Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 705 ggr
Falathrin
0

Oansvarig hundägare...

Häromdan så var jag och mamma ute på promenad med vår Golden, vi gick runt travbanan och var på väg hem när vi gick förbi en gård som vi vet har hund.

Jag brukar oftast gå med Milo då han är en väldigt fin hund och just den här dagen var det självklart att jag skulle ha kopplet då mamma för tillfället lider av ryggskott.

Hela promenaden gick bra utom när vi skulle gå förbi den här gården…

Milo är inte så väldigt brydd när vi möter andra hundar, men helt plötsligt så står den här hunden bredvid oss, den har gått över vägen för att hälsa och varken husse eller matte syns till.

Jag ser först inte hunden då det är väldigt mörkt ute, utan jag märker att kopplet spänns och Milo börjar dra. Mamma hade inte heller märkt hunden förrän den står bredvid oss då den inte gjort något väsen av sig, men nu står den framför oss och börjar gå fram mot Milo. 

Milo blir glad och vill hälsa och jag har ingen aning om vad jag ska göra, men hundarna hälsar lugnt på varandra men sedan bjuder den främmande hunden in till lek och Milo gör ett utfall på lek och jag lyckas rycka tillbaka honom.

DÅ kommer en man ut ur stallet på gården på andra sidan vägen och ropar tillbaka hunden.

Detta är inte första gången hunden har gått över vägen utan att någon ägare uppmärksammat det och jag tänker inte bara på att det kan bli farligt för mig och min hund utan även att den andra hunden kan bli påkörd. 

Jag kände bara att jag behövde skriva av mig detta…

Life is better with dogs.

kalindas
0

Ni hade ändå tur att båda hundarna var snälla. 

Min Nelson med sin ryggsmärta och osäkerhet mot nya hundar, hade inte uppskattat en hund i mörkret. Speciellt inte om han var i koppel. 😕

Sen precis som du säger, hur mycket bryr man sig om som hundägare när hunden har möjlighet att springa över en väg mot en annan hund. Risken att den blir överkörd är stor och har den tendens till vakt kan den även få för sig att attackera hunden som går förbi!

Alla hundar kan smita ibland, men detta verkar ju inte vara fallet här.

/Elisa

Falathrin
0

1# Jo, det hade vi verkligen! Nej, det tycker inte jag heller då den är far över vägen väldigt ofta. Ibland har den dock stannat på "sin" sida av vägen, men oftast inte.

Life is better with dogs.