Tips om större hundraser
Hejsan! Jag är ute efter all info jag kan få om de flesta större hundraserna :) Jag planerar att skaffa mig en till hund av större ras. Jag har i dagsläget två kineser (chinese crested dogs) med mycket motor för att vara av den rasen. Men såklart inte i närheten av de flesta större hundar. Eftersom jag är väldigt velig gällande vilken ras jag vill ha så vill jag gärna höra vad ni har att säga! Tar gladeligen emot alla tips och råd! :D Jag tränar mina hundar i dw/wp (drag weight/weight pull) för att i framtiden tävla och vill även göra det med nästa hund :) Raserna jag i dagsläget är mest sugen på är boxer, amstaff, amerikansk bulldog, dogo argentino och rhodesian ridgeback. Men är öppen att höra andra rasförslag. Vill dock helst ha en korthårig :) Skriv gärna och berätta lite om vad ni har för hund/hundar, hur de är mentalt, hur dom är med barn och andra hundar osv. Gärna även hur ni aktiver dom och en ungefärlig månadskostnad i mat och försäkring :) Tack på förhand! :D
Skriv gärna lite mer i vad du vill ha hos hund mer vardagligen? Hur ser ditt liv ut? Vad söker du i en hund? Vad är viktigt och oviktigt? Ju mer du skriver om hur du är som person och din vardag ser ut desto lättare är det att hitta en bra hund.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag studerar på distans (alltså är jag hemma hela dagarna) och kommer göra det i ca 5 år framåt. Bor i lägenhet (dock inte mitt i stan) så hunden måste funka i lägenhet, har uteplats. Mina hundar tränar dw/wp minst 2 ggr i veckan och tar promenader med en stor grupp hundar för den sociala träningens skull ungefär 2 ggr i veckan. Men är även intresserad att börja tävla/träna mer intensivt i lydnad och kanske bruks bland annat. Det jag tycker är viktigt i en hund är: - Hyfsat lättlärd - Stabilt psyke - Bra med barn - Ska kunna vara lugn inne (såklart även ute när så behövs) - Arbetsvillig - Inte för mycket jaktinstinkter Jadu, det var allt jag kan komma på just nu :)
Hmm måste säga att detta är nog utanför mitt kunskapsområde, är inte så insatt i "muskelhundar". Lägg upp en tråd på bullhundar iFokus och weightpull iFokus så har du fler metkrokar på fler ställen och ökar chansen på ett svar som du känner passar dig bra. :)
Första tanken för mig är staffe men den är ju lite mindre förstås. Andra tanken är rottweiler men jag vet inte om en brukshund är rätt val eller inte. Så som sagt, vågar inte säga säkert då det är lite utanför mitt område. :) Man vill ju ha bra leder och annat med!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Amstaff! vi har haft 2 amstaff's i vår familj och en blandis, världens snällaste hundar! är uppvuxen med dessa hundar så kanske kan berätta hur våra var mot mig som liten :)
när jag var en bebis så köpte vi en amstaff, hon var världens snällaste. kommer ihåg att jag brukade måla hennes naglar och dansa med henne :) finns ett skäl varför man kallar dessa hundar för "the nanny"
mentalitet bra och så men dessa raser har en motor! mycket energi men dom tycker ändå om att ligga brevid dig när du kollar på tv och gosa med dig!
barn var det bästa hon visste, hon älskade barnen på gården och mot andra hundar var hon helt okej mot :)
här är lite länkar om du vill läsa mer om denna fina ras!
här är amstaff ifokus http://amstaff.ifokus.se/
där du även kan ställa frågor osv! lycka till med letandet!
#4 Ja den uppfattningen har jag också om amstaffs! De jag har träffat har varit oerhört stabila och mysiga! :)
Vill bara säga, som en liten parantes, att jag inte tror att du blir nöjd med en ridgeback med dina önskemål. Individer finns såklart i alla hundraser, men ridgebacks i allmänhet är ganska lata hundar som visserligen har motor men inte slår på den utan väldigt god anledning ;) Det är ingen ras som jobbar för jobbandets skull, så att säga. Härlig ras men inga arbetsnarkomaner precis…
Jag skulle också säga amstaff. I rätt händer med mjuk uppfostran är de extremt tillgivna, stabila, mysiga och arbetsvilliga. Oerhört trevlig ras. Mjuka med barn och andra djur. Har ingen själv men i mina ögon är det verkligen en "fulländad" ras.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg