Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1030 ggr
Fiigge
0

Börja person spår/sök

Hej, jag funderar på att börja utnyttja Palles hobby till att göra min och min mans joggingturer lite mer skoj (alltså inte planerat att tävla utan bara för vår egen skull). Skulle tycka det var toppen ifall en av oss kunde få typ 20 min försprång och jogga iväg och den som har Palle får spåra rätt på den andre. Men hur börjar man? Söka godis i trädgården gör han utan problem men det är iofs inte spår jag lagt innan utan jag kastar  väl iväg typ 10 meter så han vet alltid riktningen. Ordet "leta" kan han, då sätter han nosen i marken. Men hur får man honom att förstå vilken doft han ska följa? Ger man något att lukta på i början, säger man vad han ska leta efter (förutsatt att han vet att namnet är kopplat till person). På stigar och i skog går ju andra hundar, människor och rådjur… Ni som spårar med hundar, hur börjar man? Kurragömma i trädgården? Detta är en valp alltså så försiktiga steg framåt…

ps. precis nu testa jag att lägga ett spår på kanske 15 meter i trädgården. gnuggade köttbulle mot marken med ca 50 cm mellanrum och på stammar osv och la en bit som mål. han följde väldigt bra. men det är ju köttbullar det. han skulle göra vad som för dem, känns som att människa är svårare…

Majken!
1

Börja med att gå trettio steg rakt fram, lägg en leksak i slutet, vänta i en halvtimme och gå sedan på promenad med hunden. Passera där spåret ligger och börja zick-zacka över det, när (om) hunden börjar spåra - följ bara med. Lek i slutet, klart.

Fiigge
0

Och han blir inte förvillad av att det är samma doft på marken som jag har som går bredvid?

Majken!
0

Nej, han komme inte analysera det, han kommer analysera det spåret han är på.

Fiigge
0

Grymt! Tack för tipset!