Då är du tyvärr ute och cyklar, för det har jag aldrig sagt eller antytt till att han inte kan något om hundar, så det vet jag inte vart du har fått det ifrån.
Att idiotförklara är inte att säga såna ord rakt ut.
Tolkningsfråga utifrån texter också 😉
#164 Det var inte så jag ville få det till, så ber om ursäkt om det lät som så. Nämner ordet ''ni'' i mina texter så syftar inte huvudsakligen på dig, men eftersom det var du som svara på min text så var det dig jag började diskutera med ^^
163 tycker man att han misshandlar(kag anser att han misshandlar både fysiskt och psykiskt med sina metoder) är det ganska naturligt att man anser att han är okunnig, just eftersom han behöver ta till sådana metoder. Alla som använder metoder som gör ont och plågar hunden på ett eller annat sätg är okunniga i min värld. Och ja, det är att plåga när man stryper hundar, sliter med dom i ett koppel mm. Så SJÄLVKLART kan man säga det om det är ens åsikt.
#166 jag tycker att det är psykisk misshandel att behandla sin hund som en människa, kan man säga då att den personen är okunnig för att jag tycker så? Nej, jag tycker inte det.
Förstår inte dig. Det är väl klart du kan tycka att någon är okunnig om de behandlar hunden som en människa. Jag ser både obehag och människobehandling som okunnigt. Försöker du säga att du aldrig ser någon slm okunnig? Det har jag svårt att tro. Och är man antingen för CM elldr behandlar hundar som människor enligt dig? Hoppas jag missuppfattar.
Anser du att alla som ogillar CM behandlar sina hundar som människor?
Det enda CM tillfört hundvärlden är mumbojumbo om energier o annat trams, allt annat är gammal skåpmat à la 60 talets bruksdisciplin som många av oss använt oss av på den tiden vi inte visste bättre o etologi knappast var uppfunnet. Visst fungerar hans metoder, men en del av oss har utvecklats o insett att det finns bättre sätt att uppfostra/träna hundar med, utan att för den skull ägna oss åt att kasta köttbullar på hundarna för att få dem att uppföra sig/göra det vi vill, det innebär samarbete o inte att försöka dominera hundarna till underkastelse.
Samarbete o ömsesidig respekt är viktiga nyckelbegrepp i modern hundträning.
Lästips:
http://www.nosvisklickerkunskap.se/CesarMillanhundviskarenvadsagerhanmellanraderna…..htm
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf
Jag skrev ett inlägg för drygt en månad sedan som blev en artikel på 40 000 tecken istället.
Cesar Millan for Dummies eller The Complete Idiot's Guide to the Dog Whisperer
About freakin' time tycker jag.😕
Under uppbyggnad.

#12 Så du gör ett arbete som ska anses seriöst och du visar en enda video där CM förekommer och där har du valt den värsta av dom alla? Jag säger varken bu eller bä i den här tråden men ska man utvärdera någon/något kan man inte välja ut "godbitarna" och lägga bort resten.
Skynda långsamt så går det fortare.
#170 De flesta som inte gillar hans metoder är allt ANNAT än dumma och idioter. De är väl insatta i hans metoder och har just därför sin åsikt.
Snacka om ignorant att anta att folk inte vet vad de pratar om bara för att de inte delar din åsikt.
#171 Nu handlade ju hennes arbete inte om CM enbart och det avsnittet är ju långt ifrån det enda där han gör på det viset.
Vill du läsa ett annat arbete som verkligen handlar om CM kan du läsa detta, mycket välgjort;

#173 Nej det förstod jag också men att påstå att en tränare är dålig/djurplågare och bara använda ett exempel och sedan luta sina åsikter på detta blir ju inte alls rättvist. Man kan vända och vrida allt till sin egen fördel om man väljer att bortse ifrån de delar som inte stämmer överens med ens egen åsikt i frågan. Oavsett om man säger ja eller nej till ämnet ifråga.
#170 Förhoppningsvis tar du hjälp av någon oberoende som kan granska dina påståenden som du presenterar som fakta.
T ex begreppet alfarullning existerade långt innan CM gjorde sin första TV show. Hans program är underhållning o det är han bra på.
Btw så är det intressant att du anser att hundar skall behandlas som hundar, senast häromdagen ansåg du på AoH att hundar skall behandlas som människor o ifrågasatte varför insmugglade människor inte avlivades eftersom myndigheterna avlivar insmugglade hundar. Logik?
Att elhalsbanden som används bara är inställda på vibration begriper vem som helst som tittat på programmen utan rosafärgade glasögon om guruns ofelbarhet inte stämmer.
Världen är inte svart/vit, den innehåller massvis av nyanser däremellan som kan vara svåra att urskilja, det är sånt man förhoppningsvis lär sig på resan genom livet.
Du har mycket bra att komma med o är duktig på en massa saker, men på vissa områden är du blind.
#175 Det du ser om CM kanske inte alls stämmer med verkligheten, det jag ser om CM kanske inte stämmer med verkligheten. Stör mig på att du verkar lite ''Allt jag säger är fakta och det enda rätta ni alla andra är okunniga idioter'' det är så jag tolkar dig. Hundar är flockdjur, flockar har en alfa.

Det här med att det inte finns alfa.. alla flockar har en eller flera ledare. Alla i en flock kan inte bestämma då funkar inget. "Ju fler kockar ju sämre soppa." Det innebär inte att ingen annan kan komma med en åsikt eller förslag. Ledare är inte samma som diktator.
#177 Det finns ingen bestämd ledare i vilda flockar, alla djur skiftar roller efter uppgift, i en situation kan det vara en som leder just den uppgift, men samma leder inte nästa uppgift.
#178 en kanske inte leder alla uppgifter men det finns en alfa som har ansvar över flocken.
#176 Jag förmodar att du avser mitt inlägg #169 eftersom ingenting av det du tar upp här har med vad jag skrev i #175 att göra.
Naturligtvis äger jag inte den absoluta sanningen om världen, då skulle jag häcka på helt andra sajter befolkade av allsköns löst folk med hemmagjorda hattar av något slags metalliskt material.
Btw, så kan jag tipsa om att studera skillnaden mellan vilda frilevande flockar av diverse hunddjur, t ex vargar o dito som lever i hägn.
#179 Nja, inte riktigt och inte en bestämd, föräldraparet i en flock som är äldst tar oftast ansvar eftersom de just är äldst, men ordet "alfa" är väldigt missvisande, här kan du höra David Mesch prata om saken; http://www.canis.se/gensider.php?gid=61
Det har ju dock ingenting med hundar och människors relation och göra eftersom rang inte existerar mellan olika arter, så diskussionen är ju egentligen helt onödigt i detta sammanhang.
#179 hundar har inte heller samma flockkänsla som hundar. Släpper du lös massor av hundar så skapar inte dom en flock som vargarna. hundar är inte vargar. Så en alfa som du kallar det skulle inte existera när du släpper lös massor av hundar. Så då existerar det inte hos våra tama hundar heller. (Har läst detta ur hundens beteende av Per Jensen. Han berättar att dom kollar hundarna utomlands som lever i det fria på gator m.m. Hur deras "flockar"/grupper ser ut och beter sig)
#182 Vad baserar du det påståendet på?
//Lamina
#183 per jeansens bok om hundens beteende.
#183 Jag såg det även i en dokumentär som jämförde vargar och hundars olika beteende i olika situationer. Minns dock inte vad den heter. Kanske kan någon annan det
#185 den hade jag också velat se :) älskar dokumentärer om hundar :-D
#182 så du tycker att en hund inte ska ha en ledare utan en lekkamrat?
#187 jag tycker man ska samarbeta med sin hund. Det är bara larvigt att behandla den som en varg och säga att den är det naturligaste. Det är många tusen år sen vi började avla på hundar och vissa beteenden har förändrats. Och vi måste anpassa vårat beteende efter hunden behov inte vargen. För det första, det är inte en varg, det är en hund. Och för det andra så beter sig inte vargflocken som många verkar tro. (Det är inte en som bestämmer allt, det är sällan bråk och man tvingar inte andra i Flocken till saker dom är livrädda för. Det skulle inte fungera i en flock med vargar som bara går efter och inte tar egna initiativ. Allt i flocken består av samarbete) Men för det första igen, det är ingen varg!!!!
#171 Jag har redan talat om att det var flera hundar ur Cesars show. Jonbee, Shadow, Jake och Josh. Hade de olika professionerna haft tid hade det givetvis varit mycket intressant att visa dem samtliga säsonger.
Om jag hänger en hund tills den praktiskt taget tuppar av som en del av mitt sätt att träna hundar (eller rehabilitera då) så gör det väl mig till en djurplågare i det fallet även om jag inte gör det med nästa hund? Jag är säker på att ingen skulle stå och se på och tänka "ah, då är allt i sin ordning" om JAG stod och gjorde så med en hund och sade att det är en del av rehabiliteringen av hunden. Nu var det inte jag som kallade honom djurplågare utan det var en av veterinärerna som ansåg att det han gjorde var djurplågeri och även en av etologerna använde uttrycket plåga om jag minns rätt. Hundar som hissas i kopplet är ju ingen engångsföreteelse i hans show. Och eftersom arbetet handlade om etisk hundträning är det högst relevant att välja sådana tillvägagångssätt som ju faktiskt visats upp på bästa sändningstid för Sveriges hundfolk, oavsett vem som gjort det. Arbetet handlade inte om ¤Cesar¤, folk är snabba att springa till hans försvar. Professionerna hade nog haft en hel del att säga om Brad Pattisons metoder också exempelvis, som jag hade velat ha med i arbetet, men inte kunde få tag på några avsnitt från.
Det finns troligtvis en anledning utöver det vanligaste mothugget ¤avundsjuka¤ att veterinärer (inkluderat AVSAB, American Veterinary Society of Animal Behavior) och etologer (vad nu de ska vara avundsjuka på) runtom i världen har negativa saker att säga om det Cesar gör och tar avstånd ifrån det, att ett helt land förbjudit hans träningssätt, om vi bortser helt från gruppen hundtränare som tydligen avskrivs all trovärdighet och kompetens för att de inte kan stå för det sättet att hantera djur osv. Allt bara en ond komplott för att störta denna stackars man med en ¤medfödd talang¤, givet.
//Lina
Ganska lustig diskussion, Boris Sager har flertal gånger i denna diskussion berättat att hon träffat honom/känner honom och ändå fortsätter folk spekulera i om han är en fantastisk hundtränare eller helt urkass, tycker h*n gör det rätt klart för många i tråden att många av påståendena inte stämmer om honom men att tro på en annan människa verkar vara lite svårt verkar det som.
#190 men även om hon har träffar honom kan man ju ha åsikter om det man ser honom göra på tv?
#190 Vi kan ju knappast verifiera det?
Det är ju så att man tror på det man ser och läser själv. Av det bildar man en uppfattning.
Folk som känner folk som mördat har många gånger mycket bra att säga om personen. Det förändrar inte det faktum att personen har mördat.
Likaväl som att detta inte förändrar det som CM gör.
#188 Jag respekterar din syn, kan du respektera min? Jag tycker hundar behöver gränser och regler på vad h*n får och inte får göra. En fast ledare som h*n kan följa. Man är inte en jävla diktator för att man är en ledare för sin hund som ni verkar tro. Det här med vargar, jag såg en dokumentär om dom. Ja, alla hade uppgifter dom skötte själva men dom hade en som var högre i rang som styrde t ex vilka som skulle få äta i rätt ordning den som är lägst ner i rangen kallas omega och den vargen försökte gå och äta men då blev ledaren förbannad och tröck ner den vargen på marken och bet h*n i nacken. Samarbete håller jag med om, det gör dom ofta t ex när dom jagar, men även i en grupp som samarbetar finns det alltid en ledare.
#192 Kan vi släppa detta med mördare inblandat? Cesar är inte i närheten av en mördare, och till Boris är han antagligen en vanlig vän och de delar ett hundintresse.
Vill åka till hans center och få kolla hur det går till, kan ju komma tillbaka med 100% ärlig information så äntligen dessa groll diskussioner slutar 😈
#193 självklart får du ha din egen åsikt. Alla får uppfostra sin hund precis som dom vill bara dom inte gör illa hunden fysiskt eller psykiskt. Men får jag fråga om dokumentären va att leva med vargar? Att dom hade vargarna i en STOR inhägnad och kom in med döda djur? Och där "skapade" man en flock genom att skicka in valpar? Förut forskade man på vargar i inhägnad och har nu förstått att dom beter sig annorlunda då. För då har dom bara viss tillgång till mat m.m. Det har det kommit ny forskning som är på forskning på helt fria vargar. Jag tycker det är den forskningen och dom dokumentärerna du ska kolla på. Läs per jeansens böcker. :) dom är jätte bra. Sen pratar du om vargflocken. Jag ber dig att läsa på om hundars beteende, och läsa om varför dom inte är som vargar. Hundar har inte den flocken som vargar .
#195 Kollar gärna på fler dokumentärer osv för att jämföra med. Har dock sätt ganska många. Tror fortfarande på att även en grupp som samarbetar har en ledare. 🙂
Har redan läst om hundar i 8 år, visst dom har inte precis som vargar men en att vara en fast ledare tycker jag bara är bra. Ja, jag myser och busar med min hund också men han vet att jag bestämmer.
#196 okej ja alla har sina egna åsikter utifrån vad man läst och upplevt :)
CM har bra grundtänkt (lugn, harmonisk hund)
Och vissa metoder är bra (tex att han berättar hur viktigt det är med motion)
Men vissa grejer är mindre bra :/ (tex el-halsband)
Tyvärr är han inte lika perfekt som alla här inne på hundar.ifokus ^^,
#194 Vadå släppa? Jag gjorde en jämförelse med det för att det ska bli tydligt att andras uppfattning av en människa inte ändrar det faktum att han faktiskt gör saker som många inte gillar.
Jag påstår på intet vis att HAN är en mördare. Däremot är hans handlingar hans oavsett vad någon säger om honom.
Det spelar ju ingen roll om du åker till hans center. Det tar inte bort hans handlingar som han redan har begått. De finns alltid kvar.
#194 På vilket sätt skulle dina subjektiva erfarenheter av en hundtränare kunna vara den enda objektiva sanningen? Förhoppningsvis är han en person som brinner för hundar, precis som FS, BB, AH osv, inte gör det dem till de enda som sett ljuset vad gäller relationen mellan människa o hund?
Han har knappast uppfunnit konceptet med lugn o harmoni, inte det där med motion heller, det har människor som levt med hundar vetat i tusentals år.
Finns förhoppningsvis inga här inne som lever i villfarelsen att de skulle vara perfekta.
#200 var sa jag att han uppfunnit det? :S
Skrev bara att han hade bra grundtänk!
#199 & #200 Tog det med en nypa salt. Helst ska man väl stått i han skor innan det kommer vara nån som litar på någons erfarenhet.
202 inte ens det tar bort det han gjort. Förstår du poängen? Gillar man inte det han gjort såelar det ingen roll om någon annan talar gott. Då har man helt enkelt olika åsikter.
"We have to agree that we disagree".😛 Bra motto tycker jag.
#170 Blir så imponerad av de som skickar länkar till artiklar skriva av andra fans som inte ens studerar de klipp de försvarar ingående..
Läste igenom lite av den första länken.. Och författaren verkar ju tro att hundar tänker som folk när hon skriver '' Ja, Shadow blev tillfälligt kvävd under det där utbrottet, men som Patrick Burns sade, han hade ett val att sluta, men han valde att fortsätta hoppa och bita, ''.
Val? För att göra ett val måste man kunna tänka längre än vilka valmöjligheter man har, handling och konsekvens. Hundar kan inte tänka ''om jag går fint brevid den här mannen istället så blir det lättare att andas''. Så nej, när Shadows instinkter blev triggade så pass långt så att han trodde att han slogs för sitt liv, så gjorde han just det, kämpade för sitt liv, och stängde ute annat.
Elhalsband tänker jag inte nämna ens.. jag kan inte tänka mig att en hund är så osäker att den försöker krypa under en fåtölj av att bara känna vibreringar i halsen.
Men ja, hatten av till alla som försvarar det Cesar gjort.. allt från att slita en hund uppför trappor, till att tvinga den spinga på rullande band med otäcka saker ovanför huvudet till elhalsband.
#197 Denna är bra :)
#206 får väll kolla och se vad jag tycker :)
Ett bra exempel med bra förklaringar att visa upp för Cesarfans..
Hjärtskärande enligt mig 😕
Vad skulle ni göra om en hund visar tänder och biter er? I eran vision verkar det som att man ska klappa dom och säga ''Duktig hund'' eller skriker ni nej åt dom? Eller backar ni och visar hunden att den har lyckats skrämma er? Jag tycker ni alla överdriver och överreagerar på hela saken.
#209 Ja du får tycka som du vill men jag anser absolut inte att vi överdriver. Du har din åsikt, jag har min, betyder inte att den andra överdriver och överreagerar ang detta.
#209 Så enligt dig är det bästa att skrika nej? Ja, det gör ju ingenting bättre.
Man skall alltid jobba på hundens nivå, jobba med det grundläggande problemet och inte bara försöka få bort konsekvenser av ett problem. Går det så långt att hunden visar tänder/biter har man gjort fel i sin träning och förhoppningsvis lär man sig då sin läxa och gör rätt och bättre ifrån sig nästa gång. Man skall inte hålla på på ett sådant sätt så hunden behöver känna sig så trängd att den måste ta till tänderna.
Självklart gör vi så, o hjälper det inte så kastar vi köttbullar på dem.
#211 jag sa aldrig att att skrika nej är det bästa sättet, vad har du fått det ifrån? Jag tycker att skrika nej är värsta sättet. Jag undrar bara om det är så ni gör? Eftersom att skrika är bara värre. Jag börjar ifrågasätta nu om ditt sätt att tolka saker. Wow, ni får ha eran åsikt men inte jag? Jag får inte ha åsikten att ni överdriver? Om jag tycker hundsverige är för mesiga då får jag inte tycka så, för juste det är ju inte sant. Men jag är ju sån dålig hundägare och djurplågare för att jag inte håller med er, enligt er.
#213 Ingen har sagt att du är dålig hundägare och djurplågare för att du inte har samma åsikter som andra i tråden.
Men du verkar få ha din åsikt men inte andra, så uppfattar jag dig, och så uppfattar du andra.
Nu tycker jag att det är du som överreagerar och överdriver.
#214 dock skriver jag ''Jag tycker'' vilket många utav er inte gör. Kanske inte just du, men många diskuterar utan ''Jag tycker'' då tycker jag att det kan tolkas att man har utsett sig själv till sanningens Gud och alla andra har fel.
Ta du o hoppa ner från dina höga hästar. Du är extremt nedlåtande gentemot de som inte tycker som dig.
Läs vad du skrivit så kanske du förstår vad vi menar.
#216 erat sätt att tolka är väldigt konstigt. Ni påstår att jag är nedlåtande när det är ni som är det. Som du blev oerhört sarkastisk, och det är inte nedlåtande? Hoppa ner själv och sluta anklaga för saker som du själv gör.
#209 Om en hund skulle bita mig så skulle jag ju självklart försvara mig, det tror jag säkert andra skulle göra också. Beror ju lite på hur man definerar 'biter'. Om det bara är ett hugg, eller om den står och tuggar på en i stort sätt..
Om den morrar skulle jag inte gå närmare i alla fall, då den helt klart säger åt mig att hålla mig på min plats. Går man framåt så utamanr man ju ödet.
Sedan skulle jag fundera på vad det är som gör att hunden morrar mot mig… har den ont? Är den osäker eller vaktar den något?
Inte skulle jag göra som Cesar gjorde med Holly som länkades en liten bit upp.
#218 men backar man när en hund morrar och visar tänderna sänder man ju en signal till hunden att den har lyckats skrämma dig.
#219 Hundar är inte ute efter att skrämmas, det är en varningssignal som skall tas på allvar, gör man hunden ännu mer trängd förstärks bara denna rädsla och tro på att man inte är att lita på. Ger den dessa signaler agerade man fel och får se över sin träning så man inte hamnar där igen, det finns inga genvägar, man måste arbeta långsiktigt och vara förutseende.
#220 oavsett om hundar är ute efter att skrämmas eller inte så vill dom ju få bort ''inkräktaren'' från det dom vaktar. Att backa då tycker jag att då säger man att det är okej att vakta. Du kan tycka att det är fel men det är fortfarande bara vad du tycker och ditt sätt behöver inte vara den enda sanningen, liksom mitt sätt inte behöver vara det. Du kan säga att du tycker inte att det är så.
#221 hunden visar ju bara att den inte tycker det är okej. Om den vaktar maten så ska man inte tvinga på sig hunden och slå bort den från maten. Utan arbeta med tilliten. Den vaktar ju av en anledning och då anser jag att det är upp till ägaren att visa att den inte behöver vakta.
#222 Du tycker inte att man ska det ja, det betyder inte att jag måste tycka likadant. Det du tycker kanske är fel, det jag tycker kanske är fel. Man kan bara utgå utifrån sig själv. Bara för att du tycker att det är fel betyder det inte att det du tycker är rätt. Liksom det jag tycker betyder inte heller att det är rätt. Dock tror inte jag att en hund vaktar endast för att h*n inte litar på en. Jag tror att h*n också vaktar för att h*n anser att objektet h*n vaktar är hans/hennes.
Älskar hur folk i denna tråd skriver "USA har inte samma lagar som Sverige". Eh, och? Är det fritt fram att använda stackel, sparka, trycka ner och strypa hundar bara för att det är lagligt? Klart att även Cesar har endel vettiga åsikter, precis som de flesta människor har. Men nej, det han gör är misshandel både fysiskt och psykiskt.
/Lova
Ny blogg!
#223 jag skrev faktiskt att jag anser. Inte att det va rätt och ditt va fel. Och självklart finaste flera anledningar varför hunden vaktar och enligt mig ska man ta redo på varför och arbeta med det men aldrig med våld som Cesar gör. För du kan väl inte neka att han gör illa hundens videon?
#225 Jo, jag kan neka till det. Jag tycker det inte ser så hårt ut, utan tror mer på att rörelserna är så snabba så dom ser hårda ut. För att göra illa måste man använde väldigt mycket mer kraft.
#226 okej. Ja alla tycker olika :)
#227 ja, det är väl tur det ^^
#219 Så istället för att ta ett steg bakåt och analysera läget, så ska man alltså gå fram mot hunden fastän den säger åt dig att inte komma närmare?
Man får ju helt enkelt se till så att hunden inte känner något behov av att den måste vakta.
Du verkar hänga upp dig lite på det här med att folk inte skriver ''jag tycker''. Det är ingen som för allas talan när h*n inte skriver ut de två orden. Hur skulle personen kunna göra det? Kommentarerna här är ju skriva utifrån en själv, det man själv tycker och tänker om saker.
Cesar har verkligen varit en life saver för mig. En av de viktigaste sakerna han lär ut är att det är en enorm skillnad mellan att vara en hundälskare och en flockledare. Man kan naturligtvis vara både och men det viktigaste är att man kan vara en flockledare. En annan viktig sak han pratar om är näsa, ögon, öron. Människor fungerar precis tvärtom öron, ögon, näsa. Vi måste ju anpassa oss!
Det är skönt att kunna läsa om fler som känner som jag och att inte ALLA är hatare. Jag har en jättefin relation med min hund och mycket kan jag tacka Cesar för det. Det är liksom en jäkla skillnad på att träna sin hund och kommunicera med den. Tyvärr så är det alldeles för många som bara tränar sina hundar. Hur många gånger har man inte sett hundar på tävlingar som uppför sig exemplariskt inne på banan för att sedan föra ett j*kla liv och vara lite av en pina för sin förare?
Tack Cesar säger jag bara!!
Cesar millan är den bästa hundmänniska jag vet, han har räddat livet på hundratals hundar, han åstakommer mirakel. Han är fantastiskt och arbetar med hundar på ett kanonsätt. Förstår inte då någon säger att 'han är det värsta som finns'
#231 Nej likväl som du inte förstår hur folk kan tycka att han är det värsta som finns så finns det dom som inte kan förstå hur någon kan tycka att han är bra och vettig. Det handlar ju om att acceptera att alla tycker olika och inte alltid som en själv. Jag förväntar mig inte att alla ska tycka om allt som jag tycker om.
Jag accepterar att folk tycker om honom, men då måste folk också acceptera att jag inte gillar honom. Utan acceptans av andras åsikter blir det riktigt tråkiga diskussioner.
#229 jag tycker att ta ett steg bakåt är som att säga ''Ja, det där du vaktar är ditt'', jag tycker att man ska ta ett steg framåt och lägga beslag på det hunden vaktar. Hundar är i grund och botten rovdjur som många människor oftast glömmer bort. Tror det är därför vaktandet är mer vanligt med mat. Psykologer som är utbildade i beteende som jag har pratat med säger att när man ska diskutera så ska man helst säga ''Jag tycker'' när man för en diskussion. Du påstår att dom har fel?
#232 Jag accepterar att du inte gillar honom, men jag förstår det inte. Det är skillnad.
#233 Ja, men det är vad du tycker då, men du har inte direkt någon vettig grund för ditt påstående, där kommer skillnaden, visst kan man tycka, men men det spelar ingen roll vad man tycker om man inte har något som det bygger på.
Att göra på det sättet du beskriver kommer bara förstöra ännu mer och därmed antar jag också att du inte arbetat med hundar med resursförsvar. På det viset kommer hunden bara få bekräftelse att du inte är att lita på och därmed tappar hunden ännu mer tillit för dig och det grundläggande problemet kommer alltså bara bli värre.
#234 nu skriver ju du som att det du skriver är det enda rätta. Kan du inte fundera på att din syn kanske är fel? Eftersom du har så lätt att säga att mitt sätt är fel. Det du tycker är vettigt kanske inte är vettigt för en annan människa. Jag gör sånt här med min hund och han litar på mig mer än vad han litar på någon annan i min familj. Dock vaktar han inte, men allt annat ni säger är fel gör jag och det funkar. Hur kan han då lita på mig om metoden är ''fel''?
#235 Kanske du skall fundera över dina svar? Återigen har du erfarenhet av att arbeta med hundar med resursförsvar?
Det är ju faktiskt så att man kan bli av med dessa problem genom att bygga upp tilliten och se över relationen, skapa en trygghet kring dessa situationer, att göra på ett sådant sätt som du beskriver ja, det ger motsatt effekt, hunden blir ännu mer osäker och tappar tillit för ägaren.
Men du har ju inte en hund som vaktar, så du kan inte lyfta fram det som ett argument. Jag har också en hund som inte vaktar, vi har en mycket fin relation och jag kan fast stoppa ner huvudet i matskålen och äta upp hans mat om jag nu fick för mig det, jag kan ta ut en kotlett ur munnen på honom om jag behöver, likaså med ben, leksaker och allt annat, just för att jag har skapat en fin relation och tillit oss emellan, med en osäker hund som vaktar sina saker kan man inte göra på det viset och då får man bygga upp tilliten.
#236 du också kanske ska tänka över hur du skriver? Ditt sätt är inte det enda rätta sättet. Det finns flera sätt än ditt som funkar. Bara för att du inte tycker att man ska göra så, så betyder det inte att det inte funkar. Ditt sätt funkar säkert fint, men det jag vill komma fram till är att det är inte det enda rätta sättet. Stör mig faktiskt på den här attityden ''Så här ska man göra annars är du dålig''.
Har inte tagit ställning till resursförsvar ännu.
#237 Men fungerar det på riktigt är då frågan, ditt sätt fungerar inte i längden och löser inte det grundläggande problemet, man kan i vissa fall ta bort konsekvenser av ett problem genom att skrämma, hota en hund, ja, men det löser inte det grundläggande problemet, det är rent av farligt att bara ta bort konsekvenser och viktiga varningssignaler, till sist kommer hunden agera utan att varna först.
I det här fallet finns det inte så mycket annat som faktiskt löser det egentliga problemet än att se över tilliten.
#238 DU tycker så ja. Jag tycker det inte är att hota, skrämma en hund att visa vem som bestämmer.
#239 Nej, det är inte vad jag tycker, det är verkligheten. "Att visa vem som bestämmer", så fungerar det ju inte. En hund som vaktar sin mat t.ex. tror inte den "bestämmer", den är osäker och rädd att den inte får ha sitt ifred, "att visa vem som bestämmer" (som annars är ett väldigt missvisande påstående) är verkligen inget man skall tro man skall göra i en situation där hunden är osäker. Du visar inte att du "bestämmer" på det sättet, du skrämmer hunden, visar den inte respekt och ger den signaler om att du inte är att lita på. En annan sak är det ju med en hund som litar på dig, men nu pratar vi inte om en sådan hund.
Att dra något ifrån en riktigt osäker hund och strunta i varningssignalerna kan lätt resultera i att du blir biten, så visst gör det du om du tror det är det rätta, men då får man skylla sig själv när man blir biten, hunden varnade tydligt innan.
#240 är du verkligen så här diktatorisk? Det är vad du tycker, verkligheten består av massor av oliktänkande. Jag har visat vem som bestämmer till en hund som vakta en gång, som inte litade på någon. Det sluta med att den hunden litade inte på någon annan än mig, skulle vara där jag var, skulle sova bredvid mig. Han vakta aldrig igen mot mig, han lät mig ta i hans saker. Efter den händelsen blev han en glad hund. Så ditt påstående att det är bara ditt sätt som funkar håller inte.
Hundar som blir skrämda kan som sagt sluta upp med ett beteende, men det grundläggande problemet finns kvar, du har inte löst problemet bara tagit bort konsekvenserna. Hunden kan sluta upp eftersom den inte vågar längre, men själva problemet finns fortfarande kvar. Det är alltid bättre att jobba med grundproblemet, att det kan finnas olika saker som "fungerar", jovisst, men det viktiga är ju om det löser det verkliga problemet eller inte. En annan hund som inte är beredd att bli överkörd skulle lätt ha bitit. Fritt fram att göra som man vill, men när man möter en hund som inte är beredd att ta skit, ja då får man tänka om.
#242 problemet blev ju löst, det fanns inte kvar. Det är inte att skrämma att vara en flockledare.
#243 Nej, konsekvenserna av problemet försvann, men du tog inte bort det grundläggande problemet.
En människa är ingen "flockledare", en bra vägledare visar hunden respekt och behandlar den på rätt sätt, det gör man inte genom att köra över dens osäkerhet.
#244 och hur vet du att det grundläggande problemet inte försvann? Var du där? Känner du mig? Hundar är flockdjur som har flockledare. Är det hunden enligt dig då som ska anpassa sig till människans sätt?
Jag accepterar oliktänkande men inte diktatorer, ledsen. För det är diktatoriskt att säga ''Så här är det och allt annat är fel''
#245 Människan ingår inte i hundarnas flock, djur av olika arter ingår inte den andra artens flock. Alltså kan människan inte vara någon flockledare. Människan skall naturligtvis vara en trygghet och på såvis en ledare, en vägledare i hundens liv, som ser till att trygga hunden och vägleda den genom livet, men människan är inte någon flockledare, i termens rätta mening.
Läs på lite om både vanlig psykologi och etologi så kanske du förstår vad jag försöker få fram.
#246 jag föredrar att anpassa mig till hundens sätt. Men jag förstår nu att du inte kan acceptera andra som inte tycker som du.
#247 Du kan ju själv inte acceptera andra som inte tycker som du, märks i dina texter (och verkar vara mer än jag som upptäckt det).
Du säger emot dig själv, du säger att vissa i tråden är si eller så, men du är likadan själv i tråden sen, du kanske inte ser det själv bara
#248 jag skriver många gånger ''ditt sätt funkar säkert också'' hur kan du då få det till att jag inte accepterar andras sätt? Medans ''Teddies matte'' gång på gång skriver att ''så är det''? Vem är det då som inte accepterar? Jag accepterar alltid vad andra tycker och tänker men är väldigt stark i mina åsikter.
#249 Du har inte sagt det rakt ut, men man kan utläsa det i dina texter då och då. Hur du formulera dig osv. Men så utläser jag dina texter i alla fall. Inte läst exakt alla dock, men av de jag läst.
Ville bara säga att det inte är alla andra som gör fel i tråden osv. Du får det att framstå som att alla andra gör fel men inte du. Så utläser jag en del av dina texter i alla fall, kan ha fel, men så tolkar jag dem.
#250 hur du väljer att tolka mig är inte upp till mig, allt jag kan säga är att så är det inte jag vill få det till. Alla som känner mig vet att jag accepterar vad andra tänker och gillar och diskutera. I min familj har vi olika åsikter och ingen har upplevt att att jag inte kan acceptera deras sätt.
#233 Fel och fel har dom kanske inte, men det är inte alltid nödvändigt att säga ''jag tycker si och så tycker jag så, och jag anser det och det''. Som jag skrev förut, diskuterar man åsikter så utgår man från det man själv tycker. Därav att det blir underförstått att det man säger är något som man själv tycker.
Skulle man däremot prata om fakta, och sedan säga vad man själv tycker, då anser jag att det är viktigt att säga/skriva ''jag tycker''
Åter till topic. Det gäller att man faktiskt vet varför en hund gör som den gör om man vill få bort beteendet på ett bra sätt. Att tränga en hun som vaktar sin mat är inte rätt sätt.
På samma sätt som psykologer behöver utbildning för att kunna analysera mänsklig beteenden, så borde hundtränare även dom ha utbildning i hundars beteende.
Mig veterligen så har inte Cesar någon utbildning?
Det behöver inte vara vare sig skrämmande eller hotfullt att visa en hund vilka regler det är som gäller, men, som jag tror jag skritiv förut… Det Cesar gjorde mot Holly t.ex var hotfullt. Det ÄR hotfullt att tränga djur. Det ÄR hotfullt att gå till ''attack'' (Cesar ''slog'' ju till Holly mot halsen, något som hon tolkade som aggressiv handling).
#250 Exakt. Illustration, min fetning:
" #244 och hur vet du att det grundläggande problemet inte försvann? Var du där? Känner du mig? Hundar är flockdjur som har flockledare. Är det hunden enligt dig då som ska anpassa sig till människans sätt?
Jag accepterar oliktänkande men inte diktatorer, ledsen. För det är diktatoriskt att säga ''Så här är det och allt annat är fel''
😇
#253 jisses! Jag förstår inte hur ni seriöst kan få det till att jag inte accepterar andras sätt när jag har skrivit många gånger att erat sätt funkar säkert. Men när ''Teddies matte'' gång på gång bokstavligt talat skriver att det enda rätta är hennes sätt då reagerar ingen. Vem är det då som inte kan acceptera oliktänkande? Det spelar ingen roll om jag försöker förklara tusen gånger för er vad jag menar ni har redan bestämt er att så här är det.
Jag utgår från vd du skriver, inget annat. Jag är inte medlem i något kollektiv ej heller kunglig så du behöver inte nia mig.
Jag vet däremot att CMs metoder funkar, det var ju dem vi använde långt in på åttiotalet på BK, en del gör det fortfarande. Kejsarens nya kläder, men samma gamla skåpmat. I dag vet vi så mycket bättre, åtminstone de utav oss som vågar ta till oss modern vetenskap o forskning.
#255 är det inte taskigt då att bara kolla på vad EN skriver och inte alla?
''I dag vet vi så mycket bättre, åtminstone de utav oss som vågar ta till oss modern vetenskap o forskning.''
Kalla du mig just feg? Jag tycker det är okej att andra använder andra metoder, har jag inget med att göra. Men sjunker du verkligen så lågt med en gömd förolämpning?
Plagierat uttryck:
I AM responsible for what I say. I am NOT responsible for what you understand….
#257 Jag säger detsamma för dig
http://dogma.nu/artiklar/farligt-halsband/
Jag har inget emot honom direkt men gillar inte alla hans metoder!
Jag gillar inte honom. Stackel, el, strypning, sparkar mot kroppen och andra sätt att skrämma hunden att lyda är inte okej. Och att han inte är tydlig med vad han egentligen gör och lär andra att göra sånt är inte heller okej..
Jag föredrar att träna djur med positiv förstärkning istället, man får en hund som vill lära sig och en bättre kontakt med sin hund. Plus att hunden slipper tvingas lyda.
Jag ser ingen mening att tränga och skapa obehag hos en redan osäker hund så nä, är inte vidare förtjust i den snubben.
-
Den här tråden har snart 300 kommentarer och då kommer man inte längre kunna kommentera (en spärr som iFokus har) Så jag kommer därför nu låsa tråden och så får man skapa en ny diskussionstråd angående detta om så önskas.