Vad tycker DU om de här raserna?
Jag undrar vad du tycker om de raserna jag kommer nämna. Vad är din åsikt om dem i allmänhet? Skulle du kunna tänka dig att ha en sådan, om inte, varför inte? Vad tycker du är plusen och minusen med den rasen?
Golden Retriever
Pomeranian
Jack Russel-terrier
Australian Sheepherd/Miniature Australian Sheepherd
Mops
Engelsk Springer spanniel
Engelsk bulldog
Fransk bulldog
Förlåt att det blev så många! Svara på dem du vill/vet mest om och du behöver inte skriva så mycket :).
Tack!
Golden Retriever
Förr tyckte jag att de verkade vara en rätt tråkig ras men nu har jag träffat flera och tycker att de verkar goa. Lättsamma hundar. De är väldigt söta men egentligen lite tunga i kroppen för min smak, jag gillar arbetsmaskiner. Om jag letade en liknande ras kanske jag hellre skulle ta en labrador dock.
Pomeranian
Jag tycker att det är en ganska ful ras. De har så hoptryckta små ansikten och utstickande ögon. Annars är spetsar min favoritgrupp av hundar, men just pomeranian är nog en av de raser som jag gillar minst inom gruppen.
Jack Russel-terrier
En häftig ras som jag skulle kunna tänka mig att ha om jag ville ha en mindre hund. Eftersom jag gillar aktiva, tuffa hundar som gillar att arbeta mycket så skulle nog en jack russel passa in i vår familj även om vi egentligen föredrar större hundar. Kände jag att jag sökte en lite mer lättsam hund till familjen skulle jag inte välja jack russel.
Väldigt söta, dock kan jag inte så mycket om rasen. Men eftersom det är en fårhund skulle jag aldrig skaffa den, eftersom jag varken har får, känner någon med får eller är intresserad av att leta efter får för att kunna aktivera hunden.
Mops
En av de fulaste raserna som finns enligt mig. Att de dessutom knappt kan andas så fort de bara promenerar gör att de helt går bort för mig. Jag skulle inte ens vilja ta hand om en övergiven sådan som någon gav till mig eftersom jag bara skulle må dåligt av att se den må dåligt.
Verkar vara en trevlig ras, vänliga och lugna men ändå tåliga och gilla att vara ute. En sådan skulle jag kunna tänka mig att skaffa till fågeljakt. Men jag tror även att man kan ha den som sällskapshund eftersom just apportering är ganska lätt att simulera och träna även utanför jakt. Jag gillar hundar som gillar vatten, eftersom jag själv gillar vatten, så de skulle nog passa mig bra.
Engelsk bulldog
Här skulle jag kunna säga ungefär samma sak som om mops. Jag har inte tagit reda på särskilt mycket om rasen eftersom den inte tilltalar mig i huvud taget.
Fransk bulldog
Faktiskt snäppet fulare än mops. Jag skulle nog inte kunna titta seriöst på en fransk bulldog. Jag skulle bara skratta och tänka på hur fula de är.
Ta inte illa upp för att jag tycker att vissa raser är fula. Smaken är ju som baken och det finns många som älskar utseendet på de hundar som jag tycker är fula, och tvärt om tycker att raser som jag gillar är fula. Så är det väl alltid om man går på utseende, det blir väldigt ytligt. Men en hundras där utseendet påverkar hälsan tycker jag ingen ska välja, oavsett om man tycker att hunden är söt eller ful.
**Golden Retriever
**Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en jaktgolden eftersom jag gillar deras temperament och arbetsvilja.
**Pomeranian
**Otroligt söta hundar men det är ingen hund för mig.
**Jack Russel-terrier
**Har aldrig tyckt om den rasen, varför vet jag inte. Men kommer inte skaffa en sådan iallafall.
Australian Sheepherd/Miniature Australian SheepherdEn aussie har jag funderat länge på om jag vill ha och förhoppningsvis kommer jag att skaffa en sån när jag har tid och möjlighet. Vill ha en hund med stor arbetsvilja som är lyhörd och lättlärd.
Mops
Nej, passar inte in i mitt liv.
**Engelsk Springer spanniel
**Tycker om spaniel raser men kommer inte skaffa någon själv.
**Engelsk bulldog
**Nej, passar inte in i mitt liv.
**Fransk bulldog
**Nej, passar inte in i mitt liv.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag har en Mops, roligare hundras finns inte. Otroligt egna och allmänt roliga. Kräver inte mycket, men hårar enormt tycker jag.
Kommer inte köpa en till då rasen har alldeles för mycket problem. Min hund är som tur är, frisk.
Min kusin har en Fransk Bulldog, också väldigt roliga och snygga. Skulle köpa en sån först men det blev inte av. Kräver inte heller speciellt mycket, är rätt lik mopsen.
Men de har även mycket problem med andning.
Här är min mops:
/Lova
Ny blogg!
Golden Retriever
Tycker att det är en helgo ras, trevliga vovvar och jag skulle helt klart kunna tänka mig en men hade nog inte valt en utställningsavlad.
Pomeranian
De ser mest konstiga ut tycker jag haha, en liten fluffboll med spetsig nos och utstickande ögon, inget för mig…alldeles för små och de jag träffat skäller konstant…. mer irriterande får man leta efter haha.
Jack Russel-terrier
Har allt för dåliga minnen utav rasen, passade en förr som revirpinkade ner hela huset….. tuggade sönder ALLT han kunde komma åt. Träffat andra också som var rätt trevliga men kan verkligen inte släppa det 😃
Väääldigt vackra hundar men just nu inget för mig, har inte möjligheten att valla med en och det känns fel att låta en vallhund göra något annat. Är inte så jättepåläst inom rasen heller.
Mops, Engelsk bulldog, Fransk bulldog
Kör dessa i samma stycke…. har stött på ett par riktigt charmiga bullisar men jag kan inte alls förstå hur man kan vilja stötta sån avel, många hundar mår uppenbarligen inte bra och det skär i hjärtat att se.
Min kusin har en mops som har grova andningsproblem, något alla skrattar och skämtar om för att han låter som en gris. Hur sjukt som helst.
Engelsk springer spaniel
Jättefina och hur goa som helst, skulle helt klart kunna tänka mig en i framtiden…
~mikkan
Golden Retriever
Ja ser raser som väldigt trogen, men det är ingen hund jag skulle köpa igen:)
Pomeranian
Ja ursäkta men jag ser hunden som hjärndöd typ, ingen hund för mig
Jack Russel-terrier
Verkligen ingen hund för mig
Kräver väldigt mycket har jag fått för mig, så det är ingen hund för mig. men tycker att dom är jätte fina. vad är mini australian sheepherd?
Mops
Ja ful söta är dom:) skulle inte säga nej till en men inte ja heller:)
Söta men ingen hund för mig
Engelsk bulldog
Verkligen ingen hund för mig.. jag litar inte på den rasen.. kanske för att hundarna ä svåra att läsa?
Fransk bulldog
Rätt gulliga men tror inte att jag skulle köpa en :)
Golden Retriever
Har träffat många trevliga goldens men känns inte som någon supersmart eller aktiv ras. Mer som världens snällaste nallebjörn, åtminstone de jag träffat. Kan bero på de människor som den ofta tilltalar.
Pomeranian
Känner en som är otroligt gullig och charmig men tyvärr är det aldrig bra med små raser, de blir missförstådda av både mäniskor och hundar. De flesta bara kastar sig fram till honom och typ plockar upp honom trotts att han inte vill och hundar springer rakt över honom. Därav måste han säga ifrån hela tiden, stackarn. Som med många små raser finns det problem med patella. Men den jag känner tävlar freestyle, Lydnad, rally lydnad och agility. Så det beror nog bara på ägaren om de upplevs som korkade.
Jack Russel-terrier
Usch och fy och blä! Ettriga, skälliga, dryga och allmänt jobbiga. Har aldrig träffat en avslappnad och trevlig jack russel. Träffade en som studsade från marken och rakt upp i ansiktet på mig och naffsade mig i läppen, verkligen trevligt…. En annan som kissade på folk!!!
Vill man ha en aktiv och arbetande hund så är de nog bra. HAr inte jätte stor kunskap om denna ras.
Mops, Engelsk bulldog, Fransk bulldog
Tog också alla under samma. SKulle aldrig så länge jag lever skaffa någon av dessa. Djurplågeri på hög nivå, helt galet att det ens är tillåtet att avla på dessa. Men det är ju bara min åsikt. Luftvägsproblem, felställda ben (främst engelsk bulldogg) för mycket rynkor, kan inte föda sina egna valpar!! Listan kan göras lång. Stackars djur säger jag bara. Och så står det i lagen att man inte får avla på hundar som inte kan föröka sig själva eller avla på djur som nedärver ett funktionshinder och att inte kunna andas skulle ju jag säga är ett funktionshinder.
Verkar vara en trevlig ras, aktiv, positiv och ganska anpassningsbar. Vet inte så mycket om dem men det jag sett och hört är positivt.
Golden Retriever
Själv skulle inte en golden passa mig då jag tycker att de är lite tråkiga. Överlag tycker jag att de är otroligt snälla hundar, världens nallebjörn. De är väl medel aktiva och medel intelligenta.
Pomeranian
Älskar utseendet, tycker dock de har för lite personlighet. Eller så är det för folk som brukar skaffa dem brukar rent av sagt vara lite korkade.
Jack Russel-terrier
Älskar dessa hurtiga, galna hundarnas personlighet. Så mycket energi och glada är de alltid. Skulle gärna ha en om de fanns i en större storlek. 🙂
Har bara träffat ett fåtal av denna ras, har dock för mig att dessa behöver mycket motion. Vackra dock, väldigt arbetsvilliga men lite enspåriga.
Mops
Trevliga, hundar men efter har hört hur många av dem låter när de andas, nej tack.
Har för dålig kunskap om denna ras.
Engelsk bulldog
Alldeles för sjuka och fel avlade. Skulle aldrig kunna stötta en sådan avel.
Fransk bulldog
Totalt älskar frallornas personlighet men pga de intryckta nosarna och att en stor del får förlösas med kejsarsnitt skulle jag inte med gott samvete kunna skaffa en sådan.
Golden Retriever- Trevliga hundar, inget för mig dock. Ser de som lite lata och klumpiga, inte alls i min smak.
Pomeranian- För lite, för fluffig, för liten igen.. Skulle aldrig klara av en såpass liten hund, skulle vara rädd att ha sönder den!
Jack Russel-terrier- Jag skulle helt klart kunna ha en i framtiden, inte nu, men i framtiden!
Australian Sheepherd/Miniature Australian Sheepherd- Australian Shepherden är min drömras, och jag har även en kille på 1½ som jag älskar med hela mitt hjärta och själ. Miniature American Shepherden är nog trevlig men jag håller mig till "orginalet".
Mops- Kommer aldrig att komma in i mitt hus då jag inte gillar varken personligheten, orken eller utseendet.
Engelsk Springer spanniel- Jag gillar rasen, men inte jaktinstinkten.
Engelsk bulldog- Hälsoproblemen, aveln, kroppen, allt! Jag HATAR det, rasen är säkert trevlig men allt annat gör att jag backar ordentligt.
Fransk bulldog- Fin ras, men inte något i min smak. Rynkorna och storleken är ett minus för mig.
-
Golden Retriever
Min bästa vän har en goldentik som jag känt sen hon var nio veckor, en riktigt mysig dam som aldrig skulle göra en fluga förnär. Hon är glad - speciellt i mat av alla sorter 😛
Inte riktigt någon tävlingshund (av utställningssorten), däremot är hon mer än lovligt förälskad i vatten, både sjöar och pölar, samt att apportera. Vilket varit jobbigt för dem då hon som valp och unghund apporterade skor.
Pomeranian
Bara hälsat på en sådan i mitt liv hittils, mkt söt vove. Har inget mer att tillägga.
Jack Russell terrier
Vet knappt var jag ska börja. Liten hund med mkt motor, två olika jack russells har Hugo blivit biten av helt oprovocerat så jag har inte något stort förtroende för rasen. Vilket är synd då jag vet att det finns många jättetrevliga russllar.
Australian Sheepherd/Miniature American Sheepherd
Hur ska man besvara denna fråga utan att vara partisk? Jag älskar aussien. Har en del mentala "svårigheter" i form av rädslor och aggressionsproblem. Behöver träning och motion för att må riktigt bra och utvecklas till en trevlig och harmonisk hund. Kenzo är väldigt lätt att jobba med och ha att göra med vad gäller träning. Vill gärna vara till lags.
Har ingen erfarenhet eller speciella åsikter av Miniature american shepherd. Verkar vara en cool ras som är minivariant av aussien. Blir den stambokförbar hos FCI-anslutna organisationer så är den definitivt en kandidat för en framtida tävlingshund.
Mops
Liten och framförallt VÄLDIGT söt. Ingen ras för mig dock då jag inte kan tänka mig en vovve med andningssvårigheter pga kort/obefintlig nos.
Engelsk Springer spaniel
Var inne på en springer innan vi skaffade Hugo. Jättevackra hundar.
Engelsk bulldog
Samma gäller för engelsk bulldogg som för mops.
Fransk bulldog
Se mops.
Golden Retriever - Sen jag var liten har jag alltid sagt att jag utan tvekan skulle äga en i framtiden, men på senare tid har jag tappat intresse för rasen, den tilltalar inte mig längre. Men de är helt klart riktigt fina hundar.
Pomeranian - små och söta, har också varit en av mina favoritraser. Men tycker de känns lite "bjäbbiga".
Jack Russel-terrier - även där en ras som stått högt upp på min lista, men har insett att den inte skulle passa mig.
Australian Sheepherd - Helt klart vackraste hundrasen. Ögongodis på högnivå! Skulle gärna äga en i framtiden om den stämmer in på mitt liv jag kommer ha då förstås.
Mops - Nej skulle aldrig kunna äga en, rasen tilltalar mig inte alls.
Engelsk Springer spaniel - Nej inte heller en ras för mig, har generellt väldigt svårt för alla spaniels. Sen hade en nära släkting en sådan som var väldigt instabil så har väl inte blivit speciellt bra introducerad av rasen. Men kanske stöter på bra exemplar i framtiden.
Engelsk bulldog - nej fy.
Fransk bulldog - Söta och charmiga? Ja helt klart. Skulle jag kunna äga en? Nej.
Golden Retriever
Golden är en av mina favoritraser eftersom de är så lättränade, lätta att ha lösa och trevliga mot både människor och andra djur. En perfekt nybörjarhund! Tråkigt dock att dom tycker att dom ska vara så tunga som möjligt, det är knappast bra för deras hälsa.
Pomeranian
Jag kan inte riktigt uttala mig eftersom jag inte kan så mycket om rasen, men söta är dom :)
Jack Russel-terrier
En stor hund i litet format! Mycket trevliga och arbetsglada. Tråkigt att dom pga. sin storlek ofta hamnar i fel händer. Det är en arbetsras och behöver arbeta dagligen för att må bra.
Stressad, felavlad, skällig och nervös. Det är min uppfattning av de individer jag har träffat. Tyvärr avlas det för mycket på utseendet och för lite på mentaliteten vilket gör att rasens tidigare egenskaper har förstörts. Dock finns det några bra uppfödare kvar och hittar man en hund från en sådan så är Aussien jätterolig att jobba med!
Mops
Andningsproblem och envisa. Ingen hund jag skulle kunna tänka mig.
Gillar welshen mer, eftersom de har mindre jaktlust och passar mer för sällskap. Men det är en trevlig ras, men aktiv och svår att ha lös. Har tydligen en del problem med ensamhet också.
Engelsk bulldog
Hemskt sönderavlad hundras. De har så många hälsofel att de borde förbjuda rasen helt och hållet. Olde english bulldog är isåfall bättre.
Fransk bulldog
Riktigt trevlig ras från rätt uppfödare. Uppfödaren måste fokusera på hälsan och att förlänga nosen så att de inte får andningsproblem. Men mentalt är rasen underbar och passar bra till nybörjare och är riktigt duktiga på agilitybanan!
Golden Retriever
Denna ras höjer jag till skyarna! En av de mest perfekta raser enligt mig. De saker jag tänker skriva nu har jag tagit från min hund så det är väl olika mellan individer.
Lättskött päls, bra med barn och andra hundar (dock lite ivriga), lättlärda, kelsjuka och otroligt vackra!
Resten har jag ingen erfarenhet av, men jag hade tänkt skaffa en Engelsk Springer Spaniel, dock så blir det en Welsh istället!
Jag var även väldigt nerkärad i mopsar ett tag och skulle absolut kunna tänka mig att ha en sådan eller en fralla.
Life is better with dogs.
Golden Retriever
Bra "lagomhund". Utseendemässigt föredrar jag absolut de lite slankare individerna, gärna med mörk mörk röd-guldig färg. De ligger bra till om jag sänkte mina ambitioner lite, men ändå ville ha en hund som inte begränsade mig för mycket.
Pomeranian
Har jag ingen erfarenhet av. En liten pälsboll.
Jack Russel-terrier
Tyvärr har jag lite dåliga barndomsminnen (lösspringande JRT som kom hoppandes, skällandes tills jag i panik sprang hem med hunden efter mig).
Jag ser inte varför de två hänger ihop faktiskt. Aussie är ju min ras. Jag älskar arbetsviljan, personligheten och jävlaranamman. Det är ingen som hoppar upp och sätter sig på min hund liksom.
MAS har jag träffat en individ av, tyvärr var han lite för bakåt och inte alls lik min aussie. Jag har svårt att se hur en selektiv avel baserad främst på storlek kan ge ett riktigt bra resultat. Det känns mer som någon ville ha små söta hundar.
Mops
Inte min typ av hund. För mycket rasburna sjukdomar. Men finns såklart trevliga individer. Min sambos mormor har mopskennel, och det är rätt mysigt att besöka, men jag kommer nog aldrig äga någon själv.
Tycker varken om eller ogillar.
Engelsk bulldog, Fransk bulldog
Inget jag skulle välja. För mycket hälsoproblem och bara inte min typ av hund. Jag vill ha hundar som kan arbeta, och ja, på sitt sätt känns ju dessa två så långt från aussien man kan komma.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Golden Retriever: ja, varför inte. Men egentligen gillar jag inte stora hundar. Känns lite… ja, lite mesig. Barnfamiljshund. Av de här uppräknade raserna skulle den vara mest trolig som nästa köp (förutom min egen ras), men inte när man tar hänsyn till alla andra raser.
Pomeranian: inget för mig. Det känns som en liten bjäbbande hårboll. Vad gör man med dem egentligen?
Jack Russel-terrier: nu börjar det likna nåt. Detta är min ras. Karaktär, temperament, utseende, allt tilltalar mig.
Australian Sheepherd/Miniature Australian Sheepherd: vet jag inget om. Antar att det är en ras som behöver MASSOR med aktivering hela tiden.
Mops: har aldrig varit nån favorit. Känns inte som en hund man kan vara särskilt aktiv med. Och jag skulle inte köpa en hund som har svårt att andas.
Engelsk Springer spanniel: kanske. Men det har aldrig varit en ras jag övervägt på allvar.
Engelsk bulldog: aldrig. Vill inte ha en hund som ska ha såna hälsoproblem för att räknas som rastypisk.
Fransk bulldog: samma som ovan. Däremot kan jag tycka att de ibland har en viss charmighet.
**Golden Retriever
**En ras som alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat då jag växte upp med en. Jag är dock inget fan av de tunga utställningsgoldens utan hellre en DP-variant i så fall och med FÄRG, de heter trots allt GOLDEN retriever och inte white ;-) I övrigt så har jag uppfattningen att det är en lättlärd och följsam hund som gärna hänger med på allt.
**Pomeranian
**Söta och deras utseende är nog till sin nackdel ibland då det trots allt är mycket hund i liten förpackning. Nära till skall och lite väl små för min smak.
**Jack Russel-terrier
**Helt ärligt så har jag inte träffat på en enda vettig JRT även fast de så klart finns, skälliga och ouppfostrade har majoriteten varit plus att jag för något år sedan även blev biten av en i låret helt oprovocerat när jag passerade den på trottoaren. Ingen hund för mig.
**Australian Shepherd/Miniature Australian Shepherd
**Den förstnämnda är en riktig arbetsmaskin, kanske inte i klass med BC men det är definitivt ingen soffpotatis heller utan kräver en hel del mental aktivering. Den andra har jag ingen koll på mer än att det inte är någon erkänd ras här i Sverige i alla fall men den kräver säkerligen mycket aktivering den också även om den är utblandad med annan/andra ras/raser.
**Mops
**För sönderavlad för mig men annars verkar det väl vara en lagom sällskapshund.
**Engelsk Springer spanniel
**Har ingen koll på rasen, ingen jag kan tänka mig i alla fall.
**Engelsk bulldog
**Fruktansvärt sönderavlad och för mig är det obegripligt hur man kan stödja den aveln. Hade de däremot sett ut som de gjorde förr så hade det kanske varit en annan femma men troligtvis hade det inte varit något för mig i alla fall.
**Fransk bulldog
**Samma som mops.

Golden Retriever Tycker det verkar vara väldigt labila och lata. Vet inte hur många golden jag träffat som är agressiva och instabila som inte verkar förstå hur man beteer sig socialt utan bara flyger på första bästa hund, framförallt dom "nyare" låga,vita och kraftiga golden. Verkar inte vilja arbeta eller motionera och det tycker jag inte är friskt hos en hund. Kan bero på den massavel och att dom tummar på kvalite på hundarna? Pomeranian Otroligt små fluffbollar som säkert bara ses som det i andras ögon, men tror det är en stor hund i litet format, och att många underskattar dom. Jack Russel-terrier Ettriga med kort stubin, har inte träffat många lugna och trevliga JRT, men det är också en terrier och med jakt. Kanske det vore en bra ide att tillgodose hundens behov som den är avlad till eller åtminstonde aktivera dom! Australian Sheperd Otroligt roliga arbetsmaskiner, som inte är några soffpotatisar. Finns både sönderstressade och nervösa individer och där har aveln gått riktigt fel, men dom som är stabila och lugnet själv är roliga clowner. Mops Vart ska man börja?otroligt charmiga hundar men det är nog det. Tycker dom låter hemskt och ser hemska ut med sin tillplattade nos som ser ut som att dom kört in i väggen. Vart gick det fel liksom? Blir mest illa till mods när jag ser dom. Engelsk Springer Spaniel Verkar vara väldigt glaga och lättsamma hundar som endå inte är dom som springer fram till första bästa person dom ser. Lättlärda och med stark kärlek till familjen. En bättre version än retriever skulle jag säga. Engelsk och Fransk bulldogg Kan inte begripa att man kan stötta denna hemska avel. Det är rent ut sagt motbjudande, kan inte förstå hur människor kan rättfärdiga denna avel med att säga " men min går så bra så" min har inga andningsproblem" "varför är det konstig att göra kejsaranitt?" Men hallå det säger sig självt!
Golden Retriever
Jag gillar dem men det är nog ingen ras jag skulle vilja ha. Jag är mer intresserad av andra raser. De är fina familjehundar och funkar till det mesta. Jag gillar dem bäst när de har golden-färgen och inte är vita. Gillar jaktgolden väldigt mycket.
De är lugna, trygga hundar (Så länge de inte har sjukdomen rage såklart!).
Jag kanske skulle kunna tänka mig att ha en i framtiden men först är det andra raser som lockar lite mer än vad golden gör, men skulle gärna rekommendera rasen till den som vill ha hund och som passar denna ras :)
Pomeranian
För liten för min smak. Men annars är det en hund jag gillar, de är sjukt söta, har massa päls som kräver uppmärksamhet. De har energi som kan passa olika hundsporter. Men vill man tävla och komma långt kanske de inte passar i allt.
Men detta är en ras jag gillar.
Jack Russel-terrier
En ras som kräver mycket av ägaren. De är aktiva och behöver verkligen få utlopp för sin energi då de kan bli ganska besvärliga annars. Annars är det en ras jag gillar, man kan använda dem i många sporter. Även denna ras alldeles för liten för min smak.
Aussie gillar jag skarpt. En ras som är aktiv och i lagom storlek. De är sjukt fina med deras päls och är trevliga hundar. De kan vara vaktiga och kan ha sjukt mycket energi så de kräver mycket av ägaren. En ras jag gillar mer och mer ju mer jag lär mig om dem. En ras jag lätt skulle kunna skaffa mig! :)
Mini-Aussie gillar jag inte. De ser inte ut som en aussie och de är mycket problem med dem om jag inte minns fel. De är inte heller en godkänd ras. Då tycker jag att det finns bättre mindre raser.
Mops
Mopsar faller mig inte riktigt i smaken, de är för små och har så mycket problem. Tycker synd om hur deras avel har styrt. De har ofta trånga nosar och är överviktiga. Om aveln hade styrt åt rätt håll och hundarna mådde bättre skulle jag gilla dem bättre. Annars är de för små för mig och utseendemässigt så är det inget jag vill ha, även fast de kan vara rätt söta och är trevliga hundar.
Jag har själv en blandras med 50 % Eng. Springer. Denna ras gillar jag, de är tokiga och trevliga. Lättlärda och man kan göra mycket med dem. De kan även ligga i soffan en hel dag som de älskar att vara i skogen och jobba en hel dag. Detta är en ras som jag gärna skulle vilja ha.
**Engelsk bulldog
**Jag är inte så förtjust i bulldoggar, engelsk bulldog faller mig inte i smaken utseendemässigt. Jag vet inte så mycket om dem aktiveringsmässsigt. Men jag vet att de har problem med sjukdomar.
**Fransk bulldog
**Jag vet inte heller så mycket om frallan heller, jag gillar dem bättre än engelsk utseendemässigt och tror det är en friskare ras. Men de är ingen hund jag skulle vilja ha,ingen bulldog. De är små och de lever inte upp till de kriterier jag vill ha hos en ras.