Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1220 ggr
marten
0

Labradoole/Australisk labradoole uppfödare Sverige

Augusti 2014 ska jag köpa hund! Efter mycket sökande har jag kommit fram till att en brun hane med rufsis päls blir en utmärkt val för mig. Jag vill ha en frisk hund som inte är sönderavlad och väljer därför en blandras. 

Vad är det för skillnad på Australisk-/ och Labradoole? Vg ge mig adress till din lyckade uppfödare som din hund kommer från! Jag har kontakt med en uppfödare på landsbygden i Danmark. Utan bil känns det som jag får lägga ner den påbörjade kontakten.

Sjöstjärna
7

Menar du verkligen att du väljer hund utifrån färg och att du gillar att den är rufsig i pälsen? Vore det inte lämpligare att undersöka vilka egenskaper hunden har och hur de stämmer med hur du lever ditt liv och vilken form av hundliv du kan tänka dig?

Att välja blandras ger inga som helst garantier för att hunden är friskare än en renrasig. Se till att uppfödaren har koll på samtliga ingående raserna hälsoprogram och följer de gällande rekommendationerna vad gäller t ex HD-röntgen och ögonlysning. Eftersom blandisar aldrig ställs ut och kan testas socialt på det viset och väldigt sällan är mentalbeskrivna så blir det därmed också extra viktigt att ta reda på vilken mentalitet föräldrarna har. Skulle du få en hund med problem så har du inga som helst garantier när du köper blandras så det vill till att du gör unersökningsjobbet själv noggrant innan du bestämmer dig annars kan det bli en mycket dyr och mycket tråkig historia.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

kalindas
2

Vad är det som säger att blandrasen är friskare? Detta beror ju helt på vilken kombination med hundar det är och hur de är kombinerade.

Labradoole som du nämner finns ingen som helst bevis på att de är friskare. Vad jag förstått så är det en del som försöker avla fram en ny ras med denna kombination. Vad säger då att hundarna inte har samma problem som Labbe och Pudel har? För om de dubblerat gener, så kommer ev. sjukdomar som de renrasiga hundarna har.

Om du nu absolut vill ha en blandras. Se då till att välj en hund som är 50/50 av två olika raser. Ha även koll vilka ev. sjukdomar dessa raser bär på och har de några gemensamma, så finns alltid risken att det blir problem med valparna.
Sen se vad det är för kombination mellan raser. Hur är deras mentalitet? Är det ens smart att para dessa två varianter…

Om du nu tvunget vill ha en Labradoole köp då en där ena hunden är labbe och andra är en Pudel. Inte de som avlats på ett tag, för då kan du lika gärna välja en renrasig hund, som garanterat är minst lika frisk som blandisen och inte tvärt om.

Håller med #1 till fullo!

/Elisa

BettySue
2

Många tror att man kan välja en blandras och på så sätt undvika att de är sönderavlade. Detta är tyvärr felaktigt. Om du ska välja en blandras, så se till att du för en blandras med lika dokumenterad bakgrund som en renrasig hund. På så sätt kan du själv kontrollera om den är bra avlad eller inte. Om du väljer en blandras utan väldokumenterad bakgrund, så kan du absolut råka ut för precis samma problem som om du köpte en dåligt renrasig hund. Så undersök undersök undersök innan du väljer hund. Poängen med stamtavla hos renrasiga hundar är just att det ska vara möjligt och enkelt att hitta info om hundens genetiska möjligheter. Hos blandraser kan sjukdomar och deffekte dölja sig då det oftast inte är möjligt att kolla bakgrunden. Lycka till! :)